Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Jos olisit synnyttänyt 100 vuotta sitten, olisitko sinä ja/tai lapsesi hengissä?

Vierailija
20.04.2011 |

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ekasta synnytyksestä oisin varmaan selvinnyt, mutta lapsi ei

-toisessa synnytyksessä (eikä kolmannessa, mutta sitähän ei ois tullutkaan...) ei ois selvinny varmaan kumpikaan, ainakin minä olisin menehtynyt synnytykseen

Vierailija
62/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todennäköisesti kuollut ensimmäiseen synnytykseen ja myös vauva. Ainakin vauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä 18 vuotiaana samaan.

toisaalta minun umpisuoli ehti mennä puhki

mutta minun synnytykset ovat menneet ihan hyvin joten luultavasti lapseni olisivat hengissä

Vierailija
64/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuli 4. asteen repeämät, joten jos en olisi kuollut verenhukkaan, niin aika pian varmaan infektioon, koska tuskinpa niitä reikiä ja railoja kukaan olis osannut korjata. Kun nytkin piti taksilla hakea lisää lääkäreitä fiksailuhommiin. Ja jos olisinkin selvinnyt hengissä jollain ihmeen kaupalla, niin muut lapset olis kyllä jääneet tekemättä ja minä olisin kulkenut joku villarätti jaloissa lopun elämääni.

Vierailija
65/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytyksen ja kouristamisen vuoksi. Tosin ei siitä ole selvitty hengissä välttämättä kuin muutama vuosikymmen ja maailmalla ei selviä vieläkään. Useasti olen asiaa miettinyt.

Vierailija
66/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyessä kuollut tai hyvin pian sen jälkeen.

Vierailija
67/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka taisi olla yleisimpiä synnyttäneiden kuolinsyitä silloin

Vierailija
68/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olisivat kyllä selvinneet, mutta minä olisin menehtynyt verenhukkaan kohdun ja kohdunkaulan repeämän vuoksi. Leikaukseeen osallistuneen gynekologin mukaan olisin saattanut menehtyä myös, jos synnytys olisi tapahtunut pienemmässä sairaalassa. Minun paikkauksessani tarvittiin verisuonikirurgin taitoa.

Vierailija
69/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka taisi olla yleisimpiä synnyttäneiden kuolinsyitä silloin

Vierailija
70/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 -vuotta sitten olisin kuollut, ehkä jopa 30 vuotta sittenkin

Lapsikaan ei olisi selvinnut hengissä sektion jälkeen kumpikin meistä oli toho-osastolla.

Vierailija
71/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osapuolet selvinneet.

Vierailija
72/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesi alkoi tihkua ennen aikojaan, viikolla 36. Kohdunsuu täysin kiinni. Synnytystä olisi varmaan yritetty käynnistää jollain keinoin, mutta tuskinpa niistä menetelmistä olisi ollut apua. Lapsi olisi kuollut kohtuun lapsiveden puutteeseen ja minä kohtutulehdukseen, jonka sain nytkin, mutta joka saatiin suonensisäisillä antibiooteilla kuriin.

Ehkä lapsi olisi saatu pelastettua keisarinleikkauksella, mutta sata vuotta sitten synnytettiin varmaan eniten saunassa. Tietenkin osaava "kotikätilö" olisi saattanut osata tehdä joillain keritsimillä viillon mahaan ja saada lapsen ulos, mutta lapsen keuhkot olivat täynnä limaa, joten olisi varmaan kuollut viimeistään siihen, ettei saanut hengitettyä.

Muistan, että mummoni, joka synnytti 30-40-luvuilla, koki useammankin lapsensa kuoleman välittömästi synnytyksen jälkeen. Kaksoset syntyivät reilusti ennenaikaisina ja kuolivat käytännössä heti, samoin kaksi muuta lasta kuolivat jostain syystä.

Vierailija
73/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu repesi synnytyksessä ja verta vuosin yli kaks litraa.Hätäsektio pelasti!

Vierailija
74/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totaalisen eteisistukan vuoksi.

Vierailija
75/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltais selvitty hyvin; mallisynnytys, nopea, täysaikainen ja ilman kivunlievitystä.

Toka - olisimme kuolleet sekä minä että täysiaikainen poikani.Istukka irtosi yllättäen;lääkärin mukaan jos olis ollut pidempi matka sairaalaan tai jos en olisi tajunnut ajoissa lähteä, oltais kuoltu molemmat nykytekniikallakin:(

Mut oon mietinyt, että ehkä olisin kuollut jo parikymppisenä virtsatietulehdukseen, joka ennätti jo edetä munuaisjohtimiin. Ilman lääkitystä ois luultavasti mennyt munuaisiin ja olisin menehtynyt jo ennen poikiani:(

On tää elämä vaan niin pienestä kiinni!

Vierailija
76/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä lasta. Synnytyksissä ei ole ollut komplikaatioita. Tosin niitä on käynnistelty, mutta se on ollut vain sairaaloiden käytänteistä johtuva varatoimi. Esim. istukat ovat olleet täysin kunnossa yliaikaisuudesta huolimatta. Toisaalta olen ollut niin sikiävää sorttia ja sukua, että 100 vuotta sitten olisin varmaan ollut todella monen lapsen äiti ja riskejä olisi tietysti ollut myös enemmän.

Vierailija
77/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kolme lastamme ns. luomusti, mitään lääkkeitä, kivunlievitystä tms ei käytetty. Kätilö oli läsnä, mutta hänen tehtävänsä oli vain ottaa lapsi vastaan. Lapset olivat onneksi terveitä jokainen. Verenvuoto oli normaalia, istukka irtosi itsestään, ei tullut repeämiäkään. Jokaisen synnytyksen aikana kävelin suurimman osan ajasta ja ponnistin kyljellään sängyssä.

Tietenkin on otettava huomioon, että 100 v sitten olisin saattanut olla fyysisesti huonommassa kunnossa (huonompi ravinto, raskaampi työ), hygienia oli paljon huonompaa, riisitaudin takia oli epämuodostuneita lantioita jne. JOten varma ei voi olla.

Vierailija
78/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikään kolmesta lapsesta ei ehkä täysin terveenä. Esikoisella oli kosteakeuhkoisuus, ja tarvitsi siksi osastohoitoa, keskimmäinen olisi vähintään kuuroutunut pahojen korvatulehdusten takia. Kuopus tas olisi kuollut rs-virukseen. Näistä tietysti kakkosen ja kolmosen ongelmat eivät hojtuneet synnytyksestä. Mutta ilman nykyaikaista lääketiedettä ja hoitomahdollisukksia, meidän perhe olisi huuomattavasti nykyistä pienempi.

Vierailija
79/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös esikoinen olisi. Kuopusta ei olisi olemassa, koska en olisi enää koskaan harrastanut seksiä ensimmäisen lapsen saatuani. Lääketieteen avullakin kesti noin vuosi ja useita toimenpiteitä ennen kuin pystyin harrastamaan seksiä, ilman lääketiedettä en olisi siihen ruvennut enää koskaan.

Vierailija
80/106 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne oli 100 vuotta sitten, ajattelin 1000...