Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä varmimmin paljastaa narsistin??

Vierailija
15.04.2011 |

Tämä kysymys on teille, jotka olette joskus tunteneet narsistin: mikä oli se varmin yksittäinen juttu/tapaus, joka pisti hälytyskellonne soimaan?

Epäilen, että seurustelen erittäin taitavasti minua ja muita manipuloivan narsistin kanssa... Hän osaa aina selittää ongelmatilanteet niin päin, että vika onkin minussa ja minun täytyy tarkistaa asenteitani. Haluaisin kuulla muiden konkreettisia kokemuksia... edes pieniä vihjeitä, mistä taitavan "luistelijan" voisi saada kiinni?! :(

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:38"]

Narsku ympäröi itsensä useimmiten alistuvilla reppanoilla; sellaisilla rikkinäisillä ihmisillä, joita voi muovata ja ohjata täsmälleen haluamallaan tavalla.

[/quote]

Kyllä tämä on totta.  Kuitenkin joka on aina ottamassa uhrin roolia on itsekin jonkinlainen narsku.

Kaikki narskut eivät ole sellaisia joista vaikea päästä eroon.

Ei välttämättä näin. Kuka tahansa voi joutua narsistin uhriksi. Ei ole oikein syyllistää uhreja "alistuviksi reppanoiksi". 

Väkivalta, henkinen tai fyysinen, ei ole koskaan uhrin syy.

[/quote]

Nyt taisit epähuomiossa ymmärtää asiasisällön hieman väärin. Tässähän ei ollut tarkoitus syyllistää  uhreja, vaan yrittää vetää jonkinlaisia peukalosääntötyylisiä naiiveja yleistyksiä uhrin ja uhriuden rakenteista. Kenestä tahansa voi periaatteessa tulla uhri, mutta faktaa silti lienee, että uhrin rooliin löytää tiensä useimmiten tietyntyyppiset ihmiset. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei ole narsisti eikä uhri, vaan kultaisen keskitien löytänyt, mielenterveydeltään terve yksilö.

Uskaltaisin myös väittää, että henkilö, joka vuosikausiksi jää narsistin uhriksi ja löylytettäväksi eikä uskaltaudu syystä tai toisesta irrottautumaan, on jollakin tavalla "reppana".  Alistuva, ylijoustava, tahdoton, huonoitsetuntoinen, oman itsensä kustannuksella muiden eteen kynnysmatoksi nöyrtyvä. Narsisti on siinä mielessä ovela, että osaa löytää ihmisryhmästä juuri sen rikkinäisen, helpon uhrin. Sen, joka ei uskalla asettua vastustamaan tai lähteä tilanteesta pois.

Voi kumpa ymmärrettäisiin, ettei uhrin rooli kirkasta kenenkään kruunua. Olen nimittäin tavannut sellaisenkin narsistin puolison, joka saa elämän sisältönsä juuri tuon alistuvan uhrin roolista: tämä vaimo kertoo järkyttäviä tarinoita arjestaan marttyyrina, mutta ei koskaan oikeastaan edes halua lähteä suhteesta pois. Ikään kuin nössöys ja jatkuva uhrius olisi jotenkin "hienoa" ja naisen rooliin kuuluvaa. Aikani yritin auttaa ja kannustaa, mutta huomasin jonkin ajan päästä, että se oli ihan turhaa.

[/quote]

Vierailija
82/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:45"]

Narsisti on sosiaalisesti taitava ja pyrkii hallitsemaan ja ajattelee puolestasi.

Hän tekee itseään tykö joskus negatiivisestikin saadakseen toisen kiinnostumaan.

On kornia juoksennella naapureissa ja psyykata "ajatella kun minä häneltä kaiken otin pois", vaikuttaa tyhmältä mutta narsku on tosissaan.  Kavereiden kanssa sovittua sitten haukutte minua mutta ei meitä silti mikään erota.

[/quote]

En tajunnut yhtään mitään viimeisestä kappaleesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kanssa avioero tulossa, sivusta tilannetta seuranneena;

- Kaikki omaisuus hänen (valhe)

- Hän on maksanut kaiken koko liiton ajan (valhe)

- Puoliso kavaltanut häneltä rahaa (valhe)

- Pienten lapsien manipulointi ikävillä tavoilla ( esmes. äidin huorittelu lasten edessä) (tosi)

- Puolison äitille uhkailu ja soittelu (tosi)

- Poliisien soittelu puolison perään (tosi)

- Puolison nimittäminen hulluksi viranomaisille ja "todistajien" kerääminen asiaan (tosi)

- Puolison sairas kyttääminen töissä ja vapaalla (tosi)

- Asianajajan kanssa tehty monen sivun haaste puolisolle, kaikki jutussa mainitut asiat valheita, jotka saa puolison näyttämään sairaalta ja hullulta (tosi)

- Poliisilla uhkailu jos puoliso kävisi yhteisessä kodissa (tosi)

- Menneisyydestä paljastunut ns. paskaa lisää (tosi)

Ja ihan yleisesti, tekee puolison elämän niin hankalaksi kun ikinä pystyy, keinoja kaihtamatta.

Jos kumppanisi on narsisti, juokse jo lujaa. Koita ehdottaa eroa, katso kuinka reagoi.

Mutta ole varovainen, tälläiset ihmiset voi esim. tappaa.

Vierailija
84/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kanssa erotessaan kannattaa huolehtia, että ei sotke hirveänä ystäviä ja sukulaisia asiaan. Toki siis kertoo kaikille avoimesti koko tilanteen, mutta pitää huolen siitä, että narsisti ei saa sellaista käsitystä, että muut olisivat puhuneet sinut eroon. Mikään ei kamalampaa, kun saa kuulla kuinka narsu on ottanut yhteyttä ystäviisi ja sukulaisiisi, sekä haukkunut ja uhkaillut heitä. Narsistin kanssa ero voi olla suoraan helvetistä. Narsistit ovat myös tyypillisiä vainoamiseen syyllistyviä ihmisiä, mikä on muuten nykyään ihan rikos. Joten jos vainoamista ilmenee eron tullessa, niin kannattaa tallentaa kaikki viestit ja yhteydenotot, sekä pyytää ystäviä ja sukulaisiakin tekemään niin (ja kertomaan että omia yhteystietoja ei saa antaa ks henkilölle), jotta voi hakea esim lähestymiskieltoa ja nostaa syytteen. Tuli mieleen tuosta, kun edellinen kirjoitti äidilleen soittelusta ja uhkailusta. Se ihan toden totta on rikos, johon tulisi puuttua.

Vierailija
85/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näkyvin merkki on epäempaattisuus. Narsisti ajattelee kaiken aina itsensä kautta, eikä välitä muiden tunteista (muuten kuin silloin, kun haluaa pelata niillä). Esimerkiksi jos narsisti ei pidä hevosista, ja olet katkaissut jalkasi ratsastusonnettomuudessa, hän empatian sijaan vain saarnaa sinulle että katsos nyt, ratsastus on ihan typerää ja hevoset joutaa meetwurstiksi.

Jos sinun ongelmistasi seuraa hänelle jotain, on se vielä pahempaa "ajattelitko yhtään että sinun piti lähteä minun kanssa pyöräretkelle?! Miten minä nyt sinne yksin lähden kun et pääsekään seuraksi, voi minua raukkaa kun nyt joudun tämän reissun perumaan, minä sitä niin odotin nyyh nyyh". Eli hän suree vain itseään, ei pätkääkään sitä jonka jalka on poikki. 

Tai kun kerrot jotain sinulle suurta asiaa, oli se sitten nega- tai positiivinen, hän keskeyttää sen kertoakseen jotain aasinsillalla asiaan liittyvää hänelle tapahtunuttta, joka on kuitenkin vielä paljon pahempi tai parempi, koska eihän nyt muilla mitään OIKEITA hankaluuksia ole, vain hänellä. Eikä kukaan muu voi onnistua, vain hänellä on OIKEITA lahjakkuuksia jne.

Onnistumisistasi hän myös etsii vikoja, esim. jos olet saanut jostain tentistä 99/100 pistettä hän puuttuu siihen miksi yksi piste on jäänyt saamatta. Epäonnistumiset ovat tietysti kaikki sinun itse aiheuttamiasi, oli kyse sitten puhjenneesta polkupyörän kumista ("mihis sä sen ajoit"), jonkun töykeästä käytöksestä sinua kohtaan ("mitä sä teit ensin") tai absurdisti vaikka ukkossateen yllättämisestä (piti sitten lähteä ulos, pitäishän se tietää että ukkonen voi tulla, nyt sitten pilasit vaatteesi läpimäriksi) jne.

Vain narsisti on mielestään oikea persoona, kaikki muut ovat statisteja.

Vierailija
86/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:45"]

Narsisti on sosiaalisesti taitava ja pyrkii hallitsemaan ja ajattelee puolestasi.

Hän tekee itseään tykö joskus negatiivisestikin saadakseen toisen kiinnostumaan.

On kornia juoksennella naapureissa ja psyykata "ajatella kun minä häneltä kaiken otin pois", vaikuttaa tyhmältä mutta narsku on tosissaan.  Kavereiden kanssa sovittua sitten haukutte minua mutta ei meitä silti mikään erota.

[/quote]

En tajunnut yhtään mitään viimeisestä kappaleesta.

[/quote]

Narsku haluaa herättää huomioni kun osaa laskea että naapurit varmasti kertovat minulle.  Hän eristi muut lähipiiristä ja vedätti heitä kunnes he lopulta kyllästyivät kun aina jauhaa yhtä ja samaa.

Tätä hän psyykkaa että saisi hermostumaan.  Syötti, ymmärrätkö?

Vierailija
87/108 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on tunnekylläinen ja raskas persoona.

Vierailija
88/108 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin tälläseen naiseen työpaikalla.Aluksi hän tuntui humoristiseltä (heitti läppää muista) ja liian hyvältä ollakseen totta,siinäpä se :) Narsisti maalailee tapahtumia,työpaikoista on aina itse lähtenyt,jättänyt poikakaverinsa,ei tunne empatiaa lapsiaan kohtaan (ovat jossain usein hoidossa) Jos sanot hänestä jotain negatiivistä,niin hän antaa takaisin pahemmin ja väittää haukkujen olevan muilta peräisin.

Näin pilaa ihmisten välejä manipuloimalla,

aina löytyy joku joka uskoo.

Minun maineen hän sai pilattua,jouduin pois työpaikasta.Hän itse porskuttaa jo uusilla vesillä vaikka sai potkut edell työpaikastaan ihmissuhde sotkujensa vuoksi.Omien puheidensa mukaan " ei halunnut jäädä sinne homehtumaan" Joopa joo..

.

Vierailija
89/108 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kysymys on teille, jotka olette joskus tunteneet narsistin: mikä oli se varmin yksittäinen juttu/tapaus, joka pisti hälytyskellonne soimaan?

Epäilen, että seurustelen erittäin taitavasti minua ja muita manipuloivan narsistin kanssa... Hän osaa aina selittää ongelmatilanteet niin päin, että vika onkin minussa ja minun täytyy tarkistaa asenteitani. Haluaisin kuulla muiden konkreettisia kokemuksia... edes pieniä vihjeitä, mistä taitavan "luistelijan" voisi saada kiinni?! :(

Ap: Koko viestiketjua en lukenut. Mutta itse ex-narsistinuhrina vastaan kuitenkin.

Varmin yksittäinen juttu: No, kysymys on vähän ohitse itse asian pointin. Vähän ohitse, mutta hämäävästi kuitenkin koskee asiaa.

Oman exäni kohdalla sanotaan nyt vaikka, että liikenneraivo. Avioliiton ensi kuukausina ilmeten muutamaan otteeseen, silloin tällöin. (Välissä tietysti valtavasti rakkautta, intohimoa, hauskuutta, upealta vaikuttavaa elämää parisuhteessa.)

Tämä syvällinen persoonan vinoutuma, persoonallisuushäiriö, ei perustu millään tavalla yksittäisiin asioihin. Kyseessä on prosessi.

Jos olisi olemassa käyttäytymistä, yllättävää ja rajua sellaista, joka saisi toisen ihmisen hälytyskellot soimaan, koko narsismin kieroutunutta ja kokonaisvaltaista, tuhoavaa ja etenevää maailmaa ei olisi olemassakaan - se ei koskaan saisi itselleen kasvualustaa.

Varmin merkki on, millainen olo sinulla itselläsi on. Oletko onnellinen ja turvassa? Tuntuuko sinusta itsestäsi siltä, että sinua kohdellaan oikein ja kunnioittavasti? Tai, haluaisitko, että läheinen siskosi tai rakas tyttökaverisi saisi osakseen sellaista kohtelua, jota sinä saat nykyisessä suhteessasi?

Luistelija-sana ja ajatus sellaisen kiinni saamisesta ei myöskään istu yhtään omaan kokemusmaailmaani tuhoavasta vuosien ihmissuhteestani. On vierasta.

Vierailija
90/108 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei koskaan, eikä missään tilanteessa IKINÄ laske itsestään leikkiä. Ei heittäydy tai tee mitään itseään vähänkään nolaavaa. Tuo on yksi varma piirre. 

Vierailija
91/108 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti puhuu selän takana niin paljon pahaa toisista, että teidän koko yhdessäoloaikanne menee siihen. Narsisti tarkasti nimeää vihaamansa henkilöt, joita on useita. Näin tekee tosin moni tavallinenkin ihminen. Narsisti haukkuu etenkin kaikki ne ihmiset, joista välität. Hän yrittää rikkoa sinun kaikki ihmissuhteesi. Hän haukkuu sinua, hän huutaa sinulle, hän soittelee sinulle lakkaamatta puheluita eikä jätä sinua rauhaan pyynnöistäsi huolimatta. 

Vierailija
92/108 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kertakaikkisesti tahtoo tuhota sinut. Jos näin ei ole, et ole tekemisissä narsistin kanssa. Typerää diagnosointia koko palsta täynnä. 

Vierailija
93/108 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oot kaksin sen kanssa ja tuntee sut jo paremmin, eli se voi olla

oma ittensä, niin silloin hermostuu kaikista pikkuasioista.

Jos kaikki ei mee heti ku strömsössä, nii kiukuttelee vähintää itelleen.

Tavarat saattaa lentää. Kyllä ny jokaista harmittaa jos joku asia

ei toimi, mut vajavaista ihmistä harmittaa Aivan Silmittömästi

Kaikki missä hän ei onnisty täydellisesti.

Tääki vähä vaihtelee fiiliksen mukaan. Jos päivän aikana on ollu

monia pieleen menneitä asioita, nii raivokohtaus on varma.

Vierailija
94/108 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tietää tai tunnistaa satavarmasti. :(

Jonkinlaista osviittaa voi saada tarkkailemalla pitkäkestoisesti, miten tämä henkilö käyttäytyy ja kohtelee muita henkilöitä. Narskun mustavalkoisessa maailmassa on vain kahdenlaisia ihmisiä: hyviä (jotka mielistelevät, alistuvat ja tanssivat aina narskun pillin mukaan) ja pahoja (hyväitsetuntoisia, suoraselkäisiä, mielistelemättömiä, eivät tanssi narskun pillin mukaan). Narsisti ei voi sietää henkilöitä, jotka ovat eri mieltä kuin hän (narsku ei suvaitse eriäviä mielipiteitä) tai toimivat itsenäisesti eri tavalla kuin narsku haluaisi.

Narsku ympäröi itsensä useimmiten alistuvilla reppanoilla; sellaisilla rikkinäisillä ihmisillä, joita voi muovata ja ohjata täsmälleen haluamallaan tavalla. Tällaiset ihmiset eivät myöskään aiheuta narskulle itsetunto-ongelmia, koska narsisti voi tällaisten henkilöiden seurassa tuntea himoitsemaansa ylemmyyttä. Mieluusti narsisti kelpuuttaa joukkueeseensa myös vahvoja, merkityksellisiä henkilöitä, kutta VAIN ja AINOASTAAN VAIN jos nämä henkilöt tekevät asiat narsistin haluamalla tavalla tai ovat jollakin tavalla "miellyttäneet" narskua tai narskun agendaa. 

Vahvoja, itsenäisiä, hyväitsetuntoisia ihmisiä narsisti inhoaa. Nämä ihmiset muodostavat uhkan narsistin tyrannialle. Näitä ihmisiä narsisti pyrkii mustamaalaamaan ja kaikin tavoin kampittamaan, sekä selän takana että suoraan edessä.

Olen tuntenut kaksi narsistia. Toinen oli poikkeuksellisen älykäs ja toinen keskivertoa tyhmempi.

Se älykäs, entinen poikaystäväni, on todella taitava manipuloimaan minua vieläkin, vaikka olen 25 vuotta nähnyt, millainen hän on. Valehtelee, mutta hänen valheitaan ei tajua valheiksi kuin vasta jälkeenpäin. On tahallaan ilkeö, mutta niin taitavasti, ettei siihen voi mitenkään puuttua ja puolustaa itseään. Kaikki on muiden vika tietysti. Pitää itseään yli-ihmisenä. Pelaa ihmisiä toisiaan vastaan ja nauttii siitä. Haluaa julkisuutta ja huomiota, vaikka negatiivistakin, ei voi olla vain n.s nobady, pitää olla aina huomion keskellä. Voi vaihtaa tunnettaan sekunnissa tunteesta toiseen, eli esittää tunteita. Julma. Kostaa kokemansa tai kuvittelemansa vääryydet ja pitkään ja hartaasti. Hänen yksi vaimonsa on sairastunut pahasti henkisesti siitä. Narsisti ei ole koskaan yksin kauan, eli hän tarvitsee aina jonkun pönkittämään itsetuntoaan ja ihailemaan. Pettää.

Tyhmä narsisti - lyhyt tapaaminen ammattimaisessa ympäristössä. Sanoin hänelle, että hän on erehtynyt yhdestä faktasta. Tämän yksinkertaisen toteamuksen hän koki niin elämää mullistavaksi loukkaukseksi, että haastoi minut toisesta aivan keksitystä jutusta oikeuteen. Onneksi hän oli oikeasti tyhmä, ettei pärjännyt siellä (mutta samalla niin pohjattoman kova itseluottamus, että puhui ihan hölmöjä siellä), joten voitin jutun, mutta hän valitti hovioikeuteen. Voitin lopulta sielläkin ja kaikki kolme tuomaria totesivat jutun täysin selväksi, mutta meni vuosia tässä ihmeellisessä piinassa ja sitoi ison määrän rahaani oikeusprsesseihin. Kun hän ei saanut enää valituslupaa korkeimpaan oikeuteen, alkoi levitellä juttuja, että olisin voittanut oikeudenkäynnit valehtelemalla ja että en oikeastaan voittanutkaan niitä, saamansa tuomiot olivat jotain erehdyksiä tuomareilta. On mustamaalannut minua tutuille ja tuntemattomille vuosia. Eli tekee maksimaalista kiusaa niin mitättömistä kokemistaan loukkauksista, ettei sitä uskoisi todeksi, ellei olisi sitä kokenut.

Olen kuullut, että tämä tyhmä narsisti on harrastanut eri tahoja kohtaan paljon myös kunnianloukkausoieudenkäyntejä. On hovi, jota hän liehittelee ja jos joku "kääntyy häntä vastaan", hänestä tulee vihollinen, joka pitää tuhota hinnalla millä hyvänsä. Olen kuullut hänen harrastamistaan laittomuuksista (väärennöksiä jne), mutta ei ole tainnut jäädä mistään kiinni, koska harva uskaltaa vetää häntä vastuuseen teoistaan noiden kostojen pelossa. Huippu - yksi henkilö johon tutustuin ja joka oli hävinnyt hänen takiaan rahaa monta kymmentä tuhatta euroa, oli mennyt oikeusaputoimistoon kyselläkseen mahdollisuutta haastaa hänet oikeuteen. Asianajaja siellä toimistossa oli sanonut, että hän ei koske juttuun, koska tuntee henkilön ja heillä on sellainen kytkös lapsen koulun kautta, että ei halua hankaluuksia perheelleen alkamalla vastustaa ko. henkilöä.

Vierailija
95/108 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista osviittaa voi saada tarkkailemalla pitkäkestoisesti, miten tämä henkilö käyttäytyy ja kohtelee muita henkilöitä. Narskun mustavalkoisessa maailmassa on vain kahdenlaisia ihmisiä: hyviä (jotka mielistelevät, alistuvat ja tanssivat aina narskun pillin mukaan) ja pahoja (hyväitsetuntoisia, suoraselkäisiä, mielistelemättömiä, eivät tanssi narskun pillin mukaan). Narsisti ei voi sietää henkilöitä, jotka ovat eri mieltä kuin hän (narsku ei suvaitse eriäviä mielipiteitä) tai toimivat itsenäisesti eri tavalla kuin narsku haluaisi.

Narsku ympäröi itsensä useimmiten alistuvilla reppanoilla; sellaisilla rikkinäisillä ihmisillä, joita voi muovata ja ohjata täsmälleen haluamallaan tavalla. Tällaiset ihmiset eivät myöskään aiheuta narskulle itsetunto-ongelmia, koska narsisti voi tällaisten henkilöiden seurassa tuntea himoitsemaansa ylemmyyttä. Mieluusti narsisti kelpuuttaa joukkueeseensa myös vahvoja, merkityksellisiä henkilöitä, kutta VAIN ja AINOASTAAN VAIN jos nämä henkilöt tekevät asiat narsistin haluamalla tavalla tai ovat jollakin tavalla "miellyttäneet" narskua tai narskun agendaa. 

Vahvoja, itsenäisiä, hyväitsetuntoisia ihmisiä narsisti inhoaa. Nämä ihmiset muodostavat uhkan narsistin tyrannialle. Näitä ihmisiä narsisti pyrkii mustamaalaamaan ja kaikin tavoin kampittamaan, sekä selän takana että suoraan edessä.

Aamen. Juuri näin.

Vierailija
96/108 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koskaan jännitä sosiaalisia tilanteita, ei ole nöyrä tai neurotisoi tekemisistään tai sanomisistaan. Hän oikeasti USKOO tietävänsä kaiken ja neuvoo kaikkia kaikessa pyytämättäkin. Hän pakoilee vastuuta ja on taitava puhumaan ja kääntämään omat virheensä edukseen ja muiden viaksi. Narsisti on käytökseltään kepeä ja lipevä.

Ei pidä paikkaansa. Aito narsisti voi olla myös hyvin ujo, joten sosiaaliset tilanteet eivät ole aina hänellekäään helppoja.

Vierailija
97/108 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että moni tykkää. Selvä merkki itse suhtautua kyynisesti. Sellanen josta harva tykkää, lasken kuoreni.

Vierailija
98/108 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan useasta (kaikista) ihmisistä löytyy joitakin narsistin piirteitä. Ollaan kateellisia, tavoitellaan usein omaa etua ja joskus koetaan mustasukkaisuutta, kaivataan ihailua ja halutaan välillä olla esillä.

Varmaan joo. Mutta oikean narsistin ollessa kyseessä on paljon vakavammista asioista kyse.

Vierailija
99/108 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Juuri näin.

Narsisti valitsee "ystävikseen" ihmisiä, joista hän voi hyötyä jotenkin, edistävät hänen uraansa tai muuta agendaa. Ja osoittavat ihailua narsistia kohtaan.Nämä ihmiset eivät osaa kuvitellakaan, millainen narsisti on sitten lähimmilleen. Sitten, kun lakkaa hyödyttämästä narsistia, joutaa sellainen "ystävä" mennä.

Tuo reppanajuttu ei ole totta. Monet aidon narsistin uhrit eivät ole reppanoita - alunpitäen.

Narsisti on erittäin manipulaatiotaitoinen ja hurmaa uhrinsa ihastuttavalla käytöksellään. Uhrin mitätöiminen alkaa pikkuhiljaa, usein niin pienesti, että uhri ei edes ymmärrä. Narsisitilla on kyky pikkuhiljaa syyllistää uhriaan siten, että tämä alkaa uskoa itsekin olevansa sellainen kuin narsisti väittää.

Vierailija
100/108 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin tunnistaa luotettavimmin hänen kanssaan rakkaussuhteessa oleva/ollut ihminen. Narsismi näyttäytyy ulospäin toisinaan hyvinkin räikeästi, toisinaan vaisusti, joskus nopeammin, joskus vasta ajan myötä. On olemassa ns. ilminarsisteja ja kaappinarsisteja. Olennaisinta mielestäni on, miltä lähisuhteessa olevasta tuntuu, kokeeko hän tulleensa kohdelluksi tasavertaisena ja rakastettuna kumppanina. Narsistilta puuttuu kyky tuntea empatiaa ja asettua toisen ihmisen asemaan aidosti tunnetasolla. Mielestäni juuri tunneköyhyys eli kyvyttömyys ilmaista tunteiden koko kirjoa on narsistilla ilmeinen. Narsisti ei myöskään helposti raota minuuttaan, pitää ikään kuin toista loitolla, ainakin jonkinlaisen välimatkan päässä. Tyypillisesti kuvittelemme tunnistavamme narsistin ihan vain habituksesta tai omahyväisestä käytöksestä, mutta toisinaan narsisti onkin introvertti, hiljainen kadehtija, nöyryyttä ja luottamusta herättävä vaatimattomuuden ilmentymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme