Mikä avuksi, 4,5kk vauva ei viihdy vatsallaan?
Moi!
Meillä vauva 4,5kk. Persoonaltaan tuntuu olevan kovin rauhallinen ja tyytyväinen lapsi. On täysin erilainen kuin vaativainen esikoinen, joka oli hyvin sähäkkä persoona synnäriltä saakka.
esikoinen kääntyi vatsalleen 3kk iässä, 6kk ikäisenä ryömi jo vinhaa vauhtia. Kamala hinku oli päästä tutkimaan maailmaa.
Tämä nuorempi onkin sitten han toista maata. Ei tee elettäkään kääntyäkseen. Kyljilleen kyllä kääntyy, mutta siinä missä esikoisella oli kamala punkeaminen ja yrittäminen mahalleen, tämä ihan vastustaa jos yrittää kääntymisessä avittaa.
Vatsalleen jos laittaa, viihtyy siinä max. 10 sekuntia, ja alkaa sitten raivota. Olemme yrittäneet pitää pyyherullaa kainaloiden alla, kantaa vatsamakuulla ym, mutta siitä huolimatta tuo mahallaan viihtyminen ei ole parantunut yhtään. Neuvolassa sanottiin, että jollei vielä 5kk neuvolassakaan viihdy vatsallaan, on mentävä fysioterapeutille.
Mitä me voisimme vielä tehdä? Onko teillä muilla ollut vauvoja jotka inhoavat vatsallaan oloa?
Kommentit (23)
Ottaa myös tosi hyvin jaloilleen, ja haluaisi vain seisoskella sylissä.
Itsekään en ollut huolissani ennenkuin lääkäri alkoi väläytellä sitä fysioterapia lähetettä... :-/
Ap
ja ei oikeastaan kovin kauaa viihdy myöskään mahallaan. Max muutama minuutti ja sit hirvee raivoaminen.
Me kyllä ajatellaan sen johtuvan siitä, kun haluais ehkä jo päästä liikkeelle, mut ei vielä voimat riitä käsissä ja niskassa... Kovasti yrittää kyllä jo punkea istumaan sylissä ja muutenkin.
Eikä pahemmin yritä vielä edes kääntyä mahalleen.
Mut ei olla huolissamme, kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa kasvaa ja kehittyy ja oppii.
teidän vauva kuitenkin normaalisti?
Koitti ennemminkin nousta istumaan. Teki ikään kuin vatsalihasliikkeitä :-) Ei veläkään, nyt 5-v, koskaan esim. lueskele mahallaan. Ihan normaalisti lähti liikkeelle ja oli jäntevä jne. Vähän normaalia nuorempana varmaan istui.
että oikein lähete fysioterapeutille noin aikaisin?
Mulla 5,5kk vauva joka ei viihdy mahallaan. Kääntyy kyllä, mutta ei viihdy. Vähän pidemmän aikaa sentään jo mitä vielä esim. kuukausi sitten.
Esikoinen oli 6kk ennen kuin edes kääntyi. Siitä lähtikin sitten melkein heti konttaamaan. Keskimmäinen kääntyi 2,5kk iässä. Niin ne on yksilöitä. Mä uskon, että aika teilläkin auttaa! :)
vauvalla mitään katselemista mahallaan ollesaan, leua nenän eteen, peiliä, äidin naamaa. meillä vauva katseli leikkimaton kuvia. piti päätään pystyssä tosi pienenä jo. otettii treeniä joka päivä vähän kerrallaan.
Alkaa viihtyä paremmin vatsallaan. Jos oletetaan lapsen olevan normaali, niin normaalit vauvat kehittyvät, treenasi tai ei.
Yritän olla stressaamatta, kun tiedän että lapset on erilaisia...
Ap
että oikein lähete fysioterapeutille noin aikaisin?
Mulla 5,5kk vauva joka ei viihdy mahallaan. Kääntyy kyllä, mutta ei viihdy. Vähän pidemmän aikaa sentään jo mitä vielä esim. kuukausi sitten.
Esikoinen oli 6kk ennen kuin edes kääntyi. Siitä lähtikin sitten melkein heti konttaamaan. Keskimmäinen kääntyi 2,5kk iässä. Niin ne on yksilöitä. Mä uskon, että aika teilläkin auttaa! :)
äidin ja isoveljen naamaa, leikkimattoa... VIrikkeistä ei pitäisi olla pulaa. Ei auta kuin yrittää treenata sitkeästi, vaikka toinen ei lämpene touhulle tippakaan.
Ap
vauvalla mitään katselemista mahallaan ollesaan, leua nenän eteen, peiliä, äidin naamaa. meillä vauva katseli leikkimaton kuvia. piti päätään pystyssä tosi pienenä jo. otettii treeniä joka päivä vähän kerrallaan.
Eli vaatii epäilemättä voimaa pitää sitä kuulaa pystyssä :) Ja ihan normaalina kyllä tuota veitikkaa pidän, ei kehityksessä muuten ole ollut mitään moitittavaa..
Ap
Alkaa viihtyä paremmin vatsallaan. Jos oletetaan lapsen olevan normaali, niin normaalit vauvat kehittyvät, treenasi tai ei.
..viihtyy varmasti jo seisaallaankin :-) Ole rauhallinen, kaikki aikanaan...
Ja ilmeisesti myös kärsi refluksista, vaikkei paljon pulautellut. Lääkäri kertoi, että refluksi ei aina näy pulautteluna, mutta voi silti olla lapselle epämiellyttävää.
Lapsemme ei yhtään tykännyt olla vatsallaan ekojen kuukausien aikana, alkoi heti itkeä. Arvelen, että tuo refluksi saattoi vaikuttaa: kun makaa mahallaan, mahalaukku lytistyy ja ruokaa voi virrata ruokatorveen.
Ehkä tämä voisi olla yksi mahdollisuus?
Ja on jo 11 kuukautta. Jos vahingossa mahalleen joutuu alkaa ihan armoton itku. Eikä vielä itse istumaan nouse vaan jos laitetaan niin istuu. Ei konttaa vaan on peppukiitäjä. Aika hauskan näköistä kun pepullaan itseään hilaa eteenpäin. Kävelee tukien. En ole itse ainakaan huolissaan ettei vatsallaan ole ikinä viihtynyt.
joka ei koskaan ole viihtynyt vatsallaan. Kääntyi myös molemmille puolille kyljelleen, mutta vatsalla ollessaan ahdistui. Poika halusi vain istua, joten meillä on istua jökötetty jo tosi pienestä. Ryömimään poika ei alkanut lainkaan vaan vajaa 7 kk iässä alkoi suoraan konttaamaan. Sitä ennen oli liikkunut myös "peppukiitäjänä". Nyt 8 kk iässä poika kävelee "puita pitkin" ja seisoo lyhyitä aikoja ilman tukea. Neuvolassa ei missään vaiheessa oltu huolissaan vaan päinvastoin, kiiteltiin jäntevää ja eteenpäin menevää vauvaa :)
Ei meidänkään vauva viihtynyt vatsallaan ollenkaan, vaikka mitä kokeiltiin. Hän alkoi melko pian kitistä ja lösäytti naamansa lattiaa vasten.
Siitä huolimatta koitettiin joka päivä useampaan kertaan pitää häntä mahallaan, vaikka kymmenenkin sekuntia kerrallaan, ja vähitellen vauva jaksoi paremmin ja paremmin (vaikkei mistään viihtymisestä voinutkaan puhua).
Puolivuotiaana vauva oppi itse kääntymään vatsalleen, ja siinä vaiheessa alkoi viihtyä mahallaan kuin taikaiskusta, jos hänet laittoi lattialle selälleen, niin saman tien piti pyörähtää toisin päin.
Eiköhän siis teidänkin vauvanne ala viihtyä masullaan, kunhan itse päättää että aika on sopiva!
Meillä ei siis ole ollut tuota refluksiepäilystä ainakaan vielä... Kirjoitin aikaisemmin, että vauva ei pulauttele. Kyllä hän joskus pulauttelee, mutta vain vähän. Eikä esim. joka päivä. Moinen lienee kaikille vauvoille tyypillistä...?
Voisihan tuossakin tietty olla perää... Joku siinä asennossa on äärettömän epämiellyttävää lapselle, tuskastuu tosi nopeasti.
Ap
Ja ilmeisesti myös kärsi refluksista, vaikkei paljon pulautellut. Lääkäri kertoi, että refluksi ei aina näy pulautteluna, mutta voi silti olla lapselle epämiellyttävää.
Lapsemme ei yhtään tykännyt olla vatsallaan ekojen kuukausien aikana, alkoi heti itkeä. Arvelen, että tuo refluksi saattoi vaikuttaa: kun makaa mahallaan, mahalaukku lytistyy ja ruokaa voi virrata ruokatorveen.
Ehkä tämä voisi olla yksi mahdollisuus?
että ei liene hyvä jos sekä ryömiminen että konttausvaihe jäisi välistä. Kun nehän kehittää aivoissa niitä jotain "ristikkäisliikejuttuja" jotka on yhteyksissä myöhemmin mm. lukemisen oppimiseen ym. Eli olen jo alkanut pelätä sitä (tosi fiksua joo, kun lapsi tosiaan 4,5kk) ettei lapsi suostu mahallaan olemaan ja näin ollen opi ryömimään.. Ja siitä sitten nouseekin jaloilleen joilla jo nyt liiankin hyvin viihtyy, ja lähtee kävelemään sivuuttaen tyystin nuo tärkeät kehitysvaiheet.. :-/
Ap
Ja on jo 11 kuukautta. Jos vahingossa mahalleen joutuu alkaa ihan armoton itku. Eikä vielä itse istumaan nouse vaan jos laitetaan niin istuu. Ei konttaa vaan on peppukiitäjä. Aika hauskan näköistä kun pepullaan itseään hilaa eteenpäin. Kävelee tukien. En ole itse ainakaan huolissaan ettei vatsallaan ole ikinä viihtynyt.
että onko meidän vauvassa sitten kuitenkin jotain muutakin, minkä vuoksi sinne fyssarille lähetetään... JOs teidän muiden kohdalla ei ole oltu yhtään huolissaan.
Mutta toki hirmu lohduttavaa kuulla, että vaikka vauva olisikin tämmöinen "laiskahko" möllöttäjä alkuun, voi kehitys sitten harpata nopeasti liikkumisen suhteen :)
Ap
joka ei koskaan ole viihtynyt vatsallaan. Kääntyi myös molemmille puolille kyljelleen, mutta vatsalla ollessaan ahdistui. Poika halusi vain istua, joten meillä on istua jökötetty jo tosi pienestä. Ryömimään poika ei alkanut lainkaan vaan vajaa 7 kk iässä alkoi suoraan konttaamaan. Sitä ennen oli liikkunut myös "peppukiitäjänä". Nyt 8 kk iässä poika kävelee "puita pitkin" ja seisoo lyhyitä aikoja ilman tukea. Neuvolassa ei missään vaiheessa oltu huolissaan vaan päinvastoin, kiiteltiin jäntevää ja eteenpäin menevää vauvaa :)
Meilläkin vauva aikansa raivottuaan noin tekee, ihan kuin luovuttaisi että "en kestä, ei tästä tule mitään..!" :) Mutta harjoitellaan silti, monta kertaa päivässä. Ehkä se tästä :) Toivotaan että vauva pian päättää masuajan olevan käsillä!
aP
Ei meidänkään vauva viihtynyt vatsallaan ollenkaan, vaikka mitä kokeiltiin. Hän alkoi melko pian kitistä ja lösäytti naamansa lattiaa vasten.
Siitä huolimatta koitettiin joka päivä useampaan kertaan pitää häntä mahallaan, vaikka kymmenenkin sekuntia kerrallaan, ja vähitellen vauva jaksoi paremmin ja paremmin (vaikkei mistään viihtymisestä voinutkaan puhua).
Puolivuotiaana vauva oppi itse kääntymään vatsalleen, ja siinä vaiheessa alkoi viihtyä mahallaan kuin taikaiskusta, jos hänet laittoi lattialle selälleen, niin saman tien piti pyörähtää toisin päin.Eiköhän siis teidänkin vauvanne ala viihtyä masullaan, kunhan itse päättää että aika on sopiva!
Esimerkiksi pulautteleeko vauva? Jospa vatsallaan tulee epämukava olo? Auttaisiko, jos alusta olisi viisto (ylöspäin)? Suostuuko sylissään olemaan vatsallaan? Meillä yksi lapsista ei suostunut olemaan selällään millään. Ilmeisesti närästävä tunne tuli siinä herkkävatsaiselle pulauttelevalle allergiselle vauvalle.
ja ei oikeastaan kovin kauaa viihdy myöskään mahallaan. Max muutama minuutti ja sit hirvee raivoaminen.
Me kyllä ajatellaan sen johtuvan siitä, kun haluais ehkä jo päästä liikkeelle, mut ei vielä voimat riitä käsissä ja niskassa... Kovasti yrittää kyllä jo punkea istumaan sylissä ja muutenkin.
Eikä pahemmin yritä vielä edes kääntyä mahalleen.
Mut ei olla huolissamme, kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa kasvaa ja kehittyy ja oppii.
eikä tietääksemme ole mitään allergiaa. Tuo viisto alusta on hyvä idea, mitenhän sen toteuttaisi...? Jollain ohuella tyynyllä, jonka alle pannaan pyyhe tms?
Ap (joka pääsi vasta nyt koneelle takas)