Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä varmimmin paljastaa narsistin??

Vierailija
15.04.2011 |

Tämä kysymys on teille, jotka olette joskus tunteneet narsistin: mikä oli se varmin yksittäinen juttu/tapaus, joka pisti hälytyskellonne soimaan?

Epäilen, että seurustelen erittäin taitavasti minua ja muita manipuloivan narsistin kanssa... Hän osaa aina selittää ongelmatilanteet niin päin, että vika onkin minussa ja minun täytyy tarkistaa asenteitani. Haluaisin kuulla muiden konkreettisia kokemuksia... edes pieniä vihjeitä, mistä taitavan "luistelijan" voisi saada kiinni?! :(

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piste

Vierailija
22/108 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosteli myös minun piipittävää ääntäni, herkkyyttäni ja perhettäni. Naljaili jatkuvasti kavereiden kustannuksella, tuokin oli yksi asia johon kyllästyin. Aina kettuili toisille ja se oli hänestä hirveän hauskaa. Eli alisti ja nolasi muita.

Hän ei ikinä suhtaudu muihin empaattisesti, vaan on heittämässä jotain mautonta läppää silloinkin kun pitäis osoittaa myötätuntoa. Hän on aina pätemässä omilla tiedoillaan eikä tajua koska astuu toisten varpaille, eikä ikinä osaa olla hienotunteinen. Puhuu kumppanistaan selän takana rumasti esim. naljailee lihomisesta. Piikittelee kumppania muiden kuullen ja flirttailee muille naisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähelläni on narsisti, joka kai luulee, etten tajua hänen todellista henkistä tilaansa. tämän narsistin läheiset uskoakseni säälittelevät minua.

kuitenkin tämä narsisti ei kykene satuttamaan minua eikä koskettamaan minua kuitenkaan kovinkaan syvästi, vaikka hänestä välitänkin paljon. näen suhteen hänen kanssaan pelinä. olenko siis itse narsisti?

tunnistan itsessäni kyvyn päästä nopeasti yli suhteiden. saatan ykskaks katkaista jonkin ystävyyden tai suhteen miettimättä sen syvemmin toiselle aiheuttamaani tuskaa. toisaalta olen mielestäni empaattinen ja lämmin ihminen.

Vierailija
24/108 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura :

Narsisti:

- ei koe syyllisyyttä

- yrittää hyötyä muista

- ei ole empaattinen

- vaatii jatkuvaa ihailua

- loukkaantuu helposti

- vaatii etuoikeutettua kohtelua

- ei halua kuulla kritiikkiä

- nauttii vallan käyttämisestä

- tarvitsee ihmisiä ympärilleen

- uskoo olevansa aina oikeassa

- kuvittelee itsestään ja ominaisuuksistaan suuria

- elää "kaikki tai ei mitään" -maailmassa

- harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillistakin väkivaltaa

- käyttää kanssaihmisiä omiin tarpeisiinsa

- ei ota huomioon muiden ihmisten tarpeita ja oikeuksia

- ei näe itsessään huonoja puolia

- yrittää nostaa sosiaalista arvoaan

- haluaa olla huomion keskipisteenä

- pystyy näyttelemään oikeita tunteita

- ei tunne olevansa hoidon tarpeessa

Edellämainittujen piirteiden lisäksi narsisti on usein myös älykäs, itsekäs, röyhkeä, hallitseva, vastuuton, ylimielinen, kateellinen, sosiaalinen, manipuloiva, epäluuloinen, impulsiivinen, itsekeskeinen, huomionkipeä, häikäilemätön, kostonhimoinen, mustasukkainen, lyhytjännitteinen ja tunteiltaan pinnallinen.

Kallela

Vierailija
25/108 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerkeä siivota kotona. Sivuhistoria täynnä av-palstaa. Ei tee päivällistä miehelleen. Panttaa seksiä. Kertoo valheita, että on väsynyt ja rakastaaa.

Vaihtaa heti miestä, kun mies ilmoittaa ryhtyvänsä työttömäksi työnhakijaksi tai ilmoittaa ryhtyvänsä sossun tukilaiseksi.

Ilmiselvä tuntomerkki on ettei narsisti halua isää lapsen lähelle. Hän ei halua että isä vaihtaa vaipan tai imettää vauvaa tai herää vauvan vuoksi keskellä yötä, koska isän tehtävänä on käydä töissä ja tienata turkkirahat vaimolleen.

Hän ei myöskään hyväksy sitä että isä on koti-isä vauvan 50% vauva-ajasta. Hän haluaa totalitäärisen vauva-ajan itselleen. Sillä hän on narsisti paska.

T: 11cm mies

Vierailija
26/108 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee päivällistä miehelleen. Panttaa seksiä.

No, sut ja sun jutut tällä palstalla tiedetään jo.

Vierailija
27/108 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:06"]

Ikävimpiä piirteitä on manipulointikyky. Narsisti ei välttämättä ole sillä tavalla sataprosenttinen ja läpinäkyvä -ska, että kaikki heti alkaisivat inhota häntä ja näkisivät, mikä hän on. Hän saa yleensä puolelleen joukon ihmisiä, jotka pitävät häntä aivan tosi tosi hyvänä tyyppinä ja ryhtyvät jopa puolustamaan häntä henkeen ja vereen. Osa heistä ehkä jossain vaiheessa alkaa tajuta, että tulipa erehdyttyä. Osa kuitenkin jatkaa sitä suitsuttamista. Sen takia on vaikea saada osoitettua, minkälaisesta persoonasta todellisuudessa on kyse. Manipuloivuus on se kieli, jota narsisti puhuu.

[/quote]

Tää on se ongelma. Hyvähän se on sanoa että älä anna narsistille kosketuspintaa äläkä välitä, jos olet potkujen partaalla narsistin punomien juonien ansiosta.Tai joudut esim. ottamaan etäisyyttä suvun tai ystäväpiirin muihinkin jäseniin maineen menetyksen ansiosta (maineen, jonka narsisti on tuhonut juonillaan). Tai eihän sitä pakko ole porukkaa jättää tietenkään, mutta jos vaihtoehdot ovat että joko olet kaikkien mielestä valehteleva ja varasteleva sika (ja joutuisit selittelemään loputtomiin), tai jätät koko porukan ja elät omaa elämääsi rauhassa ilman draamaa.

Vierailija
29/108 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei siedä sitä että kyseenalaistat hänen käytöksensä muiden kuullen kun hän esim. vähättelee tai kiusaa jotakuta. 

Jos peruutat jonkin menon jossa sinun on ollut määrä olla narsistin esiintymiselle yleisönä, hän raivostuu silmittömästi.

Vierailija
30/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti-puoliso erottaa sinut sukulaisistasi ja ystävistäsi ja saattaa sinut huonoon valoon lastesi silmissä. Narsisti-puoliso saa sinut tuntemaan itsesi syylliseksi ja sairaaksi, mutta ei koskaan tunnusta loukanneensa sinua tai tehneensä kenellekään  mitään pahaa. Hän pystyy selittämään tilanteen kuin tilanteen itselleen edulliseksi.

Ala miettiä, jos perheenjäsenet tai ystävät alkavat huomautella kumppanisi huonosta käytöksestä tai perheenjäsenet tai ystävät alkavat kaikota läheltäsi tai jättävät kutsumatta kylään tms. Narsisti erottaa sinut joka tapauksessa ensiksi  heistä ja julma yksinvaltius alkaa sen jälkeen. Narsistissa ei ole koskaan itsessään mitään vikaa. Hän ei pyydä myöskään anteeksi koskaan yhtään mitään. Ei tietenkään, eihän hänessä ole vikaa. 

Jos tunnistat narsistin, ota jalat allesi, sillä mikään ei tule olemaan sitä helpompi ja siedettämämpi vaihtoehto. Kaikenlainen vetoaminen, todistelu tai tilanteen parantumiseen uskominen vie sinut itsesi ennen pitkää hoitoon ja lääkitykselle. Narsisti on vielä yleensä pohjustanut oman tilanteensa hyvin minkä tahansa väitteen varalta: Hänhän on se laupias samarialainen, joka antaa vaikka paidan päältään köyhälle tai leskelle viimeisen rovon ja sinä se ahne sika, joka syytät häntä pahasta.

Vierailija
31/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse persoonallisyyshäiriöisen kanssa seurustelleena sanoisin, että jos ihmisestä tulee jo alussa tunne ettei kaikki ole ok, niin kannattaa ottaa etäisyyttä.

Mitään tarkkaa keinoahan sinulla ei ilman psykologin ammattipätevyyttä ole. Voit vain luottaa omaan intuitioon ja perääntyä, jos jostain ihmisestä tulee outo tunne.

Vierailija
32/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 21:27"]

koskaan jännitä sosiaalisia tilanteita, ei ole nöyrä tai neurotisoi tekemisistään tai sanomisistaan. Hän oikeasti USKOO tietävänsä kaiken ja neuvoo kaikkia kaikessa pyytämättäkin. Hän pakoilee vastuuta ja on taitava puhumaan ja kääntämään omat virheensä edukseen ja muiden viaksi. Narsisti on käytökseltään kepeä ja lipevä.

[/quote]Nimenomaan tuo lipevyys silloin kun paikalla on ulkopuolisia, narsistia tuntemattomia ihmisiä. Samoin se, että narsisti tekee itsestään uhrin ja saa sillä heiltä myötätuntoa, vain narsistin uhri tietää minkälainen hirviö hän voi olla silloin kun ei ole todistajia paikalla.

Vierailija
33/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:47"]

Narsistin kanssa avioero tulossa, sivusta tilannetta seuranneena;

- Kaikki omaisuus hänen (valhe)

- Hän on maksanut kaiken koko liiton ajan (valhe)

- Puoliso kavaltanut häneltä rahaa (valhe)

- Pienten lapsien manipulointi ikävillä tavoilla ( esmes. äidin huorittelu lasten edessä) (tosi)

- Puolison äitille uhkailu ja soittelu (tosi)

- Poliisien soittelu puolison perään (tosi)

- Puolison nimittäminen hulluksi viranomaisille ja "todistajien" kerääminen asiaan (tosi)

- Puolison sairas kyttääminen töissä ja vapaalla (tosi)

- Asianajajan kanssa tehty monen sivun haaste puolisolle, kaikki jutussa mainitut asiat valheita, jotka saa puolison näyttämään sairaalta ja hullulta (tosi)

- Poliisilla uhkailu jos puoliso kävisi yhteisessä kodissa (tosi)

- Menneisyydestä paljastunut ns. paskaa lisää (tosi)

Ja ihan yleisesti, tekee puolison elämän niin hankalaksi kun ikinä pystyy, keinoja kaihtamatta.

Jos kumppanisi on narsisti, juokse jo lujaa. Koita ehdottaa eroa, katso kuinka reagoi.

Mutta ole varovainen, tälläiset ihmiset voi esim. tappaa.

[/quote]

Voi helvetti miten kuulostaa tutulta. Meillä ei onneksi exän kanssa ollut lapsia, mutta muutoin kaikki täsmää listauksessasi.

Erosta tuli niin paskaai, että edelleen (lähes kymmenen vuotta erosta) on pidettävä asuinpaikka salaisena, koska sen saadessaan tietoonsa tuli vaanimaan ja pahimmillaan jopa tappamaan. Hän nimittäin erotessa lähetteli kymmenittäin viestejä, joissa kuvaili miten tappaisi minut ja miten hävittäisi ruumiin niin, ettei kukaan sitä löytäisi.

Minusta tehtiin myös perätön rikosilmoitus eron jälkeen, kun ei muuta kiusaa enää saanut tehtyä. Hänen jutuissaan olin lääkkeitä väärinkäyttävä mielisairas hullu (kävin "yllättäen" psykiatrilla masennuksen vuoksi. "Yllättäen" tuo masennus myös parani eron jälkeen) ja hänen juttujen mukaan olin hakannut häntä ja uhannut puukottaa. Mitään todisteita ei luonnollisestikaan asioista ollut, joten juttu kuivui kasaan. Sen sijaan poliisi kiinnostui suunnattomasti kuulusteluissa ilmitulleista todisteista, jotka osoittivat hänen pahoinpidelleen minua ja syyttäjä nosti syytteen häntä vastaan pahoinpitelystä.

Kaikkea muuta shaissea totta kai oli erossa, mutta tuo oli kaikkein räikein yritys hankaloittaa elämääni, mutta onneksi kävikin häntä itseään vastaan.

Vierailija
34/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:47"]

Narsistin kanssa avioero tulossa, sivusta tilannetta seuranneena;

- Kaikki omaisuus hänen (valhe)

- Hän on maksanut kaiken koko liiton ajan (valhe)

- Puoliso kavaltanut häneltä rahaa (valhe)

- Pienten lapsien manipulointi ikävillä tavoilla ( esmes. äidin huorittelu lasten edessä) (tosi)

- Puolison äitille uhkailu ja soittelu (tosi)

- Poliisien soittelu puolison perään (tosi)

- Puolison nimittäminen hulluksi viranomaisille ja "todistajien" kerääminen asiaan (tosi)

- Puolison sairas kyttääminen töissä ja vapaalla (tosi)

- Asianajajan kanssa tehty monen sivun haaste puolisolle, kaikki jutussa mainitut asiat valheita, jotka saa puolison näyttämään sairaalta ja hullulta (tosi)

- Poliisilla uhkailu jos puoliso kävisi yhteisessä kodissa (tosi)

- Menneisyydestä paljastunut ns. paskaa lisää (tosi)

Ja ihan yleisesti, tekee puolison elämän niin hankalaksi kun ikinä pystyy, keinoja kaihtamatta.

Jos kumppanisi on narsisti, juokse jo lujaa. Koita ehdottaa eroa, katso kuinka reagoi.

Mutta ole varovainen, tälläiset ihmiset voi esim. tappaa.

[/quote]

Oikeustoimia vuosikausia, terapiaa, lähestymiskielto, turvakielto,...vasta erotessa iski se kovin kauhu päälle.

Sillä alitajunnassa tiesin, että se olisi ainut oikea "syy" tappaa minut, vaikka jo kuristi ym, suhteen aikana.

Tuosta erosta on nyt 7 vuotta.

Se, että hän osaa "jumaloida" heikkoitsetuntoista rakkautta janoavaa ja olla hetken päästä täysi raivohullu hirviö. Noita kahta vaihdellen ja kääntäen kaikki päälaelleen sekoittaa uhrin mielen hulluuden partaalle.

Mikään järkiperäinen keskustelu ei tuota muutosta/ymmärrystä, vaikka hän esittääkin.

Hän saattaa haukkua, raivota , satuttaa fyysisesti ja salamana pyytää anteeksi ja jos olet vielä järkyttynyt kaikesta, etkä kykene häntä lähelle ja antamaan anteeksi, hän raivostuu ja sama alkaa kahta kauheammalla ryminällä.

Kun olen nuo kokenut, olen aloittanut terapian kasvaen vahvaksi ihmisenä. Kunnioittaen ja arvostaen itseään. Ehkä uhrit eivät ole saaneet aiemminkaan ihmisarvoista kohtelua, jolloinka ei huomaa ymmärtää merkkejä ja haluaa vain "nähdä" sen hyvin paljon rakastavan puolen ihmisestä.

Se muu kun paljastuu, se on niin järkyttävää, että ei sitä ikäänkuin halua uskoa. Haluaa uskoa siihen hyvään puoleen...

Viranomaiset osaavat nähdä tuon naamion taakse yllättävän hyvin, varsinkin oikeudessa sekä valvottuja tapaamisia hoitavat ihmiset. Itselleni se on ollut helpotus, sillä pelkäsin häntä uskottavan kaikissa valheissaan.

Totuus on onneksi se, mikä voittaa peloistasi huolimatta <3 .

Vierailija
35/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:46"]

Viranomaiset osaavat nähdä tuon naamion taakse yllättävän hyvin, varsinkin oikeudessa sekä valvottuja tapaamisia hoitavat ihmiset. Itselleni se on ollut helpotus, sillä pelkäsin häntä uskottavan kaikissa valheissaan.

[/quote]

Ohhoh. Sulla on käynyt todella hyvä tuuri tai joku ihme. Nimenomaan oikeudessa ja lastensuojelussa narsistia EI tunnisteta. Exäni on pyörittänyt minua oikeudessa kohta 5 vuotta milloin mistäkin, tänä vuonna olen ollut kaksi kertaa käräjillä ja kerran hovissa, eikä KUKAAN TAJUA mistä on kysymys. Lastensuojelu silittelee miestä päähän vaikka olen pystynyt osoittamaan exän mielipuoliseet väitteet vääriksi. On kuulemma tärkeää, että mies tulee kuulluksi... Exä hakee  lasten lisäksi minulta valtavia keksittyjä summia rahaa. Juuri kuten edellä joku kertoi, vielä vuosia eron jälkeen ex on sitä mieltä että kaikki kuuluu hänelle, koko omaisuus ja lapset. Sillä on taas uusi nainen uhrina, nainen käy oikeudessa todistamassa exän jutuissa vaikka ei olla ikinä edes juteltu eikä hän tunne mua mistään.

Mutta asiaan: älä jää ap odottamaan jotain todisteita siitä, että mies on narsisti vaan lähde heti. Muuta neuvoa ei ole. Sitten kun sulla on lapset sen kanssa, sua ei kirjamellisesti erota siitä miehestä kuin kuolema. Jos nyt haluat jonkun varman vinkin, niin kysy mitä hän tekisi nyt toisin kun katsoo mennyttä elämäänsä. Narsisti ei tekisi MITÄÄN toisin.

Vierailija
36/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseironian puute ja kyvyttömyys myöntää omia puutteitaan.

Vierailija
37/108 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huorittelu,pahaksi ihmiseksi haukkuminen,sairaaksi haukkuminen(vaikka on itse sairas), kääntää kaikki omat vikansa sinuun (esim,kun on itse sairas= haukkuu sinua sairaaksi, on itse uhkaillut = väittää että sinä olisit uhkaillut häntä) ,keksii asioita mistä voisi haukkua sinua, vääristelee sinun sanomisia niin että lopputulos tosiaan näyttää siltä että olisit itse syyllinen. Lopulta huomaat olevasi helvetin vihainen ja turhautunut kun et enää tiedä uskotko kaikkea hänen sanomaansa vai itseäsi. 

Vierailija
38/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:46"]

[/quote]

Ohhoh. Sulla on käynyt todella hyvä tuuri tai joku ihme. Nimenomaan oikeudessa ja lastensuojelussa narsistia EI tunnisteta. Exäni on pyörittänyt minua oikeudessa kohta 5 vuotta milloin mistäkin, tänä vuonna olen ollut kaksi kertaa käräjillä ja kerran hovissa, eikä KUKAAN TAJUA mistä on kysymys. Lastensuojelu silittelee miestä päähän vaikka olen pystynyt osoittamaan exän mielipuoliseet väitteet vääriksi. On kuulemma tärkeää, että mies tulee kuulluksi... Exä hakee  lasten lisäksi minulta valtavia keksittyjä summia rahaa. Juuri kuten edellä joku kertoi, vielä vuosia eron jälkeen ex on sitä mieltä että kaikki kuuluu hänelle, koko omaisuus ja lapset. Sillä on taas uusi nainen uhrina, nainen käy oikeudessa todistamassa exän jutuissa vaikka ei olla ikinä edes juteltu eikä hän tunne mua mistään.

Mutta asiaan: älä jää ap odottamaan jotain todisteita siitä, että mies on narsisti vaan lähde heti. Muuta neuvoa ei ole. Sitten kun sulla on lapset sen kanssa, sua ei kirjamellisesti erota siitä miehestä kuin kuolema. Jos nyt haluat jonkun varman vinkin, niin kysy mitä hän tekisi nyt toisin kun katsoo mennyttä elämäänsä. Narsisti ei tekisi MITÄÄN toisin.

[/quote]

Todisteet alkoivat puhua puolestaan ja se imelä käytös ei pitänyt piilossa tekojaan. Uskon, että viranomaiset katsovat ne teot järjellä sekä se, että ne on osattava todistaa.

Heille se on helpompaa, kun osaavat katsoa ulkopuolisena sekä "ilman tunteita".

Itse jätin vapaaehtoisesti suurimman osan materiasta tuolle. Yritin ikäänkuin hyvitellä, jotta päästäisi minut hyvin mielin  lähtemään...

Uskon, että kyllä nuo tunnistetaan viranomaistaholta, kun vain on tarpeeksi halua(tarpeeksi iso juttu sekä usea viranomainen mukana).

Minua ei autettu alussa, vaikka puhuin kaiken.

On saanut pelätä aina pahinta ja sitten vasta, kun tapahtunut, niin on apu käynnistynyt.

Vierailija
39/108 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 21:27"]

koskaan jännitä sosiaalisia tilanteita, ei ole nöyrä tai neurotisoi tekemisistään tai sanomisistaan. Hän oikeasti USKOO tietävänsä kaiken ja neuvoo kaikkia kaikessa pyytämättäkin. Hän pakoilee vastuuta ja on taitava puhumaan ja kääntämään omat virheensä edukseen ja muiden viaksi. Narsisti on käytökseltään kepeä ja lipevä.

[/quote]

Tässä olet kyllä väärässä, aito narsisti voi olla yhtä hyvin ujo sosiaalisissa tilanteissa:

Seurusteletko narsistin kanssa? Vältä tuhoisa suhde tuntomerkkien avulla
VIIHDEUUTISET, 21.2.2014, 11:30 · Anna Poikkimäki

Narsismista on tullut muotisana, jota mielellään tungetaan mukaan keskusteluun kuin keskusteluun. Henkilö saa helposti narsistin viitan harteilleen, jos hän sattuu olemaan hieman normaalia enemmän täynnä itseään. Milloin olemme todella tekemisissä persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa?

News-sivuston mukaan narsisti on helposti pidettävä ihminen ainakin ensisilmäyksellä. Yleensä tällainen ihminen osaa tehdä hyvän ensivaikutelman ja pärjää usein esimerkiksi työhaastatteluissa. On silti virheliike odottaa, että kaikki narsistit olisivat supliikkeja puhekoneita. Jotkut heistä ovat nimittäin ujoja ja hiljaisia.

Kyseinen henkilö on stereotyyppi nurkassa istuvasta henkilöstä, joka fantasioi suuruudenhulluja asioita ja inhoaa ylenkatsoen muita. Asiantuntijoiden mukaan narsisti ei ole aina pelkästään jompaa kumpaa tyyppiä, vaan hänen olemuksensa saattaa vaihdella ulospäinsuuntautuneesta vetäytyvään. Narsisteja löytyy kuitenkin useimmiten johtajapaikoilta.

He eivät välttämättä ole johtajista parhaimpia, mutta päätyvät johtotehtäviin luontaisen vallanhimonsa takia. He onnistuvat aina kääntämään tavalla tai toisella keskustelun itseensä. Narsisti haluaa tehdä vaikutuksen muihin ihmisiin, joten hän voisi hyvin kerskailla tuntemillaan julkkiksilla ja käyttämillään luksusmerkeillä nostaakseen statustaan.

Jopa traagisesta onnettomuudesta tai epäonnistumisesta kertoessaan tällainen henkilö onnistuu tavalla tai toisella tekemään itsestään tilanteen sankarin, ja laittamaan syyt muiden niskaan. Hän esiintyy mielellään uhrina, jos saa siten sympatiaa. Yhteiskunnallinen asema on narsistille tärkeä, minkä vuoksi materialismi tulee heiltä luonnostaan. He saattavat olla esimerkiksi addiktoituneita shoppailuun.

Narsisti pitää huolta ulkoisesta olemuksestaan muita enemmän. Hänelle on tärkeää näyttää fyysisesti viehättävältä. Sosiaalinen media on narsistille markkinointikanava, jolla hän voi brändätä itseään. Persoonallisuushäiriöisellä on Facebookissa paljon ystäviä, eikä yhtään huonoa kuvaa itsestään. Hän on erittäin herkkä kritiikille. Joskus läheiset voivat huomata mielistelevänsä narsistia vain siksi, että selviäisivät tilanteista helpommalla.

Jos joku syyttää narsistia jostain, hän keksii kyllä tekosyyn, jolla välttää vastuunottamisen asiasta. Hänelle kaikki on henkilökohtaista, ja ongelmatilanteissa reaktio tulee usein vihan ja syyttelyn kautta. Narsistilla on usein takanaan historia epäonnistuneita suhteita ja huonoja työpaikkakokemuksia. He ovat useammin uskottomia suhteessa, koska laittavat omat tarpeensa seurustelukumppaninsa tunteiden edelle.

Vierailija
40/108 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 23:22"]"Tuo joukkoon yksi narsisti, niin hän riittää paljastamaan loput."

-Markku Envall

[/quote]

Voiko joku selittää tän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä