Kannatatko eriarvoistavia tasoryhmiä peruskouluihin? (Kokoomuksen asialistalla tämäkin!)
Kannattaisi miettiä mille (tarkalleen ottaen) sen äänensä on antamassa.
http://www.pekkasinisalo.fi/tasoryhma.htm
Kommentit (131)
Itse olen sen ajan kasvatti ja yläkoulussa oli tasoryhmät. Oli tosi tärkeää mulle, sillä suurinta osaa luokastani ei koulunkäynti kiinnostanut. Oli hyvä opiskella enkkua ja matikkaa ryhmissä, joissa oli muitakin kiinnotuneita. Ehkä sen heikoimpien ryhmän voisi siksi jättääpois, kun sitä kait on kritisoitu, että meni tie lukioon, jos oli huonoimpien ryhmässä. Eiks kuitenkin auttais heikompiakin, kun matikka olisi ymmärrettävää ja sit olis edes vähän vaikeutta hyville, joille esim. alakoulu kauttaaltaan on jo tosi helppoa. Olisi edes yläkoulussa vähän haastavampaa. En tiedä enkä ehdi lukea kokoomuksen mielipiteitä.
ennen kouluun menoa? Sillä ei ole aikuisiän menestyksen tai älykkyyden kanssa mitään tekemistä, onko oppinut lukemaan 6 vai 7-vuotiaana.
Olet varmaan myös niitä, jotka odottavat telkkarin ja opettajan kasvattavan lapsesi..
Monella on järkevämpääkin tekemistä, kuin koulu. On olemassa myös vapaa-aika.
Hirveää olisi, jos lahjakkuudesta saisi rangaistuksen eli lisää tehtäviä. Sehän on täysin kiero ajatus että lahjakkaat tekevät ylitöitä???
Eikö järkevämpää olisi nauttia säästetystä ajasta, kun kotitehtävätkin on kerennyt tehdä koulussa eikä niitä tarvitse tehdä kotona?
Kuinka paljon pitäisi työskennellä päivässä ettei turhautuisi? Olen itse lahjakas enkä koskaan kokenut tarvetta oppia lisää. On hyvä ymmärtää ajan rajallisuus. On kouluaika ja vapaa-aika.
Vapaa-ajalla on tärkeää seurustella muiden lasten kanssa eikä puurtaa lisätehtävien parissa :D
Oletteko täysin kahjoja?
Ehdotan että heikoille oppilaille annetaan tukiopetuksen mahdollisuus, mutta muut etenevät säädetyllä teholla. Jos on haluja oppia niin voi hankkia kirjallisuutta kirjastosta tai hankkia elämä ja nauttia lapsuudesta.
T: Normaalia älykkäämpi ihminen
Opettajia valmistuu paljon, mutta heitä ei työllistetä. Vanhat opettajat vievät työpaikat ja sen lisäksi opetusteho ei ole riittävä. Opettajien syy se ei ole. Ei yhdeltä ihmiseltä voi odottaa ihmeitä.
Vaaditaan enemmän opettajia, mikäli tasot otetaan käyttöön. Taso-opetus on henkilökohtaisempaa ja se vaatii enemmän aikaa oppilaalle. Mikä minuuttimäärä riittää yhden oppilaan ohjaukseen? Ensin annetaan tehtävä ja sen jälkeen kierretään jokaisen kohdalla tarkastamassa menikö oppi jakeluun. Yhden ihmisen kanssa voi tuhraantua kymmenenkin minuuttia, entä muut jotka tarvitsevat apua?
Yksi tunti ei riitä 26 oppilaan opetukseen edes tasotettuna.
jo lukea ja laskea ja muut vasta opettelevat, niin menköön sitten vuotta paria aiemmin kouluun.
Siinä käy sitten niin, että itse haluaa leikkiä vielä leluilla, kun toisia ei enää kiinnosta, mutta mitä siitä sitten. Kaikkea ei voi saada. Eipä tullut kumminkaan turhautumista siitä, että joutui istumaan luokassa tyhjän panttina.
Nämä ovat valintakysymyksiä.
on pitkään tiedetty mitä kouluihin tarvitaan, mutta ei toimita niin.
Kokoomus ei tiedä mistään mitään. Tästä on lähdettävä.
Kouluihin tarvitaan lisää opettajia. Luokkaan 2 opettajaa. Tästä on lähdettävä.
Yli 24 oppilaan luokissa tarvitaan jo 3 opettajaa. Luokkia on suurennettu ja epäilen että tämäkin on kokoomuksen syytä. Tehdään säästöjä. Yksi ihminen ei kykene opettamaan suurta laumaa. Siihen olisi teoreettinen mahdollisuus, jos oppilaat olisivat motivoituneita työskentelemään tehokkaasti ja ottaisivat vastuun oppimisesta.
Mitään muutosta tasoon ei saada ellei opettajien määrää lisätä luokissa. Tai oppilasmäärää pienennetä.
Tämä on se fakta josta on lähdettävä eteenpäin ja josta on paasattu jo pitkään. Tässä on ne pullat jotka syödään kädestä mitään muuta keinoa ei ole olemassakaan. Kokoomus on paskanjauhaja.
Ja kukahan maksaa noi kivat koulut, jossa opettaja per 6 mukulaa tms? ME veronmaksajat, en helvetti halua enää yhtään suurempia veroja. KIITOS!!!
T. kolmen äiti, kokoomusta kannatan ja nytkin maksan noita veroja hampaat irvessä.
Monella on järkevämpääkin tekemistä, kuin koulu. On olemassa myös vapaa-aika.
Hirveää olisi, jos lahjakkuudesta saisi rangaistuksen eli lisää tehtäviä. Sehän on täysin kiero ajatus että lahjakkaat tekevät ylitöitä???
Eikö järkevämpää olisi nauttia säästetystä ajasta, kun kotitehtävätkin on kerennyt tehdä koulussa eikä niitä tarvitse tehdä kotona?
Kuinka paljon pitäisi työskennellä päivässä ettei turhautuisi? Olen itse lahjakas enkä koskaan kokenut tarvetta oppia lisää. On hyvä ymmärtää ajan rajallisuus. On kouluaika ja vapaa-aika.
Vapaa-ajalla on tärkeää seurustella muiden lasten kanssa eikä puurtaa lisätehtävien parissa :D
Uskomatonta, että älykkyyttä ja lahjakkuutta halutaan "palkita" lisätehtävillä, ikään kuin hyvät oppilaat rakastaisivat tehdä läksyjä omalla ajallaan tai että se jotenkin erityisesti heitä kehittäisi. Vähän kuin painonnostaja laitettaisi treenaamaan pomputtelemalla palloa tai hyppimään trampoliinilla.
Minä olin hyvä koulussa ja loistin kielissä ja matematiikassa, tylsistyin tunneilla kun osasin jo kaiken valmiiksi ja oli pakko tehdä niitä perus pakkopullatehtäviä. Siinä keskittymiskykykin välillä herpaantui, kun ei jaksanut edes yrittää. "Ratkaisuksi" laitettiin ylimääräiset saman perustason läksyt, jotka opettaja tuli henkilökohtaisesti tarkistamaan kun muut oppilaat tekivät tunnilla tehtäviä. Uskomatonta.. Kyllä minä halusin vapaa-ajalla mielummin leikkiä ja olla kavereiden kanssa kuin tehdä tylsiä läksyjä, jotka eivät mitenkään stimuloi tai kehitä kykyjäni.
Enkä todellakaan ymmärrä tätä miksi jotkut vastustavat tasoryhmiä henkeen ja vereen. Eikö se olisi vain hyvä, että äidinkielessä ja matematiikassa huonommin pärjäävät saisivat mennä omassa tahdissa kuin muun luokan mukana? Ai niin, mutta oma pikku Marco-Pipariina voisi tuntea itsensä huonommaksi kun naapurin Sirkkuliisa-Janteri on siinä PAREMPIEN ryhmässä.. hohhoi
En ainakaan suoralta kädeltä vastusta niitä. Voi olla myös oppilaiden etu, että opetusta annetaan pohjataidot huomioon ottavissa eri ryhmissä. Myös hyvillä oppilailla on oikeus saada tasoistaan opetusta.
olisi suotavaa että lahjakkaat voisi edetä ripeämpään tahtiin.
Pari ensimmäistä vuotta meni nuorimmaisella "turhaan" kun ne tiedot ja taidot olivat jo olemassa ennen kouluikää.
On väärin että vain heikkoja tuetaan erityisjärjestelyin. Lahjakkaat tarvitsevat kipeästi lisähaasteita.
eivätkö he olekkaan lahjakkaita?
Eivätkö he osaakaan etsiä itse tietoa?
Eivätkö he osaa kirjoittaa omatoimisesti esseetä kurssista?
Miksi opettajan pitäisi ylityöllistyä korjaamalla lisätehtäviä?
Tiedättekö miten paljon yhden esseen korjaamiseen parhaimmillaan menee? Kuvitteletteko että minulla on aikaa tai kiinnostusta korjailla lisätehtäviä joita olen antanut näille lahjakkaille neropateille?
Miksi he eivät etsi itse tietoa? Miksi he ovat niin kädettömän tyhmiä? Väitän että jokaisella riittää opeteltavaa perustaidoissa ja lahjakkaat ovat vain kärsimättömiä oppimaan perusasioita haltuunsa.
T: Perusasiat kuntoon
Olen aivan samaa mieltä! Lisäksi minusta olisi tärkeä muistaa, että perhetaustan ja lapsen kypsymättömyyden takia opintomenestys voi olla kehnoa peruskoulussa mutta es.lukiossa voi siitä "häiriköstä" kuoriutua tunnollinen ja hyvä oppilas, joka kirii tiedoissa kiinni. Omasta lukiostani muistan, että ne peruskoulun kympin oppilaat eivät aina enää lukiossa olleet niitä parhaiten opinnoissaan menestyviä! On kohtuutonta torpata laajat jatko-opinto mahdollisuudet jo lapsuusvuosina!! Aina huono koulmenestys peruskoulussa ei johdu kykyjen tai älyn puuttesta.
Olen aivan samaa mieltä! Lisäksi minusta olisi tärkeä muistaa, että perhetaustan ja lapsen kypsymättömyyden takia opintomenestys voi olla kehnoa peruskoulussa mutta es.lukiossa voi siitä "häiriköstä" kuoriutua tunnollinen ja hyvä oppilas, joka kirii tiedoissa kiinni. Omasta lukiostani muistan, että ne peruskoulun kympin oppilaat eivät aina enää lukiossa olleet niitä parhaiten opinnoissaan menestyviä! On kohtuutonta torpata laajat jatko-opinto mahdollisuudet jo lapsuusvuosina!! Aina huono koulmenestys peruskoulussa ei johdu kykyjen tai älyn puuttesta.
että tasoryhmät on poistettu tasa-arvon nimissä mutta lapset ryhmitellään kuitenkin uskonnon takia edelleen.
kun ei ole varaa henkilökuntaan, koulutoimesta säästetään taas vaikka jo mennää vajaalla miehityksellä.
jo pieninä eri ryhmiin on väärin ja tuo paineita lapsille. ainoastaan lapset jotka eivät pärjää tavallisessa rytmissä saavat erityistä tukea on ok. jokainen kokoomuslainenhan voi opettaa omaa lastaan etukäteen kotona tai palkata yksityisen opettajan?
lasten on saatava olla lapsia. lisäisin kädentaitoja ja sosiaalisia kykyjä ja empatiaa opettavia aineita kun ne unohtuu noilta kokoomuslaisilta perheiltä tosi usein kokonaan.
Nykyinen systeemi aiheuttaa sen, että taso laskee joka paikassa. Vaatimustasoa joudutaan pudottamaan yo-kokeissa ja yliopistoissakin, koska perusasioitakaan ei hallita...
Keksi äsken hyvän idean. Tasoja ei pidetä, mutta lahjakkaat saavat pitää valinnaiset aineet ja matematiikassa ja äidinkielessä heikosti menestyneet opiskelevat matematiikkaa ja äidinkieltä pakollisina valinnaisina aineina.
Tietenkin jos numero ja ymmärrys on heikko esimerkiksi englannista tai ruotsissa niin sitten näistä tulee pakollinen "valinnainen".
Tässä menetelmässä käytetään keppiä ja porkkanaa. Ehdottomasti näitä lahjakkaita oppilaita ei pitäisi opettaa sen enempää, kuin muitakaan. He osaavat kyllä hakea tietoa ulkopuoleltakin, jos tosiaan ovat fiksuja...
Perusasioissa riittää kertaamista nerollekin.
Nerojen vanhemmat voivat ottaa vastuuta ja hankkia yksityisopettajan, jos tuntevat etteivät saa lapselleen koulusta tarpeeksi hyvää opetusta.
Eihän tässä sentään kokoomuslaisten pillin mukaan tanssita. Ei ole koskaan tanssittukaan.
olisi suotavaa että lahjakkaat voisi edetä ripeämpään tahtiin.
Pari ensimmäistä vuotta meni nuorimmaisella "turhaan" kun ne tiedot ja taidot olivat jo olemassa ennen kouluikää.
On väärin että vain heikkoja tuetaan erityisjärjestelyin. Lahjakkaat tarvitsevat kipeästi lisähaasteita.