Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

terveydenhoitajan kuulustelu

Vierailija
12.04.2011 |

Onko kouluterveydenhoitajalla oikeus "kuulustella" halunsa mukaan kahdensanvuotiasta koululaista ilmoittamatta tästä mitään vanhemmille? Koululainen oli aika tuohtunut loppumattomasta kysymysvirrasta ja niin olen suoraan sanottuna minäkin.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluikäiseltä kysyä ravitsemuksesta, liikunnasta, mitä harrastat, mitä teet koulun jälkeen, mitä tykkäät koulustasi, kiusataanko koulussa jne.

Se on osa tarkastusta ja samat asiat kysellään kaikilta. Myös perheen asioita kysellään. Ei ole tarkoitus udella tai kiusata, vaan tutustua lapseen, perheeseen, tilanteeseen.

t.th

Vierailija
2/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni lähinnä hymyilytti kun satuin kuulemaan oven läpi osan jutuista joita th kysyi 6-vuotiaalta tarkastuksessa. Tottakai pitää kysyä, mistäs sitä muuten tietäisi jos perheessä on asioita joista huolestua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei todellakaan ole oikeutta kysellä. Terveystarkastuksista pitää ilmoittaa vanhemmille etukäteen.

Kumma juttu muuten nämä salailun epäilijät. Kannattaa kasvattaa sitä lastaan niin, ettei ihan jokaiselle aikuiselle kerro omia yksityisasioitaan. Lisäksi on vanhemman vastuulla turvata ja huolehtia lapsen yksityisyydestä. Ihmetyttää tuollaiset vastuuttomat 'onko teillä jotain salattavaa' -tyypit.

Vierailija
4/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtanut tuoda kotiin lapun tarkastuksesta?

Meillä tokaluokkalaisella toivottiin jomman kumman vanhemman olevan paikalla.

Vierailija
5/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tosiaan ole mitään salattavaa, olemme olleet koulun suuntaan hyvinkin avoimia, koska lapsellamme on koulunkäyntiin vaikuttavia "erityisvaikeuksia". Nyt tilanne on kurjistunut ja kärjistynyt. Opettaja kokee, ettei lapsi yritä ja lapsi kokee, että opettaja kiusaa. Tiedän siis miksi th "kuulusteli" lasta, mutta olen sitä mieltä, että tapa, jolla asia hoidettiin, oli epäilyttävä (vanhempien selän takana kysellään mitä ihmeellisempiä asioita alaikäiseltä) ja lapsi itse koki tulleensa häirityksi ja kuulustelluksi. Aion todellakin soittaa huomenna asianomaiselle th:lle ja kysyä asiasta tarkemmin.

-Ap-

Vierailija
6/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosissanne sitä mieltä, että on vain luontevaa ja luonnollista, että lapselta saa kysellä ja udella mitä tahansa "hoidon ja huolenpidon nimissä" ja että on aina syytä epäillä salailua, jos ei asioitaan haluakaan ihan kaikille jakaa?

Vierailija
7/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tokaluokkalaisella oli ollut joku pirun kivestarkistus, ne kun on todettu laskeutuneeksi aikaa sitten???????????

Lappu tuli kotiin että iloinen ja puhelias poitsu (ja oli kertonut terkalle ettei syö aamupalaa :D :D ) jne mutta mua kans ihmetytti ettei tullut ilmoa tarkastuksesta, toisaalta tästä oli nyt se hyöty, että tulee keskusteltua ettei tarvii riisuutua kenenkään käskystä...

Vierailija
8/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja ilmoitti, että lapsi ei anna ottaa verikoetta, ei suostu puhumaan eikä riisuudu, vaikka käsketään. Minä laitoin takaisin lapun, jossa ilmoitin, että lapsi on kadottanut terveystarkastusilmoituksen, toki olisi tehnyt kaiken tuon, jos tieto olisi tullut kotiin asti. Nyt toimi niin kuin oli opetettu eli muilla ei ole lupaa koskea eikä satuttaa.

Vierailija
9/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja ilmoitti, että lapsi ei anna ottaa verikoetta, ei suostu puhumaan eikä riisuudu, vaikka käsketään. Minä laitoin takaisin lapun, jossa ilmoitin, että lapsi on kadottanut terveystarkastusilmoituksen, toki olisi tehnyt kaiken tuon, jos tieto olisi tullut kotiin asti. Nyt toimi niin kuin oli opetettu eli muilla ei ole lupaa koskea eikä satuttaa.

Vierailija
10/81 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut mukana jokaikisessä lapseni terveystarkastuksessa ja hän on jo yläkoulussa.

Vierailija
11/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi olla jo oikeus olla terveystarkastuksessa ihan itsekseen. Joskus voi olla joitakin asioita, joita ei vanhemmalle halua/tarvitse kertoa.

En ainakaan itse olisi todellakaan halunnut äitini tai isäni tunkevan mukaan yläasteaikaisiin terveystarkastuksiin. Enkä kyllä edes ala-asteella, ei siellä muidenkaan vanhemmat pyörineet. Ja ei minulla mitään salattavaa sinänsä ollut mutta sen ikäinen kyllä usein kaipaa jo tiettyä yksityisyyttä ja sitä pitää kunnioittaa mielestäni ihan lapselta kysymättäkin.

Ymmärrän, että jos lapsella on erityispulmia vanhempi voi olla mukana mutta ei mielestäni tällöinkään joka kerta ellei sille ole jotakin erityisen perusteltua syytä.

Vierailija
12/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on luokilla 1, 5 ja 8. Se tarkoittaa, että molemmat vanhemmat kutsutaan paikalle keskustelemaan. Toki keskustelu on esim. ennen tai jälkeen lapsen tarkastuksen,esim. kun lapsi on mennyt jo oppitunnille. Laajan tarkastuksen tekee th ja lääkäri. Ja vanhemmilta kysellään perheen arjesta ja onko ongelmia jne.

Vierailija
13/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kunta säästää

Vierailija
14/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei todellakaan ole oikeutta kysellä. Terveystarkastuksista pitää ilmoittaa vanhemmille etukäteen. Kumma juttu muuten nämä salailun epäilijät. Kannattaa kasvattaa sitä lastaan niin, ettei ihan jokaiselle aikuiselle kerro omia yksityisasioitaan. Lisäksi on vanhemman vastuulla turvata ja huolehtia lapsen yksityisyydestä. Ihmetyttää tuollaiset vastuuttomat 'onko teillä jotain salattavaa' -tyypit.

Aika outo asenne. Mitä ihmeen asioita siellä koulussa voitaisiin kysellä, joita lapsi ei voisi avoimesti kertoa..en ymmärrä. Minusta on hyvä asia, kun kysellään..usein lapsen helpompi kertoa ulkopuoliselle, jos joku painaa. Niinikään perheen tulehtuneet suhteet tai jotkut sisäiset suuret salaisuudet eivät pitäisi olla lapsen taakkana ja hyvä jos ne koulussa huomataan. Jos koulussa ei olla kiinnostuneita lapsesta niin kuka tartuu niihin epäkohtiin, jotka saattavat muhia jonkun lapsen sisällä esim perheessä väkivalta..insestiä jne. nämä kaikki jäisi huomaamatta, jos kousussa ei saa olla kiinnostunut lapsen henkiläkohtaisesta elämästä. Ei ne perheenjäsenet tule kertomaan, jos jotain vialla. On kyllä kumma kun aina puhutaan, että koulu ei ota vastuusta lapsista ja siellä voi kasvaa potentiaalisia kouluampujia ihan rauhassa ja sitten kun lapsilta kysellään kotiasioita niin täällä ollaan niin vastaan että..MIKÄ SE SITTEN HYVÄ ON HALOO. Mun lapselta voi kyllä avoimesti kysellä ei ole mitään salattavaa.

Vierailija
15/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei todellakaan ole oikeutta kysellä. Terveystarkastuksista pitää ilmoittaa vanhemmille etukäteen. Kumma juttu muuten nämä salailun epäilijät. Kannattaa kasvattaa sitä lastaan niin, ettei ihan jokaiselle aikuiselle kerro omia yksityisasioitaan. Lisäksi on vanhemman vastuulla turvata ja huolehtia lapsen yksityisyydestä. Ihmetyttää tuollaiset vastuuttomat 'onko teillä jotain salattavaa' -tyypit.

Aika outo asenne. Mitä ihmeen asioita siellä koulussa voitaisiin kysellä, joita lapsi ei voisi avoimesti kertoa..en ymmärrä. Minusta on hyvä asia, kun kysellään..usein lapsen helpompi kertoa ulkopuoliselle, jos joku painaa. Niinikään perheen tulehtuneet suhteet tai jotkut sisäiset suuret salaisuudet eivät pitäisi olla lapsen taakkana ja hyvä jos ne koulussa huomataan. Jos koulussa ei olla kiinnostuneita lapsesta niin kuka tartuu niihin epäkohtiin, jotka saattavat muhia jonkun lapsen sisällä esim perheessä väkivalta..insestiä jne. nämä kaikki jäisi huomaamatta, jos kousussa ei saa olla kiinnostunut lapsen henkiläkohtaisesta elämästä. Ei ne perheenjäsenet tule kertomaan, jos jotain vialla. On kyllä kumma kun aina puhutaan, että koulu ei ota vastuusta lapsista ja siellä voi kasvaa potentiaalisia kouluampujia ihan rauhassa ja sitten kun lapsilta kysellään kotiasioita niin täällä ollaan niin vastaan että..MIKÄ SE SITTEN HYVÄ ON HALOO. Mun lapselta voi kyllä avoimesti kysellä ei ole mitään salattavaa.

Piti vielä sanoa, että KOULN TERKKARI EI KUKA TAHANSA IHMINEN VAAN AMMATTIIHMINEN, jONKA TYÖHÖN TÄMÄ KUULUU. Ei siis tarkoita, että kenelle tahansa aikuiselle kertoo asioita.

Vierailija
16/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi olla jo oikeus olla terveystarkastuksessa ihan itsekseen. Joskus voi olla joitakin asioita, joita ei vanhemmalle halua/tarvitse kertoa. En ainakaan itse olisi todellakaan halunnut äitini tai isäni tunkevan mukaan yläasteaikaisiin terveystarkastuksiin. Enkä kyllä edes ala-asteella, ei siellä muidenkaan vanhemmat pyörineet. Ja ei minulla mitään salattavaa sinänsä ollut mutta sen ikäinen kyllä usein kaipaa jo tiettyä yksityisyyttä ja sitä pitää kunnioittaa mielestäni ihan lapselta kysymättäkin. Ymmärrän, että jos lapsella on erityispulmia vanhempi voi olla mukana mutta ei mielestäni tällöinkään joka kerta ellei sille ole jotakin erityisen perusteltua syytä.

eikö olekin kummallista, että joissain perheissä lasten ja aikuisten välit ovat niin hyvät, että äiti pääsee mukaan. ja jos olisit koskaan ollut mukana niin tietäisit, että voidaan joustavasti sopia, onko paikalla lapsi ja lääkäri, vanhempi ja lääkäri vai kaikki kolme.

Vierailija
17/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä sanoa, että KOULN TERKKARI EI KUKA TAHANSA IHMINEN VAAN AMMATTIIHMINEN, jONKA TYÖHÖN TÄMÄ KUULUU. Ei siis tarkoita, että kenelle tahansa aikuiselle kertoo asioita.

se kun nyt ei alaikäisen kanssa mene niin, että kuka tahansa ammatti-ihminen saa tämän kanssa keskustella kahdestaan noin vain. Lapsi ei ole koulun omaisuutta, joten kotiin on mentävä tietoa. Ja jos insestiä epäillään, niin ihan asiallista ei ole lähteä sitä lapsen kautta purkamaan.

Vierailija
18/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään vanhemmilta jolloin pedofiili myöntää kaiken?

Ja jos insestiä epäillään, niin ihan asiallista ei ole lähteä sitä lapsen kautta purkamaan.

Vierailija
19/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomake, mikä piti täyttää. Ja kas, meilläkin aina lapset itse halusi, että tulen mukaan. Siis kuudennelle asti. Seiskalla sanoin, että en enää pääse, koska oli jo hankala töistä järjestää vapaata. Mutta tosiaan joillain on sen verran hyvät välit lastensa kanssa, että jopa lapset itse tahtovat, että tuu vain mutsi sinne.

pitäisi olla jo oikeus olla terveystarkastuksessa ihan itsekseen. Joskus voi olla joitakin asioita, joita ei vanhemmalle halua/tarvitse kertoa. En ainakaan itse olisi todellakaan halunnut äitini tai isäni tunkevan mukaan yläasteaikaisiin terveystarkastuksiin. Enkä kyllä edes ala-asteella, ei siellä muidenkaan vanhemmat pyörineet. Ja ei minulla mitään salattavaa sinänsä ollut mutta sen ikäinen kyllä usein kaipaa jo tiettyä yksityisyyttä ja sitä pitää kunnioittaa mielestäni ihan lapselta kysymättäkin. Ymmärrän, että jos lapsella on erityispulmia vanhempi voi olla mukana mutta ei mielestäni tällöinkään joka kerta ellei sille ole jotakin erityisen perusteltua syytä.

eikö olekin kummallista, että joissain perheissä lasten ja aikuisten välit ovat niin hyvät, että äiti pääsee mukaan. ja jos olisit koskaan ollut mukana niin tietäisit, että voidaan joustavasti sopia, onko paikalla lapsi ja lääkäri, vanhempi ja lääkäri vai kaikki kolme.

Vierailija
20/81 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko ihan oikeesti että ns. oikean ongelmaperheen lapsi avautuu jollekin th:lle tai ylipäätään kell etahasa aikuiselle?!

Eiköhän kotona ole valistettu, että suu kiinni kotiasioista, näistä ei muille puhuta.

Jos kotona on arvaamattomasti käyttäytyvä huoltaja, voi suuremmasta avautumisesta seurata melkoinen mylläkkä kotona. Enkä tarkoita mitään viranomaisjuttuja, vaan sitä että lapsi saa semmoisen rangaistuksen, että muistaa sen vielä dementikkonakin.

En minä lapsena kertonut missän, kellekään että koulussa kiusataan ja pelkään opettajaa aivan sairaasti. Kävin toistuvien virtsatieinfektioiden takia (syyksi epäiltiin psyykkistä ongelmaa kun fysiologista vikaa ei löytynyt) lopulta sitten sen ajan kasvatusneuvolassa, nykyään olisi kait perheneuvola.

En koskaan lapsea tiennyt miksi käyn siellä.Äiti ei kertonut. Jälkeen päin kävin lukemassa papereita. Sen mukaan koulu on mennyt hyvin, olen ollut keskitasoa älykkäämpi lapsi.

HAHAa, koulu meni huonosti! todistus täynnä 5:sia. Äiti puhui niukkasanaisesti ja isästä kunnioittavaan sävyyn.

Joo, tosiaan.

Ja minä en ollut puhunut mitään kohtuuttomista aiheettomista selkäsaunoista, koulukiusaamisesta tai siitä miten sisko kiusasi jne jne.

Ne lapset, joilla asiat ovat oikeasti hyvin, kertoivalevat ummet ja lammet ja tarinoivat - ja sitten on vaarana, että ymmärtämätön th ottaa kaiken kirjaimellisesti, tarina paisuu ja tulee isomopi asia kuin todellisuudessa onkaan, tyyliin: en ikinä pääse, en koskaan saa, tai meillä : äiti aina huutaa, isä vaan nukkuu joka päivä (isä tekee yötyötä joten nukkuuhan se päivät ja äiti on aika temperamenttinen mutta ei todellakaa AINA huuda)

No, meillä ei näin ole käynyt, ja kun aika tulee, muistutan lasta että ihan kaikkea ei tarvitse puhua, vaatteita ei tarvitse riisua ollenkaan, jos et halua, eikä housuja varsinkaan. Yhtään rokotusta et ota, koska haluan tietää mikä piikki tulee - influenssaa vastaan ei meillä rokotella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän