Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saunottiin eilen ilalla ja saunan kiuas jäänyt päälle, huomaisin asian äsken ja kiuas on ollut eilisestä klo 18 päällä

Vierailija
22.06.2026 |

kuinka iso lasku tulee?ilmeisesti kiuas on epäkunnossa ja vanha eikä automaatti aikakytkin toiminut sillä kiuas oli äsken yhä päällä ja sauna kuuma.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai ovi ollut auki?

Vierailija
2/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai ovi ollut auki?

ei ollut koko sauna unohtui sille teloille eli ovi kiinni, mutta kyseessä ei ole meidän koti vaan kaverin kesä asunto. otimme eilen kuppia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin?

Vierailija
4/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt löylyihin

Vierailija
5/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä mutta aikakatkaisin on ollut pakollinen jo jostain 80 - luvulta lähtien.

Vierailija
6/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä mutta aikakatkaisin on ollut pakollinen jo jostain 80 - luvulta lähtien.

ymmärtääkseni kiukaassa on, mutta ei niin tehnyt.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että tällä kertaa ei anopilla jäänyt vesihana auki yöksi poikansa talossa. Vähän vaihtelua tarinoinnissa.

Vierailija
8/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 ja iso lasku tulee jos on totta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, montako kilowattia kiukaasi on. Kerro se sillä ajalla, jonka kiuas oli päällä. 

Sitten kerro tulos kilovattitunnin hinnalla. 

Vierailija
10/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kiukaan tehosta, termostaatin tavoitelämpötilasta ja sähkön hinnasta. Eiköhän se pariin - kolmeen kymppiin jää kuitenkin maksimissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi joskus niin, että sähkökiuas oli päällä, illalla saunottiin ja se unohtui päälle, joskus seuraavana iltapäivänä huomattiin vasta. Kiukaassa on ajastin, jonka pitäisi naksauttaa kiuas automaattisesti pois päältä tietyn tuntimäärän jälkeen, mutta näin ei nyt käynyt. Sauna oli aivan tulisen kuuma tietenkin vuorokauden paahtamisen jälkeen. Onneksi mitään ei sattunut, eikä ollut kiukaan lähellä mitään palavaa tms. En muista, että olisi tullut mitään jättimäistä sähkölaskuakaan, ihme kyllä. Sen jälkeen olen aina käynyt tarkistamassa vielä illalla ennen nukkumaan menoa, että kiuas on mennyt pois päältä. 

Vierailija
12/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 ja iso lasku tulee jos on totta

Ei mikään valtavan iso. Onko kukaat jotain muutaman kilowatin kokoisia? 

Eli sama, kuin jos talvella olisi lämmittänyt kolmella normaalitehoisella sähköpatterilla koko yön. 

Siis jotain 20 euroa tms. Vedin hatusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt saunaan, kun se kerran on lämmin. Kerrot sitten myöhemmin mökin omistajalle, että tälleen käyttäytyy heidän kiuas. Jos lähettelee laskua jälkikäteen, se on sen ajan murhe. Jos nyt on murhe ollenkaan. Muutaman euron se sähkölasku korkeintaan on. Eiköhän se mennyt teillä moninkertaisesti juhannuksen juomiin ja ruokiin.

Vierailija
14/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso, montako kilowattia kiukaasi on. Kerro se sillä ajalla, jonka kiuas oli päällä. 

Sitten kerro tulos kilovattitunnin hinnalla. 

Termostaatti laskee tehoa, kun tavoitelämpötila on saavutettu, eli ei se ihan noin suoraviivaista ole. Jos saunasta karkaa lämpö muualle tai sinne tulee kylmää ilmaa esim. ikkunasta, niin silloinhan kiuas hehkuu punaisena koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulakkeesta on varmin.

Vierailija
16/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Kerrot epäkunnossa olevasta ajastimesta mökin omistajalle. Ei tuosta miljoonien laskua seuraa. Pääasia ettei saunassa ollut mitään paloarkaa - ja huomasit asian.

 

Kaikki asianosaiset siis terveinä ja asiat kunnossa, ok.

Vierailija
17/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi puukiuaskin päälle yön ajaksi

Vierailija
18/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kiuas millään jatkuvasti yli kilowatin teholla lämmitä enää jo lämmmintä saunaa. Jos sinulla on vaikka kiinteä 8snt/kWh soppari plus siirto niin siitä tulee veroineen ehkä 15snt/kWh. Kymmenessä tunnissa siis saa aikaa korkeintaan 1.5 euron laskun. Eli ei tuo kovin kalliiksi tule.

Vierailija
19/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ettei koko torppa palanut.

Vierailija
20/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukaat ovat aika pienikokoisia , joten ei siitä sähkölaskusta todellakaan mitään taloudellista konkurssia seuraa.

Kiuas ei pohota täydellä teholla koko aikaa. Eli kun maksimilämpötila on saavutettu , termostaatti katkoo virtaa.Todellinen kulutus on siten vain puolet maksimitehosta.

 

Parin tunnin saunominen (riippuen kiukaasta) on jotain 2-4 euroa. Pystyt laskemaan kulutuksen kun tiedät kiukaan kokoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä