Mistä johtuu että poliitikot luulevat että on työvoimapula vaikka
oikeasti saa lähettää paljon hakemuksia, eikä pääse edes haastatteluun kun hakemuksia yhtä paikkaa kohden on usein yli 100.
Kommentit (70)
sitten enempi sosiaalialalle jos siellä on työvoimasta pulaa ja karsia sellaisia opiskelupaikkoja joista valmistuva joutuu vain kortistoon.
ei sellaisista töistä kannattakaan paljoa maksaa. Eikä lapsenteosta senkään vertaa. Tyypillistä palstamammaa vaatia rahaa lapsenteosta tai huippupalkkaa jostain hommasta joka ei vaadi minkäänlaista koulutusta. Eipä ihme, että nämä tälläiset jäävät ilman työtä.
Jätetään yksi lenkki renkaasta pois (vaikka siivoojat) Niin eiköhän kokoomus porvaritkun huku paskaan alta viikossa.
sitten enempi sosiaalialalle jos siellä on työvoimasta pulaa ja karsia sellaisia opiskelupaikkoja joista valmistuva joutuu vain kortistoon.
Ihmiset haluavat terveys-ja sosiaalialalle motivoitunuttta ja alalle sopivaa henkilökuntaa. Sitten kuitenkin vaaditaan, että sinne pitäisi kouluttaa kaikki työttömät, jotta saisivat töitä.
Itse hoitajana olen nähnyt, mihin tämä johtaa. Uudet hoitajat ovat jotain aivan käsittämättömiä. Eivät sovi lainkaan alalle, laiskoja lusmuja, jotka kohtelevat hoidettaviaan huonosti.
Itse motivoisin hoitoalaa palkkaa parantamalla, jolloin motivoituneempi ja "parempi" aines hakisi alalle.
saatavalla säästöllä parannettaisiin hoitajien palkkatasoa.
Ihmiset haluavat terveys-ja sosiaalialalle motivoitunuttta ja alalle sopivaa henkilökuntaa. Sitten kuitenkin vaaditaan, että sinne pitäisi kouluttaa kaikki työttömät, jotta saisivat töitä.
Itse hoitajana olen nähnyt, mihin tämä johtaa. Uudet hoitajat ovat jotain aivan käsittämättömiä. Eivät sovi lainkaan alalle, laiskoja lusmuja, jotka kohtelevat hoidettaviaan huonosti.
Itse motivoisin hoitoalaa palkkaa parantamalla, jolloin motivoituneempi ja "parempi" aines hakisi alalle.
Suuret ikäluokat jäivät kyllä eläkkeelle mutta suuri osa niiden työpaikoista katosi saman tien. Juuri oli tv:ssä uutinen, että seurakunnasta katoaa 300 työpaikkaa sitä mukaa kun entiset työntekijät jäävät eläkkeelle. Tilalle ei palkata ketään.
Mulla on 3 ammattia enkä saa niistä yhdelläkään vakituista työtä. Keikkaa saisin kyllä mutta jos lähden keikkalaiseksi en saa enää ikinä vaikuista työtä koska "olen niin hyvä keikkalainen".
Viimeksi hain vakipaikkaa ja minusta pidettiin (niin ainakin annettiin ymmärtää) mutta sitten kysyttiin halukkuuttani määräaikaisuuteen. Suostuin. Lupasivat palata asiaan.
Palasivat asiaan ja tarjous olikin kahden päivän keikka. En suostunut. Eivät enää soittaneet.
Joitakin vuosia sitten ilmoitin yhteystietoni erääseen paikkaan nimenomaan keikkalaiseksi. Meni 3 vuotta ennen kuin lopulta tarvitsivat minua keikkaan. Olin todella hämmästynyt, että sitten enää soittivat. Olin jo muuttanut pois paikkakunnalta.
Mun kokemukseni on, että oikeaa työtä ei ole ja hakijoita on PALJON.
Tai sitten he tahallaan antavat vääränlaisia lausuntoja.
Mulla on vakiduuni, on ollut jo 20 vuotta. Mutta olen katsellut ympärilleni eri ihmisten tilanteita ja tullut siihen tulokseen, että työttömyyttä pidetään yllä juuri siksi, että saataisiin työkkäristä halpaa työvoimaa ns. työharjoittelijoiksi.
Onhan tämä tietysti vähän vainoharhainen tulkinta nykymaailman menosta ja mulla onkin masennusdiagnoosi. Mutta siis, oikeasti mun mielestäni ei ole kyse työvoimapulasta vaan muusta, päättäjien tahdon tai ällin puutteesta.
viime lokakuussa vaikeuksia AMMATTITAITOISEN henkilöstön palkkaamisessa avoimiin työtehtäviin.
Aivan, todellista pulaa ei ole, kun ihmisiä ei oteta töihin.
Haistakaa paska koko työnantajakunta, ette osaa muuta kuin valittaa!
Muutenkin touhu tuntuu kädettömältä, kaikki pitäis kerralla muiluttaa!
http://www.cnn.com/2011/OPINION/04/25/frum.jobless/index.html
Tuossa vähän esimerkkiä mikä on työvoimapula.
n the fall of 1984, I was a student living in Boston. A high-tax manufacturing state, Massachusetts had been hit hard by the economic troubles of the 1970s. But now suddenly there were signs in every shop window: "Help wanted." Or: "Help wanted!" Or even: "Help wanted!!!"
One afternoon on my way to the subway, I paused in front of one of these signs in the window of a restaurant that catered to students. I stood maybe 10 seconds, maybe 12. The manager bolted out, put his hand on my shoulder: "Hey -- you want a job?"
Niin kauan, kuin tilanne ei lähene tuota, ei voida puhua työvoimapulasta. Itse olisin valmis tekemään semmoisella 1200€/kuussa töitä, mutta töihin ei pääse.
Sen sijaan tarjotaan töitä, joista jäisi käteen alle 100€ kuussa.
Valittajat voitte itse näyttää esimerkkiä, ja mennä tommosella palkalla töihin. Siinä kuluu enemmän työnaikana syötävään ruokaan rahaa, kuin mitä siinä tienaa.
täällä työtätekeviä riittäisi.
Kyse on siitä, että yrittäjien kannalta on pula halvoista työntekijöistä. Suomalainen kun tietää, että ilmaiseksi ei tarvitse töitä tehdä.
"mekin olemme työvoimaa" ja kerätä kaikki Suomen työnhakijat mielenosoitukseen. Mistä mahtanee johtua, että meitä ei huomioida ollenkaan työvoimana?
Sitten täyttäisitte kiltisti ne työpaikat, jotka kaipaavat tekijäänsä ja kantaisitte ahkerasti kortenne kekoon, ettekä diivailisi, että paska duuni, paska palkka - ei huvita, teen lisaää lapsia.
Nimittäin juuri sellaisia vastuunkantajia tämä maa kaipaisi, jotta saisimme tämän maan ennen näkemättömään nousuun!!!!!!!!!!!
Omat lapsenikin ovat jo siinä iässä, että hakevat töitä. Ei hyvältä näytä, vaikka he tulisivat toimeen 'paskemmallakin palkalla'.
Onko se "diivailua", jos toivoisin saavani sellaista palkkaa, jolla tulisin toimeen ilman yhteiskunnan tukea? Puhelivastaaja tai -myyjä Helsingissä tai missään muuallakaan ei taida ansaita tarpeeksi.
Entä olisiko se diivailua, että haen ensisijaisesti (!) sellaisia työpaikkoja, joissa voisin hyödyntää kohtuullisen kallista, sekä yhteiskunnan kustantamaa että opintolainalla rahoittamaani koulutusta?
Miten suomalaisella yhteiskunnalla on varaa tuhlata koulutettua työvoimaa tällä tavalla: maksetaan työttömyyskorvausta työkykyisille ja työhaluisille ihmisille, joiden koulutukseen on sijoitettu paljon rahaa?
Omakin koulutukseni on maksanut varovasti arvioiden noin miljoonan, kun ensin oli opistotasoinen, sen jälkeen vielä yliopistotutkinto + maksuttomia lisäopintoja. Ja laskussa ovat mukana myös työvoimakoulutukset, niihinkin olen osallistunut.
motivoisi enemmän hakemaan töitä. Vain todella työkyvyttömät (sairaat) ovat tukensa ansainneet.