Mistä johtuu että poliitikot luulevat että on työvoimapula vaikka
oikeasti saa lähettää paljon hakemuksia, eikä pääse edes haastatteluun kun hakemuksia yhtä paikkaa kohden on usein yli 100.
Kommentit (70)
Minä olen ollut kuulkaas ilmaisessa harjoittelussa puoli vuotta. PUOLI VITUN VUOTTA!! Tein 100% samaa hommaa kuin työkaverit, oli tunnukset koneelle jne. Olin yksi kehutuimmista työntekijöistä (asiakaspalautteen perusteella), voitin kilpailun aiheeseen liittyen...tein työni pää pystyssä ja hyvällä asenteella. Kehuja, kehuja, kehuja. Kaikki tämä hintaan 9€/pvä.
Mutta! Mites sitten kävikään, kun harjoitteluaika lähestyi loppuaan ja tuli juttua palkkauksesta? Suosituskirjeen sain, työtodistusta odottelen vieläkin. Paikkoja "ei ollut auki", mikä on sangen mielenkiintoista ja ristiriitaista kun ottaa huomioon, että tein usein kahdenkin ihmisen työt. Nyt kys. paikassa uusi harjoittelija, työkkäri raapii päätään että miksi en saanut töitä :D.
Olen käynyt jo yhden "näin saat töitä"-kurssin, jolla tehtiin makaronilaatikkoa ja täyteltiin aarrekarttoja. Nyt on uhkana joutua IHAN SAMANLAISELLE KURSSILLE ja jossen suostu, menevät tuet (huikeat 500€/kk). Reilua.
Sitten täyttäisitte kiltisti ne työpaikat, jotka kaipaavat tekijäänsä ja kantaisitte ahkerasti kortenne kekoon, ettekä diivailisi, että paska duuni, paska palkka - ei huvita, teen lisaää lapsia.
Ammattejani vastaavissa töissä on jo paska palkka, työnkuvasta kyllä pidän, joten eipä siinä olisi muutosta.
Lapsiluku on täysi.
En ymmärrä mistä diivailusta puhut
Minun SUOMALAINEN mieheni ei päässyt edes haastatteluun.Onko siellä mamut etusijalla?
puhelinvastaajaksi ilman koulutusta, mutta jos haluaa nitkuttaa muuttotappiokunnassa tai pikku kaupungissa - ei ne duunit sinne tule ikinä!
kun se ei edes kata menoja? Tätä ei olla yhtään ajateltu.
Kaikki kallistuu, mutta palkat eivät nouse. Eräs kaverinikin tekee työtä josta ei jää käteen mitään menojen jälkeen.
Eivätkä asu edes kalliisti. Mutta kun töitä on tehtävä niin niitä on tehtävä. Vaikka se ei edes kannata.
Oikeasti, kuka tekee paskalla palkalla työtä,
kun se ei edes kata menoja?
Bussit ei kulje, roskia ei viedä ja Metroa ei siivota ilman ....
... tatta-da-daa MAMUJA!
Jos ei duuni kelpaa, otetaan niitä, jotka eivät nirsoile ja talous kasvaa ja maa toimii sekä verokirstu kilisee!
Paitsi keikkojen tekijöistä. Mutta vakipaikkaa saa todella hakea ja odotella.
Oikeasti, kuka tekee paskalla palkalla työtä,
kun se ei edes kata menoja?Bussit ei kulje, roskia ei viedä ja Metroa ei siivota ilman ....
... tatta-da-daa MAMUJA!
Jos ei duuni kelpaa, otetaan niitä, jotka eivät nirsoile ja talous kasvaa ja maa toimii sekä verokirstu kilisee!
Jos vain on totta eräs kirjoitus täällä (ei voi olla varmaa) niin siinä tapauksessa maahanmuuttaja sai palkan lisäksi vielä sossusta rahaa. Suomalainen ei ainakaan saa. Joten mamut saisivat siinä tapauksessa enemmän rahaa käteen kuin suomalaiset.
Ja ps. ainakin täällä vielä ihan suomalaiset tekevät nuo työt :) Työntekijöitä kyllä löytyisi. Mutta kun suomalaiset (hui kauhia) kehtaavat vaatia sellaista palkkaa että pystyvät elämään :) IHAN HIRVEÄÄ!! Eikö totta!?
Minä olen ollut kuulkaas ilmaisessa harjoittelussa puoli vuotta. PUOLI VITUN VUOTTA!! Tein 100% samaa hommaa kuin työkaverit, oli tunnukset koneelle jne. Olin yksi kehutuimmista työntekijöistä (asiakaspalautteen perusteella), voitin kilpailun aiheeseen liittyen...tein työni pää pystyssä ja hyvällä asenteella. Kehuja, kehuja, kehuja. Kaikki tämä hintaan 9€/pvä.
Mutta! Mites sitten kävikään, kun harjoitteluaika lähestyi loppuaan ja tuli juttua palkkauksesta? Suosituskirjeen sain, työtodistusta odottelen vieläkin. Paikkoja "ei ollut auki", mikä on sangen mielenkiintoista ja ristiriitaista kun ottaa huomioon, että tein usein kahdenkin ihmisen työt. Nyt kys. paikassa uusi harjoittelija, työkkäri raapii päätään että miksi en saanut töitä :D.
Olen käynyt jo yhden "näin saat töitä"-kurssin, jolla tehtiin makaronilaatikkoa ja täyteltiin aarrekarttoja. Nyt on uhkana joutua IHAN SAMANLAISELLE KURSSILLE ja jossen suostu, menevät tuet (huikeat 500€/kk). Reilua.
Alkuperäisesti lupailtiin, että mahdollisuus työllistymisestä tähän työpaikkaan olisi hyvinkin todennäköistä.
Sitten kun työharjoitteluaika meni umpeen, siitä ei enää puhuttukaan mitään. Kun kysyin asiasta vastaus oli, että sillä hetkellä ei olekaan mahdollista ottaa uusia työntekijöitä.
Kas vaan, kun näin tässä firmassa olevan ihmisen muutama kk tämän jälkeen, niin tossa työpaikassahan oli jälleen uusi työharjoittelija. Ja oli kuulemma ollut useita ennen minuakin, eikä ketään heistäkään oltu palkattu sinne töihin.
ei sellaisista töistä kannattakaan paljoa maksaa. Eikä lapsenteosta senkään vertaa. Tyypillistä palstamammaa vaatia rahaa lapsenteosta tai huippupalkkaa jostain hommasta joka ei vaadi minkäänlaista koulutusta.
Eipä ihme, että nämä tälläiset jäävät ilman työtä.
Siinä olet oikeassa, että paskaduunista maksataan paskapalkkaa, mutta tämä on kyllä sellainen homma, johon oikeasti vaaditaan vähintään korkeakoulututkinto ynnä lisäkoulutusta. Sitä tosin sanotaan myös "kusitolpan" viraksi, kun kaikki kuntalaiset kaatavat paskat kunnan johtavien viranhaltijoiden niskaan.
Tiedän, olen niissä hommissa ollut ja minun ainoa toivoni työllistyä on se,että löytäisin sellaisen "kusitolpan" viran, johon kukaan täysipäinen ei suostuisi. Yksi virka oli jo aika lähellä, mutta siihen löytyi toinen "ansiotuneempi" pätkätyöläinen.
Nykyään jää todellakin ilman töitä jopa useampia akateemisia tutkintoja suorittaneita. Ei heitä oteta siivoamaan, kun on vara ottaa niihin hommiin ammattitaitoisia ja kokeneita siivoojia. Puhelinmyynnillä taas ei elä - kokeiltu sekin.
Mutta muistakaa, että kaikki muut puolueet ovat tuominneet, että PerusSuomalaisilla ei ole älyllisiä tai tehokkaita työvoimapoliiittisia lausuntoja.
työnantajat haluavat niitä nuoria yli kymmenen vuoden työkokemuksella. Huolimatta siitä, että voitaisiin valita joku vihreämpi, jota ehkä jouduttaisiin koulimaan, mutta jonka voisi milloin tahansa koeajan puitteissa irtisanoa. Ilmeisesti helpompi on vain valittaa, ettei päteviä hakijoita ole, kuin edesauttaa itse sitä asiaa.
Ihmisillä on myös outo käsitys siitä, mistä puhutaan, kun puhutaan kunnon palkasta - ei kukaan mitään kolmeatonnia siivoamisesta odotakaan, mutta jos palkka on lähempänä tonnia kuin 1500:aa, niin sillä on todella vaikea elää, varsinkin jos ei ole parisuhteessa, jossa toinen on töissä. Ja luonnollisesti jos kasvukeskuksiin rakennettaisiin lisää vuokra-asuntoja, niin heikommin palkatut työtkin kannattaisivat.
ylikoulututetulta alalta saada paikan, on turha mussuttaa, että suomessa on työntekijöitä. Ei ole, jos ollaan mieluummin kitkeränä kortistossa, kuin tehdään niitä töitä joita ON...
Jos mulla olisi aikaa, mä voisin todistaa, että saisin 10 duunipaikkaa viikon hakemisella. Ja olen ylikouluteltulta alalta, minä vaan en enää hae sen alan duunia!
Ent. työtön, nyk. projektipäällikkö toisella alalla, joka sekään ei ole huono
Mollissa avoinna tuhansia työpaikkoja.
AP:lla on väärä ala tai väärä koulutus.
On haettu kaikkea mahdollista, johon joko koulutus edes suunnilleen riittäisi tai ei vaadita koulutusta lainkaan. Myös niitä siivouskeikkoja. Parista on tullut myöhemmin sähköposti, että valitettavasti emme valinneet sinua, yleensä ei mitään. Toki tärkeimpiin olen soittanut perään, mutta paikat on yleensä täytetty jo samantien heti hakuajan päätyttyä.
Se, että mollissa on avoimia työpaikkoja, ei tarkoita, että niitä olisi yhtä paljon kuin hakijoita. Niitä on siellä siksi, että monet työt kestävät vain lyhyen aikaa ja sitten alkaa uusi, joka laitetaan taas näkyville molliin. Yksi paikka ei riitä kuin yhdelle hakijalle, vaikka paikkoja olisi avoinna kuinka.
suomalainen joutuu maksamaanitsensä kipeäksi.
Esim tampereella tiedän paraatipaikalla erään kahvilan jota pyörittää ulkomaalaistaustainen ja vuokra on ihan naurettava.
Mut anna olla jos mä vuokraisin ko. tilat joutuisin varmasti maksamaan ainakin 10 kertaisen summan.
Onko muka oikein tuollainen?
ylikoulututetulta alalta saada paikan, on turha mussuttaa, että suomessa on työntekijöitä. Ei ole, jos ollaan mieluummin kitkeränä kortistossa, kuin tehdään niitä töitä joita ON...
Jos mulla olisi aikaa, mä voisin todistaa, että saisin 10 duunipaikkaa viikon hakemisella. Ja olen ylikouluteltulta alalta, minä vaan en enää hae sen alan duunia!
kaikenkarvaiset puhelinhommat jotka provikka-palkalla joissa ei mitään toivoa kunnon palkoista.
Teet työtä 8h ja säät mutaman satasen. Mitä nuo tuollaiset työpaikat on, pelkää lumetta.
Kun 10v sitten tipahdin perhevapaiden seurauksena työpaikan kelkasta, alkoi työhaku. Pääsin haastatteluihin mutten saanut paikkaa. Sitten haen ekaksi työnhakukurssille viikoksi ja sekin oli ihan mielenkiintoista. Sitten hain 10kk atk-taloushallintokurssille. Siinä oli 5kk teoriaa, suoritettiin mm. tietokoneen A-ajokortti. Atk-osio oli hyvä ja opin uuttaa, mutta taloushallinnosta tiesin välillä enemmän kuin kouluttajat. 5kk oli työssäoppimista. Jouduin/pääsin isännöitsijätoimistoon, jonne - yllätys yllätys- minut palkattiin kurssin päätteeksi vakituiseksi työntekijäksi. Siellä olen nyt ollut vakkarina pian 9v.
Voisit aloittaa siivouksesta, kun sitä aina tarjotaan viimeiseksi vaihtoehdoksi työttömille. Aika äkkiä pääsisit maan pinnalle, kun yksikään hakemus ei tärppäisi.
puhelinvastaajaksi ilman koulutusta, mutta jos haluaa nitkuttaa muuttotappiokunnassa tai pikku kaupungissa - ei ne duunit sinne tule ikinä!