Mistä johtuu että poliitikot luulevat että on työvoimapula vaikka
oikeasti saa lähettää paljon hakemuksia, eikä pääse edes haastatteluun kun hakemuksia yhtä paikkaa kohden on usein yli 100.
Kommentit (70)
jos olisit sairaanhoitaja, siivooja, bussikuski, metallimies, lääkäri, joka suostuisi muuttotappiokuntaan tai lastenhoitaja, ei tarvitsisi paljon miettiä.
Olet kouluttautunut väärälle alalle tai yrität sellaisiin töihin, mihin sun työkokemus tai näytöt eivät riitä.
Mollissa avoinna tuhansia työpaikkoja.
AP:lla on väärä ala tai väärä koulutus.
No mutta! Miksei sitten nosteta palkkoja tuntuvasti ja tehdä vaikkapa kampanjaa noiden raskaiden töiden imagon kohottamiseksi? Samaa ihmettelen mm. syntyvyyden kanssa; sen sijaan että kannustettaisiin suomalaiset vauvatalkoisiin, tuodaan tänne tuhansia mamuja vieraista kulttuureista??
Eikähän tässä pitäisi joutessaan aikansa kuluksi alkaa suunnittelemaan kansanliikettä teemalla "mekin olemme työvoimaa" ja kerätä kaikki Suomen työnhakijat mielenosoitukseen.
Mistä mahtanee johtua, että meitä ei huomioida ollenkaan työvoimana? Sanotaan työttömiksi, mutta kyllä me olemme työvoimaa ihan siinä missä maahanmuuttajatkin.
Jos joku näkee jossakin työvoimapulaa, niin keinoja on kaksi:
- koulutetaan lisää sille alalle, esim. lääkäreitä
- maksetaan enemmän palkkaa, esim. sellaisilla matalapalkka-aloilla, joita suomalaisella sosiaaliturvalla elävien ei kannata tehdä
ei sellaisista töistä kannattakaan paljoa maksaa. Eikä lapsenteosta senkään vertaa. Tyypillistä palstamammaa vaatia rahaa lapsenteosta tai huippupalkkaa jostain hommasta joka ei vaadi minkäänlaista koulutusta.
Eipä ihme, että nämä tälläiset jäävät ilman työtä.
mutta hakijoita oli 70. Edelle menivät ne jotka haastattelijat jo tunsivat.
mutta hakijoita oli 70. Edelle menivät ne jotka haastattelijat jo tunsivat.
Suomea kiertävän vitsin mukaan nykyinen työllisyysaste on korkein mihin voi päästä: kaikki selvät ovat jo töissä.
on se, että työttömiä pidetään työttöminä, jotta he olisivat oikeutettuja työllistämistukiin, jotta kunnat, seurakunnat, yhteisöt ja yrityksetkin saisivat edullista työvoimaa.
työvoimapula, työtä riittäisi niin päteville kuin vastavalmistuneille. 80-luvulla oli työvoimapula, silloin työpaikan sai ennen kuin oli valmistunutkaan.
harjoittelijoita ja työkokeiluun ja kurssille jne.
Ei niiltä työllisty kuitenkaan
vähän huonompaa paikkaa ja päde itseänsä ylöspäin.
22-vuotiaan menin mainostoimistoon vastaamaan puhelimiin, nyt 42-vuotiaana olen key account manager ja minulla on 3 lasta. Näin se on tehty kautta aikojen.
JOs ei paskemmat duunit kelpaa, ei voi kuin ihmetellä kun muut kirii parempiin duuneihin.
Suomessa on yli 3,5 miljoonaa 15–64-vuotiasta. Heistä vasta 71 prosenttia on töissä, miljoona ei. Kaikki heistä eivät töihin pysty. Laskennallinen työvoimareservi on silti 300 000 henkeä.
Tämä porukka pitäisi saada töihin mahdollisimman nopeasti, tai ainakin aika moni heistä.
22-vuotiaan menin mainostoimistoon vastaamaan puhelimiin, nyt 42-vuotiaana olen key account manager ja minulla on 3 lasta. Näin se on tehty kautta aikojen.
ja yleensä pitää olla vielä suhteita firmaan
hanttihommia, niin joskus saa parempia, mutta ei.Mä kyllästyin nelikymppisenä ja aloitin AMK-opinnot. En tiedä auttaako sekään. Kesätyön haku ainakin takkuaa pahasti.
"mekin olemme työvoimaa" ja kerätä kaikki Suomen työnhakijat mielenosoitukseen. Mistä mahtanee johtua, että meitä ei huomioida ollenkaan työvoimana?
Sitten täyttäisitte kiltisti ne työpaikat, jotka kaipaavat tekijäänsä ja kantaisitte ahkerasti kortenne kekoon, ettekä diivailisi, että paska duuni, paska palkka - ei huvita, teen lisaää lapsia.
Nimittäin juuri sellaisia vastuunkantajia tämä maa kaipaisi, jotta saisimme tämän maan ennen näkemättömään nousuun!!!!!!!!!!!
ja lisäksi politiikon itsensä ei ole koskaan tarvinnut hakea töitä.