Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miksi jotkut stressavat siitä, ettei vauva nuku

Vierailija
11.04.2011 |

Vielä se joskus nukkuu! ;) Omatkin lapset nukkuneet vauvana välillä huonommin ts. olleet heräilijöitä, olen imettänyt heitä pitkään, mutta en muista ahdistuneeni koskaan lasteni nukkumattomuudesta. Oikeastaan ajattelin sen kuuluvan asiaan.

Niinpä ihmettelen, miksi osa ihmisistä tekee vauvansa nukkumisesta/nukkumattomuudesta kamalan numeron: ravataan lääkäriltä toiseen ja maksetaan kipeästi. Ymmärrän täysin vanhempien väsymyksen kahden pienen peräkkäin syntyneen lapsen vanhempana, väsynyt ja ehkä masentunutkin olin itsekin joskus. Silti ajattelin, että vielä ne joskus nukkuvat!! :)

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kuinkahan pahoja heräilijöitä ne sun muksut oli vauvoina? Kyllä mä vähän huolestuin, kun vauvani heräsi 20-30 kertaa yössä huutaen kurkku suorana. En ajatellut sen kuuluvan asiaan ja ravasin kyllä lääkäriltä toiseen. Ja itse asiassa syykin kyllä löytyi, on allergiaa ja refluksia jne.

Onneksi en jäänyt vain ajattelemaan, että "joskus se vielä nukkuu!"

Mutta on näitä jotka ravaavat alituiseen lääkärissä vauvan nukkumattomuuden vuoksi.

Vierailija
22/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierellä nukkuminen on kuitenkin meidän kulttuurissamme paheksuttua, eikä meillä ole kulttuuriin liittyviä suojarakenteita vanhempien suhteen säilymiselle tässä tilanteessa vireänä.

"eikä meillä ole kulttuuriin liittyviä suojarakenteita vanhempien suhteen säilymiselle tässä tilanteessa vireänä. " Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Mitä ne suojarakenteet voisivat olla?

Varmaan tarkoittaa, että samassa taloudessa ei asu muita aikuisia tai että muu suku ei osallistu lastenhoitoon, jotta vanhemmat vois mennä nussimaan vaikka keskellä päivää johonkin vapaaseen huoneeseen. Suojarakenteet on varmaan just näitä tukiverkkoja, lastenhoitoapuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi. Tarpeeksi pitkät unet vaikuttavat vauvan aivojen kehitykseen. Samoin niiden puuttuminen.

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin.

Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset.

Unihäiriöiset vauvat eivät pysty itse auttamaan itseään uneen herättyään, kun taas hyvin nukkuvat pystyvät

Vierailija
24/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittävät, että kouluikään mennessä ainakin oppivat olemaan heräämättä aamulla liian aikaisin.

Jos sinäkin joutuisit elämään muutamin tunnin yöunilla viikko- tai kuukausikaupalla, niin kyllä sinäkin sitten tajuaisit

Vierailija
25/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittävät, että kouluikään mennessä ainakin oppivat olemaan heräämättä aamulla liian aikaisin.

Jos sinäkin joutuisit elämään muutamin tunnin yöunilla viikko- tai kuukausikaupalla, niin kyllä sinäkin sitten tajuaisit

Ihan neljä-kuusi vuotta peräkkäin elinkin vähillä unilla, koska minulla on kaksi lasta ihan peräkkäin, jotka heräilivät pari vuotiaaksi asti. Lisäksi menin töihin lasten ollessa hieman yli 1v. jolloin silloinkin heräsin 2-3krt/yössä ja aamulla piti mennä töihin klo 7 alkaen. Kyllä minä siis tajuan sen, kuinka raskasta se on, mutta en sitä edelleenkään, että miten se stressaaminen sitä asiaa edesauttaa? Kuten aiemmin kerroin, toinen valvoi yöllä ja toinen heräsi aikaisin aamulla. Oikeastaan jälkikäteen vasta ymmärtääkin, miten tiukoilla sitä on ollutkaan.

Ymmärrän täysin sen olevan raskasta, mutta en sitä miksi asiasta pitää tehdä numero? Ehkä sitten itse olen niin paljon valvonut, että vaikea ymmärtää niitä, jotka heti kun takana joku huonosti nukuttu yö, ollaan niin uupuneita ja väsyneitä jne. En tiedä.

Vierailija
26/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin vähäuninen lapsi. Vauvanakin nukkui 8-9 tuntia vuorokaudessa. Nyt on koululainen eikä nuku sen enempää. Ekat 5 vuotta taisteltiin, että saatiin nukkumaan edes 6 tunnin yöunet.. pätkissä.

Vierailija
27/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin sen olevan raskasta, mutta en sitä miksi asiasta pitää tehdä numero? Ehkä sitten itse olen niin paljon valvonut, että vaikea ymmärtää niitä, jotka heti kun takana joku huonosti nukuttu yö, ollaan niin uupuneita ja väsyneitä jne. En tiedä.

nyt oikein puhut? Teethän nyt itsekin toisten sanomisista numeron. Onko SE tarpeellista?

Vierailija
28/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo nyt kovin rankalta kuullosta, jos pääsee puoliltä öin nukkumaan ja herää kuudelta. Ja siinä välillä vaan yhen kerran imettänyt! Meidän puoltoista vuotias lapsi herätti yleensä siinä ajassa pahimmillaan 15 kertaa. Ei sitä kyllä kauan pää kestä. Ja nyt on 2,5 vuotta ja heräilee edelleen joka yö 1-4 kertaa...

Vierailija
29/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo nyt kovin rankalta kuullosta, jos pääsee puoliltä öin nukkumaan ja herää kuudelta. Ja siinä välillä vaan yhen kerran imettänyt! Meidän puoltoista vuotias lapsi herätti yleensä siinä ajassa pahimmillaan 15 kertaa. Ei sitä kyllä kauan pää kestä. Ja nyt on 2,5 vuotta ja heräilee edelleen joka yö 1-4 kertaa...

rankempiakin jaksoja ja heräämisiä jopa tunnin välein ja aamulla herätys klo 6.

Vierailija
30/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rankempiakin jaksoja ja heräämisiä jopa tunnin välein ja aamulla herätys klo 6.

Toisen kohdalla jo ymmärsin että se kestää vain aikansa eikä ole pysyvä tila. Älkää nyt hermostuko.

Vierailija
31/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt oikein puhut? Teethän nyt itsekin toisten sanomisista numeron. Onko SE tarpeellista?

[/quote]

Vierailija
32/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan kun heräsin kuudelta aamulla esikoisen kanssa, kun toinen nukahti puolenyön jälkeen ja siinä kertaalleen herättiin vielä imettämäänkin. Olihan se rankkaa.

Jos mulla olis noin HELPPOA niin en kyllä täällä itkis. Mä olen laskenut että meillä herätään vähintään 20-30 kertaa ennen kello 02.00 (vauva menee nukkumaan seitsemän ja kahdeksan välissä), sen jälkeen en enää pysy laskuissa. Jos joskus tulee aika että sais nukkua ees kahden tai kolmen tunnin pätkiä niin se olis mulle taivas.

Vierailija
33/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aiheesta ei saisi puhua oikeilla sanoilla?

saisi puhua oikeilla sanoilla? Koska se kiusaa sua?

Vierailija
34/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin, että huonosti nukkuvan vauvan vanhemmat uupuvat täysin. Minusta ymmärryksen osoittaminen heitä kohtaan on paljon parempi kuin ladella omia arvostelevia mielipiteitään.

Meillä on ollut onnea ja vauvamme sattui nukkumaan todella hyvin, kolmikuisena kahdeksan tuntia yleensä putkeen öisin. Liikkumaan oppimisen vaiheisiin liittyi jonkin verran heräilyjä, mutta nyt vuoden iässä hän nukkuu yöt yleensä heräämättä.

Vierailija
35/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan kun heräsin kuudelta aamulla esikoisen kanssa, kun toinen nukahti puolenyön jälkeen ja siinä kertaalleen herättiin vielä imettämäänkin. Olihan se rankkaa.

Jos mulla olis noin HELPPOA niin en kyllä täällä itkis. Mä olen laskenut että meillä herätään vähintään 20-30 kertaa ennen kello 02.00 (vauva menee nukkumaan seitsemän ja kahdeksan välissä), sen jälkeen en enää pysy laskuissa. Jos joskus tulee aika että sais nukkua ees kahden tai kolmen tunnin pätkiä niin se olis mulle taivas.

Ota vauva viereesi ja hoida päänuppisi kuntoon, hyvä nainen. Älä stressaa. EI vauva ole mikään olento, jota sinä voit määräillä ja saada napin painalluksella tekemään mitä tahdot.

Vierailija
36/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin, että huonosti nukkuvan vauvan vanhemmat uupuvat täysin. Minusta ymmärryksen osoittaminen heitä kohtaan on paljon parempi kuin ladella omia arvostelevia mielipiteitään.

Ehkä te pienten lasten äidit olette nyt vähän turhan herkkiä?

Vierailija
37/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi menin töihin lasten ollessa hieman yli 1v. jolloin silloinkin heräsin 2-3krt/yössä ja aamulla piti mennä töihin klo 7 alkaen.

Mitä hemmetin vaikeeta 2-3 kertaa yössä heräilyssä on? Eiköhän ihmiset täällä valita ihan OIKEISTA univaikeuksista. Siis sellaisista, joista sinulla ei ole tietoakaan.

Vierailija
38/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi puhua oikeilla sanoilla? Koska se kiusaa sua?

[/quote]

Vierailija
39/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vauva viereesi ja hoida päänuppisi kuntoon, hyvä nainen. Älä stressaa. EI vauva ole mikään olento, jota sinä voit määräillä ja saada napin painalluksella tekemään mitä tahdot.

joka kirjoittaa tällaisen kommentin vanhemmalle, joka herää yössä yli 20-30 kertaa vauvan kanssa, täytyy olla itsellä jotain vikaa päässä. Häpeä!

"Älä stressaa", voi vittu. Nyt oikeasti pane kone kiinni ja mene muualle antamaan noita typeriä neuvojasi.

Vierailija
40/93 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi menin töihin lasten ollessa hieman yli 1v. jolloin silloinkin heräsin 2-3krt/yössä ja aamulla piti mennä töihin klo 7 alkaen.

Mitä hemmetin vaikeeta 2-3 kertaa yössä heräilyssä on? Eiköhän ihmiset täällä valita ihan OIKEISTA univaikeuksista. Siis sellaisista, joista sinulla ei ole tietoakaan.

Täällä joku tuntematon ihminen väittää tietävänsä paremmin asiani kuin minä itse. Juurihan sanoin, että jaksoja oli, jolloin meilläkin herättiin tunnin välein, mutta jaksoin ne ylitse niin, koska tiesin sen väliaikaista olevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi