Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olit lapsi, mitä sellaista teillä ei ollut,

Vierailija
09.04.2011 |

Mitä useimmilla muilla oli?

Meillä ei ollut kahvinkeitintä, pakastinta eikä puhelinta. Kahvinkeitin tuli kai joskus kun olin 15, puhelin ja pakastin sitten kun olin lähes täysi-ikäinen. Eikä varmasti olisi tullut silloinkaan, jolleivät vanhempani olisi eronneet. Isän mielestä lähes kaikki oli turhuutta.

Lisäksi voisi kai sanoa, ettei oikein vaatteitakaan ollut.. Muistan kuinka isäni vanhoista housuista itselleni kaventelin..

Juu, ja kun aloin 17-vuotiaana seurustella, poikaystävän kotona ei ollut sisävessaa. Tosin tiedän kyllä ihmisiä, joilla ei ole vielä tänäkään päivänä sisävessaa/suihkua/lämmintä vettä, mutta mihinkäs se vanha kansa tavoistaan pääsee..

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka huolehdin siitä ettei telkkari ollut koskaan päällä, kun oli kavereita käymässä ettei ne nää että meillä on vielä mustavalkoinen telkkari. Tosin siihen aikaan ei tullutkaan arkisin päivällä tv:stä ohjelmaa.

-71

Vierailija
2/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nintendoa jolla pelata Super Mariota, musta tuntu et kaikilla muilla oli.

Pelikonsolijuttu meille tuli vasta sitten kun pikkuveli sai joskus pleikkarin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut suihkua eika tullut lamminta vetta. Sisavessa kylla oli. Omaa huonetta ei ollut minulla eika veljellani.

-70

Vierailija
4/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vissiin oli sellaisia mainostenuhreja ja piti olla aina vaikka mitä vempelettä.

Ihan heti markkinoille tultuaan meille on hankittu:

videot, mikroaaltouuni, leipäkone, limpparikone, sähkökäyttöinen leivän siivutuskone, matkapuhelin (sellainen hirveä jötikkä, maksoi 18000 mk 80-luvulla ja se oli paljon silloin), vesisänky, Vic20 (tietokone), erilaisia tv-pelejä ja "käsikonsoleita",

Nyt jo vähän huvittaa tuollainen, silloin se oli ihan normaalia. :) Ovat luojan kiitos vanhemmiten rauhoittuneet.

N75

Vierailija
5/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmitetäään padassa ja saunassa on betonilattia =)

Isän mielestä niin pärjää kun on aina ennenkin pärjätty.

Sisävessa on kuulemma tullut silloin kun mä olen syntynyt.

Videot oli sellaset joista mä lapsena haaveilin ja ostin ne 15vuotiaana itse.

-81

Vierailija
6/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuttiin Espoossa eli auto ei ollut välttämätön ja kun se hajosi minun ollessani leikki-ikäinen, elettiin noin 10 vuotta ilman autoa.

Vanhempani eivät juurikaan katsoneet TV:ä eivätkä katso vielä nyt lähes 70-vuotiainakaan. Meillä oli tosi kauan vain mustavalkoinen TV, Väri-TV ostettiin, kun olin 15v vuonna 1984.

Vierailija
7/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan vaatteita, vaan äiti teki itse vaatteet, jopa farkutkin. Farkuista tuli "aitoja", kun äiti lätkäisi jonkin merkin takataskuun.

Sisälle ei tullut kuin kylmä vesi. Telkkari oli mustavalkoinen. Vessa oli ulkona. Lapset kylvetettiin keittiön lavuaarissa. Saunaakaan pihapiirissä ei ollut, kävimme joskus yleisessä saunassa.

Vierailija
8/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto meille hankittiin vasta kun toinenkin pikkuveljeni oli syntynyt eli 90-luvun alussa. Tv meille tuli kun olin 9-vuotias. Kännyköitä meillä ei ollut kellään lapsista kouluaikana, vaikka muilla oli.

Mitään muotivaatteita ei ollut. Nettiä ei ollut. Vanhempani hankkivat sitten uuden koneen ja netin, kun muutin pois kotoa lukion jälkeen.

N vm. 85

Vierailija
9/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai myöhemmin Walkmaneja. Viimeisin otti koville...

Vierailija
10/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vissiin oli sellaisia mainostenuhreja ja piti olla aina vaikka mitä vempelettä.

Ihan heti markkinoille tultuaan meille on hankittu:

videot, mikroaaltouuni, leipäkone, limpparikone, sähkökäyttöinen leivän siivutuskone, matkapuhelin (sellainen hirveä jötikkä, maksoi 18000 mk 80-luvulla ja se oli paljon silloin), vesisänky, Vic20 (tietokone), erilaisia tv-pelejä ja "käsikonsoleita",

Nyt jo vähän huvittaa tuollainen, silloin se oli ihan normaalia. :) Ovat luojan kiitos vanhemmiten rauhoittuneet.

N75

Vierailija
11/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryypättiin, muilla ei.

Vierailija
12/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

videoita, tietokonetta, kahvinkeitintä, matkapuhelimia.

Ai niin, ja televisiota saivat lapset katsella vain tiistaisin ja lauantaisin =D - muina päivinä ajettiin ulos leikkimään. Toteutan tätä omassa perheessäni...

s.80

Vierailija
13/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

videot tuli joskus 90-luvun puolivälin jälkeen. Väritelkkarikin vasta kun "kaikilla" muilla oli ollut jo vuosia. Mikro hankittiin myös vasta joskus ~v.95.

N73

Vierailija
14/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasin sen jo aika pienenä että omilta vanhemmilta puuttui jotain oleellista.

Vierailija
15/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ei sisäsaunaa, suihkua, sisävessaa, keittiön vesihanaa. Ei ollut keittiötäkään, ruoka tehtiin tuvassa, samassa huoneessa oli sohvat ja televisio. Vesi haettiin ensin naapurin kaivosta, sitten naapurin vesijohdosta. Oma vesijohto tuli n. vuonna '90.

Vierailija
16/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut meillä puhelintakaan, väritelkkari tuli myöhemmin kuin kavereille. Mikron vanhemmat laittoi muutama vuosi sitten

synnyin vuonna '74

Vierailija
17/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisävessa tuli, kun olin kai 13. Jo sitä ennen tuli kylmä vesi sisään ja siihen perustui tuo astianpesukoneen hankinta. Myös pakastin tuli ensimmäisten joukossa meidän kylällä. Isä (joka kaikesta päätti) ei ollut siis tekniikkavastainen, hänestä vain tv ja puhelin olivat turhia, ei kuitenkaan uskonnollisista syistä.

Vierailija
18/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole kyllä omassakaan kodissa

Vierailija
19/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tietokoneen ostin vasta 10 vuotta sitten.

Nainen vm 72.

Vierailija
20/52 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

astianpesukonetta. Itse asiassa vanhemmillani ei ole niitä vieläkään.

Videot meille hankittiin vasta "hyvin myöhään" (oma näkemykseni).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän