Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen maailmantuskaa kertakäyttövaipoista, mutten millään jaksaisi kestoja.

Vierailija
01.04.2011 |

Esikoisella käytin kestovaippoja lähes pelkästään 9kk ikään asti. Sen jälkeen ne kävivät pieniksi ja isommat falkasivat, joten jonkin aikaa käytin kertakäyttöisiä. Myöhemmin palasin taas osittain kestovaippoihin. Mutta sitten syntyi kuopus.

Lapset ovat nyt 1,5v ja 5kk vanhat, ja en millään jaksaisi kestoja. Käytössä on fuzzit, mutta niiden keinokuituihin on jotenkin pinttynyt pissan haju, ja ne haisevat heti kastuttuaan. Ne myös pitää vaihtaa 2h välein. Vuorokauteen mahtuu siis monenmonta vaipanvaihtoa. Kertakäyttöisiä menee yleensä päivässä neljä lasta kohden.

En millään osaa päättää venkslaanko vielä kestoilla vai "saanko" jo antaa periksi. Olen tutkinut myös biohajoavia vaippoja, mutta niitäkään ei saa kompostoida ja ne on niin kalliita.. meneehän ne sitten sinne muovien sekaan, tokko ne sielläkään oikein maatuu? Tuleehan niistäkin sitten sitä metaania?

Ääh, ehkä pitäisi vaan jaksaa vaihtaa sen sata vaippaa päivässä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvällä omatunnolla, koska lapset ovat oppineet vaipattomiksi 1,5-vuotiaina ja yökuiviksikin alle 2-vuotiaana.

Tämä oli meidän tapamme olla ekologisia.

Vierailija
2/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytin kestoja aina kun jaksoin, kun en jaksanut niin kertiksiä. Eihän sen ole pakko olla mikään joko tai -juttu, vaan voi tehdä ihan sen mukaan mitä sillä hetkellä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kestoilun aloitin vasta kun yöt sujuivat jotenkin. Samoin aina, kun oli mahatautia, flunssaa tai jotain mikä väsytti, tuntui, että kestoilu on ylivoimaista.

Kun taas pirteänä terveenä ihmetteli, että miksi en tätä jaksanut viikko sitten?

Teillä tulee tuon ikäisillä varmasti pyykkiä muutenkin. Voisithan kokeilla, että mitä jos käyttäisit yhden keston päivässä?

Voiko fuzzejen huuhteluveteen laittaa etikkaa? Poistaa hien hajua, ehkä pissankin?

Tai kokeile niille, että peset kuumimmalla mahdollisella 2-3 kertaa putkeen ja laitat ulos kuivumaan.

Vierailija
4/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskovillan villahousuja, eivät falskaa. Kannattaa kokeilla, vaikkei jatkuvasti kestoiliskaan.

Vierailija
5/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä tarpeeseen ja ajattele, että eipä ole se kestojen käyttökään ekologista; kuluu vettä ja energiaa....Eli: lisäät vaikeasti maatuvaa jätevuorta ja metaanikaasuja=käytät kertakäyttövaippoja tai kulutat vettä ja sähköä (mm) =käytät kestovaippoja.

Vierailija
6/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet jaksanut. :) Sulla nyt vaan on kädet täynnä töitä muutenkin kahden pikkuisen kanssa, älä vaadi liikaa itseltäsi. Vaippakausi on ohimenevä vaihe, eikä itseään kannattaa uuvuttaa liialla syyllisyydellä.

Oli minullakin pikkuinen maailmantuska, kun jokin aika ekan lapsen syntymän jälkeen meidän kulutuksemme kasvoi varmaan kolminkertaiseksi entiseen nähden, sattuneista syistä. Elämäntilanne oli myös silloin sellainen, että lopetin kestoilun koska en koskaan kokenut sitä mitenkään hauskaksi tai helpoksi, vaan tein sitä lähinnä ympäristösyistä.

Sit aloin jopa ärsyyntyä omasta syyllisyydestä. Kaverit rakentaa omakotitaloja ja ajelee citymaastureillaan täysin tyytyväisinä elämäänsä, eikä minullekaan ole koskaan tullut mieleenkään kritisoida heitä siitä että haluavat elämäänsä tietyn elintason (itsekin haluan sellaisen joku päivä ;). Ja sitten minä teen kertisvaipoista jonkun elämää suuremman ekologisen kysymyksen, hohhoijaa. :)

Vierailija
7/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä yhden kestovaipan pesussa. Toki kestovaipan valmistuksessakin on vettä ja energiaa kulunut, mutta sitä voi käyttää satoja kertoja.

Käytä tarpeeseen ja ajattele, että eipä ole se kestojen käyttökään ekologista; kuluu vettä ja energiaa....Eli: lisäät vaikeasti maatuvaa jätevuorta ja metaanikaasuja=käytät kertakäyttövaippoja tai kulutat vettä ja sähköä (mm) =käytät kestovaippoja.

Vierailija
8/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kestoiltu esikoisen kanssa, kun luulin kestoilua suunnilleen mahdottoman vaikeaksi.

Toinen ja kolmas lapsi on kuitenkin käyttäneet kestoja. Meilläkin oli (ja on) noita fuzzeja, mutta en myöskään käytä fuzzien mikrokuituimuja, sillä ne saa aikaan meillä vaippaihottumaa. Olen ommellut imuja itse ja käyttänyt kankaina vanhoja pyjamia (flanelli) ja kylpypyyhkeitä. Oon tehny näistä semmosia kaksinkertaisia hiukka päälle puolimetrisiä liuskoja, jotka taitan kaksinkerroin ja laitan vaipan sisään. Näitä voi sitten huoleti heittää pois, kun alkavat menettää elinkaartaan. Imut ovat siis ilmaisia, ekologisia ja tosi imukykyisiä (eivät falskaa). Kun tekee tollasen "pitkän" imun, niin se vie myös vähemmän tilaa narulla kuivuessaan.

Yli vuoden ikäistä vauvaa kannattaa myös totuttaa pönttöön tai pottaan: laitat vaikka ruokailujen jälkeen lapsen hetkeksi pöntölle istumaan. Meillä ainakin tulee vähintään se pissa ja välillä jopa kakka, vaikka lapsi ei kai vielä itse oikein käsitä mikä juttu tuo pöntöllä istuminen oikein on. Mutta helpottaa hiukan omaa pyykkirumbaa.

Vaippoja kannattaa myös pestä pienemmissä erissä, jolloin niistä tulee ainakin minun mielestäni, vähän puhtaampia.

Mutta vaippajutut on jokaisen oma asia. Ei siihen mun mielestä tarvitse kenenkään lupaa tai mielipidettä kysellä mitä itse viittii tai ei viitti tehdä...

Vierailija
9/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tykännyt niistä. Lasten kakat on niin löysiä, etten saanut millään harsoja sidottua niin ettei joka päivä tulisi kakkaa lahkeesta. Etikkaa on kokeiltu, samoin keittopesuja. Myös muita vaippamerkkejä on ollut käytössä, alkuun myllymuksujen taskuja. Ne eivät haisseet, mutta ovat nyt liian pieniä ja isot taas sitten falskaavat. Bumgeniuksetkin tuoksuvat.

Joo, kai nuo vaipat saa olla tuolla kaapissa piinaamassa mieltä. :D Käytän niitä kyllä esimerkiksi esikoisen päiväunilla: kun lounaan jälkeen pistän tytön nukkumaan, laitan kestovaipan, ja taas sitten herätessä kertiksen. Näin saa nukkua kuivalla vaipalla ja myös leikkiä kuivalla, eikä tarvitse siinä tuhlata yhtä kertistä.

Haluaisin olla tosi ekologinen, mutta en meinaa nyt millään jaksaa. Kuopus syö öisin 2h välein, saan nukkua tosi huonosti. Kierrättämiseen olen nyt panostanut, eikä meiltä vaippojen lisäksi juurikaan sekajätettä tule.

ap

Vierailija
10/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestoja ja muulloin ja yöksi laittaisit kertikset?

Osta pari-kolme HYVÄÄ kestoa. Niillä ei tunnu niin ikävältä. Hyviksi olen havainnut ainakin Kushiesin. Toinenkin hyvä merkki oli mielessäni, mutta nimi nyt hukassa.

Vierailija
11/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja riisipaperia. Ei mennyt kakat housuun :)

enkä tykännyt niistä. Lasten kakat on niin löysiä, etten saanut millään harsoja sidottua niin ettei joka päivä tulisi kakkaa lahkeesta. Etikkaa on kokeiltu, samoin keittopesuja. Myös muita vaippamerkkejä on ollut käytössä, alkuun myllymuksujen taskuja. Ne eivät haisseet, mutta ovat nyt liian pieniä ja isot taas sitten falskaavat. Bumgeniuksetkin tuoksuvat.

Joo, kai nuo vaipat saa olla tuolla kaapissa piinaamassa mieltä. :D Käytän niitä kyllä esimerkiksi esikoisen päiväunilla: kun lounaan jälkeen pistän tytön nukkumaan, laitan kestovaipan, ja taas sitten herätessä kertiksen. Näin saa nukkua kuivalla vaipalla ja myös leikkiä kuivalla, eikä tarvitse siinä tuhlata yhtä kertistä.

Haluaisin olla tosi ekologinen, mutta en meinaa nyt millään jaksaa. Kuopus syö öisin 2h välein, saan nukkua tosi huonosti. Kierrättämiseen olen nyt panostanut, eikä meiltä vaippojen lisäksi juurikaan sekajätettä tule.

ap

Vierailija
12/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jos jotakuta muuta sattuu kiinnostamaan). Meillä on vielä ihan pieni vauva, joten käytetään harsoa, jonka päällä on vauvan pikkuhusut ja sitten ne villahousut. Siskon perheessä on isommalla erilaisia sisävaippoja, froteisia, flanellisia jne. Ei mun mielestä kannatakaan pitää noita harsoja kuin ihan pienillä ja tosiaan ne pikkuhousut pitää tosi hyvin sen harson kasassa.

Vierailija
13/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyttö käy siinä istumassa, sanoo pssssss eikä tee mitään, nousee pois. PAri kertaa on vahingossa tehnyt pissan, sitten on kehuttu, mutta ei tajua laisinkaan mistä on kyse. Nyt potta on meillä esillä ja iltaisin tyttö on housuitta, koitetaan aina istuttaa kun siihen suostuu. ei silti kyllä ymmärrä mistä on kyse.

Imuina meillä on nuo fuzzien omat, sitten hampputaittoja ja omia pyyhetaittoja. Se on silti se fuzzin oma pinta joka haisee.

Joo, onhan sitä muitakin ekoasioita. Ehkä pitäisi miettiä niitä.

ap

Vierailija
14/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin, että ryhdyin käyttämään isommalla (jonka vaipanvaihto oli muutenkin siihen aikaan hankalaa, kun tyttö potki ja pisti vastaan vaippaa vaihdettaessa) kertiksiä, mutta jatkoin vauvalla kestojen käyttöä. Lisäksi käytin yöllä vauvallakin kertiksiä, niin sain nukkua paremmin.

Vierailija
15/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippojen osuus ympäristökuormituksesta on todella pieni, paljon enemmän on vaikutusta muilla kulutusvalinnoilla kuten ruualla, kulkemisella ja asumisella. Olet vaippapropagandan uhri, kuten monet muutkin.

Vierailija
16/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippojen osuus ympäristökuormituksesta on todella pieni, paljon enemmän on vaikutusta muilla kulutusvalinnoilla kuten ruualla, kulkemisella ja asumisella. Olet vaippapropagandan uhri, kuten monet muutkin.

Ympäristövaikutus ei varmaan ole samaa tasoa kuin asunnon lämmityksen tai työmatkaliikenteen omalla autolla MUTTA kyllä se jätekasa mikä vaipoista tulee, on mahdoton... Jos vauva käyttää 5 vaippaa päivässä (aika vähän), se on 1825 vaippaa vuodessa. Jos käyttää vaippoja 2 vuotta (sekin vähän), menee vaippoja hurjat 3650... Ajatteleppa se kasana olkkarin lattialla! Riittäisköhän koko huonekaan sille kasalle?

Mun mielestä on hyvä, jos käyttää päivässä yhdenkin keston. Se on aina hyödyksi. Itse osakestoilen ilman paineita niin, että yöllä on kertis käytössä ja muutoin kesto. Parasta kestoilussa on oma hyvä mieli ja vauvan siisti vaippa-alue (ei ihottumaa kestojen kanssa...)!

Vierailija
17/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitten fuzzien tms.päälle. Ne on siinä vaan semmonen lisäsuoja. Ei niiden kanssa ole pakko mitään harsoja käyttää!

Vierailija
18/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellä jollain on vielä enemmän lapsia kuin sinulla lisäämässä maapallon taakkaa.

Vierailija
19/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksen kanssa ekat kuukaudet. Vaipat falskasi aina ja tuli kamala vaippaihottuma vaikka vaihdettiin usein ja kokeiltiin vaikka mitä silkkiliinoja y.

Kalliiksi tuli se kokeilu. Seuraavan vauvan kanssa kertistellään.

Vierailija
20/20 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinokuituvaipat ( siis lähinnä fleece+mikrokuitu ) ja ilmatiivis säilytys ei oman kokemukseni mukaan ole paras mahdollinen yhdistelmä. Tällaisessa tapauksessa säilytysastian vaihto esim. pajukoriin voisi auttaa ( muutaman pesun jälkeen ) , imujen vaihto luonnonkuituisiin, ihoa vasten tulevan kankaan vaihto tenceliin tai coolmaxiin jos on ompelutaitoinen jne.

Noita myllymuksuja koittaisin ehdottomasti myöhemmin uudelleen, josko pienemmät menisivät kuopukselle ja isommat ehkä jonkin ajan päästä esikoiselle. Tai jos raaskii, miksei kokeilisi muita merkkejä/malleja. Alkuun vaippalainaamoja hyödyntämällä ei ainakaan menetä mitään.

Paljon tekee sekin, että suhtautuu asiaan ohimenevänä vaiheena. Jo muutaman kuukauden päästä tilanne voi olla parempi niin yöunien kuin esikoisen pottailun suhteen. Kestoilet nyt sen mitä jaksat, ja katsot tilannetta uudestaan kun sinulla on taas siihen voimavaroja. Kyllä se yksikin kesto päivässä jotain merkitsee :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi