Rasvaprosenttini on 22. Onko hyvä vai huono?
Kommentit (35)
Itse harrastan kestävyysurheilua ja salitreeniä, ja olen aika hyvässä kunnossa (melkoisen timmi kroppa 40-vuotiaalle naiselle), mutta silti olen saanut rasvaprosenttimittauksissa aika hurjia tuloksissa.
Kyseessä siis sellainen mittauslaite, jonka päällä seisotaan ja pidetään käsissä kapulaa, laitteen merkki esim. Omron.
Luu-lihasprosenttini on tällaisella laitteella mitattuna yli 30, mikä on ikäiselleni naiselle tosi hyvä tulos, mutta myös rasvaprosentti huitelee samoissa lukemissa. Se on ollut mittaajienkin mielestä hiukan outoa....
En tiedä, miten luotettavia nuo laitteet ovat, mutta jos rasva% olisi mulla vain 22, olisin kyllä tosi onnellinen.
Olen 158 cm pitkä, painan 55 kg ja käytän vaatekokoa 34/36. Mulla on näkyvät, pyöreänmalliset lihakset.
Miehelle tuo alkaisi olla pikkasen korkea.
Tämä on mitattu InBody-kehonkoostumuslaitteessa. Olen 34-vuotias, pituus 168, paino n. 65 kg. Kiinnostaa siksi kun kiinnosta..
Ap
InBody-mittauksessa reilu vuosi sitten.
Luustolihasprosentti (28,6 kg lihasmassaa : 66,3 kg) oli 43 %.
Olin silloin 29 v., 169 cm ja 66,3 kg.
Nyt on painoa noin 68 kg, enkä edelleenkään tunne itseäni läskiksi.
58 kg olisi hyvä. Laihikselle siis.
olen 44-vuotias nainen ja tavoitteeni on saada rasvaprosentti 32-33%. Tällä hetkellä se 39. BMI 28,5.
Rasvaprosentti naisilla tuolla 20 tienoilla on jo tosi alhainen, kun se on 18 niin menkat loppuu ja aletaan puhua anoreksiasta.
jos rasvaprosennti on noin alhainen ei todella tarvitse laihduttaa, sillä rasvaa kehossa ei ole kuin minimiksi, lihasta ei kannata laihduttaa. Laiha ei ole sama kuin kaunis.
Tai siis noudatan aika tarkkaa ruokavaliota. Enemmän pitäisi saada aerobista liikuntaa, että saisi painoa alaspäin, tuossa se on junnannut aika kauan. Lihaskuntoa on kyllä tullut hyvin ja sen ansiosta lihakset erottuvat, yläkropassa rasvaa ei ole juuri yhtään.
Olen painanut tuon 58 kg joskus kaksikymppisenä, sen kevyempi en ole koskaan ollutkaan. Mutta väittäisin, että olen nyt ulkomitoiltani saman kokoinen, vaikka painakin enemmän. Silloin vain laihdutin, enkä kuntoillut juuri yhtään. Mulle joku 60-62 kiloakin voisi olla ihan riittävä, vaikea sanoa. Ikinä ei ole kuitenkaan ihan täysin tyytyväinen..
Ap
Rasvaprosentti naisilla tuolla 20 tienoilla on jo tosi alhainen, kun se on 18 niin menkat loppuu ja aletaan puhua anoreksiasta.
ei todellakaan ole noin :D 18 on vielä täysin normaalli rasvaprossa. Mulla on alimmilaan ollut 17.9 (silloin 166cm/58kg) ja ihan riittävästi oli rasvaa reisissä ja vatsamakkarakin löytyi.
Ihanteellisenahan pidetään tuota 22:ta.
ja siis kun Inbody näytti tuota 17,9:ää niin Omron näytti 27%. Naiselle, jolla paljon lihasmassaa Omron antaa järkkyjä tuloksia :)
Onko 3.5 mimmoinen?
En ole pahemmin tutustunut näihin olen siis 18 pituus 155 ja paino 46
Mulla vuosi sitten mitattiin rasvaprosentti jollakin YTHS:n mittauslaitteella ja tuli 19. Painoindeksini on n. 21. Liikun paljon. Ihmeen alhainen tuo rasvaprosentti vaikka tuntuu, että olen melko sopivan kokoinen, en ainakaan liian laiha.Onkohan mulla sit vaan lihasta enemmän, vaikka tuntuu, että on aika paljon löysääkin. Huolenaiheeni on, ettei menkkoja ole. Jäivät pois jo 7 vuotta sitten.Mitään syytä ei ole löydetty siihen gynekologilla. Keltarauhaspillereitä en halua käyttää. Sinkkiä oon ottanu nyt purkista, koska siitä on ollut puutetta. Syön rasvaakin (kasviöljyjä, voita ja pähkinöitä)melko paljon ja muutenkin monipuolisesti mahdollisimman paljon kasviksia ja muuta mahdollisimman käsittelemätöntä ja lisäaineetonta ruokaa, kuten kananmunia,kalaa ja kalkkunaa. Punaista lihaa en syö juuri koskaan. Vältän nykyisin viljatuotteita ja useimpia laktoosisia maitotuotteita, koska ne aiheuttavat vatsavaivoja (laktoosi-intoleranssi on todettu ja luultavasti on ärtynyt paksusuoli myös) Vitamiinit eivät ole aimmin oikein kunnolla imeytyneet ruuasta, nyt paremmin. Olen opiskelija ja nyt vain pitäisi löytää Jyväskylästä joku hyvä gynekologi ja mahdollisimman edullinenkin, koska haluaisin selvittää vielä uudestaan syytä menkkojen puuttumiseen.Tietäisikö joku julkiselta puolelta sellaista naisgynekologia, joka olisi mahdollisimman hellavarainen. Minulle on jäänyt pieni kammo aiemmista gynekologeista, koska heidän tutkimuksensa teki kipeää tai sitten vain olen niin herkkä.
Hei !
Sähköiset mittalaitteet on ihan hyviä mutta niiden yksittäisiä tuloksia ei kannata analysoida vaan ja ainoastaan muutosta.
Eli mittaa harvoin vaikka kaksi kertaa kuussa aina samaan aikaan vaikka aamulla heti vessassa käynnin jälkeen ja tärkeää kun kuntoilee että seuraa muutosta.
Jos laihduttaa pitää prosenttien parantua pikku hiljaa ja jos vaan muuten seuraa itseään ja on kiinnostunut niin muutoksen avulla huomaa onko lihomassa vai ei.
BMI arvohan on keskiarvojen keskiarvo ja toimii parhaiten standardi kokoisilla ihmisillä ei pitkillä eikä lyhyillä. Lyhyille se antaa liian hyvän tuloksen ja pitkille huonon sama asia jos ihmisellä on paljon lihaksia silloin BMI arvo ei kerro oikeaa tulosta. Huomatkaa myös se että jos on aliravittu keho alkaa keräämään nestettä varastoon ja tekee monille ihmisille pienen pömppömasun....
Eli seuratkaa itseänne ja puuttukaa muutoksiin.
K
58 kg olisi hyvä. Laihikselle siis.
lihaksistako pitäis luopua? miksi ihmeessä olisi parempi olla "laihaläski" kunhan vaan puntari
näyttää alle 60?
kotimittari jotain 30 %, ja InBody sitten tuon saman 22 %, aika samankokoisia ollaan muutenkin. En luottaisi noihin kotilaitteisiin...
ei todellakaan ole noin :D 18 on vielä täysin normaalli rasvaprossa. Mulla on alimmilaan ollut 17.9 (silloin 166cm/58kg) ja ihan riittävästi oli rasvaa reisissä ja vatsamakkarakin löytyi.
Ihanteellisenahan pidetään tuota 22:ta.
ilmeisesti sekoitettu bmi ja rasvaprosentti...
Mulla bmi 19 rasvaprosentti 23. Jälkimmäinen saisi olla alhaisempi.
ja siis kun Inbody näytti tuota 17,9:ää niin Omron näytti 27%. Naiselle, jolla paljon lihasmassaa Omron antaa järkkyjä tuloksia :)
t. kolmonen, jolla näkyvät lihakset ja Omron antoin yli 30 rasvaprosentiksi....taidan mennä Inbody-mittaukseen
olen 44-vuotias nainen ja tavoitteeni on saada rasvaprosentti 32-33%. Tällä hetkellä se 39. BMI 28,5.
Mittauslaitteeseen en välttämättä luottaisi 100%. Suuntaa-antavana lukuna tuo on aikuiselle naiselle oikein hyvä. Olen itse joskus mitannut silminnähden hoikan näköisiltä naisilta (joiden BMIkin on normaali tai jopa matala) paljon korkeampia lukuja (erilaisilla menetelmillä, sekä korkealaatuisella sähköisellä impulssianalyysillä että ihan perinteisesti poimuja mittailemalla).
Painosikin on minusta hyvä (sairaalloinen tikkulaihuuden tavoitteleminen on järjetöntä puuhaa), ja matalahko rasvaprosentti antaa viitettä siitä, että lihaksia löytyy. Ehkä vielä vyötärönympäryksesi saattaisi antaa sen viimeisen viitteen ruumiinrakenteestasi ja sen yhteydestä terveyteesi. Naisilla sen kuuluisi olla alle 80cm, korkeampi luku on yhteydessä lisääntyneisiin terveysriskeihin (tosin jotkin viimeaikaiset tutkimukset antavat viitteitä sitä, ettei sekään yhteys ole ihan niin yksioikoinen).
Rasvaprosenttien ihanteellisuudesta yleisemmin... Ihan luotettavaa ja kiistatonta tietoa on vaikea saada, ja lähteissä on eroja. Hyvin atleettisilla naisilla prosenttimäärä voi ihan hyvin olla viidentoista ja kahdenkymenen välillä ilman terveysriskejä. (Kovin alhaiseksi putoava tarkoittaa usein hormonitoiminnan muutoksia.) Tavalliselle naiselle arvo kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen välimaastossa on OK, sitä alempi mitä liikunnallisempi.
Arvosi on siis ok, ja muuten sinuna keskittyisin muihin kunnon mittareihin - kestävyyteen, hengästymiseen, pulssin palautumiseen, voimaan jne. Vaa'ankin jättäisin suoraan sanoen omaan arvonsa.
eikä sulla ole muuta päässäsi? 22 on alhainen lisääntymisikäiselle naiselle.