Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä teille voi tulla 20-30 kiloa raskauden aikana lisää? (ev)

Vierailija
31.03.2011 |

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa olen ollut raskaana. Siltikin väittäisin että mun mahassa ei paljon raskauksien tuomaa rasitetta näy ja rinnatkin on melko hyvän näköiset vaikka olen kaikkia kolmea lasta täysimettänyt. Normaalipainossa olen aina ollut siinä 9kk- 1 vuoden kuluttua synnytyksestä. Tokasta lapsesta laski jopa tosi hyvin koskaan en niin hoikka ole ollutkaan vaikka aina normaalipainoinen olen ollut. Olishan tuota tietenkin voinut vähän tarkemmin katsoa jo raskausaikana mitä suuhunsa pistää mutta onneksi kuitenkin normaalipainoon ollaan palattu.

Vierailija
62/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhasta neuvolakortista. Mulle oli enimillään tullut kahden raskauskuukauden aikana loppuodotuksessa keskimäärin 500-900 grammaa VIIKOSSA.

Alussa meni neljä kuukauttaa, että en lihonut yhtään, sitten painoa vaan alkoi tulla ja vauhdilla, jopa 4kg kuussa! Viimeisen kahden kuukauden aikana painoa tuli tosiaan jotain 8 kiloa:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni en herkuttele ylenmäärin rasvaisella tai makealla, mutta kiloja kertyy ... eli jostain syystä raskausaikana kroppa toimii eri tavalla kuin ilman raskautta. Tuntuu, että jokainen suupala jää sisuskaluihin ja ummetus vaivaa.

Ruokahalu kasvaa salakavalasti ja ilmeisesti sitä pikkuhiljaa kasvattaa päivittäistä energiansaantia. Perusruokakin lihottaa, jos sitä syö liikaa, valitettava fakta.

Minulla onneksi kroppa palautuu noin vuodessa synnytyksen jälkeen ilman että tietoisesti laihdutan. Olen ollut neljä kertaa raskaana ja nyt painoa on neljä kiloa enemmän kuin 10 vuotta sitten ennenkuin aloin odottaa esikoistani.

Vierailija
64/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitille tuli ekassa raskaudessa noin 10 kg painoa ja kahdessa seuraavassa 6-7 kg ja ne kaikki jäi. Laihdutti sitten 6-kymppisenä pois.

Mä painoin ekalla kerralla neuvolassa 79 kg, synnyttämään mennessä 73 kg, kotiin tullessa 67 kg ja pari päivää kotona oltuani 65 kg. Jätin kaikki herkut pois ruokavaliosta raskauden ajaksi.

Vierailija
65/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähti mitään tekemättä pois. Sellaista vaan sattuu :) Liikaa ruokaa eikä yhtään röökiä.

Vierailija
66/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen urheilullinen ja raskaaksi tultuani jatkoin samalla tavalla terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa loppuun asti. Painoa tuli +20kg.

Kiloista 13 oli hävinnyt seuraavana aamuna synnytyksestä ja 2 lisää hävisi koko sairaalassa oloaikana.

Jäljellä olleet ylimääräiset 5 kiloa hävisivät myös pian. Kaksi kuukautta synnytyksestä painoin vähemmän kuin lähtöpainoni vaikka rinnat olivat aiempaa huomattavasti isommat maidosta. Imettäessä oli koko ajan nälkä ja vaikka söin kaksin käsin, niin laihduin.

Minusta tuo +20 kg tuntui luonnolliselta. Enemmän ihmettelen näitä +6kg raskauksia.

Vierailija
67/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähti mitään tekemättä pois. Sellaista vaan sattuu :) Liikaa ruokaa eikä yhtään röökiä.

Eka kymppi tuli kun tupakka jäi pois plussan jälkeen, toinen kymppi syömällä ja vika kymppi turvotusta plus vauva eli 37 kiloa..

Ja kaikki lähti myös pois.

Vierailija
68/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaudessa n. rv 30:n paikkeilla niin, että paino alkoi laskea. Nyt sama homma. Liikun kyllä ja syönkin, mutta herkkuja ei tee mieli. Myös ruokahalu on hieman hiipunut, kun vatsa on pinkeä pallo. BMI ennen raskautta 20, painoa tullut 7 kg, joista kaksi pudonnut pois. Esikoista imetin 5kk ja vaikka kuinka söin, paino vaan laski... olin lopulta kamala luuranko. Nyt toivon, että paino pysyisi inhimillisissä lukemissa. Normaalitilassa joudun kyllä tarkkailemaan syömisiäni, etten lihoisi. Ikä tekee tehtävänsä (36 v.).

Vierailija
69/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisille tulee painoa paljon ,toiset on tyhmiä....

ihan oikeestiko jaksat täällä miettiä toisten ihmisten painoa????

Vierailija
70/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se paino osittain tuleekin siitä että syö enemmän kuin kuluttaa, mutta joillain vain raskaus saa aikaan sen että ruoka viihtyy elimistössä monta päivää normaalia kauemmin ja ruoan saantia pitäisi siis vähentää jos ei haluaisi painon nousevan. Mielestäni se ei ole raskausaikana järkevää jos on hoikka. Hoikalle kun saa tullakin enemmän kuin 15 kiloa.

En syönyt nameja, herkkuja ja olen kasvissyöjä, silti paino nousi 24kg. Liikuntaa harrastan päivittäin. Itsekin tätä ihmettelin ensimmäisellä kerralla. Nyt hyväksynyt että näin elimistöni raskaana ollessa toimii.

Mulla kävi kanssa ihan samoin. 1.raskaus toi 24kg lisää, 12kk meni, että olin takaisin lähtöpainossa, eli 58kg. Myönnän kyllä, että söin juuri sen verran kun halutti, suklaata herkuttelin oikein urakalla loppuvaiheessa.

2.raskaus toi 17kg, sokeriarvot sokeritestissä juuri ylärajalla. Minulla on PCO, sillä lienee jonkun verran tekemistä aineenvaihdunnan häiriintymisen kanssa.

Edelleen olen 6kg lähtöpainosta kahden vuoden jälkeen.

Minusta on aivan sama kuinka paljon painoa kertyy, minulla raskaana ollessani katoaa kylläisyyden tunne kokonaan ja voisin popsia ruokaa ihan loputtomasti. Olen ollut loppuraskaana molemmilla kerroilla keskitalvella, jolloin liikkuminen ulkona on riski liukkauden takia, eikä pyöräilläkään ole voinut moneen kuukauteen.

Vierailija
71/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävästi te oikein syötte raskauden aikana? Tuskin se mistään tyhjästäkään ilmestyy? Miksi (jotkut) sitten valitatte että yhyy olen läski jos ette ole tarkkaillu syömisiänne raskauden aikana ja osittaisesti liikakilonne johtuvat raskaudesta?

ap

Ihmiset nyt sattuvat olemaan yksilöitä ja toisilla raskaus lyö aineenvaihdunnan aivan jumiin.

Minulla on 2 raskauden aikana tullut molemmilla kerroilla yli 30kg.

Ihan normaalisti söin jo ensimmäisellä kerralla ja raskauden puolenvälin jälkeen raskausdiapetes dietillä.

Tokalla kerralla alusta alkaen tiukalla dietillä, ei herkkuja yhtään ja siitä huolimatta se yli 30kg.

Lapset ovat olleet normaalipainoisia (alle 4kg molemmat) ja raskauskilot ovat lähteneet minulta todella nopeasti.

Normaalisti olen normipainon alarajalla, hoikka ja timmi. Raskaus nyt vaan sekoittaa elimistöni totaalisesti ja turvotusta kertyy järkyttävä määrä. Molemista on jo synnärille jäänyt yli 10kg.

Mä en taas tajua, miten jollekulle jonkun muun raskauskilot voi olla ongelma.

Ehkä kannattais kuluttaa sekin energia vaikka hommammalla itselleen sivistystä.

Ettei tarvitse sitten yhyy itkeä, kun ei vaan tajuu...

Vierailija
72/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa väittää, että se johtuisi jostakin muusta. Nestettä voi tulla muutamia kiloja, mutta jos paino nousee 20-30 kiloa, on suurin osa puhdasta läskiä.

että kuvittelet, että ihmiselle voi muodostua läskiä 1-2kg/viikko ja sitten se "läski" yht'äkkiä sulaa pois parissa päivässä.

Otappa selvää asioista, niin ei tarvii tehdä narria itsestään sillä mutu-tuntumalla.

Itselläni lähti ekana 2 päivänä 12kg ja ristiäisiin mennessä oli poistunut sun sanoin "läskiä" 25kg, aika huimaa.... vai olisko se kuitenkin ollut suurimmaksi

osaksi sitä nestettä.

Loput 5kg oli sitten sitä läskiä ja sekin suli alle puolessa vuodessa.

Vierailija
73/94 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron, että jotain mulle kertyi. Ekassa raskaudessa n. 18 kiloa, pari lähti pois mutta sitten jo taas raskaana, kertyi 28. Jotain lähti mutta kylläpä taisin olla reilusti 100 painava, kun kolmatta aloin odottaa.

No, päätin ettei paino nouse, puputin salaattia ja laskin kaloreita ja liikuin ja liikuin ja voin hyvin huonosti, turposin ja sain kamalat sappivaivat. Imetysaikana olin ihan uupunut ja lihoin ja lihoin vaikka liikuin pakostakin, univelkaa oli ja kertyi. Lapsi oli pienin mutta kasvoi järkkyä tahtia. On lapsistani ainoa ylipainoinen ja sairasti vaikea sairaudenkin pienenä. Neljättä odottaessani söin kun hevonen, liikuin pakostakin paljon, painoa ei tullut kuin kuusi kiloa ja nekin sitten lähti lapsen synnyttyä.

Mutta kaikki nuo muut kilot on edelleen.

En tiedä mistä kertyivät, ehkä söin läskiä yöllä unissani. Koska päiväsaikaan ei kamalasti ruokaa ollut tarjolla köyhässä perheessä, lapsille meni isoin osa ruoasta. Mä olen ajatellut, että kroppani keräsi ja piti kiinni kaikesta mitä söin, koska söin liian vähän kahdessa ekassa raskaudessa, kolmannessa söin vain liian kevyttä ruokaa.

Olen varmaan väärässä. Mutta kyllä mä syytän liikaa valvomista paljosta ja väärin syömistä.

Vierailija
74/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksi ennen raskautta päälle 18, kiloja tuli 25. Ihan itsekseen sulivat.

Muutenkin tuo juttu tuppaa menemään niin, että mitä hoikempi, sitä isompi painonnousu ( olettaen, että vertailukohtana on suht samanlaiset elämäntavat ). Saneleehan sen luontokin että jos ruokaa on niukasti, imettävän äidin rasvavarastot lisäävät lapsen henkiinjäämisen todennäköisyyttä => mitä pienempi rasvaprosentti, sitä hanakammin keho pyrkii sitä kasvattamaan raskauden aikana. Vaikka nykypäivän länkkäri ei kyseisellä ilmiöllä mitään teekään ja 10kg riittäisi ihan hyvin, evoluution tulosta ei poispyyhitä ihan parissa sukupolvessa. Tästä syystä myös ajattelen niin, ettei väkinäinen painoa vastaan taistelu voi tehdä vauvalle hyvää sen enempää kuin ns. kahden edestä mässäily - siihenkään ei luonnollisissa olosuhteissa olisi varaa. Ennen kaikkea stressaamattomuus tekee hyvää niin vauvalle kuin äidin linjoille :)

Vierailija
75/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli 20 kg painoa 3 raskauden myötä.

Ensimmäinen oli helppo eikä silloin muodostunut paino-ongelmaa, mutta kaksi muuta olivatkin sitten toisenlaisia. Viimeinen vaikein.

Yksi painon kertymiseen vaikuttava asia oli liikunnan puute. Jouduin olemaan suurimman osan viimeisestä raskaudesta vuodelevossa vaikeiden nivelongelmien ja muiden vaivojen takia.

Lisäksi ko. raskaudessa kärsin vaikeasta pahoinvoinnista johon auttoi pelkästään rasvainen ruoka. Ja sillähän lihoo :(

Vaikea toinenkin raskaus oli, mutta silti paljon helpompi kuin tuo viimeinen.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi minun raskauteni tai lihomiseni voi jotain ulkopuolista ihmistä vaivata ö.ö

Vierailija
76/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kirjoittaa ystävälliseen sävyyn vaikka kiukuttaa aivan sairaasti - muutenkin täällä on ollut joku hirveä ylipainoviha päällä muutaman päivän ajan.

Mulla tuli ekassa raskaudessa melkein 30kg (ja kaikki lähti vuoden sisällä pois), nyt tullut toistaiseksi 17kg ja rv35 eli vähän vähemmällä nousulla olen päässyt.

Mulla paino lähti molemmissa raskauksissa heti alusta jo nousemaan, nousi 10 kg melkein huomaamatta pahoinvoinnin takia (kyllä, joillekin se voi myös tuoda painoa, kun on koko ajan pakko mussuttaa jotain, lähinnä suolaista, että pystyy olemaan ja töissä käymään). Ja nyt sitten loppuajasta tuntuu tulevan kilo viikossa, kun on aivan järkyttävä turvotus päällä. Lisäksi mulla on aivan valtava vatsa (eikä mikään läskimaha siis). Uskon ja toivon että tälläkin kertaa kilot lähtevät nopeasti.

En käsitä, miksi pitää tieten tahtoen tuoda pahaa mieltä muille kyselemällä tämmöisiä asioita, ja siis nimenomaan tuohon sävyyn. Tollommankin pitäis tajuta, että tuosta loukkaantuu. Ei ois taas pitänyt tulla koko palstalle, oma moka tietysti. :-(

Vierailija
77/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omat raskaudet on ollu ihan normaaleja ja mulle on tullu aina se kymmenen kiloa bonusta. Mut viimesimmän kohdalla mulle alko valjeta: viimeset kuukaudet oli pakko lepoa ja kiloja tuli hiukka enemmän kuin muista, vaikka yritinkin katsoa mitä suuhuni pistän. On paljon vaikeampi vahtia syömisiään, kun mitään ei oikeestaan voi liikkumalla polttaa pois.

Enkä siis ole mikään jumppa-addikti tms. Mut kaikissa raskauksissa olen normaalisti lenkkeillyt, osallistunut kotitöihin, luonut lunta, rempannut, touhunnut lasten kanssa, tanssinut jne. Viimesin raskaus avasi sitten silmiä, kun rauhallinen imurointikin aiheutti supistuksia (ja naurukohtaukset ja pissalla käyminen ja vaikka mikä. Onneks sain pidettyä vauvan viikolle 34 masussa. Mut jos ois menny sitä lepoa aivan loppuun asti, niin ois varmaan mullekin tullu se 20-kiloa lisää)

Vierailija
78/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ne kilot kyllä lhtee aika helposti. Mulla ainakin lähti 20 kg tosi nopeasti. Synnärillä paino putosi jo 9 kg

Vierailija
79/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekasta tuli 17kg ja en todellakaan edes pystynyt syömään, kun teki koko ajan niin pahaa. Vaikka varsinainen pahoinvointi loppui viikolla 14 niin sen jälkeen oksetti aina, kun laittoi jotain suuhunsa. Mutta niin vaan tuli kiloja. Saikulle jouduin vko 26 enkä saannut enää nostaa tai kantaa mitään. Eli helposti tuli kiloja.

Kakkosesta voin hyvin alkupahoinvoinnin jälkeen enkä olisi huomannut edes olevani raskaana jos maha ei olisi kasvanut, kiloja tuli 10.

Niin tai näin, kumpikaan ei ollut hyvä neuvolalle.

Vierailija
80/94 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

timmi 51kg ja 169cm ja vatsiksen ja kaikki näkyi. Kummasti sitä vaan kilojakin tuli, kun ei salille päässyt treenailemaan entiseen malliin ja kokoa ajan piti jotain pupeltaa ettei olisi oksettanut. Ja lapsilla ikäeroa 1v3kk, joten ei siinä välissä kauheasti ehtinyt laihdutuksia miettimään. LÄhti ne kilot sitten tokan jälkeen kun palasi liikkumaan. Mutta en mä enää 51kg itseäni saanut treenattua, kun elämässä on muutakin kuin se treeni nykyään :)