Eskarinsta soitettiin: lapsen ujous on "ongelma" - suututtaa!!!
Meillä on kamalan ujo tytär. Ekana vuonna pväkodissa suostui vain kuiskaamaan vastaukset aikuisille. Sitten alkoi puhua normaalisti.
Tyttö on nyt eskarissa ja sielläkin ujo ja hiljainen.
Hän tykkää seurata sivusta muiden leikkejä ja osallistuu kyllä itsekin.
Ujouden takia joskus jää tunnilla vastaamatta.
Tämä ujous on nyt eskarin mielestä paha ongelma jolle pitäisi tehdä jotain. Minä olen tasan eri mieltä.
Tytär on ujo luonteeltaan, mutta viihtyy eskarissa mainiosti, osaa lukea ja kirjoittaa. Osaa laskea plussa ja miinuslaskuja.
Harrastaa jalkapalloa kerran viikossa.
Suututtaa kun eskarista otettiin yhteyttä "että tyttärellänne on ongelmia joista pitäisi keskustella". Ja "ongelmia" siis tarkoitti ujoutta.
Minä säikähdin ihan sikana kun soitettiin - mutta kun kuuli syyn, raivostuin.
Onko ujous "ongelma"? Eikö lapsi saa olla ujo luonteeltaan? Pitääkö kaikkien vain olla ekana kirkumassa "minäminäminä"???
Tytär on onnellinen, aktiivinen, älykäs lapsi - mutta joo: ujo.
Plääh.
Itse olin ujo lapsi. En koskaan viitannut koulussa, pelkäsin kaikkia tunteja joissa oli pakko osallistua. Onneksi minulla oli ystäviä ja vältyin kiusaamiselta. Nuorena aikuisena opin hiljalleen ujoudesta pois upean rakkaussuhteen myötä. Nykyään olen introverttiyteen taipuvainen ilman ujoutta. Kyllä ujoudesta oli minulle haittaa ja koin jo lapsena että jään hauskoista asioista paitsi sen takia.
Koska en ole enää ujo, niin uskoisin että se ei ollutkaan mikään luoteenominaisuuteni vaan pikemminkin jokin häiriötila. Olisi ollut hienoa, jos minua olisi osattu auttaa olemaan rohkeampi.