Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden mielesta keinohedelmoitykset voisi maksaa itse ja yhteiskunnalta saastyvat rahat suurempina lapsilisina lapiperheille!

Vierailija
25.10.2005 |

Olen täysin kyllästynyt tuohon keinohedelmöityskeskusteluun ja siihen kenelle pitäisi sallia hoidot. Mielestäni yksinkertainen ratkaisu olisi se, että ne sallittaisiin kaikille (myös homopareille), MUTTA jokainen vastaisi kuluista itse.

Yhteiskunnalta säästyneet rahat suunnattaisiin mieluummin siihen, että lapsiperheet tulisivat paremmin toimeen ja voisivat halutessaan paremmin hankkia lisää lapsia, kun taloudelliset reunaehdot olisivat paremmat. Eli että lapsilisiä korotettaisiin huomattavan paljon!

Onko muita samoin ajattelevia?

Minua ihmetyttää tuo ajattelutapa, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hoidot. Lapsen saaminenhan ei kuitenkaan ole mikään AIKUISEN SUBJEKTIIVINEN OIKEUS niin kuin usein näytetään ajattelevan.

Nyt joku varmasti luulee, että minulla on lapsia ja lapsensaanti niin helppoa, että siksi on helppo kannattaa tällaista vaihtoehtoa. Asia ei ole niin: meillä (minulla ja miehelläni) ei ole vielä lapsia, toivomme kyllä kovasti saavamme! Mutta jos emme onnistu luonnollisesti lapsia saamaan, en ymmärrä miksi se on YHTEISKUNNAN ongelma ja heidän pitäisi kustantaa lapsi meille. Itse pitäisi sitten harkita haluaako lähteä hoitoihin ja säästää niihin rahaa vai ei.

Tämä olisi myös helpotus tähän jatkuvaan kiistaan, joka on pahimmillaan erittäin epätasa-arvoinen, jos lesbopareille hoidot maksettaisiin, mutta homopareilla ei olisi oikeutta lapsiin. (Miksiköhän naisella olisi oikeus tulla äidiksi, mutta miehellä ei isäksi?)

Kommentit (203)

Vierailija
161/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

he voivat sanoa, ettei heidän tarvitse osallistua muiden ihmisten lapsista aiheutuviin kuluihin. Muitten lapsethan maksavat lapsettomien eläkkeet!

Vierailija
162/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän linjalle lähdetään niin näinhän se on. Kuinkakohan paljon valtion kassasta laitetaan kouluihin, päiväkoteihin, lasten ilmaisiin hammashoitoihin ja tutkimuksiin, lääkärille pääsee ilmaiseksi jne. Kuinka paljon minä mieheni kanssa annamme verojen mukana näihinkin tarkoituksiin rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Muitten lapsethan maksavat lapsettomien eläkkeet!" Kyllä tässä on vuosien aikana tullut laitettua eläkemaksuihin jo melkoiset summat rahaa joka palkasta....

Vierailija
164/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

79 sinun ei tarvise itse maksaa millään tavalla omaa koulutustasi ja sosiaaliturvaasi? Etkö tavallaan kuitenkin korvaa jälkikäteen omaa koulutustasi ym yhteiskunnalla verorahoillasi?

Vierailija
165/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miksi yksi ryhmä pitäisi jättää kokonaan ilman hoitoa.

Vierailija
166/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuli itseasiassa miehellekin yksi ilta selostettua.

Vierailija
167/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi päästää pois kitumasta, koska heistä ei ikinä tule veronmaksajia.

Vierailija
168/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella ystäväperheellä (molemmat alle 30v.) sanottiin, että jos raskaus ei puolen vuoden " yrittämisen" ala, hakeutukaa hoitoihin. Toinen nainen oli reilusti ylipainoinen ja toisella endometrioosia. Molemmilla kävi niin, että he tulivatkin raskaaksi ennen sitä puolen vuoden armon aikaa luonnollisin keinoin. Lihava laihdutti, kun toinen lääkäri opasti uhkaavan aikuistyypin diabeteksen takia lisäämään liikuntaa ja toisella tärppäsi muuten. Tuntuu, että ihmiset ovat nykyään niin malttamattomia kaikissa asioissakin, että lapsenkin pitäisi tulla heti ensimmäiseen kiertoon, kun lopettaa pillerit. Malttia mukaan!

Nim. jolta kesti 4v saada eka lapsi, mutta tulipa aito luomu.

Vierailija
169/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä keskusteluvyöryn aloitukseni olikaan saanut aikaan. En ehkä tarkoittanut aloitustani niin voimakkaaksi avaukseksi kuin se on tulkittu.

Joka tapauksessa: olin hämmästynyt siitä, että adoptio oli sotkettu mukaan tähän kuvioon. Ja Jumala-argumentit.

Itse olen sitä mieltä, että lapsen saaminen ei ole SUBJEKTIIVINEN oikeus, joka valtion pitäisi jokaiselle taata ja siksi ajattelin, että hedelmöityshoidot pitäisi kustantaa itse, samoin kuin monet muutkin ns. ei subjektiivisen oikeuden piiriin kuuluvat asiat.

Vastaan suoraan: en olisi leikkaamassa minkään SAIRAUDEN kuluja eli kyllä kannatan KAIKKIEN sairaiden kulujen korvaamista. Mutta lapsettomuus ei ymmärtääkseni ole sairaus!

Ja kyllä olitte ymmärtäneet oikein: en puhunut vähemmistöjä vastaan, vaan olisin siirtämässä omasta pussista maksettaviksi myös heteroparien hedelmällisyyshoidot. (Ja olisin sallimassa homoillekin OIKEUDEN keinohedelmöitykseen, jos hommaavat vuokrakohdun itse ja maksavat kustannukset.)

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään lapsettomuushoidossa kävijöitä, vaan ilmaisin vain mielipiteeni.

Ja mitä uusiin veronmaksajiin tulee: itse uskon, että lapsiperheiden etuuksia korottamalla monet " luonnollisesti hedelmälliset" tekisivät useampia lapsia, kun talous ei olisi niin tiukalla.

Ap

Vierailija
170/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä yhtään kiinnosta teidän mielipiteenne, saisiko hoidoissa käydä. Minä olen ihan terve, mutta mieheni SAIRAUDEN vuoksi emme voi saada lapsia luonnollisesti. Tottakai menimme hoitoon ja menemme vielä joskus uudestaan sitten kun haluamme lisää lapsia. Kyllä täällä jokainen varmaan menee lääkäriin hoitamaan omia sairauksia ja vaivojaan, niin teemme mekin. Ja lapsemme on täysin terve ja maailman ihanin ja suloisin.

En halunnut adoptiolasta jolla olisi vieraat geenit ja henkisiä ongelmia hylätyksi joutumisen vuoksi. Hankkikaa itse adoptiolapsia jos haluatte, me halusimme biologisen ja kiitos lääketieteen, sen saimme.

Vierailija
171/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten kaikki muutkin sairaudet mitkä eivät johda kuolemaan, tulee maksaa itse. Sellaisen yhteiskunnanko te haluatte.

Ja minä kärsin lapsettomana masennuksesta. Olisinko ollut oikeutettu lääkäriin, masennuslääkkeisiin ja terapiaan, mutta itse tuohon lapsettomuushoitoon, joka poisti tuon syyn, en olisi saanut mennä?

No menimme tietenkin hoitoihin ja saimme vauvan ja nyt olen onnellinen. Täällä on siis ihmisiä joiden mielestä minulla ei olisi ollut oikeutta äitiyteen. Onneksi minulla on sen verran hyvä itsetunto, etten siitä välitä.

Ehkäpä teillekin sattuu joskus elämässänne joku kriisi ja tulette suvaitsevammiksi. Jospa omat lapsenne eivät tulekaan saamaan lapsia, ja teistä ei tule mummoja. Ehkä sitten alkaakin lapsettomuushoidot kiinnostaa.

Vierailija
172/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei kyllä ole mielestäni suvaitsevaisuudesta! Minulla ei ole mitään keinohedelmöityksiä vastaan! Voihan olla, että joudun itsekin niihin turvautumaan! Kyse on ainoastaan siitä, mihin yhteiskunnan verovaroja laitetaan. Kannatan montaa hyvää asiaa, mutta en näe, että niitä pitäisi verovaroilla kustantaa.

Eli eipä sekoiteta suvaitsevaisuutta ja ihmisen mielipidettä verovarojen jakamisperusteista!

Ap

Vierailija
173/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vain ne, joilla olisi varaa hankkia lapsia, hankkisivat niitä. Persaukiset vois sitten olla ilman lapsia, jos kerran tarvitaan kaikenmaailman lapsilisiä ja kotihoidontukia, että on varaa niitä pitää.

Miksi juuri keinohedelmöitys pitäisi rajata tukien ulkopuolelle?

Rajataan sitten kaikki lapsiin liittyvä, maksetaan kaikki itse.

Vierailija
174/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vastaan suoraan: en olisi leikkaamassa minkään SAIRAUDEN kuluja eli kyllä kannatan KAIKKIEN sairaiden kulujen korvaamista. Mutta lapsettomuus ei ymmärtääkseni ole sairaus!

Ap

Lapsettomuus on sairaudesta johtuvaa. Jos mies ja nainen ovat täysin terveitä ei missään vikaa, niin tottakai he saavat lapsen. Mutta kukaan meistä ei ole täydellisen terve, joillakin on vikaa silmissä, sydämessä, jaloissa, päässä jne, joillakin on vikaa esim munanjohtimissä tai kiveksissä. Millä oikeudella sinä sanot mitä vaivoja saa hoitaa ja mitä ei? No onneksi mielipiteelläsi ei ole väliä, sillä hoitoja tehdään ja ja tullaan tekemään ja yhteiskunta osallistuu niiden kuluihin.

Olisit enemmän huolissasi ylipainosta, tupakoinnista ja huumeiden ja alkoholin värinkäytöstä. Ne aiheuttavat niin paljon yhteiskunnalle kuluja, että ilman niitä lapsilisät voitaisiin moninkertaistaa.

Vierailija
175/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kaikki maksakoon itse kulunsa omista lapsistaan ja menkööt töihin jos ei rahat riitä eikä odotella tukieuroja työssäkäyviltä lapsettomilta.Vierailija:

minkä keskusteluvyöryn aloitukseni olikaan saanut aikaan. En ehkä tarkoittanut aloitustani niin voimakkaaksi avaukseksi kuin se on tulkittu.

Joka tapauksessa: olin hämmästynyt siitä, että adoptio oli sotkettu mukaan tähän kuvioon. Ja Jumala-argumentit.

Itse olen sitä mieltä, että lapsen saaminen ei ole SUBJEKTIIVINEN oikeus, joka valtion pitäisi jokaiselle taata ja siksi ajattelin, että hedelmöityshoidot pitäisi kustantaa itse, samoin kuin monet muutkin ns. ei subjektiivisen oikeuden piiriin kuuluvat asiat.

Ja kyllä olitte ymmärtäneet oikein: en puhunut vähemmistöjä vastaan, vaan olisin siirtämässä omasta pussista maksettaviksi myös heteroparien hedelmällisyyshoidot. (Ja olisin sallimassa homoillekin OIKEUDEN keinohedelmöitykseen, jos hommaavat vuokrakohdun itse ja maksavat kustannukset.)

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään lapsettomuushoidossa kävijöitä, vaan ilmaisin vain mielipiteeni.

Ja mitä uusiin veronmaksajiin tulee: itse uskon, että lapsiperheiden etuuksia korottamalla monet " luonnollisesti hedelmälliset" tekisivät useampia lapsia, kun talous ei olisi niin tiukalla.

Ap

Vierailija
176/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktoja tässä sinulle:

1.) Kunnallinen puoli OSITTAIN kustantaa TIETYN määrän hedelmöityshoitoja (muistaakseni maksimissaan 3 IVF/ICSI-hoitoa) Eli hoidot on jo rajattu senkin takia. Julkisella puolella ei tehdä samoja hoitoja mitä yksityisellä.

2.) Itse jokainen pariskunta kustantaa hoidoista lääkkeet siihen lääkemaksukattoon asti (eli noin 600 euroa per vuosi) PLUS päälle joka ikinen poliklinikkakäynti ON MAKSULLINEN eli ilmaiseksi ei mennä edes 10 minuutiksi näyttäytymään naistentautien osastolle!!

3.) Lääkärit jotka hoitoja tekevät, ovat kouluttautuneet yhteiskuntamme varoilla aikoinaan ja tekevät moni tärkeää tutkimustyötä esim. potilaat jotka asioivat lapsettomuuspolilla, voivat osallistua erilaisiin tutkimuksiin. Tämä hyödyttää yhteiskuntaamme siten että esim. naisten gynekologisiin ongelmiin voidaan löytää entistä tehokkaampia lääkkeitä ja hoitomuotoja. Lääkärit saavat tärkeää KOKEMUSTIETOA kun potilaina on naisia ja miehiä joilla ei jostain syystä keho toimi.

4.) Lapsiperheiden tukeminen (mainitsemasi lapsilisät) on asia aivan erikseen. Ne ovat SOSIAALIETUUKSIA eivätkä siis TERVEYSPUOLEN asioita. Korotettu lapsilisäkö parantaisi lapsiperheiden elämänlaatua? Entä kun lapsettomuudesta kärsivää ei autettaisi? Yhteiskunta maksaisi lisääntyneistä sairaslomista ja henkisistä ongelmista koska MONILLE lapsettomuus on henkisesti kova pala (mitä se oli myöskin minulle).

Itse lapsettomuutta kokeneena ja hoidoissa käyneenä voin sanoa, että meiltä hoidot olisivat jääneet jos olisimme joutuneet maksamaan KAIKEN itse. Minulta olisi mennyt PYSYVÄSTI työkyky, elämänhalu ja todennäköisesti olisin ollut yhteiskunnan rahoilla elävä. Paitsi että minulla oli oikeus saada yrittää lasta hoitojen avulla, myös lapsellamme oli oikeus syntyä meille. Hän saa pysyvästi kokea olevansa tärkeä, rakastettu ja TOIVOTTU lapsi. Meillä ei ole ongelmia perheessä, yhteiskunta sai uuden veronmaksajan. Valtakunnassa kaikki hyvin.

Paitsi että sinunkaltaiset musta-valkoajattelijat soisin kadota tästä yhteiskunnasta. Menolipun verran voisin maksaa... :))

Vierailija
177/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lapseton, mutta en edes jaksanut lukea tuollista paasaamista.

Yritä muistaa ottaa lääkkeesi, niin vältymme tuollaisilta päästöiltä, jookos.

Vierailija
178/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä paasaa toisten kirjoituksista, jos et niitä jaksa edes lukea!

Mun mielestä 93 kirjoitti ihan asiaa, joka monelta tahvolta jää tässä vaahtoamisessa huomaamatta.

T. Myös lapseton, joka ei oo penniäkään onneks joutunut suomen verovaroista käyttämään tähän asiaan, johan siitä tulis kamalan huono omatunto! Luojan kiitos ettei tartte asua siellä hyeenojen luvatussa maassa.

Vierailija
179/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

94 kirjoitti asiaa!

Ja kaikki te, joiden mielestä lapsettomuushoidoista ei tulisi saada kelakorvausta, niin toivon todella, että teitä lapsettomuus vielä jotenkin koskettaisi! Toivon, että ette koskaan tule isovanhemmiksi ja toivon, ettei lapsillanne ja teillä ole varaa käydä hoidoissa! Ehkä sitten löytyis vähän ymmärtämystä!

Vierailija
180/203 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHAN OIKEASTI kun se lapsettomuus ei ole elämää suurempaa kuitenkaan.

T. itsekin pitkään lapseton, mutta pahempaakin kriisiä elämssä kokenut, enkä silti koe olevani oikeutettu toivomaan yhdellekään ihmiselle MITÄÄN PAHAA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi