Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työtön sijoittaa rahojaan

Vierailija
22.04.2026 |

Tilanne on tämä....ansiosidonnainen on loppu ja jouduttu työmarkkinatuelle..

Talo on jouduttu myymään nyt työttömänä  kulujen vuoksi ja siitä on saatu tilille nyt paljon rahaa...kun tuli rahaa niin. En saa asumistukea vuokraan vaan on tämä työmarkkinatuki.

Vuokra on kuitenkin 600 euroa kk ja olisi tarve lisätuloille  koska työmarkkinatuki on vain 600 euroa kk jja  ajattelin nyt yrittää saada tuloja sijoittamalla talomyynti rahoja osakkeisiin..

200 000 euron potilla voisi odottaa saavan ainakin 5000 euroa vuodessa tuloa vuokrien maksuun .

Mutta miten kela suhtautuu sijoittamiseen ja pääomatuloihin...

Monilla pitkään työelämässä olleella on varmaan sama tilanne kun työttömänä pitää myydä talo ja uutta asuntoa ei voi nyt työttömänä ostaa kun muuttamiselle pitää jättää tilaa jos työn saa muualta. 

Säästöt hupenee tällaisessa tilanteessa vain nopeasti jos sijoittaa ei saa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt siis vaikuttavatko pääomatulot työttömyyskorvaukseen. Toukokuusta lähtien näin:

Säästöt tai omaisuus, kuten oma auto tai asunto, eivät vaikuta yleistuen määrään.

Omat pääomatulosi voivat pienentää yleistuen määrää. Ne ovat tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja.

Vierailija
2/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kelalta suoraan puhelimessa mutta mussuttivat vain epäselvästi ja antoivat väärää tietoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta. 

Olet ap inhottava. 

Vierailija
4/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sijoittaa, jos ei ole toimeentulotuen saaja.

Vierailija
5/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos et nosta sijoitusten tuottoa, niin sitä ei kai lasketa tuloksi.

Vierailija
6/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta. 

Olet ap inhottava. 

Miten niin...kysyn vaan aiheellinen kysymyksen joka koskettaa kyllä monia työttömiä...

Työttömät kuin tarvitsee tuloja koska 600 euroa on täysin riittämätön summa..

Nämä hakkujat on taas juuri niitä hyvätuloisia verenimijöitä jotka haluaa viedä työttömistä tuhkatkin pesästä

Vierailija
7/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloja kun on juuri tarve nostaa ja siksi sijoittamiseen olen ryhtymässä..

Minulla ei ole varaa säästää 600 euron työmarkkinatukea.

Vierailija
8/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkakaan ei ole tuloa, ellei sitä nosta tililtä?

Vierailija
9/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta. 

Olet ap inhottava. 

Mitä inhottavaa tuossa muka oli? Varmasti monikin työtön pohtii näitä asioita.

Vierailija
10/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kelalta suoraan puhelimessa mutta mussuttivat vain epäselvästi ja antoivat väärää tietoa...

Ei ne siellä tiedä, eivätkä ole vastuussa jos antavat väärää tietoa. Täytyy itse kahlata sivustoja läpi.

Vierailija
11/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osingot lasketaan tuloiksi vaikka niitä ei osakesäästötililtä nostaisi..

Myyntivoiton lasketaan tuloiksi jota tulee osakemyynnistä..

En tiedä lasketaanko kaikki ..jossain mainonta ettei satunnaisia lasketa mutta veikkaan että yleistuessa lasketaan kaikki mahdollinen

Vierailija
12/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta työmarkkinatukeen. Vain perustoimeentulotuen kanssa vaikuttaa joka sentti mitä on tileillä, sijoituksissa, missä ikinä. Sulla saa olla vaikka kuus miljoonaa omaisuutta ja rahaa, muta työttömånä olet oikeutettu työttömyysetuuteen.

Vierailija
13/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääomatulojen vaikutus: Pääomatulot vähentävät yleistuen määrää.

Tarveharkinta: Jos sinulla on pääomatuloja tai muita kuin palkkatuloja yhteensä yli 311 €/kk (brutto), se voi pienentää yleistukea.

Varallisuus: Itse varallisuus (esim. säästöt tai osakkeet) ei vaikuta yleistukeen, mutta niiden tuottama tulo (kuten osingot tai vuokratulo) otetaan huomioon."

Vierailija
14/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta työmarkkinatukeen. Vain perustoimeentulotuen kanssa vaikuttaa joka sentti mitä on tileillä, sijoituksissa, missä ikinä. Sulla saa olla vaikka kuus miljoonaa omaisuutta ja rahaa, muta työttömånä olet oikeutettu työttömyysetuuteen.

Yleistuessa tämäkin tosiv noi muuttua jos yleistuki yhdistetään uudeksi toimeentulotueksi..

Vierailija
15/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole, jos sulla on tuloja. Työmarkkinatuki vähenee jos sulla on tuloja sun omaisuudesta. Passiivista onaisuutta saa kyllä lojua nurkissa, mutta siitä ei saa olla tuloja.

Vierailija
16/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole, jos sulla on tuloja. Työmarkkinatuki vähenee jos sulla on tuloja sun omaisuudesta. Passiivista onaisuutta saa kyllä lojua nurkissa, mutta siitä ei saa olla tuloja.

On aika nurinkurista että pääomatuloja leikkaa työmarkkinatukea kun kerran asumistukea ei saa varallisuudella.

Meinaan että pitää tienata vain aika paljon siihen vuokraan kun samalla ne tulot vähentää työmarkkinatukea mitä enemmän sitä on..

Paljonko pitää olla pääomatuloja jotta vuokran jälkeen jää elämiseen 400 euroa kun on työmarkkinatuki ja vuokra on 600 euroa

Vierailija
17/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pääomatulojen vaikutus: Pääomatulot vähentävät yleistuen määrää.

Tarveharkinta: Jos sinulla on pääomatuloja tai muita kuin palkkatuloja yhteensä yli 311 €/kk (brutto), se voi pienentää yleistukea.

Varallisuus: Itse varallisuus (esim. säästöt tai osakkeet) ei vaikuta yleistukeen, mutta niiden tuottama tulo (kuten osingot tai vuokratulo) otetaan huomioon."

Jatkan vielä:

"Pääomatulojen ja muiden kuin palkkatulojen tuloraja on 311 e/kk. Voit saada näitä tuloja tulorajaan asti ilman, että ne vaikuttavat tukeesi. Jos saat näitä tuloja yli 311 e/kk, tulorajan ylittävistä tuloista puolet vähennetään yleistuestasi."

Vierailija
18/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sijoittaa, jos ei ole toimeentulotuen saaja.

Eihän se sijoittaminen ole keneltäkään kiellettyä, mutta on turha norkua tukia, jos sijoitussalkku on vähänkään arvokkaampi.

Vierailija
19/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika nurinkurista että pääomatuloja leikkaa työmarkkinatukea kun kerran asumistukea ei saa varallisuudella.

Meinaan että pitää tienata vain aika paljon siihen vuokraan kun samalla ne tulot vähentää työmarkkinatukea mitä enemmän sitä on..

Paljonko pitää olla pääomatuloja jotta vuokran jälkeen jää elämiseen 400 euroa kun on työmarkkinatuki ja vuokra on 600 euroa

Eli tarvitset n. 400 euroa kk lisää..

Karkeasti tarvitset tähän pääomatuloja 3 x tarvitsemasi summan koska maksat 30 pros .pääoma veron ja tulileikkuri vie aina puolet  tulosta jonka saat pääomatuloja..

Eli tuohon 400 euron lisätuloon tarvitset

1200 euron pääomatuloja kuukaudessa eli 14 400 euroa vuodessa...eli aika paljon jos aiot tuossa joukossa pärjätä 

Vierailija
20/41 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta. 

Olet ap inhottava. 

Miten niin...kysyn vaan aiheellinen kysymyksen joka koskettaa kyllä monia työttömiä...

Työttömät kuin tarvitsee tuloja koska 600 euroa on täysin riittämätön summa..

Nämä hakkujat on taas juuri niitä hyvätuloisia verenimijöitä jotka haluaa viedä työttömistä tuhkatkin pesästä

Tuhkatkin pesästä? 200 000 on kyllä aika iso summa pimitettäväksi kelalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän