Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

neuvolatädin mielestä lihava 4v. onko näin?

Vierailija
14.03.2011 |

tyttö oli 4v.neuvolassa 100cm ja 17,2kg. Neuvolantäti sanoi että nyt alkaa olemaan liikaa painoa ja asiaan pitää puuttua! Mitä ihmettä oikeasti? Rupesi selittämään sitten ravintoasioista yms. Vaikka lapsi syö erittäin terveellisesti! Olenko sokea oman lapsen suhteen kun itse en ylipainoa näe millään?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn selvästi näkemään oman lapseni alipainoisuuden ja toimin johdonmukaisesti, että painoa saataisiin terveellisesti nostettua.

Mutta miksi IHMEESSÄ ylipainoisten lasten vanhemmat eivät kykene näkemään lapsensa ylipainoa? Ollaan tanakoita, juntturoita, pömppävatsoja, pullukoita, jopa lihaksikkaita.

Vierailija
82/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn selvästi näkemään oman lapseni alipainoisuuden ja toimin johdonmukaisesti, että painoa saataisiin terveellisesti nostettua.

Mutta miksi IHMEESSÄ ylipainoisten lasten vanhemmat eivät kykene näkemään lapsensa ylipainoa? Ollaan tanakoita, juntturoita, pömppävatsoja, pullukoita, jopa lihaksikkaita.

Suomi on täynnä lihavia lapsia ja täällä ei ole yhtään sellaista, vaan kaikki on vaan hiukan ehkä pyöreyteen taipuvia? eikä kenelläkään syödä muuta kun ruokaympyrän mukaisesti.

MUTTA mä en usko ruuan vähentamisenn vaan liikunnan lisäämiseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rnkä nyt siis tosiaankaan tarkoita ap:tä tai lastaan, mutta muita ketjuun kommentoineita.

Tuo "lihaksikas" leikki-ikäisen painosta puhuttaessa vetäisi kyllä täälläkin iltateet väärään kurkkuun...

Ja "on sillä pömppövatsa mutta se on rakenteeltaan muutenkin niin junttura ja painaa siksi niin paljon" -osastoa en myöskään ymmärrä.

Lapset tosiaan ovat eri mallisia rakenteeltaan ihan kuin me aikuisetkin. Fakta vaan on se, että lapsena ylipainoiset ovat hyvin usein sitä myös aikuisina eikä _silloinkaan_ kyse ole mistään luustosta tai rakenteesta.

Vierailija
84/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

100cm ja 17kg 4vee ei ole ylipainoinen. Siksi.

Vierailija
85/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä lihavia lapsia ja täällä ei ole yhtään sellaista, vaan kaikki on vaan hiukan ehkä pyöreyteen taipuvia? eikä kenelläkään syödä muuta kun ruokaympyrän mukaisesti.

MUTTA mä en usko ruuan vähentamisenn vaan liikunnan lisäämiseen!

Uskon tosin, että monissa tapauksissa lapsi syö liian epäterveellisesti, karkkia, limua, sipsejä ym. herkkuja. Ainahan tälläkin palstalla esitellään lapsen superterveelliset syömiset, mutta jotakin jää kyllä kertomatta siitä ruokavaliosta... ja se on nimenomaan ne herkut. Ehkä vanhemmat tulevat itsekin sille herkkujen mättämiselle sokeaksi tyyliin 'ei nyt yksi keksi mitään haittaa'. Ruoan vähentämiseen en usko, mutta ruoan laatua voidaan muuttaa eli enemmän kasviksia ruokavalioon sekä herkut pois.

Vierailija
86/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että paino on +40-käyrällä, joka merkitsee ylipainoa.

Vierailija
87/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä ap:n lapsesta keskustella vaan ihan yleisellä tasolla...

Vierailija
88/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä ap:n lapsesta keskustella vaan ihan yleisellä tasolla...

Ja tässä ketjussa on tasan yksi kirjoittaja, jonka lapsi on hieman ylipainoinen ja joka kutsuu lastaan korkeintaan pullukaksi. Kaikki muut ovat itse asiassa sitä mieltä, että ap:n lapsi on ihan sopusuhtainen. Ja se joka laski, että ap:n lapsi on jollain +40 käyrällä, niin laski totaalisen väärin.

Vierailija
89/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei edes laskenut lasta ylipainoiseksi, vaan yksi kirjoittaja luetteli yleisiä painorajoja. Eli tarkistapa itse.

Vierailija
90/91 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n terkkari katsoi käyriä paperilla. Olisi katsonut lasta edessään.

Ap: pidäpä ruokapäiväkirjaa vaikkapa kuukauden ajalta.

Käy sen kanssa terkakrilla. Tai varaa suoraan aika ravitsemusterapeutille ja kerro terkan viestistä, ja ota ruokapäiväkrja mukaan. Kysy, mitä sieltä pitäisi karsia pois, ettei lapsen kasvu vaarannut, jos lapsi kerran lihava on ja ruokavalioon ja ruokaan pitäisi kiinnittää huomiota!!

Vierailija
91/91 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoiset ihmiset lisääntyvät myös Suomessa. Mutta aivan yhtä totta on, että syömishäiriöt lisääntyvät ja laihuutta (sairaalloista sellaista) ihannoidaan. Ylipäätään kuva terveestä ruumiinrakenteesta on täysin vääristynyt. Kumpikin ääripää on tietty vaarallinen. Mutta en millään allekirjoittaisi väitettä, että ihmiset eivät tunnista ylipainoa, mutta tunnistavat alipainon. Kyllä ongelmia on ihan molemmissa päissä.