neuvolatädin mielestä lihava 4v. onko näin?
tyttö oli 4v.neuvolassa 100cm ja 17,2kg. Neuvolantäti sanoi että nyt alkaa olemaan liikaa painoa ja asiaan pitää puuttua! Mitä ihmettä oikeasti? Rupesi selittämään sitten ravintoasioista yms. Vaikka lapsi syö erittäin terveellisesti! Olenko sokea oman lapsen suhteen kun itse en ylipainoa näe millään?
Kommentit (91)
mutta en nyt ehkä laittas laihikselle, kun on 1v11kk, pituutta noin 82cm ja painaa hikiseen 10kg, jos ihan sitäkään...
Kaikilla meidän muksuilla on ollut enemmän tai vähemmän pyöreä masu. Pienen lapsen vatsa ei välttämättä ole litteä. Pyöreys häviää, kun vatsalihakset kehittyvät (enkä nyt tarkoita mitään vatsalihasten treenaamista). Siskollani vatsalihasten välissä oli rako ja masu oli pyöreä vielä kouluikäisenäkin.
Molemmat ongelmia, joskin alipainoisuus VOI kieliä anoreksiasta ja siinä taudissa on korkea kuolleisuus% eli sinänsä vakavampi ongelma jopaOma lapsi kulkee 0-käyrällä eli on sopusuhtainen.
Anoreksiassa on korkea kuolleisuus, mutta niin on ylipainossakin. Se mikä tekee ylipainosta vakavamman ongelman on se, että ylipaino on huomattavasti yleisempää kuin alipaino.
tavattu anoreksiaa, Aila Tiitinen kommentoi asiaa Hesarissa.
Lisäksi anoreksiassa on kuolleisuus 20%, lihavuuteen ei suoranaisesti kuole, etenkin jos kyseessä on lievä lihavuus. Amerikan läskit on sitten jo eri asia!
Samoin nälkään kuolee ja Suomestakin löydetty narkkien ja juoppojen lapsia, jotka ovat nähneet nälkää ja ovat aliravittuja!
meillä 3,5v poika, joka 100cm ja 16 kg, ja on laiha. Minkä kokoinenitse olet, eli voisiko katsoa, että teillä olisi perheessä tarvetta ruokaremontille?
miten pitkä tämä naapurisi tyttö oli?
eri juttu jos painaisi 27kg, kuten naapurin tyttö 4 vuotiaana.
Meidän tyttö painoi 28kg mutta oli 114,cm pitkä. Terkka sanoi myös meille painosta, mutta ei tyttö mikään läski ole, iso kylläkin. Pieni masu erottuu kyllä. Tyttö on ollut reilusti muita pidempi jostain 2v lähtien..
kun meillä on kohta neuvola ja pituus on 116cm ja paino 18,5kg, onko liian luikku poika?
millään lailla lihava, ilmeisesti painokäyrä on vain nousussa, ja siihen th kiinnittänyt huomion, hyvissä ajoin.
Lisäksi anoreksiassa on kuolleisuus 20%, lihavuuteen ei suoranaisesti kuole, etenkin jos kyseessä on lievä lihavuus. Amerikan läskit on sitten jo eri asia!
Samoin nälkään kuolee ja Suomestakin löydetty narkkien ja juoppojen lapsia, jotka ovat nähneet nälkää ja ovat aliravittuja!
etteikö pienillä lapsilla voisi esiintyä anoreksiaa, vaan se on äärimmäisen harvinaista. Ja tässä ketjussa ei ole ollut puhe edes tuon ikäisistä, vaan reilusti alle kouluikäisistä.
Lievään lihavuuteen ei kuole, kuten ei lievään alipainoonkaan. Sen sijaan jo lieväkin ylipaino kohottaa verenpainetta ja sen kautta sydän- ja verisuonitautien riskiä, voi aiheuttaa nivelongelmia, jne. Ja harva itse asiassa pysyy lievästi ylipainoisena, vaan painolla on tapana kertyä pikku hiljaa, ja sitten ollaankin jo kunnolla ylipainoisia.
Ja se läski on kyllä ihan läskiä, oli se sitten missä päin maailmaa.
poika oli 3-vuotisneuvolassa 100,5 cm ja painoa 15,9 kg, eikä mun mielestä yks lisäkilo tekis sille yhtään pahaa. Se nyt vaan on ruumiinrakenteeltaan samanlainen ku minä ja mun sisarukset, eli pitkä ja hoikka.
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=631/sprog=4/grp=9/menu=1/
Katsokaa täältä, käyrillähän lapsi on just täsmälleen keskikokoinen. Syömisissä kiinnitin kyllä huomiota siihen, että tuoreita kasviksia ei ollut listalla ollenkaan?
Paino on tuossa keskiarvo, mutta pituus ei, joten on liian painava pituuteensa nähden.
etteikö pienillä lapsilla voisi esiintyä anoreksiaa, vaan se on äärimmäisen harvinaista. Ja tässä ketjussa ei ole ollut puhe edes tuon ikäisistä, vaan reilusti alle kouluikäisistä.
Lievään lihavuuteen ei kuole, kuten ei lievään alipainoonkaan. Sen sijaan jo lieväkin ylipaino kohottaa verenpainetta ja sen kautta sydän- ja verisuonitautien riskiä, voi aiheuttaa nivelongelmia, jne. Ja harva itse asiassa pysyy lievästi ylipainoisena, vaan painolla on tapana kertyä pikku hiljaa, ja sitten ollaankin jo kunnolla ylipainoisia.
Ja se läski on kyllä ihan läskiä, oli se sitten missä päin maailmaa.
kasvaa, jos lapsi on syntyessään alipainoinen raskausviikkoinen nähden, samoin alipainoisuus lapsena nostaa aikuisena riskiä saada sydänkohtaus.
Ei siis ole vertailukohtaa. Mutta yleisesti sanoisin, että minusta on kamalaa jos jo noinkin pienestä aletaan jankuttamaan mahdollisesta ylipainosta tai alipainosta. Totta kai sitten jos kasvu jotenkin radikaalisti muuttuu, tai on muuten vaan äärimmäistä jommasta kummasta päästä,
niin sitten eri asia.
Mutta kun muutoin on kyse vielä kasvasta lapsesta ja vaikka juuri keskikäyrällä ei mentäisikään, niin on jotenkin älytöntä alkaa huutelemaan lapsen ylipainosta. Ja nyt en tarkoita ap:n lapsen terkkaa vaan näitä mammoja täällä, jotka saman tien leimaa lapsen lihavaksi/laihaksi kun lapsella sattuu olemaan kilo enemmän kuin heidän piltillään.
Ja vaikke ne "luut" eivät nyt painaisi, niin onhan se fakta, että ihmiset ovat eri mallisia jo lapsesta asti. Jollakin toisella vastaava pituus ja paino voi näyttää pyöreydeltä, joku toinen sopusuhtaiselta ja joku toinen jopa hoikalta.
Muutenkin olen sitä mieltä, että se käyrien liiallinen vahtaaminenkaan ei ole järkevää.
Mun tyttö on ehkä 112cm (voi olla kyllä pidempikin) ja painoa 19,5kg, enkä ikinä lihavaksi tai edes pullukaksi kutsuisi. Siro ei ole, luut isommat, kuin monella ikäisellään, isot kädet ja jalat jne. Itsellä samanlainen ruumiinrakenne, eli väitän painavani enemmän, kuin joku saman pituinen samalla rasvamäärällä. .
Vieläkö joku kuvittelee, että luiden "koolla" tai ruumiin rakenteella on mitään tekemistä sen painon kanssa? Jos sitä läskiä aikuisella on, niin sitä sitten vaan on. Aikuisen ihmisen luut painavat n. 3 kg eli sillä on turha mitään rasvamääriä perustella.
Minulla on leveät hartiat ja pitkät jalat, pituutta 168 cm, paino 64kg ja ihmiset sanovat aina minua hoikan näköiseksi vaikka BIM sanoo muuta. Rasvaprosentti on 25% eli aika alhainen naiselle. Eli on niiden leveiden hartioiden alla oltava myös lihasta ja kylkiluiden ympärillä nahkaa myös.
kasvaa, jos lapsi on syntyessään alipainoinen raskausviikkoinen nähden, samoin alipainoisuus lapsena nostaa aikuisena riskiä saada sydänkohtaus.
ovat lapsuus-, nuoruus- ja aikuisiällä YLIPAINOISIA. Itse alipainoisuus ei sinänsä lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, vaan ylipainon kertyminen.
tyttö 4v oli 107cm ja panoi 17,7kg ja hoikka on
ovat lapsuus-, nuoruus- ja aikuisiällä YLIPAINOISIA. Itse alipainoisuus ei sinänsä lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, vaan ylipainon kertyminen.
ja se liittyi aivan muuhun. Vaikka syntymälaiha olisi aikuisena laiha, se riski on silti, koska sikiökasvu ollut väärillä raiteilla ja aineenvaihdunta on mennyt sekaisin. Jotakin tuonne suuntaan, oli duodecimin artikkeli. Toki riskiä vähentää, jos aikuisena ei liho, mutta se syy ei ole se, että lihoaa aikuisena.
ja se liittyi aivan muuhun. Vaikka syntymälaiha olisi aikuisena laiha, se riski on silti, koska sikiökasvu ollut väärillä raiteilla ja aineenvaihdunta on mennyt sekaisin. Jotakin tuonne suuntaan, oli duodecimin artikkeli. Toki riskiä vähentää, jos aikuisena ei liho, mutta se syy ei ole se, että lihoaa aikuisena.
Pienen syntymäpainon omaavat yleensä keräävät massaa hyvin nopeasti ja voivat saavuttaa normaalipainoisina tai jopa isoina vauvoina syntyneiden mitat. Aineenvaihdunta menee sekaisin, kun totutaan saamaan runsaasti ravintoa ja jos sama jatkuu läpi elämän, niin tuloksena on ylipaino, joka aiheuttaa ongelmia.
Oli 3 v. 102 cm ja 18 kg. Neuvolanvihossa lukee, että kasvu tasaista ja hyvää. Liekö sitten käyrästöjä tiukennettu, koska th oli tosi tarkka aina käyrien suhteen jne. Tätä nykyä poika on 12 v ja tosi pitkä ja hoikka :)
mutta terveydenhoitaja ei huomauttaisi painosta, ellei hän olisi siitä huolissaan. Asia pitää tietysti ilmaista sillä tavalla, ettei syyllistä vanhempia tai saa lasta tuntemaan itseään lihavaksi.
Tuon ikäisellä, eikä itse asiassa minkään ikäisellä, ei pidä erottua masua. Ainoastaan raskaana olevilla voi erottua maha, muilla se on ylimääräistä rasvaa.