Missä olit tai mitä teit, kun kuulit Tsernobylin onnetemuuden aikaan?
Olimme silloin 26 4 1986, kotona. Olimmme ulkona, lapseni ja hoitolapseni leikkivät hiekkalaatikolla oli lämmin kevätpäivä, sataa tihuutti hiljalleen. Mies oli muurarin kanssa muuraamassa ulkokuorta taloon, olimme tehneet lisäosan. Olen miettinyt miten paljon saatiin säteitä kehoon. Tämä seutu oli sitä, johon laskeutumaa oli tullut.
Kommentit (83)
siitä. Ainoa muisto on, kun uutisissa tuli siitä, että radioaktiivisuusarvot on nousseet ja syytä ei tiedetä. Isä heti sanoi: "ryssät on syyllisiä, mutteivat myönnä". Sitten kesken uutislähetyksen tuli tieto, että NL on kertonut ongelmista Tsernobylissä.
Melkein jo humoristinen juttu tuohon liittyen on myös se, että radioaktiivisuustasot oli tosiaan nousseet rajusti ja kaikki ihmetteli Pohjois-Euroopassa, mistä se johtuu. (eiköhän kaikki epäilleet syyllistä, mutta NL ei tietenkään kertonut ensin mitään) Sitten jostain syystä oli venäläiset kysyneet Saksasta neuvoa, miten sammutetaan palava ydinreaktori. Ihan sattumalta tuli mieleen just sillä hetkellä... Siis ei mitään ongelmaa vaan tuli vaan mieleen yhtäkkiä kysellä.
Suomen viranomaisten tiedotuslinja oli hyvin niukka. Istuttiin hotellihuoneessa ja selostettiin puhelimessa Suomessa oleville ystäville mitä ranskalaiset tiedotusvälineet onnettomuudesta kertoivat.
tsernobyl on ensimmäinen uutinen jonka muistan.
1986 Lontoossa ja siellä oli kovasti ihmetelty, kuinka ovat hengissä. Äiti oli käynyt hiustenleikkuussa ja sielläkin kampaaja oli taivastellut sitä, kuinka ihmeellistä on, ettei ole lähdetty karkuun koko perhe jo keväällä.
Mulla muuten ensimmäinen kunnolla muistettava uutinen on alkuvuodesta 1986. Kynttilä ja lippu oli puolitangossa ja muistan, kun vanhemmat luuli Kekkosen kuolleen. (kai oli odotettavissa) No, se oli Palme ammuttu Ruotisissa. Sitten pari kk myöhemmin tuli tää Tshernobyl ja sitten kesällä 1986 Kekkonenkin kuoli.
pieni kuukauden ikäinen vauva tuolloin.
olin alle 4v. Täytyy kysyä äidiltä, muistaako hän.
Kuopion hotelli- ja ravintolakoulusssa
melko pian onnettomuuden jälkeen olin ulkona, alkoi sataa tihuttaa vettä. Sanoin kavereilleni, että menen sisään koska veden mukana voi tulla ydinsaastetta alas. Minulle naurettiin.
Olin juuri täyttänyt 10 vuotta.
Muistan tuosta oikeastaan vain sen, että äiti oli jälkeenpäin kauhuissaan, kun ei oltu tajuttu varoa vesisadetta, sisko sai sadevedestä ihottumaa. (En tiedä sitten onko tuo oikeasti mahdollinen oire, mutta näin kävi.)
Äidillä on imusolmukesyöpä, lääkärissä oli hänelle sanottu, että aika paljon sieltä teidän paikkakunnalta tulee näitä potilaita...
Olin opiskelija ja asuin vielä vanhempieni luona. Oli harvinaisen lämmintä ollakseen huhtikuu, ja aurinkoistakin oli. Minulla oli iltamenoa. Muistan, kun menin bussilla keskustaan ja ihmettelin, kuinka lämmin sää on. Pian sen jälkeen tuli tieto onnettomuudesta. Siitä ei tiedotettu kovinkaan pian. Ensimmäinen tieto kohonneista säteilyarvoista tuli Ruotsin kautta.
kun sata lirutti ja oli lämmin kevätpäivä. Ei sitä silloin tiennyt, mitä oli tulossa.
Muistetaan tarkkaan mitä tapahtui,jospa sinä vitun ääliö olet sitten kertomassa Japanin onnettomuudesta. Muutaman kymmenen vuoden perästä, muista sitten
koska säteily ei ehdi Tshernobylista asti Suomeen välittömästi, vaan kulkeutumiseen menee päiviä.
Suomessa oli virkamieslakko juuri onnettomuuden aikaan. Se hidasti kohonneiden säteilyarvojen havaitsemista ja niistä tiedottamista. Lisäksi kohonneet arvot ensimmäisenä havainnut mittariaseman hoitaja kuvitteli mittarin olevan rikki (kun se näytti niin poikkeuksellisia arvoja), eikä tajunnut ilmoittaa niitä heti eteenpäin.
Ruotsissa myös arvot kohosivat enemmän kuin Suomessa, koska Ruotsissa satoi paljon useammassa paikassa siinä vaiheessa, kun laskeuma saapui sinne.
ulkona kaunista omenapuuta, oli täydessä kukassa, olin ulkona silloin koko päivän.
olin vaunuissa nukkumassa. Olin näet tuolloin vuoden ikäinen.
päiviteltiin tapahtumaa. Siskon mies oli Moskovassa ollut opiskelemassa, joten juttua riitti Neuvostoliitosta.
ystäväni 10-vuotissynttärit. Itse olin 12 v. Juoksimme ulkona ilmapallot kädessä, sataa tihuutti hiljalleen. Asuimme Etelä-Savossa. Tsernobylistä kuulin iltauutisista, mutta en vielä sinä päivänä. Ei Tsernobylistä ole minulle ainakaan vielä mitään haittaa koitunut, vaikka jotain säteilyä olisi taivaalta tippunutkin.
olin silloin 17pv:n ikäinen, eli ei muistikuvia. :)