Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit tai mitä teit, kun kuulit Tsernobylin onnetemuuden aikaan?

Vierailija
12.03.2011 |

Olimme silloin 26 4 1986, kotona. Olimmme ulkona, lapseni ja hoitolapseni leikkivät hiekkalaatikolla oli lämmin kevätpäivä, sataa tihuutti hiljalleen. Mies oli muurarin kanssa muuraamassa ulkokuorta taloon, olimme tehneet lisäosan. Olen miettinyt miten paljon saatiin säteitä kehoon. Tämä seutu oli sitä, johon laskeutumaa oli tullut.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurinko paistoi eikä siinä portailla käynyt edes mielessä, että tappava laskeuma tulvi ylitsemme.

Vierailija
2/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa isän ja tuttavaperheen kanssa. Äiti jäi kotiin, tuli myöhemmin perästä. Äiti oli laskeuma-alueella, sairasti reilut 10 vuotta myöhemmin kilpirauhassyövän, parani onneksi siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla oliko se pelottavaa. Huolestuttiko? Itse oli silloin 4 vuotias.

Vierailija
4/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyin vasta neljän vuoden kuluttua tapahtumasta, mutta aihe kiinnostaa.

Vierailija
5/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mua teininä paljon asia kiinnostanut.

Vierailija
6/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutusta mitään muuta, kuin että tuona keväänä/kesänä (mitä vuodenaikaa lie olikaan) meitä kiellettiin syömästä marjoja metsästä. Se on todellakin ainoa mitä muistan, olin ala-asteella tuolloin.

Vierailija
7/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa oli mun abikevät, myöhemmin samana keväänä matkustin Itä-Suomesta Tukholmaan ja vieläkin muistan ihmeenä sattuneeni Palmen kukitetulle murhapaikalle.

Vierailija
8/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 silloisesta urheilijakaveristani on kuollut syöpään ja viidellä kaikkiaan todettu syöpä :( Tällä alueella voimakas laskeuma.

Vierailija
9/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ilmeisimmin leikin pihalla kuraleikkejä siinä vaiheessa kun ei asiaa vielä ollut Suomessa uutisoitu eli tein pieniä vesipuroja mäkeen, kyllähän siinä varmasti on säteilyannosta saanut.

Vierailija
10/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äitini oli kauhuissaan koska oli raskaana,ihan normaali tuosta veljestäni kuitenkin tuli :)

Vierailija
11/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan että silloin onnettumuuden jälkeen jossain vaiheessa satoi ja vanhemmat puhuivat että sadevedessä on säteilyä

Vierailija
12/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvapalstalla olin silloin kun sain tietää...

Vierailija
13/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedän asuneeni Helsingin kalliossa..mitään en muista

Vierailija
14/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäinen olet? Minkä ikäisinä syövät ovat ilmenneet? Kysyn siksi että jos kaikki vaikka ovat alle 40-50-vuotiaina syöpään sairastuneet niin vaikea uskoa kyseessä olevan sattuman.

Vierailija
15/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kai sitä kauheasti varottu? Kohtuu lähiaikoina tuli kuulemma vesisade ja isä oli kieltänyt viemästä lapsia (minä 1kk ja isosisko 1,5v) ulos sateen aikana. Isoäitini ei sietänyt miesten sekaantumista lastenhoitoon vaan nappasi isosiskon kainaloon ja meni pesemään tämän kädet ja kasvot sadevesipaljuun. Onneksi oli kevät eli kylmä vesi ettei upottanut koko siskoa. Oli pitkään kireät välit isällä ja anopillaan...

Vierailija
16/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olivat olleet mökillä, ja yhtäkkiä kaikki kolme lasta olivat tulleet sisälle nenät verta vuotaen.

Vierailija
17/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai norkoilin opiskelukavereiden kanssa oluella jossakin. En oikein ymmärtänyt uutisen merkitystä, eikä oikein meistä kukaan, käytetyt termit ja muut oli ihan vieraita. Paikka jossain kaukana ja eiköhän ne ekat uutiset ollut ihan laimeita muutenkin.

Vasta tuon jälkeen kesällä alkoi uutisia tulla suomalaisiin lehtiin, että voiko ja saako tehdä sitä ja sitä ja pohdittiin, mitenkä vaikuttanut suomalaisiin ja ylipäätään, miten säteilynmääriä mitata. Siitä kun ei edes tiedetty, mikä määrä on vaarallista ja mikä ei.

Vierailija
18/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastuneet nyt 37-40 vuotiaita, sairastuivat n. 8-10 v. tapauksen jälkeen. Juttu on ollut telkkarissakin esillä. t.9

Vierailija
19/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en lapsi. Asuin Yhdysvalloissa. Ensin tuli Olof Palmen murha helmikuussa, mikä järkytti ruotsalaispiirejä ja sitten Tsernobyl, joka järkytti sekä suomalaisia että ruotsalaisia.

Vierailija
20/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muista siitä yhtään mitään, vaikka olin jo kuusi vuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi