Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit tai mitä teit, kun kuulit Tsernobylin onnetemuuden aikaan?

Vierailija
12.03.2011 |

Olimme silloin 26 4 1986, kotona. Olimmme ulkona, lapseni ja hoitolapseni leikkivät hiekkalaatikolla oli lämmin kevätpäivä, sataa tihuutti hiljalleen. Mies oli muurarin kanssa muuraamassa ulkokuorta taloon, olimme tehneet lisäosan. Olen miettinyt miten paljon saatiin säteitä kehoon. Tämä seutu oli sitä, johon laskeutumaa oli tullut.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun Sanomiin perustettiin palsta, johon ihmiset saivat lähettää asiaa koskevia kysymyksiä. Siellä kysyttiin mm. onko lätäköissä säteilyä ja voiko pyykkiä kuivattaa ulkona. Lisäksi kysyttiin varmaan joka ainoa eläin, että onko siinä säteilyä ts. voiko syödä jänistä, hirveä, kaloja jne. ja voiko koiraa silittää.

Asiasta ei tiedotettu vaan asia tuli esille monen päivän päästä kun ruotsalaiset alkoivat ihmetellä säteilyarvoja. Viranomaiset hokivat, ettei vaaraa ole.

Vierailija
22/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kai sitä kauheasti varottu? Kohtuu lähiaikoina tuli kuulemma vesisade ja isä oli kieltänyt viemästä lapsia (minä 1kk ja isosisko 1,5v) ulos sateen aikana. Isoäitini ei sietänyt miesten sekaantumista lastenhoitoon vaan nappasi isosiskon kainaloon ja meni pesemään tämän kädet ja kasvot sadevesipaljuun. Onneksi oli kevät eli kylmä vesi ettei upottanut koko siskoa. Oli pitkään kireät välit isällä ja anopillaan...

Osaatteko kertoa missä päin noita laskeuma-alueita oli? Itse olin tuona aikana Vaasa-Seinäjoki alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivut eivät kylläkään toimi tällä hetkellä.

Eipä kai sitä kauheasti varottu? Kohtuu lähiaikoina tuli kuulemma vesisade ja isä oli kieltänyt viemästä lapsia (minä 1kk ja isosisko 1,5v) ulos sateen aikana. Isoäitini ei sietänyt miesten sekaantumista lastenhoitoon vaan nappasi isosiskon kainaloon ja meni pesemään tämän kädet ja kasvot sadevesipaljuun. Onneksi oli kevät eli kylmä vesi ettei upottanut koko siskoa. Oli pitkään kireät välit isällä ja anopillaan...

Osaatteko kertoa missä päin noita laskeuma-alueita oli? Itse olin tuona aikana Vaasa-Seinäjoki alueella.

Vierailija
24/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuiskohan tuosta ? On vajaa toimintaa ja liika toimintaa monellakin tutulla ja ovat alle 30 vuotiaita.

Vierailija
25/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma poikanikin oli vasta 2 vuotias. Eihän he voi muistaakkaan.

Vierailija
26/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut mitenkään olennaisesti elämääni. En ole koskaan syönyt sieniä enkä siihen aikaan marjojakaan liiemmin.

Vierailija
27/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kirjoitusten jälkeen töissä ulkona sinä keväänä, haravoin ja tongin maata, alue oli yksi niistä, johon osui pahimmmat laskeumat. N. 5v sen jälkeen tuli kilpirauhasongelmat, ei kuitenkaan syöpää. EI silloin heti tiedetty, kuinka vakavasta asiasta on kysymys eikä siitä, että SUomeen kulkeutui isot laskeumat.

Vierailija
28/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaakso,kanta-häme + joku. wikipedia kertoo koko tarinan.

En muista mitään vaikka olin 8v. Tosin psyykkinen pahoinvointini alkoi tuossa iässä,olen miettinyt vaikuttiko äitini paniikki asiasta olooni. On todella hysteerinen ihminen.

Vierailija
29/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin Pirkanmaalla kilpirauhasongelmat lisääntyivät onnettomuuden jälkeen huomattavasti. Esim. omassa suvussani sekä äidilläni että enollani on ollut kilpirauhasongelmia. Eivätkä lääkäreiden mukaan suinkaan olleet ainoita.

Vierailija
30/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enköhän äitini seurassa ollut :)

Minuakin kiinnostaa tämä aihe.

Vierailija
31/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitä tein kun ensimmäistä kertaa kuulin, mutta muuten äitimme puhui siitä paljon ja pitkään, taisi olla aika huolissaan. Koko seuraavan kesän muisti varoitella, että emme saa syödä mitään marjoja yms. luonnosta.

Vierailija
32/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkele kun unohdin sulkea sen yhden venttiilin...

Vierailija
33/83 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mun abikevät. kaunis keväinen päivä, oikeastaan liian lämmin siihen vuodenaikaan. Nautinnollisena menin kodin terassille ottamaan aurinkoa... Pelko iski vasta myöhemmin, silloin en edes tiennyt, mikä ydinvoima on:/

Mut muistan, että sinä keväänä asia oli esillä tosi paljon...

Vierailija
34/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin Japanissa. Kuulin asiasta kun paikalliset ystäväni tulivat esittämään suruvalittelunsa siitä kun mulla ei ole enää kotia Suomessa. Siellä luultiin alkuun, että Suomikin on kokonaan tuhoutunut. Hetken oli vähän hysteerinen olo...

Vierailija
35/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korvat eri korkeuksilla, ei muuta vikaa :)

Vierailija
36/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme saman vuoden elokuussa jenkkeihin ja siellä meitlä koulussa kyseltiin, et muutimmeko räjähdyksen takia pois. No ei muutettu.

Vierailija
37/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin ulkona äitini ja tämän ystävän kanssa. Olimme tämän ystävän mansikkapellolla laittamassa harsoja hallan varalta. Muistan, että äitini ystävän mies tuli sanomaan meille, että tulkaa äkkiä pois sieltä, on tapahtunut ydinräjähdys.

On jäänyt erittäin elävästi mieleen

Vierailija
38/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vappu olisi ollut tosi lämmin. Tiedotettiinko onnettomuudestakin vasta vapun tienoilla?? Poikkeuksellisen lämmintä. Lukiossa fysiikan tunnilla mittailimme geigermittarilla säteilyä ikkunalaudalla, sisätiloissa ja vaatteistamme. Ikkunalaudalla laite tikutti eniten, mutta niin se tekee joka tapauksessa.

Muistan miettineeni perheen kesken mitä tekisimme, jos ydinpommi tulisi tai laitos räjähtäisi lähempänä. Ajattelin itse, että menisin pihalle seisomaan kädet levällään.

Sienten ja marjojen keräämisen kieltämisen muistan myös.

Meistä kenelläkään ei ole kilpirauhasongelmia, jos sitä kysyttiin. Isä sairasti leukemian (AML). Etelärannikolla asuimme.

Vierailija
39/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vasta vappuna.

Minä olin vapuun aamuna sateessa kaverini kanssa kävelemässä. Kaverilla on leikattu rintasyöpä muutama vuosi sitten...

Vierailija
40/83 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon menin vasta kesän jälkeen, eli mittailimme arvoja kai silloin elokuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme