Miksi ihmiset ei tajua, että on huonoa käytöstä kylässä ollessa
viedä itse kahvikupit tiskialtaaseen! Ihan oikeesti, niin EI tehdä. Moni ajattelee olevansa kohtelias ja vievänsä astiat itse altaaseen, mutta jos on edes vähääkään käytöstapoja, niin jättää sen likaisen kahvikupin ja pullalautasen kahvipöytään ja lähtee pois. Uskokaa jo, sitä ei pidä viedä sinne itse! Se on emännän tehtävä.
Kommentit (22)
tuttu, joka meillä kylässä ollessaan aina tarjoilee emännä elkein kahvia mun keittiössäni muille vieraille tai jos muita ei ole, niin sitten meille, isäntäväelle?
miehen sisko ja äiti alkaa korjata ja pinota lautasia ja aterimia pois. Se on tarjoilijan työtä eikä asiakkaan.
Kyllä mä ainakin vien, ja arvostan sitä että meilläkin vieraat vie. Toisaalta joudun kyllä kiikuttamaan sen siitä altaasta tiskikoneeseen, koska en kuitenkaan pese sitä kuppia käsin. Mutta on se kuitenkin korjattu pois.
En ymmärrä miksi ois huonoa käytöstä.
Emännän tehtävä on myös siivota lautaset ruuantähteineen pois ruokapöydästä, mutta jos vieras tyhjentää omat tähteensä roskikseen tai jopa syö lautasen tyhjäksi asti (kiitos!!!) ja vie lautasen vaikka sitten edes tiskialtaaseen, niin se on iso apu.
Meillä käy niin paljon vieraita, että todella helpottaa sitä ärsyttävää pöydän korjaamista ja siivoamista, kun vieraat itse kiikuttavat kuppinsa tiskipöydälle ja servetit/teepussit roskikseen.
En tietty edellytä, että näin tulisi toimia, mutta ilahdun jos joku näin tekee.
tuttu, joka meillä kylässä ollessaan aina tarjoilee emännä elkein kahvia mun keittiössäni muille vieraille tai jos muita ei ole, niin sitten meille, isäntäväelle?
Taitaa olla tosi emäntä tollanen :P
Kyllä mua suututtaisi tollanen kanssa. Mun keittiö on mun aluetta ja mun kodissa ei muut naiset höösäile.
Pistä vieras istumaan ja jos ei vihjettä ymmärrä, niin sano että antaa teidän kahvipannun olla rauhassa.
että emännän tehtävä, ei todellakaan pelkän emännän. Eikä missään tapauksessa vieraiden. Enkä tosiaan minäkään tykkää ihmisistä, jotka yrittävät emännöidä meillä.
minua suututtaa suunnattomasti, jos vieras ei viitsi edes omaa kuppiaan tiskipöydälle viedä!
Meillä käy niin paljon vieraita, että todella helpottaa sitä ärsyttävää pöydän korjaamista ja siivoamista, kun vieraat itse kiikuttavat kuppinsa tiskipöydälle ja servetit/teepussit roskikseen.
no, ihan mitä vaan. Tänäänkin meillä on käynyt kahdet vieraat, eilen myös, ja huomennakin on tulossa. Joudun siis kaikkien oman perheen ruokailujen lisäksi siivoamaan pöydästä astiat ja roskat, tarjottavat ja muruset kaksi ylimääräistä kertaa vielä siihen päälle. Kyllä se alkaa pännimään, ja vieraan apu on tervetullutta.
t. "laiska emäntä", olinkohan nro 3
Et ole tosissasi! Meillä ainaki pitää itse kohteliaasti säästä emännän jalkoja ja aikaa ja viedä itse omansa sinne missä ne pessään. Ei kuitenkaan rankaista jos ei hoksaa viedä. Pöljää kun yks juoksee ympäriinsä kuppien ja lautasten kanssa ja muut odottaa ja istuu sohvalla...
Et ole tosissasi! Meillä ainaki pitää itse kohteliaasti säästä emännän jalkoja ja aikaa ja viedä itse omansa sinne missä ne pessään. Ei kuitenkaan rankaista jos ei hoksaa viedä. Pöljää kun yks juoksee ympäriinsä kuppien ja lautasten kanssa ja muut odottaa ja istuu sohvalla...
Ettekö ole käyneet kylässä esim Englannissa tai Italiassa tai Espanjassa? Uskokaa huviksenne, kukaan ei vie siellä kahvittelun jälkeen astioita keittiöön, sitä ei vaan kuulu tehdä muualla kuin juntti-Suomessa.
Ettekö ole käyneet kylässä esim Englannissa tai Italiassa tai Espanjassa? Uskokaa huviksenne, kukaan ei vie siellä kahvittelun jälkeen astioita keittiöön, sitä ei vaan kuulu tehdä muualla kuin juntti-Suomessa.
mutta täähän olikin vain naurettavaa pätemistä! Me olemme Suomessa, joten ihan turha vedota muiden kulttuurien tapoihin. Ja ihan varmasti valtaosa ei ole käynyt kylässä Italiassa, Espanjassa ja missä muualla nyt mainitsitkaan, eikä ole sen takia mitenkään sivistymätön.
voivat jopa jossain vaiheessa viedä kotikaupunkiinsa toiset huomioonottavia tapoja täältä Suomesta.
En todellakaan ole mikään patriootti ja suomalaisen tapakulttuurin palvoja, mutta kyllä meiltä löytyy samalla tavalla hyviä ja huonoja piirteitä tavoissa kuin kaikissa muissakin maissa/kulttuureissa.
tapakulttuuria, se on sivistystä. Ei se, että nostetaan jonkun tietyn maan kulttuuri ohi toisen. Ja aika monta teekuppia ja mehutötsää olen Englannissa ystävän keittiöön kantanut, ja englatilaiset ystävät minun keittiööni, niin että ei se ihan noin yksinkertaista edes ole.
meidä espanjalaiset että englantilaiset vieraat vievät kahvikuppinsa ihan pesukoneeseen asti. Ei tätä ole heiltä pyydetty, mut pitävät kohteliaana, kun ollaan läheisiä ja usei pitkiä aikoja toistemme luona.
no, ihan mitä vaan. Tänäänkin meillä on käynyt kahdet vieraat, eilen myös, ja huomennakin on tulossa. Joudun siis kaikkien oman perheen ruokailujen lisäksi siivoamaan pöydästä astiat ja roskat, tarjottavat ja muruset kaksi ylimääräistä kertaa vielä siihen päälle. Kyllä se alkaa pännimään, ja vieraan apu on tervetullutta.
t. "laiska emäntä", olinkohan nro 3
kutsutte niin paljon vieraita?
meidä espanjalaiset että englantilaiset vieraat vievät kahvikuppinsa ihan pesukoneeseen asti. Ei tätä ole heiltä pyydetty, mut pitävät kohteliaana, kun ollaan läheisiä ja usei pitkiä aikoja toistemme luona.
kyse hyvistä kavereista jotka asuvat nurkissa, vaan vieraista, jotka käyvät ehkä kerran tai kaksi vuodessa.
kuule YSTÄVILLÄ kylässä ja vain YSTÄVÄT käyvät meillä kylässä. Meillä ei olla niin vieraskoreita, kun ei minkään puolituttujen kanssa seurustella. Jotkut vieraat saattaa meillä laittaa astiat jopa suoraan astianpesukoneeseen ja minäkin epähuomiossa täyttää kylässä kyläpaikan tiskikoneen likaisilla astioilla. Auts, mikä moka...