Pk-seudun autoilevat naiset. Miksi ette pysähdy antamaan suojatien ylittäville tietä?
Novalla ihmetellään sitä miksi miehet ovat yleensä niitä, jotka pysähtyy suojatien eteen mutta naiset posottavat menemään.
Miksi???
Kommentit (72)
vaikka siinä ei olisi valoja, autoilijan tulee pysähtyä ja antaa mennä. vaikka sitten suojateitä olis sadan metrin välein.
ei kannata autoilla, jos tähän ei pysty.
suomalainen ajokulttuuri on muutenkin ihan perseestä.
Ja kun rupeat hidastamaan ennakoivasti jo paljon aiemmin, samalla tuoden esiin jalankuljijalle, että aiot pysähtyä, niin hidastus ei kauan kestä.
Jalankulkijana mua ihmetyttää kuljettajat, jotka ajaa täysille risteykseen ja sitten jarruttaa kiivaasti. Eivät ole hidastaneet, joten oletan etteivät aio pysähtyä. Sitten vedetään jarrut täysillä pohjaan, ja huidotaan menemään kadun yli. Jos auto hidastaa selkeästi, voin mennä siitä kadun yli nopsaan niin ettei auton tarvitse pysähtyä.
siis tottaki jarrtuan ja pysähdyn, jos kävelijä JO tiellä. Tarkoitan, etten ehdointahdoin pysähdy, jotta tämä jalankulkija saisi liiskaantua viereiseltä kaistalta posottavan alle! Ja tämä ihan minuun valinta. Ette ole olleet kyydissäni kun on ollut läheltä piti -tilanne, siinä kohtaa EI tunnu hyvältä tieto siitä, että jippii, olen kunniakansalainen kun pysähdyin vaan on aika paska fiilis ihmisen puolesta.Kertaapa tieliikennelaki, niin opit tänäänkin jotain. Ja tämä ei ole SINUN valintasi tai kunniakansalaisuus, vaan laki. Juu, etkä voi valita lakeja sen mukaan, miltä sinusta tuntuu, tai rikkoa periaatteella muut mahdollisesti rikkovat vielä pahemmin. Huomaa erityisesti kohta "tai astumasssa sille".
"Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Tunnen sen kyllä. Kuten sanoin; jos jalankulkija on tielle JO, TAATUSTI PYSÄHDYN. En silti halua aiheuttaa vaaratilanteita, joten sieltä viereiseltä kaistalta saa vapaasti minun puolestani posottaa se kiireinen ohi....HÄN ei tiedä, että MINUN viereeni on pysähdyttävä kun MINÄ olen suojatien edessä...
Onhan se tietty myöskin ajotaidosta kiinni, että osaako ennakoida sen suojatien ja mahdollisen pysähtymisen vai joutuuko tekemään ylinopeudesta äkkijarrutuksen, niin kuin tässäkin ketjussa jotkut näemmä joutuvat.
Jos ajat letkassa kuuttakymppiä ja näet suojatien reunassa seisovan ihmisen odottelemassa vuoroaan, niin jarrutat ja pysähdyt? Kylläpä olet taitava kuski!
No mä kirjoitin tämän. Tässä kohdassa se ajotaito tarkoittaa sitä, että pitää 60 kilometrin nopeudessa turvavälit, ei roiku toisen puskureissa. Sitten seuraa liikennettä, suojatie merkki näkyy yleensä kauas. Samoin voi seurata kulkeeko siellä tienreunassa ihmisiä, jotka mahdollisesti pyrkivät suojatielle. Jos näkyy jalankulkijoita suojatien läheisyydessä, voi alkaa tosiaan hiljentämään hyvissä ajoin, että ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta letkassa.
Kyllä se on monesti tosiaan ajotaidosta kiinni.
Olen ajanut autoa ammatikseni.
Ja sille, joka ei uskalla pysähtyä suojatien eteen, koska joku saattaa mennä oikealta ohi: jos tuo pelottaa, niin vilkuta oikealle siinä tilanteessa.
lain kirjaimesta niin antaa pitää. Jos ei omaa pelisilmää eikä tajua oikeita vaaranpaikkoja eikä tajua vilaista sivupeiliin niin auton voi jättää kotiin. Pahimpia ovat ne, joilla ei ole mitään tilannetajua vaan ulkoa opeteltu "tieto" päässään.
etten ymmärrä niitä jalankulkijoita, jotka hyppäävät suojatielle, vaikka autot viuhtovat ohi kuuttakymppiä. Siinä on sitten sairaalasta tai ruumishuoneelta hyvä huudella olleensa oikeassa. Itselleni ei tulis mieleenkään...ikinä ei ole niin kiire, tai kylmä.
Jos ennakko-oletuksena on, että liikenteessä kaikki muutkin on yhtä pösilöitä kuin itse (?), eikä esimerkiksi siksi voi pysähtyä ennen suojatietä, jos on kaksi kaistaa ja sieltä joku saattaa kuitenkin tulla.
Käsittämätöntä. Eihän tuollaisella asenteella liikenne voi turvallisesti sujua.
etten ymmärrä niitä jalankulkijoita, jotka hyppäävät suojatielle, vaikka autot viuhtovat ohi kuuttakymppiä. Siinä on sitten sairaalasta tai ruumishuoneelta hyvä huudella olleensa oikeassa. Itselleni ei tulis mieleenkään...ikinä ei ole niin kiire, tai kylmä.
kun autoilijan kuuluu pysähtyä. Katso tieliikennelaki. Ja ai mitä siitä, että pysähtyykö tai mitä on ihan oikea elämä.....Kato kun se nyt vaan kuuluu.
Jos ennakko-oletuksena on, että liikenteessä kaikki muutkin on yhtä pösilöitä kuin itse (?), eikä esimerkiksi siksi voi pysähtyä ennen suojatietä, jos on kaksi kaistaa ja sieltä joku saattaa kuitenkin tulla.
Käsittämätöntä. Eihän tuollaisella asenteella liikenne voi turvallisesti sujua.
Oletko ollut tiukassa paikassa ja tajunnut, että laki ei koske kaikkia ja välinpitämättömiä riittää? Osuuko työmatkasi varrelle sellainen tieosuus, jossa on päivittäin liki piti -tapahtuma? Oletko koskaan aiheuttanut lain noudattamisella sen, että toinen autoilija on melkein ajanut ihmisen kuoliaaksi? Arkijärki käyttöön.
- ei ole rinnalla toista kaistaa
- takana ei ole rekkoja tai muita isoja autoja (niiden pysäyttäminen on ekologisesti järjetöntä)
- takanani on pitkä letka autoja, eli jalankulkija ei tule pääsemään yli pitkään aikaan
Mutta aina jos rinnalla ei ole toista kaistaa, päästän lapset ja vanhukset yli. Jos on toinen kaista, en uskalla päästää kun ne eivät kuitenkaan pysähdy.
joille seutu ja reiti ovat vielä varsin vieraita.
Itse kun muutin Helsinkiin, en aluksi varmaankaan juuri huomioinut suojatien edessä seisovia. Oli niin täysi työ oikealla reitillä pysymisessä, piti katsoa ryhmittymismerkkejä, varoa ratikoita, lukea kylttejä, ennakoida kaistanvaihtoja yms. Ja kaikki nämä korostuivat juuri ennen risteyksiä, joissa niitä suojateitäkin yleensä on.
Kun reitit tuli tutuksi, pystyi huomioimaan jo ne jalankulkijatkin paljon paremmin.
Jaa, minä ainakin pysähdyn joka kerta. Sitten saakin odotella, että uskaltaakohan se jalankulkija nyt ylittää sen tien vai ei.
Käytän myös itse oikeutta kävellä suojatielle varsin reippaasti ja lähes joka kerta saan autoilijoilta kiitokseksi tööttäilyä, sormimerkkejä ja paniikkijarrutuksen.
Jos ennakko-oletuksena on, että liikenteessä kaikki muutkin on yhtä pösilöitä kuin itse (?), eikä esimerkiksi siksi voi pysähtyä ennen suojatietä, jos on kaksi kaistaa ja sieltä joku saattaa kuitenkin tulla. Käsittämätöntä. Eihän tuollaisella asenteella liikenne voi turvallisesti sujua.
Oletko ollut tiukassa paikassa ja tajunnut, että laki ei koske kaikkia ja välinpitämättömiä riittää? Osuuko työmatkasi varrelle sellainen tieosuus, jossa on päivittäin liki piti -tapahtuma? Oletko koskaan aiheuttanut lain noudattamisella sen, että toinen autoilija on melkein ajanut ihmisen kuoliaaksi? Arkijärki käyttöön.
asukkaita puolitoista miljoonaa plus ympäristökunnista tuleva liikenne. Ei tässä maassa tarvitse pelätä, ettei viereisellä kaistalla oleva pysähdy, sellaista tilannetta ei reilun 10 vuoden aikana ole minulle sattunut kertaakaan. Ihan helppo liikennesääntö, luulisi menevän suomalaistenkin autoilijoiden kaaliin.
Mitä arkijärkeä se on, ettei liikennesääntöjä noudateta?
Tunnen sen kyllä. Kuten sanoin; jos jalankulkija on tielle JO, TAATUSTI PYSÄHDYN.
Toistan vielä, jospa ymmärtäisit sen lyhennettynä ja isoin kirjaimin, joista tunnut pitävän:
"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."
Eli tuo kohta "ASTUMASSA SILLE" tarkoittaa, että jalankulkija EI ole vielä tiellä, vaan on suojatien edessä. Joten pysähtymisesi pelkästään silloin kun jalankulkija on JO SUOJATIELLÄ ei riitä.
että kaikki noudattaa liikennesääntöjä niin kyllähän se niin on. Viis siitä, että tiedämme sen olevan valhetta ja jotkut toimivat sen mukaan, varautuen siihen. Se on realismia.
Tunnen sen kyllä. Kuten sanoin; jos jalankulkija on tielle JO, TAATUSTI PYSÄHDYN.Toistan vielä, jospa ymmärtäisit sen lyhennettynä ja isoin kirjaimin, joista tunnut pitävän:
"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."Eli tuo kohta "ASTUMASSA SILLE" tarkoittaa, että jalankulkija EI ole vielä tiellä, vaan on suojatien edessä. Joten pysähtymisesi pelkästään silloin kun jalankulkija on JO SUOJATIELLÄ ei riitä.
mutta en mäkään tosissaan pysähdy päästämään ketään jos se ole turvallista.jos esim. siltä viereiseltä kaistalta tulee hyvää vauhtia autoletka niin ei ole kanttia. ampukaa mut, mutta siinä kohtaa käytän omaa järkeä ja ehkä sit rikon sääntöjä. Ei voi mitään.
Tunnen sen kyllä. Kuten sanoin; jos jalankulkija on tielle JO, TAATUSTI PYSÄHDYN.Toistan vielä, jospa ymmärtäisit sen lyhennettynä ja isoin kirjaimin, joista tunnut pitävän:
"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."Eli tuo kohta "ASTUMASSA SILLE" tarkoittaa, että jalankulkija EI ole vielä tiellä, vaan on suojatien edessä. Joten pysähtymisesi pelkästään silloin kun jalankulkija on JO SUOJATIELLÄ ei riitä.
tilannetajun käyttö menee edelle. Piste.
että kaikki noudattaa liikennesääntöjä niin kyllähän se niin on. Viis siitä, että tiedämme sen olevan valhetta ja jotkut toimivat sen mukaan, varautuen siihen. Se on realismia.
Ja pointti on? Tarkoitatko että voit rikkoa lakia, koska muutkin niin tekevät. Eikö olisi parempi aloittaa huolehtiminen omasta panoksestaan, eli ainakin itse noudattaa lakia muista huolimatta.
Tunnen sen kyllä. Kuten sanoin; jos jalankulkija on tielle JO, TAATUSTI PYSÄHDYN.
Toistan vielä, jospa ymmärtäisit sen lyhennettynä ja isoin kirjaimin, joista tunnut pitävän: "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille." Eli tuo kohta "ASTUMASSA SILLE" tarkoittaa, että jalankulkija EI ole vielä tiellä, vaan on suojatien edessä. Joten pysähtymisesi pelkästään silloin kun jalankulkija on JO SUOJATIELLÄ ei riitä.
tilannetajun käyttö menee edelle. Piste.
Tilannetaju menee liikennesääntöjen edelle ja kun suuri osa ihmisistä näin ajattelee niin ruumiita ja vammautuneita tulee. Hienoa!
Kertaapa tieliikennelaki, niin opit tänäänkin jotain. Ja tämä ei ole SINUN valintasi tai kunniakansalaisuus, vaan laki. Juu, etkä voi valita lakeja sen mukaan, miltä sinusta tuntuu, tai rikkoa periaatteella muut mahdollisesti rikkovat vielä pahemmin. Huomaa erityisesti kohta "tai astumasssa sille".
"Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."