Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko rahaa, jos joku pyytää, esim. bussilippuun?

Vierailija
10.03.2011 |

Eilen illalla yhdeksän maissa Hesassa, Kampissa yksi nuori tyttö pyysi multa kahta euroa bussilippuun. Sanoin vaan, että oikeastiko lippuun, ettet osta tupakkaa tms. ja annoin hänelle 2 euroa.

Tyttö oli niin nuori, että pääsi varmaankin lasten lipulla. Kyllä hän jäi sinne katsomaan Espoon sisäisten busssien aikatauluja.

Toissapäivänä rautatieasemalla yksi kundi pyysi multa "edes muutaman kolikon". Kysyin, että mihin sä tarvitset sen, kundi vastasi, että kaljaan. Pitää kuulemma ottaa muutama bisse, että uskaltaa mennä kotiin avovaimon haukuttavaksi.

Mulla oli lompakon kolikkopussi aika täynnä pikkurahaa, tyhjensin sen tämän kundin käteen. Oli siinä aika lailla rahaa, kaveri sai useammankin oluen.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna. Joskus olen antanut ja jälkikäteen tajunnut että nyt hölmöä jymäytettiin.

Nyt olen oppirahani maksanut ja senttiäkään ei tipu.

Jos jollain on tarve päästä kotiin, voi hypätä taksiin ja pyytää maksajan rahojen kanssa perille odottamaan.

Vierailija
2/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kundille pisteet, tosin saattoi kerätä rahaa vaikka Subutexiin, mistä sen tietää. Eli en anna rahaa, mutta voin tulla mukaan maksamaan sen tarpeellisen jutun. Siinä näkee, kuka oikeasti tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen, että tämä nuori tyttö oikeasti tarvitsi sen 2 egee bussilippuun.

Sitten toi toinen kaveri tunnusti ihan suoraan, kun kysyin, että mihin sä kolikkoja tarvitset. Eli olueeseen. Olipa edes rehellinen.

Vierailija
4/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi poika pyysi multa rahaa, että saisi ostettua yhden kanapaketin Siwasta. Olimme siis kassajonossa. No, minä annoin pojalle puuttuvan rahan.

Sen maksettuaan poika tuli uudestaan kauppaan ison palautuspullokassin kanssa :/

Vierailija
5/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä talvena bussipysäkillä joskus iltamyöhäsellä hieman päihtyneessä tilassa oleva mieshenkilö kysyi, missä hän oikein oli. Oli taivaltanut jo pitkän matkan ja oli aivan väsynyt. Jutuista päätellen oli juhlinut muutaman päivän. Luuli olevansa Helsingin keskustassa, mutta olikin yli 5 km päässä. Kaiveli sitten taskujaan ja huokasi surkeasti, että näillä ei taida saada lippua. Annoin lippurahat. Omatuntoni ei olis kestänyt sitä, että hän olisi pakkasella tuupertunut tielle tarpoessaan kohti keskustaa ja kotiaan. Pakasta oli melkoisesti.

Vierailija
6/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan lapsille ja nuorille jos näyttäisi olevan oikea hätä/tarve, mutta mihinkään spurgujen päihteisiin en omia rahojani laita.

Vierailija
7/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussilla tulee liikuttua harvoin, mutta parkkikolikoita jakelun kyllä... nykyisin on niin harvoin käteistä itelläkään

Joskus oon antanut euron kaljan pummaajalle ja päälle pointsit rehellisyydestä. Tosin usein joudun vastaamaan pummaajille totuudenmukaisesti, ettei ole käteistä yhtään.

Vierailija
8/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla kauppareissulla:

Vanha papparainen mietti kaupassa -ehkä sotaveteraani-, mitä laittaa lounaaksi. Olisi tehnyt mieli lohta, mutta se oli liian kallista.

Mä otin sen lohen, jonka hän halusi, ja maksoin sen. Kun pPppa tuli kassalle mun jälkeeni, niin annoin hänelle sen lohen ja sanoin vaan, että hyvää päivänjatkoa. Pappa ei ollut uskoa korviaan, että minä olin maksanut hänelle sen lohen.

Vierailija
9/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tulee sellainen olo että tuo nyt OIKEASTI tarvitsee ne rahat esim. bussilippuun, niin annan jos on. Esim. kerran tuli joku 10-vuotias tyttö kysymään olisiko antaa rahaa bussilippuun kun hänen kukkaronsa oli hävinnyt. Annoin, ja näin kun tyttö nousi seuraavaan bussiin.

Vierailija
10/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos taskunpohjalla sattuu olemaan kolikoita, niin voin antaa ne pummaajille, jos kysyvät kohteliaasti eivätkä ole kaatokännissä. Ja toki, jos ollaan jo tyyliin bussin ovella ja toisen kortissa ei olekaan enää rahaa ja sitten pyytää rahaa että saisi kertalipun summan täyteen, niin joo, koska selkeesti se menee siihen matkaan sitten.

Vierailija
11/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyllä lapsille pitää bussirahat kotoa järjestyä.

En anna myöskään kaljaan sun muuhun kerjäämiseen. Menkööt töihin.

Vierailija
12/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt sattuisi joku tosi erikoistapaus. Esimerkisksi suomalainen lapsi joka selkeästi hädissään olisi niin voisin hänen kanssaan käydä just ton bussilipun ostamassa. Ihan rahaa en antaisi. Tiedän niin monta härskiä pummia, että en halua rahoittaa yhtäkään.

Vierailija
13/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan ajattelin, että jos mun tyttöni olisi Hesassa rautatieasemalla rahattomana, niin olisipa laupiaan samarialaisen teko antaa tytölle bussirahat.

Vierailija
14/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten noin 23 v nuori ja erittäin siististi ja asiallisesti pukeutunut mies tuli pyytämään multa "paria euroa". Sanoi, että hänellä on sokertauti ja ostaisi rahalla bussilipun takaisin koululle (sijaitsi noin 3km päässä keskustasta) ja koululla saisi ilmaisen aterian.

Olin sivukujalla eikä muita ihmisiä siinä näkynyt, joten en uskaltanut alkaa käsilaukkua kaivelemaan. Ties vaikka olis ryöstänyt mut kokonaan.

Mietin myös, että jos tilanne oli oikeasti se mikä oli niin miksi oli tullut keskustaan, jos ei ollut rahaa mennä bussilla kouluun takaisin?!

Ja toisekseen, hän olisi tiukan paikan voinut soittaa 112:een eikä pyytää rahaa sivukujalla yksinäiseltä naiselta...

Vierailija
15/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos pyytäjä on alaikäinen, kyselen lisää. Onko oikeasti hädässä? Miksei soita vanhemmille? Missä asuu? Eikö voi ostaa kännykkälippua?

Tai voin tarjoutua ostamaan sen lipun automaatista, silloin tiedän rahan oikeasti menvän siihen lippuun.

Jos spurgu tms pyytää ksikan nurkalla rahaa kahviin, olen joskus sanonut että tule sisään niin maksan sen sun kahvin. Joskun joku on ollut hämmästyneen tyytyväinen, joku toinen mutissut anna olla, josta voi arvata ettei kahvirahaa oikeasti kaivannutkaan.

Vierailija
16/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa siltä, että raha menee kaljaan, en todellakaan anna.

Jos ois kyseessä tosi nuori lapsi ja tulisi tunne, että oikeasti se ei pääse kotiin ilman sitä rahaa, auttaisin.

Vierailija
17/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna senttiäkään, mutta jos joku spurgu tms rehellisesti kertoo että tarttee saada bisse eikä ole rahaa niin annan jos vain kolikoita sattuu olemaan.

Vierailija
18/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaja ottaa riskin:

-voi menettää lompakkonsa, kun on haavoittuva kaivaessaan sitä

-voi saada turpiin, jos antaa liian vähän

-joutuu aina antamaan

-joutuu antamaan lisää, jos ei olekaan, suuttuuko saaja

-romanialaiset ja monet muut ovat ammattilaisia

Harvoin on oikeaa tarvetta. Hädässä kuuluu muutenkin bussikuskin ottaa kyytiin pakkasessa rahattakin, ettei ole heitteillejättö.

Vierailija
19/62 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta annan aina pyydettäessä, jos kolikoita sattuu olemaan.

Mulla on muuten juuri samoja tapauksia ollut: Bussiraha ja kaljaraha.

Kerran kioskin nurkalla poika pyysi rahaa 20 snt, jotka uupui irtokarkkipussista. Tietty annoin, ja se osti sen karkkipussinsa onnellisena.

Vierailija
20/62 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä