Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko rahaa, jos joku pyytää, esim. bussilippuun?

Vierailija
10.03.2011 |

Eilen illalla yhdeksän maissa Hesassa, Kampissa yksi nuori tyttö pyysi multa kahta euroa bussilippuun. Sanoin vaan, että oikeastiko lippuun, ettet osta tupakkaa tms. ja annoin hänelle 2 euroa.

Tyttö oli niin nuori, että pääsi varmaankin lasten lipulla. Kyllä hän jäi sinne katsomaan Espoon sisäisten busssien aikatauluja.

Toissapäivänä rautatieasemalla yksi kundi pyysi multa "edes muutaman kolikon". Kysyin, että mihin sä tarvitset sen, kundi vastasi, että kaljaan. Pitää kuulemma ottaa muutama bisse, että uskaltaa mennä kotiin avovaimon haukuttavaksi.

Mulla oli lompakon kolikkopussi aika täynnä pikkurahaa, tyhjensin sen tämän kundin käteen. Oli siinä aika lailla rahaa, kaveri sai useammankin oluen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan anna. Käyn työssä ja maksan palkastani leijonanosan veroa, jolla yhteiskunta elättää pummit, katson siis tehneeni oman osani. Menkööt sossuun itkemään kohtaloaan.

Vierailija
42/62 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on hädin tuskin varaa elättää itsensä ja vielä pitäisi antaa viimeiset roposet jollekin pummille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin helppo sanoa, ettei kanna käteistä mukana, vaikkei se ihan tottakaan olisi.

Vierailija
44/62 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kerran nuori likka kysyi :  lainaa 2e, sanoin ettei ole pientä. Olisi tehnyt mieli kysyä:  milloin maksat takaisin.

Vierailija
45/62 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuu olemaan kolikoita taskun pohjalla ja toisen tarve niille hiluille esitetään asiallisesti (esim. uhkailematta), niin kyllähän ne multa joutaa. Oon itsekin tosi pienituloinen muttei mun budjettini romahda pariin euroon.

Mä typerästi haluan uskoa johonkin Karman lakiin, ja toisaalta ymmärrän riippuvuudet.

Vierailija
46/62 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
47/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pummi tuli josku Helsingin keskustassa kyselemään rahaa bussilippuun. Sanoin, etten anna käteistä, mutta voin maksaa sulle lipun, millaisen tarvitset. Siinä kohtaa loppui bussilipun tarve ja pummin suusta alkoi tulla kunnon ryöppy kirouksia, kun tajusi ettei mene läpi. Joten totesin, että eipä sitten ja kävelin tieheni. Huuteli vielä perääni jotain.

Eikä kannata alkaa kaivamaan lompakkoa taskusta tai käsilaukusta, pummi tai sen kaverit nurkan takana takuuvarmasti yrittää napata sen kun näkee missä se on. Jos ei satu olemaan käteistä taskussa, niin ei tipu.

Vierailija
48/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n busseissahan ei voi maksaa rahalla. 

Vierailija
49/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin käteisen käytön joskus 2012.

Vierailija
50/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan aina jos on rahaa. Tietysti tiedän että juopoilla ja narkeilla menee mihin menee. Sanon aina että käythän syömässä. 
No, kerran oli joku nuori hippi pyytämänsä rahaa, sellaiselle en anna. Mutta lapset ja laitapuolen kulkijat joo.

Vierailija
51/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna kun ei ole mistä antaa. Perskokkarehalltus takavarikoinut minunkin vähät centtini annettaviksi rikkaille :(

Vierailija
52/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa ostarissa on omat pumminsa. Samat ihmiset kiertelee pyytämässä rahaa. On tietysti niitäkin joilla on oikeasti hätä.

Vierailija
53/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse omat rahat.

Vierailija
54/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan meilläpäin oli nainen joka pyysi bussilippun rahaa, tiesin että hänellä oli bussikortti ja pelasi rahat.

Vierailija
55/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi annoin vitosen Tuska -festarin ulkopuolella noin 20v miehelle, joka pyysi suoraan kyltillään rahaa viinaan. Ja niin antoi moni muukin.

Vierailija
56/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan pummeilla alkaa olla korttipäätteitä?

Vierailija
57/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn joskus, että mihin rahaa tarvitsee. Jos ruokaan, niin tarjoudun ostamaan kaupasta ruokaa. Problem solved! 

Vierailija
58/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä ole mistä antaa. Mutta olen joskus pyynnöstä päästänyt esim. jonkun edelle kaupan kassajonossa, kun hän on sanonut että on kiire bussiin. Kerran yksi tyttö antoi 3,5 € käteen sen takia. Menin hämilleni joten en ehtinyt edes kieltäytyä tai sanoa ei tarvi mitään. 

Vierailija
59/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jos olisi rahaa. Mutta se pitää olla valmiina taskussa, en ota lompsaa esille välttämättä kadulla.

Vierailija
60/62 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin annoin suomalaisille, vaikka arvelin rahan menevän päihteisiin. Kyse oli jostain 1-2 eurosta. Nykyisin raha menee takuuvarmasti päihteisiin joten en anna muille kuin vanhuksille. Paikkakunnallani pyörii asunnottoman oloinen eläkemummo, jolle olen joskus antanut rahaa, vaikka hän ei sitä pyydä. On aina selvä, luulen että on hieman mt-tapaus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi