Kiva - mummo ei taaskaan pessyt lapsia...
Mitä mieltä ootte tälläsestä:
Lapsemme olivat sovitusti isovanhempien luona pe illasta su iltapäivään.
Kun soitimme ja sanoimme lähtevämme heille hakemaan lapsia, alkoi mummo puhelimessa kertomaan, että molemmat lapsemme ovat sitten olleet aika kipeinä, etteivät he ole voineet sen vuoksi käydä kertakaan edes ulkona.
Tämä tietenkin ihmetytti meitä aika tavalla, sillä vielä edellisenä iltana, kun kysyin illan päätteeksi tekstarilla, onko kaikki hyvin, vastaus oli "joo, kaikki oikein hyvin! " - ja nyt sitten lapset ovatkin kuulemma koko vierailun ajan olleet sairaina???
Kun pääsimme perille, lapset istuivat sohavlla, söivät pullaa ja katsoivat videoita. Mummon sanojen mukaan toisen lapsen kurkku on ollut hurjan kipeä ja tulehtuneen punainen...kun katsoin lapseni kurkkuun, se ei ollut vähääkään punainen ja lapsi myös itse sanoi, ettei häntä satu mihinkään.
Toinen lapsi oli kuulemma yskinyt kaiket yöt - jännittävää sinänsä, kun nyt ko. pienokainen näytti ainoastaan sisäilmasta nuutuneelta ja väsyneeltä, mutta ei oikeasti sairaalta hänkään - eikä hän yskinyt kertaakaan.
Kun juttelin lasten kanssa automatkalla, kävi ilmi, etteivät he myöskään olleet käyneet kertaakaan viikonlopun aikana pesulla - mummon mielestä pesulle ei ollut voinut mennä, koska lapset olivat niin "sairaita"!?!?
Ko. isovanhemmat ovat elämässään aina olleet järkeviä, siistejä ja menestyviä, kaupunkilaisia ihmisiä; kyse ei siis todellakaan voi olla mistään yleisestä ymmärtämättömyydestä, eivätkä he ole sairaita tai mitenkään stressaantuneen oloisia.
Tämä tälläinen on toki tapahtunut ennenkin; ei ulkoilua, ei pesuja - mutta ei joka kerta kuitenkaan. Lapset ovat heillä hoidossa suht harvoin.
Mitä tälläisestä pitäisi ajatella?
Kommentit (134)
Kaikkeen epaolennaiseen takerrutte. Missaan ei viitattu etta ap on kompulsiivinen pesuaddikti tai kiittamaton vanhempiensa avusta.
siinä kohdassa missä ihmetteli miksi lapsia ei oltu käytetty suihkussa vaikka olivat olleet siellä peräti perjantaista sunnuntaihin. Jos tuollainen häiritsee, kyllä silloin on "kompulsiivinen pesuaddikti".
Moni puhuu täällä hygieniasta. Ettekö tajua että pesu joka päivä ON huonoa hygieniaa, koska ihon ei anneta käyttää omia suojamekanismejaan?
Täältä lähtee sympatiat ap:lle.
Kyllä perushygieniaan kuuluu hampaiden pesu aamuin illoin, myös lapsilla. Samoin käsien ja kasvojen pesu vähintään kerran päivässä, yleensä meillä tehdään se iltaisin. Lasten pyllyjä en välttämättä suihkuta joka päivä, varsinkaan jos olemme vain kotioloissa. Tietenkin on eri asia jos ollaan jossain erämaassa jossa ei ole mahdollista peseytyä mutta tästähän ei ollut kyse.
Kyllä minuakin ottaisi päähän jos kerran lapset pyydetään mummolaan, eikä sitten viitsitäkään heidän kanssaan olla. Pesuista en olisi niin huolissaan mutta tuosta valehtelusta kyllä. Ei se ulkoilukaan nyt niin tärkeää ole, varsinkaan tällaisilla liukkailla keleillä, jotka ovat vanhuksilla vaikeita. Mutta lasten kanssa voi tehdä sisälläkin paljon kivaa. Heidät voi ottaa mukaan perusjuttuihin, kuten ruuanlaittoon tai leipomiseen. Voi pelata peleja tai lukea kirjaa, osallistua leikkeihin hiukan sivummalta jne.
Jospa kyse onkin siitä että isovanhemmat kuvittelevat että pitäisi olla jotain ihmeellistä tekemistä ja siksi keksivät sairauden tekosyyksi koska ei olekaan ollut mitään muuta kuin sitä tavallista elämää? Oletko kysynyt äidiltäsi/anopilta syytä tai sanonut että ihan tavalliset jutut riittävät lasten kanssa?
Tai ehkäpä isovanhemmat ovat aina yliarvioineet voimansa lasten kanssa?
Valehtelee, eikä hoida vaikka kinuaa kylään lapset
Kyllä perushygienia kuuluu joka aamuun ja iltaan. Lapsillakin.
Yök teitä jotka lapsenne paskoissa pidätte.
Kyllä mä 70-luvullakin jo kävin joka ilta suihkussa ja sauna lämpis useana iltana viikossa.
Ja aamupesutkin hoidettiin jo silloinkin.
No jos on tottunut paskoissa elään, ei voi lapsiakaan muuhun opettaa.
En ole yllättynyt osasta tämän keskustelun vastauksista. Tapaan työssäni ihmisiä - lapsia, aikuisia, perheitä, jotka suomeksi sanottuna ovat paskaisia. Tämä on jotenkin ristiriitaista siihen nähden, että nykyajan hygieniakäsitys on kuitenkin aivan toista kuin 50 vuotta sitten. Ihmisten likaisuus ei näytä olevan mikään valinta tai kannanotto vaan yksinkertaisesti jokin opittu elämäntyyli, jossa ei edes nähdä olevan mitään kummallista. Samassa perheessä harvoin on äiti, joka olisi siisti ja puhtaisiin vaatteisin pukeutunut ja lapset likaisia takkupesiä. Puhtauskäsitys tuntuu menevän perheittäin. Olen nähnyt perheitä, joissa lapsilla on niin likaiset mustan pinttyneen lian peittämät kaulat, että te ette sitä ikinä uskoisi. Tai pikkuhousut, joista ei tiedä minkä väriset ne ovat, koska ovat niin pissan värjäämät. Silti perheissä ei ole mitään "vikaa". Normaaleja suomalaisia työssäkäyviä vanhempia, jotka pärjäävät taloudellisesti hyvin ja pystyvät tarjoamaan lapsillen kaiken tarvittavan. Mutta puhtaudesta tingitään eikä se tunnu heitä häiritsevän. Karsastan ihmisten epähygienisyyttä, vaikka olen siihen työni takia tottunutkin. Toisaalta olen ehkä hieman kade siitä, että sen ajan kun itse juoksen lasteni perässä etteivät lähde likaisilla vaatteilla kouluun, naputa pesulle menosta ja hampaiden harjauksesta nämä ihmiset voivat käyttää sen ajan johonkin vähemmän stressaavampaan. Sinulle ap vielä! Älä välitä. Joka ikinen kerta kun lapseni ovat mummilla yökylässä puhtaat alusvaattet ovat vaihtamatta, hampaat jääneet pesemättä, yöpaidat käyttämättä (on nukuttu alusvaatteilla. Aluksi olin tästä niin ärsyyntynyt, että luulin sen jopa olevan kiusantekoa, mutta sitten tajusin, että ei mummikaan pese käsiään vessakäynnin (ison eikä pienen) jälkeen, vaikka työskentelee elintarvikkeiden kanssa, joten tässä meilläkin menevät nämä hygieniakäsitykset ristiin kuten osalle tämän keskustelun osallistujillekin.
Ei sellainen ihminen ole paskainen joka käy pesulla kerran viikossa, kyllä hän on puhdas! Sitten jos pesee kerran kuussa, on jo eri asia, mutta on vähän ylireagointia väittää että paska haisee ja on "ihan likainen" jos käy pesulla kerran viikossa. Kyllä siihen tarvii vähän pidemmän peseytymättömisjakson.
Mulla oli kerran äiti sairaalassa ja kävin häntä katsomassa 2 kert päivässä, oli paha vatsatauti ja oli eristyksissä omassa huonessa. Kädet oli desinfioitava osaston ovella ja vielä huoneen ovella mennen tullen. Kun olin käynyt häntä siellä katsomassa kolme päivää kahdesti päivässä, mulle tuli käsiin yhtäkkiä kymmeniä pieniä haavoja taipeeseen, koska kädet ei kestäneet sitä tolkutonta hygieniaa mitä siellä oli. Lopulta näytin kädet hoitajille ja snoin, että minä nyt käyn täällä osastolla, mutta noita aineita en laita, koska ne ei nyt oikein sovi...
Nyt teineinä luonnollisesti käyvät suihkussa useammin mutta ei pikkulapset niin kauheasti likastu eikä haise. Etenkään jos kuitenkin kädet pestään usein ja hampaat ja kasvot päivittäin.
Ihan hyvin lapsi voi olla 3 päivää peseytymättä. Aikuisen pitää suihkussa käydä päivittäin, muuten haisee.
Alusvaatteet vaihdetaan myös kerran viikossa. Mitä sitä nyt pesemään, lähtee pois vaan ne muhevat aromit. Voihan härskit sillit!
...mitä sitä nyt joka päivä pesemään...kyllä!Nyt tiedämme miksi teinit ovat niin suttuisia...kotoa kaikki lähtee!
oli kamala yskä ja nuha. Nyt koululaiseni ovat samassa taudissa ja poissa koulusta.
Eräät vanhemmat eivät tajua, että sairas voi olla vaikka kuumetta ei olisikaan.
Fiksut isovanhemmat ap:n lapsilla.
vaihdetaan joka aamu, joskus useamminkin, mutta suihkussa ei käydä joka aamu. Miksi aina on kärjistettävä? Jos joku sanoo, että käy suihkussa kerran viikossa, niin av mamma ymmärtään tämän niin, että myös vaihtaa alusvaatteet kerran viikossa, pesee hampaat kerran viikossa, pesee alapään kerran viikossa, käy saunassa kerran viikossa... Meillä siis käydään kokovartalosuihkussa kerran viikossa mutta sen lisäksi käydään uimahallissa (jossa myös suihku ja pesut ennen uintia), lisäksi käydään saunassa eli kolme pesua tulee viikossa, vaikka vain yksi kokovartalopesu suihkussa. Onko tätä niin vaikea käsittää?
ja yäk noille joidenkin hygieniakäsityksille.
Käsidesiaineista jotkut merkit tekevät haavoja joillekin, en tiedä mikä ainesosa sen aiheuttaa.
Kyllä koittaisin itse elää niin, että jokaisella päivällä on merkitystä. Välillä on löhöilypäiviä, mutta jos lapsia pidetään sisätiloissa, pääasiallisesti telkkarin edessä 2,5 vuorokautta, vieläpä ihme tekosyiden varjolla, on se minusta törkeää. Tulisi tuosta aikuisellekin huono olo.
Minun anoppini on myös erikoistunut valkoisiin valheisiin eikä ole koskaan elämässään ollut mikään vastuunottaja, ei äitinä eikä isoäitinä. Ei sitä silti ole aina helppo hyväksyä vaikka asian tiedostaakin. Emmekä koskaan sitä vastuuta sitten hänelle ole "sälyttäneetkään".
Kuinkahan moni alle 60-vuotias muuten innostusi noista teidän mummomääritelmistänne? Että on niin vanha ja raihnainen tekemään sitä sun tätä? Tämän jutun mummoa kun eivät työelämän paineetkaan rasittaneet.
Ymmärrän täysin harmisi, ap. Tsemppiä.
Älä niuhota turhasta!
Yksi vknl ei kaada hygieniaa tai pari videota ei kaada lapsen psyykettä.
Sinulla oli vapaa weekend ja jaksat marmattaa olemattomista asioista.
Aikuistu ja aseta asiat tärkeysjärjestykseen.
En ole yllättynyt osasta tämän keskustelun vastauksista. Tapaan työssäni ihmisiä - lapsia, aikuisia, perheitä, jotka suomeksi sanottuna ovat paskaisia. Tämä on jotenkin ristiriitaista siihen nähden, että nykyajan hygieniakäsitys on kuitenkin aivan toista kuin 50 vuotta sitten. Ihmisten likaisuus ei näytä olevan mikään valinta tai kannanotto vaan yksinkertaisesti jokin opittu elämäntyyli, jossa ei edes nähdä olevan mitään kummallista. Samassa perheessä harvoin on äiti, joka olisi siisti ja puhtaisiin vaatteisin pukeutunut ja lapset likaisia takkupesiä. Puhtauskäsitys tuntuu menevän perheittäin. Olen nähnyt perheitä, joissa lapsilla on niin likaiset mustan pinttyneen lian peittämät kaulat, että te ette sitä ikinä uskoisi. Tai pikkuhousut, joista ei tiedä minkä väriset ne ovat, koska ovat niin pissan värjäämät. Silti perheissä ei ole mitään "vikaa". Normaaleja suomalaisia työssäkäyviä vanhempia, jotka pärjäävät taloudellisesti hyvin ja pystyvät tarjoamaan lapsillen kaiken tarvittavan. Mutta puhtaudesta tingitään eikä se tunnu heitä häiritsevän. Karsastan ihmisten epähygienisyyttä, vaikka olen siihen työni takia tottunutkin. Toisaalta olen ehkä hieman kade siitä, että sen ajan kun itse juoksen lasteni perässä etteivät lähde likaisilla vaatteilla kouluun, naputa pesulle menosta ja hampaiden harjauksesta nämä ihmiset voivat käyttää sen ajan johonkin vähemmän stressaavampaan. Sinulle ap vielä! Älä välitä. Joka ikinen kerta kun lapseni ovat mummilla yökylässä puhtaat alusvaattet ovat vaihtamatta, hampaat jääneet pesemättä, yöpaidat käyttämättä (on nukuttu alusvaatteilla. Aluksi olin tästä niin ärsyyntynyt, että luulin sen jopa olevan kiusantekoa, mutta sitten tajusin, että ei mummikaan pese käsiään vessakäynnin (ison eikä pienen) jälkeen, vaikka työskentelee elintarvikkeiden kanssa, joten tässä meilläkin menevät nämä hygieniakäsitykset ristiin kuten osalle tämän keskustelun osallistujillekin.
IHAN OIKEESTI O_o ????
Tää tuli mulle täytenä yllätyksenä! Kyllä minäkin olen olettanut, että jokapäivä käydään ala-, naama ja varvas pesulla. Hampaat pesttään, sekä kädet huuhtassaan aina tarvittaessa ja kyllä mun mielestä se jokapäivänen alkkareitten ja sukkien vaihtoki on paikallaan.
Eihän pesusta nyt tarvitse numeroa nostaa, mutta nuo edellä mainitsemani seikat olen ihan olettanut että ne on suurimmalla osalla ihan normi käytäntöä.
Mä olen hämmentynyt?
En minäkään pysty saippuoimaan itseäni kuin kerran viikkoon. Mulla on yliherkkä iho, joten ei kestä päivittäistä hankaamista. Käyn kuitenkin joka päivä pikasuihkussa ja ihan pelkällä vedellä huuhtasen itteni.
Ei tuo yltiöpäinen saippuointikaan voi olla kauhean tervettä? Mulla ei ainakaan nahka kestä sitä =)
, olisin ihmetellyt asiaa paljon.
alle 60 v ei tod ole mikään vanha mummu...naapurimme vanha mummu =)58 v juoksee joka il´ta 10 km lenkin ja on aina upea ja tyylikäs...jooo...tosi mummu!kyllä normaali-ihminen peseytyy ainakin bideellä!!!EN VOI ITE MENNÄ EES NUKKUMAAN JOS TOOSA PESEMÄTTÄ,EIKÄ VETTÄ SÄÄSTELLÄ TYTTÖNI KOHDALLA MYÖSKÄÄN PS.JUST AAMULLA PESIN 12 V POJAN HAMPAAT!!EI NE AINA NIIN HYVIN OSTA PESTÄ EES TON IKÄISENÄ =)TAI VIITTI...
Ja saa kyllä näköjään (ihme kyllä) olla jotenkin erityisen onnellinen, että on kaksi mummolaa (tästä olen oikeasti erityisen onnellinen), joissa molemmissa lapsista pideäätn täysipäisesti huolta, eli pestää, ulkoillaan, syödään terveellisesti ym. Niin moni vastasi vain tyylin "älä nipota, onneksi joku ottaa lapsesi hoitoon...".
Kiitos siis elämälle/jumalalle/mille tahansa hyvästä ja luotettavasta lastenhoitoavusta ja läheisistä isovanhemmista!
lapset on viikolla päiväkodissa ja viikonloput mummolassa ja kehtaa vielä valittaa hoidosta.
että siinä taas yksi äiti joka on kiittämätön.
Jos asia tapahtunut ennenkin ja se sua häiritsee, MIKSI VIET LAPSIA SINNE? Taitaa se oma-aika olla kuitenkin niin tärkeetä.
Ja mistään tällaisista asioista ei tietenkään kannata puhua ihan asianosaisille.
:)
Miksi jankkaatte siitä,e ttä AP on kiittämätön? Hän antoi lapset, koska isovanhemmat toivoivat sitä niin kovasti ja ihmettleekin, että miski ottavat ja pyytävät, jos eivät jaksa hoitaa, eivät jaksa ede lähteä ulos heidän kanssaan???
Olisin minäkin hyvin ihmeissäni tuollaisesta!?
..meillä käy lapset suihkussa joka ilta?!.. ja kädet pestään kun tullaan kotiin, samoin aina ruoan jälkeen. En todella voi kuvitella että suihkuteltaisiin harvemmin. Vaatteet vaihdetaan puhtaisiin joka päivä, siis myös paita ja housut. Tyttö täyttää 8, ja poika kohta 3. (Koirakin käy kurakeleillä maha- ja tassusuihkussa ;)) Vanhemmat käy joka aamu suihkussa ja aina myös harrastusten jälkeen. Ja ei todella olla mun mielestä liian hygieenisiä.