Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva - mummo ei taaskaan pessyt lapsia...

Vierailija
06.03.2011 |

Mitä mieltä ootte tälläsestä:

Lapsemme olivat sovitusti isovanhempien luona pe illasta su iltapäivään.

Kun soitimme ja sanoimme lähtevämme heille hakemaan lapsia, alkoi mummo puhelimessa kertomaan, että molemmat lapsemme ovat sitten olleet aika kipeinä, etteivät he ole voineet sen vuoksi käydä kertakaan edes ulkona.

Tämä tietenkin ihmetytti meitä aika tavalla, sillä vielä edellisenä iltana, kun kysyin illan päätteeksi tekstarilla, onko kaikki hyvin, vastaus oli "joo, kaikki oikein hyvin! " - ja nyt sitten lapset ovatkin kuulemma koko vierailun ajan olleet sairaina???

Kun pääsimme perille, lapset istuivat sohavlla, söivät pullaa ja katsoivat videoita. Mummon sanojen mukaan toisen lapsen kurkku on ollut hurjan kipeä ja tulehtuneen punainen...kun katsoin lapseni kurkkuun, se ei ollut vähääkään punainen ja lapsi myös itse sanoi, ettei häntä satu mihinkään.

Toinen lapsi oli kuulemma yskinyt kaiket yöt - jännittävää sinänsä, kun nyt ko. pienokainen näytti ainoastaan sisäilmasta nuutuneelta ja väsyneeltä, mutta ei oikeasti sairaalta hänkään - eikä hän yskinyt kertaakaan.

Kun juttelin lasten kanssa automatkalla, kävi ilmi, etteivät he myöskään olleet käyneet kertaakaan viikonlopun aikana pesulla - mummon mielestä pesulle ei ollut voinut mennä, koska lapset olivat niin "sairaita"!?!?

Ko. isovanhemmat ovat elämässään aina olleet järkeviä, siistejä ja menestyviä, kaupunkilaisia ihmisiä; kyse ei siis todellakaan voi olla mistään yleisestä ymmärtämättömyydestä, eivätkä he ole sairaita tai mitenkään stressaantuneen oloisia.

Tämä tälläinen on toki tapahtunut ennenkin; ei ulkoilua, ei pesuja - mutta ei joka kerta kuitenkaan. Lapset ovat heillä hoidossa suht harvoin.

Mitä tälläisestä pitäisi ajatella?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue enemmän, luulet vähemmän. Onneksi lapsenne saavat välillä olla ilman pesuja mummulassa.

Liika peseminen lisää lasten allergiariskiä

Liian tiivis kylvettäminen ja käsien peseminen voi lisätä pikkulasten riskiä potea vinkuvaa hengitystä ja atooppista ihottumaa, toteavat brittitutkijat. Lapsilla, joita oli reilun vuoden iässä puunattu ahkerimmin oli hieman muita enemmän ihottumaa ja vinkuvaa hengitystä reilun kahden - kolmen vuoden iässä. Peseminen näytti olevan yhteydessä erityisesti vakavan ihottuman kehittymiseen. Erot eivät selittyneet lemmikkieläimillä tai perinnöllisellä alttiudella potea allergiaoireita. Tutkijat toteavat, että puhtauden merkitystä terveydelle ei ole tulosten perusteella syytä kiistää, mutta liiallinen peseminen ja steriilin ympäristön luominen voi olla haitallista immuunijärjestelmälle.

Tutkimuksessa oli mukana yli 9000 äitiä ja isää, jotka olivat osallistuneet laajempaan lasten ja vanhempien terveyttä selvittäneeseen tutkimukseen. Vanhemmilta kysyttiin lapsen allergiaoireista tämän synnyttyä puolen vuoden ikään saakka ja uudelleen 30 - 42 kuukauden iässä. Lisäksi selvitettiin, kuinka usein vanhemmat kylvettivät ja muuten pesivät lastaan tämän ollessa reilun vuoden ikäinen.

Uutispalvelu Duodecim

(Archives of Disease in Childhood 2002;87:26-29)

Maatilalla kasvaneilla lapsilla, päivähoidossa käyvillä lapsilla sekä lapsilla, joilla on sisaruksia on todettu pienempi riski saada allergiaoireita tai sairastua astmaan.

Vierailija
42/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue enemmän, luulet vähemmän. Onneksi lapsenne saavat välillä olla ilman pesuja mummulassa.

Liian tiivis kylvettäminen ja käsien peseminen voi lisätä pikkulasten riskiä potea vinkuvaa hengitystä ja atooppista ihottumaa, toteavat brittitutkijat. Lapsilla, joita oli reilun vuoden iässä puunattu ahkerimmin oli hieman muita enemmän ihottumaa ja vinkuvaa hengitystä reilun kahden - kolmen vuoden iässä. Peseminen näytti olevan yhteydessä erityisesti vakavan ihottuman kehittymiseen. Erot eivät selittyneet lemmikkieläimillä tai perinnöllisellä alttiudella potea allergiaoireita. Tutkijat toteavat, että puhtauden merkitystä terveydelle ei ole tulosten perusteella syytä kiistää, mutta liiallinen peseminen ja steriilin ympäristön luominen voi olla haitallista immuunijärjestelmälle.

Tutkimuksessa oli mukana yli 9000 äitiä ja isää, jotka olivat osallistuneet laajempaan lasten ja vanhempien terveyttä selvittäneeseen tutkimukseen. Vanhemmilta kysyttiin lapsen allergiaoireista tämän synnyttyä puolen vuoden ikään saakka ja uudelleen 30 - 42 kuukauden iässä. Lisäksi selvitettiin, kuinka usein vanhemmat kylvettivät ja muuten pesivät lastaan tämän ollessa reilun vuoden ikäinen.

Uutispalvelu Duodecim

Maatilalla kasvaneilla lapsilla, päivähoidossa käyvillä lapsilla sekä lapsilla, joilla on sisaruksia on todettu pienempi riski saada allergiaoireita tai sairastua astmaan.

En vaivaudu kommentoimaan kopioimiasi itsestäänselvyyksiä tämän enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutispalvelu Duodecim

En vaivaudu kommentoimaan kopioimiasi itsestäänselvyyksiä tämän enempää.

Vierailija
44/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi hoitajat lapsillesi jostain muualta.

Vierailija
45/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole se, että mummo ei ole pessyt lasten hampaita kahtena päivänä, koska se nyt ei todellakaan ole kohtalokasta. Ongelma on mummon krooninen valehtelutaipumus, eli hän väittää lasten olleen kauhean sairaita, vaikka lapset itse eivät ole huomanneet olleensa sairaita. En ole psykiatri, joten en osaa edes arvata mistä tällainen valehtelu kumpuaa.

Ja juu, meidän perheessä on jäänyt lapsilta hammas- ja takapuolenkin pesut väliin monesti, eikä siitä ole mitään hirveitä seurannut. Meidän mummot eivät muuten koskaan ota kahta lasta kerrallaan hoitoon, koska eivät vaan jaksa sitä vahtimista.

Vierailija
46/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset ovat viikonloppuna vähän vähemmillä pesuilla. Laitat kotiin palatessaan ne kunnon kylpyyn.

Vierailija
47/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat eivät selvästikään JAKSA huolehtia lapsista riittävästi, kuten nykyiset ohjeet suosittelevat. Et siis enää anna lapsia heille KOKONAISEKSI viikonlopuksi tai huolehdit suihkutuksesta ennen ja hyväksyt sen asian.

Miksi lasten on pakko olla koko viikonloppu isovanhempien kanssa, pyytävätkö isovanhemmat todella koko viikonlopuksi? Miksei yksi yö riitä?

Järkevä ihminen ymmärtäisi, etteivät isovanhemmat jaksa ja tyytyisi yhteen yöhön+ päivään esim. ja huolehtisi omien lasten pesusta ja hoidosta ihan itse.

Vierailija
48/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä nähdään että hygienia on mennyttä kalua av-lapsilla...jos tyttöjen pyllyjä ei pestä päivittäin,ei ihme että haisee teinit!niitä ei yksinkertasesti ole opetettu peseytymään kotona!joten,annetaan noitten paskaperseitten olla,niille kun ei mene perille ees rautalangalla...juu,menenkin tästä iltapesulle=) =)

Vierailija
49/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ei ole jaksanut noudattaa noita teidän ohjeita, ei ehkä ole katsonut tarpeelliseksikaan ja sitten keksi tuollaisen hätävalheen.

Mun mielestä teidän ei pitäisi velvoittaa isovanhempia noudattamaan noin tarkkoja hoito-ohjeita etenkin kun kyse on (vain) kahden yön vierailusta.

Mitään haittaahan tuosta ei lapsille ollut.

Vierailija
50/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka että kuulostaa ihan meidän arjelta. Lapset ei käy joka päivä ulkona ja ei myöskään suihkuteta kuin 2-3 krt viikossa.

Toki pääsääntöisesti ulkona ollaan joka päivä mutta en minä siitä olisi millänikään. Lähinnä olisin onnellinen että joku on viitsinyt hoitaa lapsiani ja itse olen saanut hengähtää.

Kylää maailma on mennyt kummalliseksi kun ihan kaikesta saadaan ongelma aikaiseksi. Kauhea vaatimjus koko ajan että lapsia pitää jaksaa isovanhempien hoitaa koko ajan ja sitten ei kuitenkaan kelpaa heidän tapansa toimia.

Joten mitä tästä opimme? Hoidas itse lapsesi äläkä valita kuten joku taisikin jo vastata...

Vierailija
51/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt mahdotonta sisäistää? Lapseni ovat heillä todella harvoin.

Ymmärrän toki, että monilla ei isovanhempia ole, se on ikävää, mutta se on asia, joka ei kuulu tähän. En siltikään luovu lasten jokailtaisesta hammas-ja takapuolenpesuista.

Vierailija
52/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillehan tuossa hallaa teet jos et päästä heitä enää mummolaan. Mieti nyt vähän - oikeastihan mitään haittaa tuosta pesemättömyydestä ei ole.

( 4. Miksi he pyytävät lapset luokseen, kun eivät selvästikään viisi heidän kanssaan mitään tehdä? En ymmärrä sitäkään. Jatkossa toimin toisin; en anna lapsia heille.

Vierailija
53/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käyt seuraavalla kerralla ihan itse pesemässä ne lastesi takapuolet kun ovat siellä isovanhemmilla yökylässä. Ettei katso rupea sitten harmittamaan.

Onko tämä nyt mahdotonta sisäistää? Lapseni ovat heillä todella harvoin. Ymmärrän toki, että monilla ei isovanhempia ole, se on ikävää, mutta se on asia, joka ei kuulu tähän. En siltikään luovu lasten jokailtaisesta hammas-ja takapuolenpesuista.

Vierailija
54/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä nähdään että hygienia on mennyttä kalua av-lapsilla...jos tyttöjen pyllyjä ei pestä päivittäin,ei ihme että haisee teinit!niitä ei yksinkertasesti ole opetettu peseytymään kotona!joten,annetaan noitten paskaperseitten olla,niille kun ei mene perille ees rautalangalla...juu,menenkin tästä iltapesulle=)

=)

Meillä ei opeteta lapsille tuollaista kielenkäyttöä ja pesemme kyllä alapesut päivittäin ja huolehdimme lasten hygieniasta, emmekä hoidata isovanhemmillamme lapsia viikonloppuisin. En vaadi vanhempiani hoitamaan lapsiani ja jos huomaan heidän olevan väsynyt, etenkään silloin. Meillä eivät lapset ole koskaan olleet yökylässä mummolassa ilman meitä. En tajua miksi pitäisi. Minä huolehdin lapsistani ja hygieniasta itse.

Mitäs itse teille sillä aikana? Miten arvostelet isovanhempia, jos et itse kykene olemaan viikonloppua lastesi kanssa?

Vierailija
55/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käyt seuraavalla kerralla ihan itse pesemässä ne lastesi takapuolet kun ovat siellä isovanhemmilla yökylässä. Ettei katso rupea sitten harmittamaan.

Onko tämä nyt mahdotonta sisäistää? Lapseni ovat heillä todella harvoin. Ymmärrän toki, että monilla ei isovanhempia ole, se on ikävää, mutta se on asia, joka ei kuulu tähän. En siltikään luovu lasten jokailtaisesta hammas-ja takapuolenpesuista.

Vierailija
56/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kamalan ällöttävä ihminen mutta täällähän on monta kuvottavaa äitiä!! oletan siis että tekään ette käy pesulla edes joka toinen päivä kun ette lapsiannekaan pese kun "ei tarvii". meille en päästäis vessanpöntölle istumaan teijän paskasta lasta,hyi saatana..tai teitä!! onpas ällöttävää porukkaa kertakaikkiaan.

olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä kun pyyhin joidenkin lasten paskaperseitä niin hais alkkareista lähtien koko pentu!!!

Vierailija
57/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hakiessani ainoa asia mihin kiinnitin huomiota oli se, että lapset olivat tyytyväisen oloisia!

Kävi ilmi että nukkumaan oli menty pari tuntia tavallista myöhemmin, enkä edes kysynyt oliko hampaita pesty. Pääasia oli että lapset olivat viihtyneet ja mummokin oli tyytyväinen.

Vierailija
58/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kamalan ällöttävä ihminen mutta täällähän on monta kuvottavaa äitiä!! oletan siis että tekään ette käy pesulla edes joka toinen päivä kun ette lapsiannekaan pese kun "ei tarvii". meille en päästäis vessanpöntölle istumaan teijän paskasta lasta,hyi saatana..tai teitä!! onpas ällöttävää porukkaa kertakaikkiaan.

olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä kun pyyhin joidenkin lasten paskaperseitä niin hais alkkareista lähtien koko pentu!!!

että tuollaista kieltä käyttävä ihminen hoitaisi lapsiani, tosin meillä lapset pestään päivittäin...

Vierailija
59/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että mummo EI USKALLA ulkoilla niiden kanssa. Pelkää että jotain sattuu, lapset karkaa tms.

Ja en minäkään ihan tuota pesuhysteriaa ymmärrä? Kärsivätkö lapset kroonisesta ripulista vai miksi jostain pyllypesusta moinen haloo? Jos vatsa toimii normaalisti, pyyhkimisen pitäisi riittää.

Ja kädet lapset osaa itsekin pestä vessakäynnin jälkeen viimeistään 2-vuotiaana. Eikö teidän osaa?

Vierailija
60/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei opeteta lapsille tuollaista kielenkäyttöä ja pesemme kyllä alapesut päivittäin ja huolehdimme lasten hygieniasta, emmekä hoidata isovanhemmillamme lapsia viikonloppuisin. En vaadi vanhempiani hoitamaan lapsiani ja jos huomaan heidän olevan väsynyt, etenkään silloin. Meillä eivät lapset ole koskaan olleet yökylässä mummolassa ilman meitä. En tajua miksi pitäisi. Minä huolehdin lapsistani ja hygieniasta itse.

Mitäs itse teille sillä aikana? Miten arvostelet isovanhempia, jos et itse kykene olemaan viikonloppua lastesi kanssa?

AP:n lapsiahan oli ainakin ihan varta vasten pyydetty viikonlopuksi kylään?

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan