Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva - mummo ei taaskaan pessyt lapsia...

Vierailija
06.03.2011 |

Mitä mieltä ootte tälläsestä:

Lapsemme olivat sovitusti isovanhempien luona pe illasta su iltapäivään.

Kun soitimme ja sanoimme lähtevämme heille hakemaan lapsia, alkoi mummo puhelimessa kertomaan, että molemmat lapsemme ovat sitten olleet aika kipeinä, etteivät he ole voineet sen vuoksi käydä kertakaan edes ulkona.

Tämä tietenkin ihmetytti meitä aika tavalla, sillä vielä edellisenä iltana, kun kysyin illan päätteeksi tekstarilla, onko kaikki hyvin, vastaus oli "joo, kaikki oikein hyvin! " - ja nyt sitten lapset ovatkin kuulemma koko vierailun ajan olleet sairaina???

Kun pääsimme perille, lapset istuivat sohavlla, söivät pullaa ja katsoivat videoita. Mummon sanojen mukaan toisen lapsen kurkku on ollut hurjan kipeä ja tulehtuneen punainen...kun katsoin lapseni kurkkuun, se ei ollut vähääkään punainen ja lapsi myös itse sanoi, ettei häntä satu mihinkään.

Toinen lapsi oli kuulemma yskinyt kaiket yöt - jännittävää sinänsä, kun nyt ko. pienokainen näytti ainoastaan sisäilmasta nuutuneelta ja väsyneeltä, mutta ei oikeasti sairaalta hänkään - eikä hän yskinyt kertaakaan.

Kun juttelin lasten kanssa automatkalla, kävi ilmi, etteivät he myöskään olleet käyneet kertaakaan viikonlopun aikana pesulla - mummon mielestä pesulle ei ollut voinut mennä, koska lapset olivat niin "sairaita"!?!?

Ko. isovanhemmat ovat elämässään aina olleet järkeviä, siistejä ja menestyviä, kaupunkilaisia ihmisiä; kyse ei siis todellakaan voi olla mistään yleisestä ymmärtämättömyydestä, eivätkä he ole sairaita tai mitenkään stressaantuneen oloisia.

Tämä tälläinen on toki tapahtunut ennenkin; ei ulkoilua, ei pesuja - mutta ei joka kerta kuitenkaan. Lapset ovat heillä hoidossa suht harvoin.

Mitä tälläisestä pitäisi ajatella?

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin pestään ihan koko vartalo ja usein kylvetäänkin.

Kädet ja naama pestään jokaikisen ruokailun jälkeen ja kädet myös ennen ruokailua sekä ulkoilun jälkeen.

Kakkapyllyn pyyhin aina myös kostealla paperilla tai kosteuspyyhkeellä, jotta mitään ei jää pyllyyn. Jos on ollut tahmeaa kakkaa, mennään suihkuun. Kesäisin suihkuteltiin jalkoja joka ilta, kun kulkivat paljain jaloin.

En suihkuttele pyllyjä joka päivä, kun eivät käytä enää vaippoja (sitä ennen kyllä, koska vaipat hautovat niitä pyllyjä). Eivät haise meidän lasten pyllyt eivätkä ole likaisia. Alusvaattet vaihdetaan päivittäin. Hampaat pestään kahdesti päivässä.

Miten likaisia pyllyjä teidän lapsillanne on, jos ne haisevat päivän päätteeksi tai ovat hikisiä? Itselläni on kaksi sairautta, joiden syntymiseen on vaikuttanut liiallinen hygienia. Olen tästä syystä tarkka siitä, että meillä ei liikoja desinfioida tai suihkutella tai pestä tai puunata. Kerran viikossa pestään vessa ja mopataan, imuroidaan ehkä kahdesti viikossa. Kun lapseni tulevat kouluikään, pidän paremmin huolen siitä, että joka toinen päivä peseydytään kunnolla ja aina liikuntaharrastusten jälkeen. Noin 10-vuotiaina aletaan peseytyä joka päivä, kun alkaa se hikoilukin ihan eri tavalla.

Inhoan liikaa veden tuhlausta hygieenisin syin. Olen saanut itseäni hoitavilta lääkäreiltä hyvinkin tarkkoja selostuksia ihoa suojaavista bakteereista ja kehotuksia välttää liikaa vartalon jynssäämistä. Puhdas on hyvä olla mutta se ei todellakaan tarkoita joka vessakäynnin jälkeen peseytymistä...

Vierailija
82/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo saattoi olla väsynyt ja lapset Vierailija - 06.03.11 10:33 (ID 12222549) kipeitä. Ajattelisit vähän mummo parkaa. Hän on vanhempi ihminen eikä varmasti jaksa samalla lailla puunata lapsia kuin sinä. Kannataisiko pesut hoitaa kotona ja antaa mummojen nauttia laatuajasta.

Mummo valehteli - enkä ymmärrä MIKSI??? Ja he kun nimeomaan PYYSIVÄT lapset heille viikonlopuksi! Lapset ovat 4v ja 5v ja sen ikäisiä jo, että osaavat kertoa ihan sopntaanisti, jos tapahtuu jotain erikoista, kuten " me ei käyty ollenaakn, kertaakaan pesulla, koska mummo sanoi, että me ollaan niin sairaita, ettei voida". Just. Kysyin sitten, että eikö hamapaitakaan voinut pestä, niin lapset sanoivat, että " ei pesty, kun ei kipeenä tarvitse". -ap-

Puolustelet omaa kantaasi, vaikka itse pyysit kertomaan mitä mieltä muut ovat tuosta jutusta. Minun mielestäni olet kauhea nipottaja. Lapsille ei VARMASTI ole koitunut mitään haittaa siitä, että eivät ole peseytyneet pariin päivään. Tämä ei tarkoita sitä, että hygieniasta ei tarvitse lainkaan huolehtia!!!

Jos mummon hoito ei kelpaa, niin MENE SINNE MUMMOLAAN ITSE LASTEN KANSSA ja hoida niitä siellä mummolassa haluamallasi tavalla, anna mummon vaan nauttia lasten seurasta. Hommaat sitten erikseen lastenvahdin, jolle maksat tuntipalkkaa ja kerrot, mitä tehtäviä hänen tulee suorittaa sinun poissaollessasi.

Näin kaikki ovat tyytyväisiä eikä sinun enää tarvitse tulla tänne valittamaan ja haastamaan riitaa turhan takia. Korkeintaan voit sitten toivoa sympatioita siitä, että lapsenvahdille pitää maksaa.

On kyllä aika vaikea löytää lastenvahtia kokonaiseksi viikonlopuksi, mutta kun maksat kunnon tuntipalkan, niin varmaan löydät hyvän hoitajan vapaan viikonloppusi ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohtunut. Ei voi tajuta sellainen, joiden lapsilla on täydellinen mummo :/

83

Vierailija
84/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun. Kummallista toimintaa.

Jos minulla olisi lapsia hoidossa viikonlopun, ja he sairastuisivat niin että se vaikuttaisi esim ulkoiluun ja muihin perustoimintoihin, soittaisin ilman muuta lasten vanhemmille. Sanoisin että nyt vaikuttavat vähän kurkkukipuisilta, kannattaako viedä ulos vai onko parempi että ollaan sisällä. Siinä vanhemmat saavat tehdä päätöksen että hakevatko hoidosta jo etuajassa.

Outoa että jonkun mielestä 4-5-vuotiaiden pitäisi itse kylässä huolehtia hampaiden pesusta ja muusta. Kyllä se on vielä aikuisen tehtävä muistutella ja huolehtia ja tuonikäiseltä tarkistaakin ne hammaspesut. Varsinkin kylässä saattaa kotirutiinit lapselta unohtua kun tavat ja paikka on eri. Lapsen perusoikeuksista eli myös puhtaudesta täytyy kyllä aikuisen huolehtia. Inhottavaa olla monta päivää ilman hammaspesua tai alapääpesuja.

En kyllä ap yhtään ihmettele että lapsesi ovat harvoin mummon hoidossa. Varsinkin se valehtelu vaikuttaa kummalliselta. Ja joo, ei minusta olisi nyt kamalaa että yhtenä päivänä jää ulkoilu tai iltapseut väliin, saattaahan kylässä olla muuta hauskaa tekemistä tai nukkumaanmeno riehaannuttaa niin paljon että pesut unohtuvat mutta jos lapset ovat hoidossa useamman päivän ilman että perushoito on riittävää niin ihmettelen.

Vanhempi kyllä tuntee lapsensa, uskon että ap havaitsee lapsista onko istuttu teeveen äärellä koko viikonloppu tai ovatko lapset viihtyneet.

Harmillinen juttu. Jostain syystä joko mummo ei jaksa huolehtia lapsista mutta ei kehtaa sanoa sitä vaan pyytää hoitoon kohteliaisuudesta, tai ihan aidosti haluaa hoitaa lapsia mutta ei jaksa hoitaa kaikkea siihen kuuluvaa.

Vierailija
85/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ainakaan vielä ole tyrmännyt. Ja mun 4 ja 5-vuotiaat ovat kyllä osanneet iltarutiininsa, viimeistään pienellä muistutuksella. Vieraat hoitajat ovat kertoneet, ettei ole tarvinnut edes sanoa yöpuvun pukemisen jälkeen.

Vierailija
86/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuivaihoinen ei kaipaa liian usein vesipesuja!

Ja toinen pointti - siskoni likalla oli aikoinaan jo alakouluikäisenä hiivaa yms. Joka ilta pestiin alapää ja saippualla.

Meillä nyt samanikäinen peseytyy 2-3 krt viikossa suihkussa/saunassa. Pikkarit vaihdetaan tietty joka aamu. Ei hiivaa tms. Eikä haista.

Eli uskon, että herkkäihoisilta/geenisiltä pestään hyvät bakteerit pois turhalla hössöttämisellä.

Vierailija
87/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ainakaan vielä ole tyrmännyt. Ja mun 4 ja 5-vuotiaat ovat kyllä osanneet iltarutiininsa, viimeistään pienellä muistutuksella. Vieraat hoitajat ovat kertoneet, ettei ole tarvinnut edes sanoa yöpuvun pukemisen jälkeen.

Jostain muusta mummon käytös johtuu.

Joku kimpaantui, että miksi tulen "riitelemään" tänne?

No katsos, kun mä en niinku riitele, että sen suhteen huoli pois. Olen ihan todella kiinnostunut kuulemaan ihmisten ajatuksia. Ei se silti tarkoita sitä, ettenkö olisi joskus voimakkaastikin eri mieltä.

Vierailija
88/134 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummulassa oli sauna kerran viikossa ja suihkua ei edes ollut. Taloon ei tullut lämmintä vettäkään. Kotona tuli hieman useammin käytyä, mutta vain kun olin likainen tai hikinen. Olen vakaassa uskossa, että tämä on yksi syy miksi en koskaan saanut koulussa kierteleviä tauteja.

Jos lapsi on sairas, niin saattaa parantaa oloa kun käy pesulla. Mutta viikonlopun yli voi hyvin olla ilman pesua.

Vierailija
89/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset likaantuvat ihan yhtalailla joten kylla nekin tarvitsevat pesun joka paiva tai edes joka toinen paiva. Kesalla esim. pollyaa hiekka jota on sitten hiuksissa jne. Ei se iho siita pesusta kuivu jos on oikeanlaiset pesuaineet. Minulla on sellainen anoppi etta niiden kotona on todella likaista ja lapseni ovat siella aina valilla hoidossa. Saan pesta aina kaikki vaattet (kaytetyt ja kayttamattomat) kun ne haisevat niin pahalle seka tietenkin kuuraan lapset puhtaaksi. Olen ajatellut etta ei ne siita viikonloppureissusta kuole jos ovat pari paivaa likaisina.

Vierailija
90/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kauhukseni huomannut, että omat vanhempani ( n. 60-vuotiaita ) ovat vähentäneet suishkussakäyntiään radikaalisti; jos esim. olen heidän luonaan pitkän viikonlopun, niin saattaa olla, ettei kumpikaan käy koko aikana suihkussa!!??

Jouduin sanomaan äidilleni kerran, että "hei anteeks nyt, mutta sä kuule haiset kauheesti hieltä". Se oli hirveän noloa ja törkeetä minulta, mutta mä en kestänyt sitä, että mun äiti - kiva ja tavallinen nainen - haisee hieltä, muttei mene suihkuun!?

Sama tilanne isälläni; jos he tulevat meille käymään, niin se sohva, jolla isäni makailee ja lukee, haisee sellaselta hikitunkkaselta sen jälkeen. Ihan totta, tää on kauheeta!

Meinaan vaan, että ehkä Ap:n tarkoittama mummokin on tollanen, ettei pese itseään enää jostain syytä niin usein, eikä siksi tajua, että laset on hyvä pestä kevyesti päivittäin.

Vierailija
91/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu ei niinkään. Kaatuuko maailma jos ei ulkoile tai peseydy...

Voittehan te itse pestä lapsenne ennen ja jälkeen mummolavisiittiä. Se että lapsi ei peseydy vajaan kahden vuorokauden aikana, ei nyt niin vaarallista ole. Sit olis eri juttu, jos lapset olis mummolassa viikon.

Hampaidenpesusta toivoisin todella hoitajan huolehtivan aamuin illoin ja tietty pestään, jos jotain sotkua tulee tai vaikka hätä housuun. Mutta muuten ei terve lapsi siitä pilalle mene, jos vuorokausi tai pari on peseytymättä.

Sama juttu ulkoilun kanssa. Eihän aina muutenkaan pääse ulos, jos vaikka on kova pakkanen.

Vierailija
92/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskennellessäni minusta oli kyllä tosi inhottavaa, kun joidenkin lasten alapäät haisivat. Vanhemmat antavat lapsensa ulkopuolisille hoidettaviksi, eivätkä huolehdi siitä, että lapset ovat sellaisessa kunnossa, että heitä on kiva hoitaa.

Samat lapset olivat usein muutenkin likaisia - tukka oli usein likaisen oloinen, vaatteet olivat tahraiset jo hoitopäivän alkaessa, ja perheenjäsenetkin olivat vähän homssuisen ja likaisen oloisia.

Pienen lapsen oma vikahan se ei ole, mutta kyllä hoitaja saattaa tahtomattaankin vähän alkaa karsastaa lasta, joka ei ole puhdas. Ei likaista, rasvatukkaista lasta ole kiva pitää sylissä, ja kyllä pyllyä pyyhkiessä se haiseva alapää ällöttää. Oman lapsen hajut kestää, eikä niitä ehkä sillä tavalla huomaa - mutta olisi minusta ihan asiallista hoitaa lapsensa siistiin kuntoon silloin, kun vie heidät päivähoitoon.

En tietenkään puhu nyt ap:sta. Olen täysin hänen puolellaan. Samoin muistuttaisin, että terveydenhoidon suosituksissa kehotetaan niin lapsia kuin aikuisiakin pesemään alapäänsä kerran päivässä. Kaikki muut selitykset ovat ihmeellisiä selityksiä ja tekosyitä ilmeisesti sille laiskuudelle, joka joillakin tuntuu omasta ja lapsen hygieniasta huolehtimisen suhteen rehottavan...

Vierailija
93/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida lapsesi itse, äläkä täällä valita.

Vierailija
94/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen epaolennaiseen takerrutte. Missaan ei viitattu etta ap on kompulsiivinen pesuaddikti tai kiittamaton vanhempiensa avusta.

MUTTA jos antaa jollekki lapset hoitoon noinkin pitkaksi aikaa kuin viikonlopuksi niin se etta lapset ovat viela elossa ei ole onnistuneen vkonlopun maaritelma.

Kylla tollaseen aikaan kuuluisi pesut, askartelut, puuhastelu ja ulkoilut. Se etta lapset makaavat soffalla ja kattovat tvta vkonlopun, jotta vanhemmat voivat kayda jossain ei ole hyvaksyttavaa. Mina ainakin mielummin jattaisin menot valiin kun jattaisin lapseni tollaseen "hoitoon".

Ymmaran sua ap, keskulisin kylla kovasti aitisi kanssa. Btw mun aiti on samanlainen ja en tieda onko vaan laiskuutta. Joo ruokia ei saa hommattua tai sitten omplee rasti hommia kun muksut on siella.

En vie sinne hoitoon.

Vierailija
95/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä oon susta

v a i k k a meillä pestään vähintään kerran päivässä lasten alapäät (aina kakan jälkeen) ja vaihdetaan j o k a päivä k a i k k i puhtaat vaatteet ja huolehditaan hygieniasta, niin ei tulisi mieleenkään rutista, kitistä, valittaa teinipissiksen tavoin mummon hoidosta.

Lasten kuuluu ulkoilla päivittäin, m u t t a lapset eivät taatusti mene rikki, sairastu tai muutakaan vaikkeivät päässeet ulos.

Ne ei taatusti sairastunut pesemättömyydestä.

Ei kun kakarat suihkuun ja puhtaat vaatteet päälle ja aikaa on mennyt vajaa puol tuntia. Mikä on siis ongelma?

Ei ole muut vaihtoehtoa kun että, ihmisellä joka on tollanen rutisija, on elettyä elämää vähän takana ja elämäkokemusta heikonlaisesti.

ÄLÄ HYVÄ IHMINEN ENÄÄ ANNA HOITOON JOS TUOLALNEN JÄRKYTTÄÄ SUN ELÄMÄÄ NOIN PALJON ETTÄ SIITÄ JAKSAT TÄNNE KOMMENTOIDA.

Vierailija
96/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laadukasta hoitoa, niin siitä hoidosta pitää maksaa. Ei ole isovanhempien tehtävä tarjota virikettä virikkeen perään, pestä ja puunata hiki hatussa.

Jos ei hoida lapsiasi itse, palkkaa maksullinen hoitaja. Esim. varamummopalvelua saa viikonloppuisin noin 50 e / tuntia.

Vierailija
97/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä pylly pestään molemmilta, 5 ja 3 -vuotiailta käsisuihkulla kakan jälkeen. Tuon ikäisillä se omatoiminen pyllynpyyhkiminen on vähän niin ja näin joten homma pitää varmistaa.

Kädet ja kasvot sekä hampaat pestään aamulla. Kädet aina wc-käynnin ja ruokailun yhteydessä. Kasvoja, siis suunympärystää pitää heidän pestä usein ruokailun jälkeen.

Illalla hampaat ja tietysti kädet kun on käyty viimeisen kerran vessassa ennen nukkumaanmenoa.

Talvella nopea suihku hiustenpesuineen 2 x viikossa. Kesällä joutuu usein päivittäisen pikasuihkun ottamaan.

Puhtaat alusvaatteet päivittäin. Samoin sisävaatteet joka päivä puhtaat jos ovat päiväkodissa, kotona olessa saatetaan mennä samoilla sisävaatteilla kaksikin päivää.

Mutta ap:n tilanteen ymmärrän, että harmittaa. Ymmärrän myös mummon tilanteen. Ovat sitä sukupolvea jolloin pyykki pestiin kerran viikossa jollakin pulsaattorikoneella. Saunassa käytiin se kerta, kaksi viikossa eikä suihkuja tietenkään olluyt. Meilläkin anoppimummo pihistelee lasten vaatteiden vaihdossa, esim. poikamme pitäisi pitää samoja alushousuja kolmekin päivää jos hän saisi päättää! Ja pissassahan ne ovat päivän päätteeksi jollakin kolmivuotiaalla omatoimiselle pissaajalla! Silti ne pissalle tuoksahtavat vaatteet kuulemma kelpaisi seuraavana päivänä...

Vierailija
98/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen aivan samoin! Kotona pärjättäisiin vähemmälläkin pesulla mutta ajattelen päiväkotikavereita ja päivähoidon työntekijöitä, ettei heidän tarvitsisi minun haisuleitteni kohdilla olla hengittämättä :) Siksi laitan lapselleni joka päivä puhtaat vaatteet, kasvot ja kädet, hampaat pestään joka aamu. Ja tukka kammataan.

Samoin pylly pestään joka päivä ja talvisin suihku harvemmin. Vaikka ovatkin omia lapsia niin kyllä se omankin lapsen pehva aika tunkkaiselle vessassa tuoksahtaa jos ei olla pesty.

työskennellessäni minusta oli kyllä tosi inhottavaa, kun joidenkin lasten alapäät haisivat. Vanhemmat antavat lapsensa ulkopuolisille hoidettaviksi, eivätkä huolehdi siitä, että lapset ovat sellaisessa kunnossa, että heitä on kiva hoitaa. Samat lapset olivat usein muutenkin likaisia - tukka oli usein likaisen oloinen, vaatteet olivat tahraiset jo hoitopäivän alkaessa, ja perheenjäsenetkin olivat vähän homssuisen ja likaisen oloisia. Pienen lapsen oma vikahan se ei ole, mutta kyllä hoitaja saattaa tahtomattaankin vähän alkaa karsastaa lasta, joka ei ole puhdas. Ei likaista, rasvatukkaista lasta ole kiva pitää sylissä, ja kyllä pyllyä pyyhkiessä se haiseva alapää ällöttää. Oman lapsen hajut kestää, eikä niitä ehkä sillä tavalla huomaa - mutta olisi minusta ihan asiallista hoitaa lapsensa siistiin kuntoon silloin, kun vie heidät päivähoitoon. En tietenkään puhu nyt ap:sta. Olen täysin hänen puolellaan. Samoin muistuttaisin, että terveydenhoidon suosituksissa kehotetaan niin lapsia kuin aikuisiakin pesemään alapäänsä kerran päivässä. Kaikki muut selitykset ovat ihmeellisiä selityksiä ja tekosyitä ilmeisesti sille laiskuudelle, joka joillakin tuntuu omasta ja lapsen hygieniasta huolehtimisen suhteen rehottavan...

Vierailija
99/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en käsitä näitä monia moittivia viestejä, joita olet saanut. Olisin itsekin ihmeissäni tuosta mummon valehtelemisesta. Ja se, ettei jaksa viedä lapsia ulos kertaakaan, on huolestuttavaa. Oman lapseni molemmat mummot jaksoivat kyllä hyvin hoitaa ulkoilun ja pitäisi olla selvää, että ainakin hampaat pestään joka aamu ja ilta.

Eri asia sitten, kun mummot itse alkoivat sairastella niin, että liikuntakyky vaikeutui. Mutta silloin lapsia ei heidän hoitoonsa enää annettukaan.

Muistihäiriöiset ovat usein semmoisia, että sepittelevät valheita perustellakseen omaa käytöstään.

Vierailija
100/134 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei c´moon - on täysin naurettavaa väittää, että allergiariski kasvaisi siitä, että lapset pesevät naamansa ja kätensä ( ja takapuolensa ) iltaisin?

Jonkun tutkimuksen mukaan Suomessa pestään Euroopan huonoiten lasten hampaita.

En uskonut ko. tutkimukseen ennen tätä ketjua, nyt valitettavasti uskon:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän