Riitaa rahankäytöstä / laskujen maksusta miehen kanssa
Mies tienaa 2 kertaa enemmän kuin minä (on hyvätuloinen), on kuitenkin sitä mieltä että kaikki laskut yms. menot pitäisi maksaa puoliksi. Minulla menee iso summa rahaa työmatkoihin, mies kulkee ilmaiseksi työnantajan piikkiin ja samaa koskee kännykkälaskuja. Minä maksan omani sekä samassa yhteydessä myös adsl-maksut ja miehen mukaan niitä ei oteta huomioon, koska ovat henk.koht. menojani. Minä myös kustannan kaikki lapsen menot (vaatteet, harrastukset) mutta niitäkään ei kuulemma lasketa. Minulla ei laskujen maksun ja lapsen menojen plus ruokakulujen jälkeen jää omaan käyttöön mitään, miehellä kuluu kuukaudessa tupakkaan ja viinaan yli 400€, eli sen verran vähintään jää hänellä puhtaasti omaan käyttöön... Mielipiteitä?
Kommentit (86)
Meillä minä tienaan reilu tuhat euroa miestä enemmän.
Meillä minä maksankin malkein kaikki laskut, olen myös varakkaampi, omistan asunnon, joten maksan kaikki siihen liittyvät kulut.
Meillä tasataan siten, että molemmille jäisi suunnilleen saman verran käyttörahaa omiin menoihin (siis vaatteisiin, viihteeseen yms.).
Eli vaikka minä olen opiskellut enemmän ja mm. siksi saan parempaa palkkaa, ei minulle jää enemmän omaa käyttörahaa.
Teemme siis niin, että emme jaa kuluja vaan jaamme kulut niin, että molemmilla on saman verra rahaa pakollisten kulujen jälkeen.
Surullisimmalta teidän kohdalla kyllä kuulostaa tuo alkoholi.
se toinen harrastus on nimittäin viikonloppuna päiväsaikaan. Ja siihen toteaisin kun joku sanoi että jopa luistelu on ulkoistettu sen, että käyn myös itse hänen kanssaan luistelemassa. Tuolla luistelukoulussa on paljon samanikäisiä lapsia ja tekevät yhdessä kaikkea kivaa, ulkojääkentällä ei yleensä koskaan ole ketään muuta samaan aikaan. Jos lapsi ei harrastuksissa tykkäisi käydä ja näyttäisi rasittuvan niistä, en häntä tietenkään niihin veisi.
t. ap
teidän perheessä selvästi on kuningas alkoholi, joka määrää ja loistava juttu, että voit viedä lapsen pois katsomasta isäänsä.
Mutta mieti, jos itse pienenä lapsena joutuisit katsomaan kännistä isääsi ? Ajattele lapsesi kannalta ja muuttakaa pois tai heitä ukko pihalle.
Musta on ihmeellistä, että nykyään on paljon perheitä, joissa paremmin tienaava mies elää ihan omaa elintasoaan vaimoonsa verrattuna. Meillä mies tienaa nettona 3000 e ja minä 2600e, olemme sopineet, että laitamme molemmat rahaa yhteiselle tilille siten, että molemmille jää omaan käyttöön tonni kuussa. Yhteiseltä tililtä maksamme lainanlyhennykset, vastikkeen, ruoat, lapsen päivähoidon, sähkön, hesarin, vakuutukset, adsl:n, lapsen vaatteet, lapsen muut menot (esim. kampaaja, tanssitunnit), yhteiset ravintolassa syömiset yms.
Omistaan maksavat molemmat kännykkälaskut, omat vaatteet, kampaajalla/parturissa käynnit, julkisen liikenteen liput, omat mieliteot, omat harrastukset, työpaikalla ruokailun yms.
lapsi kiinnosta, kun se kerran on sinun lapsesi, ei teidän lapsenne kaikissä näissä teksteissäsikin. Mä en ymmärrä miksi ilmaiset asian noin, onko todella niin, että miehelläsi on vain rahoittajan rooli perheessänne?
eli sinäkö et koskaan sano "lapseni", vaan aina joka tilanteessa muistat korostaa, että "lapsemme"?
Mutta mies ei tosiaan koskaan ole ottanut kunnolla vastuuta lapsesta, olettaa aina että minä hoidan kaiken (eli hän voi esim. sammua ihan mihin aikaan illasta vain, kyllähän minä laitan nukkumaan jne. Tosin ei välitä pysyä selvin päin silloinkaan, jos jää kahdestaan lapsen kanssa, mistä syystä en heitä kaksin enää jätäkään).
t.ap
Ei todellakaan vaikuta hyvältä tilanteelta; lähde pois vaikka se on vaikeaa ja sattuu. Mutta pelasta lapsi; kenenkään ei pitäisi joutua elämään tahtomattaan alkoholistin kanssa. Sinä voi valita kestätkö kännikalaa, lapsesi ei.
Mitkä syyt pitää sinua onnettomassa liitossa?
Esim. Martta-liiton sivuilta löytyy hyvä pohja, jota voi muokata itselle sopivaksi. Minäkin joskus purnasin siitä, että maksan enemmän kuluja, mutta kun tein tarkat laskelmat, niin ei se ihan niin ollutkaan. Tiliotteiden, laskujen ja kuittien perusteella voi laskea kummankin tulot ja menot. Minusta kännykkälaskut ja omat vaatteet yyms. ovat omia kuluja, jaettavia ovat lapsen ja kodin kulut. Ap:n tilanteessa olisin eniten huolissani suurista päihdekuluista. Päihtyneen miehen kanssa ei voi keskustella mistään asiasta ns. normaalisti, koska tällaisen miehen mielestä kaikki muut ovat aina väärässä. Kun teet nuo laskelmat, niin sitten voitte yrittää sopia, mitä kuluja vähennetään. Lapsellasi on tavallista enemmän harrastuksia, ja miehen viihdekulut ovat kohtuuttomat. Älä jää katsomaan miehen alkoholisoitumista, mikäli hän ei halua juomistaan vähentää.
Hän on luuseri, hän on väärässä, lapsella on liikaa harrastuksia. Utelette palkkojen euromääriä vaikka periaatteet on tehty selväksi jo avauksessa - luetteko ollenkaan näitä ketjuja, vai heittelettekö vain jotain mitäsattuu? Millaisia ihmisiä te oikein olette?
Mulle kävi ihan just samalla tavalla täällä kerran. Aloitin ketjun itselleni kipeästä aiheesta ja pyysin neuvoja ja lohdutusta.
Alkuun, niin kuin tässäkin ketjussa, tuli ihan asiallisia viestejä. Toki osa kirjoittajista oli kanssani eri mieltä, mutta asiallisesti. Sitten yhtäkkiä ketju muuttui ap:n haukkumisketjuksi. Mua haukuttiin asioista joita en ollut sanonut olevani tai tekeväni ja kaikki yritykseni oikaista väärinkäsityksiä ohitettiin. Eli samanlaista ilkeämielistä jankutusta kuin tässäkin ketjussa.
AP:n tilanteesta ajattelen niin, että miehesi on epäoikeudenmukainen, itsekäs ja lisäksi epälooginen päätelmissään. Ei taida miehellä olla asiat ihna kunnossa, tai sitten hän ei enää rakasta sinua.
Jos rakastaa toista, miksi haluaisi hänen saavan vähemmän asioita ja olevan tiukemmilla kuin itse on?
Ja vielä sille, joka oli sitä mieltä että pienellä palkalla olevien pitää joko tehdä asioille jotain tai hyväksyä se että puoliso on paremmissa varoissa, niin kysyisin, oletko koskaan kuullut alojen välisistä palkkaeroista?
Se suurempituloinen ei välttämättä (toki joskus mutta ei aina) ole tehnyt yhtään enempää töitä palkkansa eteen kuin pienituloinenkaan. Pitäisikö esimerkiksi kaikkien sairaanhoitajien irtisanoutua työstään ja hakeutua kaupalliselle alalle?
Akoholisoitunut mies ei lopeta juomista vaimon tai lapsen vuoksi. Joten kyllä minäkin suosittelen pakkamaan kamat. Hanki itsellesi uusi kämppä valmiiksi, ja vie lapsi pois asunnosta, jos/kun kerrot erosta. Äläkä kerro erosta kahden kesken, vaan joku ulkopuolinen paikalle, ja häivyt samantien. Vaikka mies ei vielä olisikaan ollut väkivaltainen, hän tulee sitä olemaan, jos juominen jatkuu tuota vauhtia.
Jos muuttaisin pois, pitäisi ensin tietysti muuttaa vuokra-asuntoon koska rahat ovat kiinni tuossa nykyisessä. Pitäisi maksaa lyhennyksiä tuosta ja sen päälle vielä toisen asunnon vuokra jne. Vuokra-asuntoja on todella vaikeaa meiltä päin löytää, olen itse asiassa jo ollut kunnan asuntojonossa, turhaan. Toiselle paikkakunnalle muuttaminen on hankalaa myös lapsen tarhan takia, mihin ihmeeseen hänet laitan siksi aikaa, että saan hänelle paikan uudesta tarhasta, ei töihinkään oikein voi mukaan ottaa (meillä päin on hirveät jonot hoitopaikkoihin, kuukausien pituisia). Kamalasti järjestämistä ja elämä niin rankkaa, etten ole jaksanut aloittaa prosessia vielä. Mutta toki tiedän, että lähdettävä olisi. Mies ei missään tapauksessa itse tule lähtemään.
t. ap
Miehesi ajatusmaailman perusta on oman edun tavoittelu sinun kustannuksellasi. Noilla "ei oteta huomioon" kommenteilla lapsen menoista jne. vaan vedättää sua.
Tuntuu niin käsittämättömältä vaan tuo miehen ajatusmaailma, että olisi kiva tietää, että mihin tuollainen ajattelu kuin hänellä on oikein perustuu.
t. ap
Esim. elokuussa onnistuu jo helpommin tarhapaikan vaihto. Sitten kun olet yksinhuoltaja, niin lyhyt työmatka on aika tärkeä, ettei lapsen hoitopäivät veny ihan mahdottomiksi.
En minä niinkään olisi huolissani noista rahariidoista, mutta juomista en voi katsella lapsen kanssa enää pidempään.
Ei tulisi mieleenkään eritellä rahoja. Ne ovat yhteisiä jokaista senttiä myöten. Mehän olemme perhe. Kaikenlaisia hulluja sitä Suomessakin liikkuu. Ei ihme, että tulee paljon eroja, kun ihmiset ovat noin itsekkäitä.
yhtiövastikkeita 12 v ja lisäksi lyhentänyt asuntolainaa, Luulisi sen merkitsevän jotakin siinä väännössä, että kumpi muuttaa kodistanne pois, sinä ja lapsi vai mies, joka ei edes osallistu lapsen kuluihin.
Oikeasti tulin vielä kommentoimaan OT tuota minun lapseni/ meidän lapsemme-asiaa, josta joku jo kirjoittikin.
Kun pari vuotta sitten tulin ekaa kertaa palstalle luulin, että kaikki av-mammat olivat yksinhuoltajia, kun yleisin kirjoitustapa oli "minä ja lapsi" ja sen variaatiot. Kun sitten joissakin puheenvuoroissa kyselin isän perään kävi ilmi, että ihan tavallisessa ydinperheessä elettiin. Ei vain tullut mammoille mieleen, että lapsella on aina kaksi vanhempaa. Joten ap:tä on turha tästäkään asiasta erityisesti haukkua. :)
En muista enää alkup. numeroani, olen se, joka sanoi miestä kohtuuttomaksi
Jos muuttaisin pois, pitäisi ensin tietysti muuttaa vuokra-asuntoon koska rahat ovat kiinni tuossa nykyisessä. Pitäisi maksaa lyhennyksiä tuosta ja sen päälle vielä toisen asunnon vuokra jne. Vuokra-asuntoja on todella vaikeaa meiltä päin löytää, olen itse asiassa jo ollut kunnan asuntojonossa, turhaan. Toiselle paikkakunnalle muuttaminen on hankalaa myös lapsen tarhan takia, mihin ihmeeseen hänet laitan siksi aikaa, että saan hänelle paikan uudesta tarhasta, ei töihinkään oikein voi mukaan ottaa (meillä päin on hirveät jonot hoitopaikkoihin, kuukausien pituisia). Kamalasti järjestämistä ja elämä niin rankkaa, etten ole jaksanut aloittaa prosessia vielä. Mutta toki tiedän, että lähdettävä olisi. Mies ei missään tapauksessa itse tule lähtemään.
t. ap
Mies tienaa 2 kertaa enemmän kuin minä (on hyvätuloinen), on kuitenkin sitä mieltä että kaikki laskut yms. menot pitäisi maksaa puoliksi. Minulla menee iso summa rahaa työmatkoihin, mies kulkee ilmaiseksi työnantajan piikkiin ja samaa koskee kännykkälaskuja. Minä maksan omani sekä samassa yhteydessä myös adsl-maksut ja miehen mukaan niitä ei oteta huomioon, koska ovat henk.koht. menojani. Minä myös kustannan kaikki lapsen menot (vaatteet, harrastukset) mutta niitäkään ei kuulemma lasketa. Minulla ei laskujen maksun ja lapsen menojen plus ruokakulujen jälkeen jää omaan käyttöön mitään, miehellä kuluu kuukaudessa tupakkaan ja viinaan yli 400€, eli sen verran vähintään jää hänellä puhtaasti omaan käyttöön... Mielipiteitä?
Meillä miehen tulot vaihtelee, mutta parhaimmillaan ovat 4-6 kertaa niin suuret kuin mulla. Meillä on yhteiset rahat. Mun tulot menevät kokonaisuudessa arjen pyörittämiseen, mutta saan miehen tililtä, tai siis meidän yhteiseltä tililtä tarvittaessa rahaa. Mun omiin menoihin menee varmaan 100e-200e kuussa ja sitten se mitä lapsen tarpeisiin menee, oisko noin 100e-150e kuussa. Koskaan ei oo riitaa rahasta tai ainakin hyvin harvoin. Suurin menoerä on asuntolaina, jonka hoitaa mies.
MINÄ maksoin yhtiövastikkeita, mutta hän ei kuulemma ole kiinnostunut menneisyydestä, vain siitä että miten nykyään on. Järkyttävää.
t. ap
lapsi on KOLMENA iltana viikossa harrastuksissa? Se tarharyhmä musisoi nimenomaan siellä tarhassa (kun joku kysyi että miksei siellä), tarhapäivän aikana, kunta on hommannut sinne ammattimaisen musiikinopettajan, mistä syystä se on maksullista. Harrastuspaikat ovat ihan kotimme vieressä ja harrastukset kestävät kerrallaan alle tunnin, lapsi on niistä innoissaan. Vaihtoehto niille olisi katsella kotona humalassa olevaa isää, sekö teistä joistain olisi parempi vaihtoehto?
Ja siis mies ei ole tyytyväinen tämänhetkiseen maksujenjakoon, hän haluaisi että maksaisin vieläkin enemmän (kun siis ennen maksoin aina sen yhtiövastikkeenkin kokonaan. Siitä suuttui ja osaksi raivoaa nyt juuri siksi).
Ja kyllä, alkoholistahan tämä epäsopu johtuu ja olen ajatellut lähteä tästä. Se ei vaan ole aina niin helppo juttu! Ennnen oli vielä toisin, silloin vuosia sitten kun olimme vielä kahdestaan. Vähitellen se alkoholi vain hiipi hänellä kuvaan mukaan.
t. ap