SUURI PAPA-KETJU! Nyt kaikki naiset mukaan!!
Milloin olet viimeksi käynyt papassa?
Aloittaja 2006. Sen jälkeen saanut 2 lasta. Varasin juuri ajan papaan.
Eli omalla kohdalla viimesimmästä käynnistä liian kauan aikaa. Sinulla?
Toivon että saadaan pieni liike, että mennään kaikki näytille -ja toki suotavaa että löydetään naisia, jotka ovat esimerkkejä meille laiskimuksille!! Onko teitä?
Kommentit (92)
sitä ennen kolme vuotta aiemmin, eli suositusväli kun on nuoresta ihmisestä kyse. No, kaikki ei ollutkaan hyvin vaan kohdunkaulan syövän esiaste löytyi. Oli pieni järkytys, mutta leikattiin ja nyt sitten odotan kontrolliaikaa.
Käykää naiset siellä papassa. Epämukavaahan se on, mutta on se sata kertaa mukavampaa kuin juosta myöhemmin sairaalassa ties missä tutkimuksissa ja operaatioissa. Se syövän esiaste kun voi kehittyä hyvinkin nopeassa ajassa eikä juuri oireile.
Ja ennen kuin joku ehtii tulla pauhaamaan, niin sain ilmeisesti hpv:n ekalta seksikumppaniltani, vaikka häneltä oli taudit testattu. Hpv kun ei näy mitenkään ellei se puhkea, kondyloomaa on mahdoton todeta muuten. Ja tuota papilloomavirustahan kanata mukanaan lopunelämää, joten jossain vaiheessa sitä tartuttaa kumppaninsa kuitenkin jos lastenteko on aiheellista.
sitä edellinen olikin sitten aikoja sitten. Tais olla 2002. Yritän mennä seuraavaan vähän pikemmin, suositeltiin 3 vuotta.
Olen muuten pohtinut tässä lapseni rokottamista, tyttö vasta opettelee kävelemään joten kiire ei ole mutta toivottavasti saataisiin tämä tytöille ihan yleisesti rokotusohjelmiin, mutta jos näin ei käy ennenkö tyttöni kasvaa niin vakavasti harkitsen rokotteen hankkimista omaan piikkiin.
Mitä mieltä muut äidit on? Rokotatko tyttäresi ennenkö seksielämä tulee hänellä kuvioon?
Jos olisi mahdollista, niin ottaisin itselleni rokoitteen, harmi ettei näin ole. Mutta MAHDOLLISESTA tyttäreni kohtalon toivoisin voivani välttää.
Ap
Jos käyttää kumia on kyl aika mahdotonta saada kondyloomaa.
Mutta miksi olisin käyttänyt pitkässä suhteessa, kun jouduin tuohon aikaan kuitenkin syömään e-pillereitäkin. Ja kun taudit on lisäksi testattu. Vasta myöhemmin tajusin että hpv-virusta on mahdoton todeta ellei se oireile kondyloomana. Kaikille kumi ei myöskään sovi.
Miten muuten toteutuisi rokotteen saaminen ilmaiseksi tulevaisuussa?
Miten suurta mekkalaa tarttee kansalaisten pitää että saataisiin muutos? Lehtimiehiä paikalla?
Ap
Olen muuten pohtinut tässä lapseni rokottamista, tyttö vasta opettelee kävelemään joten kiire ei ole mutta toivottavasti saataisiin tämä tytöille ihan yleisesti rokotusohjelmiin, mutta jos näin ei käy ennenkö tyttöni kasvaa niin vakavasti harkitsen rokotteen hankkimista omaan piikkiin.
Mitä mieltä muut äidit on? Rokotatko tyttäresi ennenkö seksielämä tulee hänellä kuvioon?
Jos olisi mahdollista, niin ottaisin itselleni rokoitteen, harmi ettei näin ole. Mutta MAHDOLLISESTA tyttäreni kohtalon toivoisin voivani välttää.Ap
Muistan että olen itse ikäryhmää että minulle lähetettiin kirje että olisi mahdollista osallistua tuohon rokoteohjelmaan, oli suht uusi vielä silloin. Äitini mielestä se oli turha. No, sairastuin myöhemmin kohdunkaulansyöpään ja arvatkaa harmittaako.. Ei sitä teininä (13v) kuitenkaan itse saanut päättää ottaako rokotetta vai ei.
Nyt yksi loop-hoito takana ja seurannassa seuraavat pari vuotta.
Ikää minulla 27v. ja kaksi lasta.
Minä kävin syksyllä 2010 papassa kun erosin miehestäni,siitä meni 1kk niin tuli lappu kotio missä todettiin lieviä solumuutoksia papassa ja lievä emätintulehdus,uusi käynti on toukokuussa.Onneksi uskalsin mennä papaan,mulla on aina ennen ollut gyne kammo mutta eron jälkeen ajattelin itseni testauttaa ja "kiinni jäätiin".Aika pelottavaa.
Ikää on 27v
kun aloitettiin hedelmättömyyshoidot. Puhdas oli, kuten aina ennenkin. Ensi vuonna olen mukana seulonnoissa, joten menen silloin. Tuo väli tuntuu sopivalta.
Minä käyn joka vuosi ja olen käynyt parikymppisestä lähtien. Onneksi näin. Vähän päälle parikymppisenä papani nousi 2:een, laski 1:een - pomppi näiden välillä, kunnes sitten pompahti 3:een. Tehtiin isompi näytteenotto. Menin kuulemaan tulokset ja kysyttiin, milloin on seuraavat kuukautiset, pitäisi tehdä asap leikkaus. Eli oli hyvää vauhtia kehittymässä kohdunkaulansyöpä. Minulta leikattiin asap kohdunkaulasta palat pois ja onneksi ne riittivät (toisena vaiheena olisi ollut poistaa koko kohtu). Viiden vuoden jälkeen leikkauksesta gynegologini sanoi minulle, että onneksi kävin kerran vuodessa kontrollissa. Jos en olisi käynyt, niin en välttämättä enää istuisi tässä - hän uskalsi sen sanoa, koska viisi vuotta oli ollut puhdas näyte. Tästä on aikaa kovasti paljon ja kohdunkaulan leikkauksestakin huolimatta, minulle suotiin yksi lapsi. Eli papakoe on minulle itsestään selvyys teetättää joka vuosi. Ja miehelleni vastaavasti psa-arvon ottaminen. Psa on miesten hyvä kontrolli, joka pitäisi tulla tietoisuuteen. Veljeni sairastui eturauhassyöpään reilusti alle 40v:nä ja se todettiin ajoissa sen vuoksi, että hän kävi säännöllisesti psa-arvon otattamassa (no meillä toki myös sukurasitteena syöpä, joka vaikuttaa näiden arvojen otattamiseen aikaisessa vaiheessa).
Eli vähän päälle kakskymppisenä oli ykköstä, kakkosta ja sit tuli luokka kolme eli syövän esiaste. Ja alle kuukauden sisällä leikkaukseen, jossa poistettiin muuttuneet alueet loopilla (eli laserilla).
Mutta mutta!!!!!!!!!!!!!! Kukaan ei mua kyllä pelotellu eikä puhunu kohdunpoistoista mitään, sanottiin, että tämä on yleistä eikä tämä ole mikään iso juttu ku huomattiin nyt eikä vaikuta mitenkään raskaaksituloon.
Mutta se oli ohje, että joka vuosi papa-kokeessa käytävä.
En siis ole osannu pitää tätä hirveän vakavana juttuna. Ja olin ollut yhdynnässä vain kahden miehen kanssa siihen mennessä, kun kolmosluokka todettiin, että huono mäihä, se oli siis mitä luultavimmin sitä papilloomavirusta.
Pidetään tämä asiallisena ketjuna.
Todella tärkeä aihe, semmonen josta ei puhuta muille.
Muutama vuosi takaperin muistan kun puhuttiin enempikin rokoitteesta, on harmi että asia on unohtunut!
Meillä lähisuvussa oleva nainen toivoo saavansa lapsen ja tämä on iso kolaus; syöpä.
Ja kun ei raaski puhua muille toiveista saada iltatähteä niin kohdunpoistosta kuuleminen on hänelle erityisen raskasta (eräs oli kertonut että tottakai kohtu leikataan heti pois) ja sain kuulla miten tädilläkin on ollut tämä ja kohtu poistettu.
Ap
otettiinko papa koe jälkitarkastuksessa?
jos otetaan niin sitten vuosi on ollut 2004
"Jos käyttää kumia on kyl aika mahdotonta saada kondyloomaa."
Miksi kondomi ei anna varmaa suojaa HPV-infektiota vastaan?
Kondomi on aina järkevä vaihtoehto suojautua sukupuolitaudeilta. Kondomi saattaa vähentää myös HPV-infektioriskiä, mutta se ei täysin suojaa infektioilta 7. Tämä voi johtua kondomin puutteellisesta käytöstä, mutta myös siitä, että genitaalialuetta välittömästi ympäröivä iho on erityisen altis virustartunnalle, ja HPV-infektio voi seurata pelkästä ihokosketuksesta.
http://www.rokote.fi/hpv/kysymyksia/index.html
TAJUSIN JUURI ETTÄ OLEN KÄYNYT VIIMEKSI VUONNA 2003, ELI VARAAN AJAN SAMANTIEN.
Käyn joka vuosi. Ja joka toinen vuosi mammografiassa ja rintojen uä:ssä.
sitä ennen kolme vuotta aiemmin, eli suositusväli kun on nuoresta ihmisestä kyse. No, kaikki ei ollutkaan hyvin vaan kohdunkaulan syövän esiaste löytyi. Oli pieni järkytys, mutta leikattiin ja nyt sitten odotan kontrolliaikaa.
Käykää naiset siellä papassa. Epämukavaahan se on, mutta on se sata kertaa mukavampaa kuin juosta myöhemmin sairaalassa ties missä tutkimuksissa ja operaatioissa. Se syövän esiaste kun voi kehittyä hyvinkin nopeassa ajassa eikä juuri oireile.
Ja ennen kuin joku ehtii tulla pauhaamaan, niin sain ilmeisesti hpv:n ekalta seksikumppaniltani, vaikka häneltä oli taudit testattu. Hpv kun ei näy mitenkään ellei se puhkea, kondyloomaa on mahdoton todeta muuten. Ja tuota papilloomavirustahan kanata mukanaan lopunelämää, joten jossain vaiheessa sitä tartuttaa kumppaninsa kuitenkin jos lastenteko on aiheellista.