Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN NUKUTTAMINEN PAKKASESSA (on viesti)

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on aivopesty uskomaan, että lasta pitää nukuttaa pihalla, jotta saa "raikasta ilmaa". Ennen internettiä vanhemmilla ei ollut edes mahdolisuutta saada muuta tietoa kuin neuvolassa.

Mutta nykyään on ja SILTI jotku juntit uskovay vanhoja huonoksi todettuja tapoja. Juntit

Samoin kuin että margariini olisi jotenkin terveellistä tai maito jne

Säälittäviä pikkusieluja

Vierailija
102/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä vaivaa laittaa lapselle tarpeeksi varusteita, helpompihan se on pinnikseen lykätä... Itse koen käteväksi nukuttaa pihalla hyvissä varusteissa ja sitten sillä aikaa sisällä saa tehdä meluisampiakin hommia -imuroida, vatkata, porata tms. Kaikki kolme lastani olen ulkona nukuttanut, aina ovat lämpöisiä olleet nukkumasta tullessaan. Parinkympin pakkasilla voi ihan hyvin laittaa ulos unille. Sisävaatteet, villapuku+villasukat+lapaset, toppatumput&töppöset, kypärähattu ja päällyshattu+huppu tarvittaessa, toppahaalari(kunnollinen,ei äitiyspakkauksen), vaunuihin lampaantalja, toppapussi, jalkojen ympärille toinen lampaantalja, vaunujen jalkapeitto, hyttysverkko tuulisuojaksi, sadesuoja päällimmäiseksi. Vaunujen alle olen laittanut fleeceviltin moninkerroin vuoraukseksi. Näillä vermeillä ovat varpaat ja sormet olleet lämpimät,jopa nihkeät kovemmillakin pakkasilla. Viitseliäisyydestä kiinni monilla tuo ulos nukuttaminen, tekosyiksi sitten keksitään jotain muuta...

et sitten jaksa itse ulkoilla ? Helpompi laittaa lapsi paleltumaan ulos siksi aikaa että itse voi maata sohvalla ja syödä sipsejä kuin olla lapsen kanssa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki lapset ovat poikkeuksellisen terveitä: vain keskimäärin yksi flunssa tai mahatauti vuodessa !

Toisin kuin naapurin ulkonanukutetulla vätyksellä, joka oli kerran viikossa sairaana lapsena

Vierailija
104/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nukkuessa ulkona teen itse hommia sisällä. Käymme myös vaunulenkeillä, silloin lapsi nukkuu kyllä huonommin kuin vaunujen paikallaollessa. Koirien kanssa on vähän pakkokin lenkkeillä. Isommat sisarukset eivät jaksa pitkälle kävellä(7v ja 4v). Ja ei, en ole läski.

Ja enpä oikein voisi nuorimmaisen nukkuessa makoilla sohvalla, kun on nuo kaksi isompaakin kaitsettavina. Ja ne kaksi isoa koiraa. Siivota pitää ja ruokaa laittaa -siinä se lapsen nukkuma-aika menee puuhatessa muuta. Minusta vaan on kaikkein järkevintä nukuttaa pihalla. Saan itse hommia tehtyä, eikä sisällä leikkiviä sisaruksia tarvitse hyssytellä pienen unien takia. Ompelen myös lapsille vaatteita, sitäkin on kätevä tehdä pienen ollessa vaunu-unillaan.

Sori, jos joku laiskempi kritiikistäni suuttui...

-Se ulkona kovemmillakin pakkasilla nukuttava

Vierailija
105/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilla lapsiensa pakastajilla on kyllä kootut selitykset ja kaikki :) Ja kyllä lapsenkin olisi hyvä tottua niihin kodin ääniin, esmes siihen imurointiin.. Ei mun plikka ole ainakaan ikinä herännyt siihen ääneen. Eikä poraamiseen.

Vierailija
106/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse köllöttelee sisällä lämpimässä.

Menisi ulos kävelemään vaunujen kanssa itsekin mokoma vetelys!

kuten ap mainitsi PORAAMISTA, IMUROIMISTA, VATKAAMISTA...

Naurettava pelle olet, kun edes esität, että vauvalla on lämpimässä pesässään epämiellyttävää, ja äiti on laiskimus, ellei LENKKEILE! Kyllä mä sanon, että on laiskuutta paeta kotihommia lenkkeilemään. Sen puoleen kuntoilu paukkupakkasessa on taas ihan asia erikseen.

Vierailija
107/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on aivopesty uskomaan, että lasta pitää nukuttaa pihalla, jotta saa "raikasta ilmaa". Ennen internettiä vanhemmilla ei ollut edes mahdolisuutta saada muuta tietoa kuin neuvolassa.

Mutta nykyään on ja SILTI jotku juntit uskovay vanhoja huonoksi todettuja tapoja. Juntit

Samoin kuin että margariini olisi jotenkin terveellistä tai maito jne

Säälittäviä pikkusieluja

Juntti ääliö olet itse.

Meillä lapsen ulkonukuttamiseen on päädytty käytännön myötä.

Kummassa uskot lasten kärsivän enemmän: siinä, että pienessä asunnossa väännetään joka helvetin päivä isompien pienten lasten kanssa siitä, että on rauhoitettava menoa siksi aikaa kun pientä nukutetaan, vauva ei pysty nukahtamaan metelissä (joo vittu tule itse totuttamaan. kaikki vain ei osaa nukkua metelissä, kokeiltu on ja siedätetty enemmän kuin laki sallii muttei onnistu), vai siinä, että vauva nukkuu lämpimänä ulkona ja kaikkien elämä on helppoa eikä pieniltä vaadita liikaa?

Juu, onhan se toki parempi, että äiti on hermoraunio, vauva ei pysty nukkumaan kunnon unia, ja sisarukset joutuvat vielä sijaiskärsijöiksi.

Uskomattomia aivottomia typeryksiä täällä vääntämässä. Taitavat taas olla niitä lapsettomia, tai jotain isoäitejä, joilla ei asia ole millään tavalla akuutti.

Ja olen mäkin esikoisen aikanaan nukuttanut sisällä, enkä alunperin ole ollenkaan mikään ulkonanukuttamisen puolestapuhuja. Mutta kun on monta pientä ja pieni kämppä, ei nukuttaminen meillä vain onnistunut, ja tähän on päädytty.

Ja tervetuloa vain kaikki urpot vänkääjät meille näyttämään mallia. Voin kyllä antaa osoitteen mutta taitaa mennä pupu pöksyyn teillä kun pitäisi seistä sanojensa takana.

Vierailija
108/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vilpittömästi kysyisin mitä te sisänukuttamisen puolestapuhujat olette puuhanneet koko talven? Meillä Hämeessä on ainakin ollut paukkupakkasia viikko- ellei kuukausitolkulla, eikä ole kiva sen enempää vauvan kuin äidinkään olla niin pitkiä aikoja kotona lähtemättä minnekään. Eli jos ei omista autoa, niin eikö saa käydä kaupassa, kaupungilla, harrastuksissa tai missään, kun lapsi voi nukahtaa vaunuihin matkalla ja altistua kylmälle ilmalle?

Vierailija
109/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- siis kuin palovamman saanut, monta päivää. Aiemmin on iho myös kärsinyt. Nyt se kovettumakin on alkanut parantua, eikä sitä niin ole, mutta kyllä ne posket (siis iho) aina tuntuvat kovasta pakkasesta kärsivän.

Ja näkeehän sen ulkona paljon olevilla, esim ulkotyöntekijöillä on kärsinyt ja vanhentunut iho. Pakkanen purrut ja aurinko polttanut. Ja siksikin suomalaisilla on niin paljon couperosaa, kun kova ilmasto koettelee. Erityisesti pienimpiä.

Mutta helppoahan se on vauva ulos laittaa nukkumaan, meilläkin mielellään nukkuu kolme-neljäkin tuntia, sisällä kun hädintuskin torkahtaa.

Meidän vauvalla oli myös kovettuma poskessa ja iho eri värinen. Luulin, että oli paleltunut. Muttal ääkäri sanoi, että niin sitä usein luullaan, vaikka kyseessä oli sidekudostulehdus. Antibiotilla parani.

Vaikka oli vaunut lasitetulla kuistilla ja vaunujen suuaukko suojattu. Pakkasta ulkona -17. Lapsi oli muuten, käsiä myöten, lämmin. Posket sen sijaan olivat paleltuneet, toisessa poskessa on vieläkin jonkinlainen kovettuma ja iho on muutenkin eri värinen. Tästä on aikaa jo kolmisen viikkoa.

Siis vaunuissa ei tosiaan ollut esim. nolla astetta tai -5.

Vierailija
110/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka 30-40 min kävellä ulkona, vauva vaunuissa kuin laittaa vauva ulos jopa viideksi tunniksi nukkumaan. Eikö sinusta ole mitään eroa?

Ja mä siis nukutan ulkona, mutta en todellakaan pidä sitä aina niin erinomaisena, paitsi oman mukavuudenhaluni kannalta :)

Ihan vilpittömästi kysyisin mitä te sisänukuttamisen puolestapuhujat olette puuhanneet koko talven? Meillä Hämeessä on ainakin ollut paukkupakkasia viikko- ellei kuukausitolkulla, eikä ole kiva sen enempää vauvan kuin äidinkään olla niin pitkiä aikoja kotona lähtemättä minnekään. Eli jos ei omista autoa, niin eikö saa käydä kaupassa, kaupungilla, harrastuksissa tai missään, kun lapsi voi nukahtaa vaunuihin matkalla ja altistua kylmälle ilmalle?

Vierailija
111/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tätä vouhottamista. Meilläkin lapset nukkuneet erinomaisen hyvin ja lämpiminä noin -20 asteessa. Sen kylmempää ei ole näillä seuduin ollutkaan.

Kovin kylmä pakkasilma ei toki välttämättä tee hyvää keuhkoille, mutta kun ei sitä tosi kylmää pakkasilmaa sinne vaunuihin pääse, jos vaunut ovat suojaisessa paikassa, suuaukko suurimmaksi osaksi vuorattuna. Lämpömittarilla mitattuna siellä kuomun sisällä hengitettävä ilma on ollut kovillakin pakkasilla plussalla. Että se siitä purevasta pakkasesta.

Aina ovat olleet lämpimiä, ei heistä sieltä pussin suusta näy kuin pieni nenä, ja usein ovat senkin kääntäneet sivulle.

- käytössä untuvapussi, johon ei ole tarvitu alle kuin sisävaatteet ja villahaalari ja tietty pipo ja hanskat, kauluri, yms. Suositukset Ticketin pussista!

- alla lampaantalja

- pussin päälle kiedottu lampaanvillainen shaali, jolla olen peittänyt myös osan kuomun suuaukosta

- vaunut täysin tuulettomassa paikassa

Ja mitä ulkoilemiseen tulee, meidän perhe on niin hurahtanut juoksemiseen, että sitä harrastetaan oikein varustautuneena yli -20 asteessakin ja hyvin tarkenemme. :)

Vierailija
112/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lapset kuin aikuisetkin kylmettyvät kovilla pakkasilla. Totta että ulkoilmassa nukkuu paremmin. Totta että lämpötila hyvin vuoratuissa vaunuissa ei laske niin alas että lapsi kylmettyisi uniensa aikana.

Näitä "neuvolasuosituksia" on pakko muuttaa sen takia että nykyisin puuttuu se paljon puhuttu maalaisjärki uusavuttomilta äideiltä. Ei osata pukea lasta oikein, ei osata arvioida sopivaa aikaa tai lämpötilaa. Eikä tämä ole ainoa asia mitä on muutettu sen vuoksi. Yleiset suositukset on pakko tehdä sen mukaan että tyhmemmätkin ihmiset tajuaa, eikä vahinkoja syntyisi.

Vierailija
113/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vauvaa voi vähän ulkoiluttaa vaunuissa, vaikka puolisien tuntia. Sen verran kun itsekin siellä tarkenee olla tai vähän vähemmän .

Vierailija
114/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset pitävät huonona äitinä, jollei laita lastaan ulos.

t. 101

Vierailija
115/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset pitävät huonona äitinä, jollei laita lastaan ulos. t. 101

minun lapset eivät ole IKINä nukkuneet ulkona talvella ja kukaan ei ole pitänyt huonona äitinä.

Minä pidän lapsia pakastavia äitejä huonoina ja laiskoina. Ja näköjään tutkimuksetkin se nykyään todistavat !!! Ja silti nämä pakastajat kehtaavat puolustella itseään. Kamalaa porukkaa

Vierailija
116/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se teille kuuluu nukuttaako naapuri lastansa ulkona vai sisällä? Tehkää niin kuin itse parhaaksi näette. Turha kai siitä nyt on tämmösiä kierroksia ottaa.

Vierailija
117/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenpakastajat koko ajan selittelee ja selittelee ja mesoo...

Vierailija
118/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se teille kuuluu nukuttaako naapuri lastansa ulkona vai sisällä? Tehkää niin kuin itse parhaaksi näette. Turha kai siitä nyt on tämmösiä kierroksia ottaa.

Itse nukutan lapseni ulkona ja tulen myös jatkossa niin tekemään. Mutta ihan sama mulle vaikka kukaan muu ei koskaan nukuttaisi lastaan ulkona. Tehkää tosiaan niin kuin haluatte. Niin minäkin teen.

Vierailija
119/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä sit varmaan istut 4 seinän sisällä muksus kanssa viikkokausia kun Suomen talvet nyt on olleet pari viimestä vuotta sitä luokkaa että yli 10 astetta pakkasta on usein. Minä en hysteerisenä pelkäisi että lapseni paleltuu, vaunuissa on pidetty lämpömittaria ja todistettu, että siellä kuomun alla on jopa PLUSASTEITA vaikka ulkona olisi yli -10. jos tarpeeks osaa muksua pukee niin ei se siellä palellu. Mitenkähän ne Lapin äidit, tuskinpa istuvat neljän seinän sisällä koko talvea...pukekaa muksunne tarpeeks niin kyllä pärjää. Mun lapsi on ollut enemmänkin hikinen kuin kylmissään vaikka oon parvekkeella nukuttanu, jopa kun on ollut -12 astetta. Joo, olen huono äiti. Lapseni nauraa ja leikkii ja on iloinen ja terve tapaus. Ikää 6kk.

Vierailija
120/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoilta ja vastuuttomilta vanhemmilta jatkuu :DDD