LASTEN NUKUTTAMINEN PAKKASESSA (on viesti)
Kommentit (147)
Enkä tajua miten et itse sitten ymmärrä sen tutkimuksen tuloksia? Luuletko olevasi jotenkin fiksumpi? Tuskin oikeesti olet kuitenkaan, vaikka luulisit...
Enkä tajua miten et itse sitten ymmärrä sen tutkimuksen tuloksia? Luuletko olevasi jotenkin fiksumpi? Tuskin oikeesti olet kuitenkaan, vaikka luulisit...
että sellasta, joten eiköhän tämä ollut tässä...
Ymmärrän kyllä hyvin, että teitä vituttaa kun ei ollutkaan mitään sanottavaa tähän ketjuun, mutta silloin viisas vaikenee!
infektioalttius nousee kovilla pakkasilla, MIKSI näin ei tapahtuisi myös vauvoilla? Eli varmasti tapahtuu!! Meillä ulkoillaan paljon, mutta KOVIIN PAKKASIIN en vie vauvaa ulos nukkumaan, mulla on JÄRKI päässä, jos nukuttaa kovilla pakkasilla vauvaa ulkona, siitä on jo HAITTAA vauvalle(kova pakkanen rasittaa keuhkoja, infektioalttius, paleltumariski(VAIKKA olisi hyvin puettu) verenpaineen nousu jne)
kuitenkin se tuli jo ilmi, että äitiyspakkauksen vaatteet eivät kestä kuin -5 pakkasta, eli äitien kannattaa panostaa ulkovaatteisiin, jos nukuttavat vauvojaan ulkona. Meillä on kaikkein kalleimmat varusteet ollut aina, mutta kuinka moni äiti on tietänyt, että äitiyspakkausvarusteet kestävät vain -5 pakkasta??? Ja kyllä nämä tutkimustulokset antoivat jo viitteitä, koska muuten ei tutkija olisi tullut päätelmään, että pakkasesta voi jopa olla haittaa ja sehän jo oli tullut ilmi, että vauvojen kädet ja jalat altistuivat pakkasessa kylmälle.
Ja kylmäaltistus ei tee kyllä hyvää vauvoille. Meille on usemapi lastenlääkäri sanonut, että kova pakkanen on todella haitallista lapsen keuhkoille. Siksipä meillä ulkoiltu pikkupakkasilla vauvan kanssa, naapuri kyllä näytti laittavan vauvansa ulos, vaikka pakkasta oli -28. Tuollaisesta on jo haittaa vauvalle.
Raitis ilma on toki hyväksi, mutta ei silloin, kun pakkasta on paljon. Silloin se on haitaksi.
Onhan siinä vaivaa laittaa lapselle tarpeeksi varusteita, helpompihan se on pinnikseen lykätä... Itse koen käteväksi nukuttaa pihalla hyvissä varusteissa ja sitten sillä aikaa sisällä saa tehdä meluisampiakin hommia -imuroida, vatkata, porata tms. Kaikki kolme lastani olen ulkona nukuttanut, aina ovat lämpöisiä olleet nukkumasta tullessaan. Parinkympin pakkasilla voi ihan hyvin laittaa ulos unille. Sisävaatteet, villapuku+villasukat+lapaset, toppatumput&töppöset, kypärähattu ja päällyshattu+huppu tarvittaessa, toppahaalari(kunnollinen,ei äitiyspakkauksen), vaunuihin lampaantalja, toppapussi, jalkojen ympärille toinen lampaantalja, vaunujen jalkapeitto, hyttysverkko tuulisuojaksi, sadesuoja päällimmäiseksi. Vaunujen alle olen laittanut fleeceviltin moninkerroin vuoraukseksi. Näillä vermeillä ovat varpaat ja sormet olleet lämpimät,jopa nihkeät kovemmillakin pakkasilla. Viitseliäisyydestä kiinni monilla tuo ulos nukuttaminen, tekosyiksi sitten keksitään jotain muuta...
et sitten jaksa itse ulkoilla ? Helpompi laittaa lapsi paleltumaan ulos siksi aikaa että itse voi maata sohvalla ja syödä sipsejä kuin olla lapsen kanssa ?
kerrohan aivovammainen vielä, miten itse vietät aikaasi sisällä nukkuvan lapsesi kanssa?
Ei jessus mitä ääliöitä täällä taas on.
kuitenkin se tuli jo ilmi, että äitiyspakkauksen vaatteet eivät kestä kuin -5 pakkasta, eli äitien kannattaa panostaa ulkovaatteisiin, jos nukuttavat vauvojaan ulkona. Meillä on kaikkein kalleimmat varusteet ollut aina, mutta kuinka moni äiti on tietänyt, että äitiyspakkausvarusteet kestävät vain -5 pakkasta??? Ja kyllä nämä tutkimustulokset antoivat jo viitteitä, koska muuten ei tutkija olisi tullut päätelmään, että pakkasesta voi jopa olla haittaa ja sehän jo oli tullut ilmi, että vauvojen kädet ja jalat altistuivat pakkasessa kylmälle.
Ja kylmäaltistus ei tee kyllä hyvää vauvoille. Meille on usemapi lastenlääkäri sanonut, että kova pakkanen on todella haitallista lapsen keuhkoille. Siksipä meillä ulkoiltu pikkupakkasilla vauvan kanssa, naapuri kyllä näytti laittavan vauvansa ulos, vaikka pakkasta oli -28. Tuollaisesta on jo haittaa vauvalle.
Raitis ilma on toki hyväksi, mutta ei silloin, kun pakkasta on paljon. Silloin se on haitaksi.
on koko talven pärjännyt upeasti fleece-haalarilla, ä-pakkauksen makuupussilla ja vaunun pehmeällä kantokopalla (jossa siis vetoketjuilla suljettava "kansi"). Kertaakaan ei ole minkään sortin viitteitä kylmyydestä.
Alla normi body ja housut. Nytkin nukkuu siellä ilman sukkia kun on jo näin "lämmin" -2,9,
haalarissa on sukkaosa.
nukuttaa paukkupakkasissa vauvaa ulkona vaunuissa.
Sellainen, jonka vauvaa ei saa millään ilveellä nukkumaan sisällä päiväsaikaan. Ei edes vaunuissa. Vauva puetaan niin hyvin, että on paremminkin kuumissaan kuin kylmissään. Vaunun kuomun päällä paksusti eristävää vällyä, ja suuaukon edessä, mutta ilman pääsy vaunuihin varmistetaan. Vaununkopassa on sisällä todennäköisesti hieman pakkasta. Mutta ymmärrän kyllä tällaisen ajattelutavan, kun eräästä harsokeskustelusta jäi mieleen, että toiset naisihmiset luulevat, että vaunuissa loppuu happi jos silloin, jos aukon kohdalle asettaa kevyesti harsoa paksumman kankaan. Että otan osaa, mammat, jos ette kykene rationaaliseen ajatteluun. ps. huomasitteko, että ko. haastateltava perusti ohjeensa siihen, että uusavuttomat äiteet eivät osaa arvioida milloin palelluttavat vauvansa pukiessään liian vähän päälle. No onhan se turvallisinta nukuttaa sisällä, ellei osaa huolehtia vauvan lämpimänä pysymisestä.
Vaan kylmissä oloissa oleskeleville vauvoille tulee todennäköisesti sydän-ja verisuonitauteja aikuisena.
Onhan siinä vaivaa laittaa lapselle tarpeeksi varusteita, helpompihan se on pinnikseen lykätä... Itse koen käteväksi nukuttaa pihalla hyvissä varusteissa ja sitten sillä aikaa sisällä saa tehdä meluisampiakin hommia -imuroida, vatkata, porata tms. Kaikki kolme lastani olen ulkona nukuttanut, aina ovat lämpöisiä olleet nukkumasta tullessaan. Parinkympin pakkasilla voi ihan hyvin laittaa ulos unille. Sisävaatteet, villapuku+villasukat+lapaset, toppatumput&töppöset, kypärähattu ja päällyshattu+huppu tarvittaessa, toppahaalari(kunnollinen,ei äitiyspakkauksen), vaunuihin lampaantalja, toppapussi, jalkojen ympärille toinen lampaantalja, vaunujen jalkapeitto, hyttysverkko tuulisuojaksi, sadesuoja päällimmäiseksi. Vaunujen alle olen laittanut fleeceviltin moninkerroin vuoraukseksi. Näillä vermeillä ovat varpaat ja sormet olleet lämpimät,jopa nihkeät kovemmillakin pakkasilla. Viitseliäisyydestä kiinni monilla tuo ulos nukuttaminen, tekosyiksi sitten keksitään jotain muuta...
et sitten jaksa itse ulkoilla ? Helpompi laittaa lapsi paleltumaan ulos siksi aikaa että itse voi maata sohvalla ja syödä sipsejä kuin olla lapsen kanssa ?
kerrohan aivovammainen vielä, miten itse vietät aikaasi sisällä nukkuvan lapsesi kanssa? Ei jessus mitä ääliöitä täällä taas on.
Olen tehnyt ihan tavallisia kotitöitä, ollut isompien lasten kanssa, sahannut, maalannut, siivonnut, korjannut jne. Ulkoilemme lasten hereilläollessa aamu-ja iltapäivisin. ei ap.
vaunuissa. kun hain pois 2 h jälkeen, posket oli lämpimät ja nenä hieman viileä. varustus: -body ja housut ja sukat - kahdet villasukat - toppa töppöset jaloissa -villalapaset ja topparukkaset -villapuku -2 kypärämyssyä ja toppapipo -toppahaalari, laatumerkkiä :) vaunu: - lampaankarvainen makuupussi - äitiyspakkauksen makuupussi - lampaankarvainen talja kuomun päällä - huopa suuaukolla - villapeitto vaunujen päällä
....jos olis ollu sisällä nukkumassa.
Ja huopa suuaukolla, ei tuu tarpeeksi raitista ilmaa, liikaa hiilidioksiidia.
Jos vauva nukkuu ylipäänsä hyvin vaunuissa, miksei niitä vaunuja voi jättää sisälle??
Meillä oppi vauva viikossa nukkuu sisälle vaunuihin. Pimeeseen huoneeseen (pimennysrullaverholla pimennetty)ja sit vaan hytkyttelyä ees taas ja sellaista sivuttaisliikettä, että työntöaisasta keinuttelee sivuille.
Eipähän tartte miettiä pukeutumisongelmia eikä ulkoilman muita vaaroja (esim. muut ihmiset, eläimet jne.)
Vaan kylmissä oloissa oleskeleville vauvoille tulee todennäköisesti sydän-ja verisuonitauteja aikuisena.
Suojaa tuulelta ja antaa kuitenkin hyvin happea. En laita huopaa, harsoa tms. paksumpaa kuomun aukon eteen. Hyvin tuo pikkuinen ulkona nytkin nukkuu. Itse hengähdän hetken ja käyn kohta isompien kanssa pullanpaistoon!
Kyllä nuo ulkounet ovat loistokeksintö! Hyvä Arvo Ylppö!
sisävaatteet
villahousut ja villatakki
lapaset ja villasukat
toppahaalari
topatut töppöset ja rukkaset
villakauluri
kypärämyssy
toppahattu
topattu pussukka
2xvillapeitto
Saat aika taitava olla, kun tuolla varustuksella ulkoilet...
infektioalttius nousee kovilla pakkasilla, MIKSI näin ei tapahtuisi myös vauvoilla? Eli varmasti tapahtuu!! Meillä ulkoillaan paljon, mutta KOVIIN PAKKASIIN en vie vauvaa ulos nukkumaan, mulla on JÄRKI päässä, jos nukuttaa kovilla pakkasilla vauvaa ulkona, siitä on jo HAITTAA vauvalle(kova pakkanen rasittaa keuhkoja, infektioalttius, paleltumariski(VAIKKA olisi hyvin puettu) verenpaineen nousu jne)
sisävaatteet
lapaset ja villasukat
toppahaalari
villakauluri
kypärämyssy
toppahattu
topattu pussukka
2xvillapeitto
Saat aika taitava olla, kun tuolla varustuksella ulkoilet...infektioalttius nousee kovilla pakkasilla, MIKSI näin ei tapahtuisi myös vauvoilla? Eli varmasti tapahtuu!! Meillä ulkoillaan paljon, mutta KOVIIN PAKKASIIN en vie vauvaa ulos nukkumaan, mulla on JÄRKI päässä, jos nukuttaa kovilla pakkasilla vauvaa ulkona, siitä on jo HAITTAA vauvalle(kova pakkanen rasittaa keuhkoja, infektioalttius, paleltumariski(VAIKKA olisi hyvin puettu) verenpaineen nousu jne)
vaatteita.
sisävaatteet
lapaset ja villasukat
toppahaalari
villakauluri
kypärämyssy
toppahattu
topattu pussukka
2xvillapeitto
Saat aika taitava olla, kun tuolla varustuksella ulkoilet...infektioalttius nousee kovilla pakkasilla, MIKSI näin ei tapahtuisi myös vauvoilla? Eli varmasti tapahtuu!! Meillä ulkoillaan paljon, mutta KOVIIN PAKKASIIN en vie vauvaa ulos nukkumaan, mulla on JÄRKI päässä, jos nukuttaa kovilla pakkasilla vauvaa ulkona, siitä on jo HAITTAA vauvalle(kova pakkanen rasittaa keuhkoja, infektioalttius, paleltumariski(VAIKKA olisi hyvin puettu) verenpaineen nousu jne)
vaatteita.
Ja kyse siis KOVISTA PAKKASISTA. Niistä haittaa vauvalle, pikkupakkanen eri asia + muu ulkoilma.
vaivaakin kaikki maailman keuhkotaudit.
vaivaakin kaikki maailman keuhkotaudit.
sydän ja verisuonitauteja vrt. muu väestö.
Ulkoilu on terveellistä, ulkoilma on terveellistä(pieni pakkanen, plussan puolella, lämmin ilma, viileä ilma)
Kova pakkasilma ei ole terveellistä, kellekään.
Ymmärtäkää pahvit tämä ero!
ei mainita lapsen keuhkosta sanallakaan. Se kyllä kerrotaan että vanhemmat eivät osaa arvioida lämpötilaa ja pukea lastaan oikein.
Hyvin suojattuna, esim. juuri tuolla hyttysverkolla, ei ilma vaunun "sisätiloissa" ole kylmää, vaan ihan sopivaa plussaa!
Jotkut eivät näköjään vaan tajua, vaikka kuinka monta kertaa sen kertoisi...
että tälle tasolle meni vastaukset, joten eiköhän tämä ollut tässä:DDD