Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN NUKUTTAMINEN PAKKASESSA (on viesti)

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistaa ja ärsyttää toisten tavat nukuttaa omia lapsiaan? Mikä siinä niin korpeaa, jos naapuri nukuttaa vauvaansa ulkona ja se heidän perheelleen sopii?

Mun on myös aika vaikea uskoa, että vauvat/lapset eivät heräisi tai muuten reagoisi siihen, jos heillä tulee rattaissa nukkuessa kylmä. Itse ainakin herään saman tien, enkä pysty nukkumaan ollenkaan, jos on liian viileä olo.

Muutenkin tuntuu hieman oudolta, että vanhemmat eivät huomaisi tai mitenkään reagoisi, jos lapsi on viileä ja viluinen päiväunilta noustessaan. Että eivät sen jälkeen pukisi lapsilleen enemmän päälle päiväunille? Kun eiköhän meistä jokainen reagoi siihenkin, jos lapsi palelee ulkoillessa?

Meillä on jokainen lapsista nukkunut melko vanhaksi päiväunet ulkona rattaissa, viimeksi tänään nukkui kohta 3 vuotias 2,5h. Meillä on rattaissa -12 pakkasasteeseen kestävä untuvamakuupussi ( siis siellä voi olla alasti vielä tuolloin - 12 asteessa), ja lapsella villapuku, kypärämyssy, kunnon pipo ja tumput+ villasukat. Ja tavalliset sisävaatteet noiden lisäksi. Jos on kovemmat pakkaset, laitetaan enemmän päälle, ja käydään aika ajoin katsomassa, ettei ole vahingossa työntänyt kättään ulos tms. Ei kyllä ikinä ole.

Mutta joo, mun puolestani siis kukin tehköön tyylillään. IHmetyttää vaan, miten jotakuta voi niin paljon korveta meidän tyyli.

Vierailija
82/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttavat vauvojaan kun ulkona -25---- -30. En hyväksy enkä tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vain olisi riittävän isot vaunut :D

Raikasta ilmaa ja hyvin nukuttaa...

Vierailija
84/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille lastenlääkäri ainakin sanoi, että kova pakkanen rasittaa vauvan keuhkoja, siksi pakkasrajat, ja jos aikuiselle pakkanen nostaa verenpainetta ja altistaa infektioille, niin MIKSI vauvat olisivat näiltä ilmiöiltä turvassa???? Vauva on vielä pienempi ja suojattomampi, mitä aikuinen(esim. Keuhkot, immuniteetti)

koko outoa tapaa. Ja siitä ei ole vauvan terveydelle mitään hyötyä, päinvastoin näyttäisi, että jopa haittaa!

raitis ilma? Oletko kuullut sisäilmatutkimuksista? Kaikkialla paitsi suurempien kaupunkine keskustoissa on ulkoilma puhtaampaa ja terveellisempää kuin sisäilma. Etkö vieläkään ymmärrä miksi ulkona on siis vauvan hyvä nukkua?

Vierailija
85/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunuissa. kun hain pois 2 h jälkeen, posket oli lämpimät ja nenä hieman viileä.

varustus:

-body ja housut ja sukat

- kahdet villasukat

- toppa töppöset jaloissa

-villalapaset ja topparukkaset

-villapuku

-2 kypärämyssyä ja toppapipo

-toppahaalari, laatumerkkiä :)

vaunu:

- lampaankarvainen makuupussi

- äitiyspakkauksen makuupussi

- lampaankarvainen talja kuomun päällä

- huopa suuaukolla

- villapeitto vaunujen päällä

Vierailija
86/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itse nukkua partsilla -20 asteessa ja kerro, oliko kivaa. Kuten tuossa joku kirjoitti, kasvot ja keuhkot ovat alttiina kylmälle, puki lapsen miten tahansa.

Vierailija
87/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi joku kommentoida tähän?

sen vuoksi että on nukutettu ulkona?

Minä haluan ainakin vauvalleni hyvän terveyden ja turvallisuuden.

jokin on haitallista, olisi kiva kuulla millaisissa olosuhteissa on syntynyt minkälaisia vaurioita. Eiköhän meistä jokainen halua lapselleen hyvän terveyden ja turvallisuuden? Jotkut vaan eivät tunnut tajuavan, että eri perheissä se tulkitaan eri tavoin. Toiset ajattelee, että mahdollisimman paljon raitista ilmaa on lapselle hyväksi, toiset taas ajattelevat, että tulee orava ja syö lapsen, ja siksi on hyvä pitää lapsi sisällä nukkumassa.

Vierailija
88/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille lastenlääkäri ainakin sanoi, että kova pakkanen rasittaa vauvan keuhkoja, siksi pakkasrajat, ja jos aikuiselle pakkanen nostaa verenpainetta ja altistaa infektioille, niin MIKSI vauvat olisivat näiltä ilmiöiltä turvassa???? Vauva on vielä pienempi ja suojattomampi, mitä aikuinen(esim. Keuhkot, immuniteetti)

koko outoa tapaa. Ja siitä ei ole vauvan terveydelle mitään hyötyä, päinvastoin näyttäisi, että jopa haittaa!

raitis ilma? Oletko kuullut sisäilmatutkimuksista? Kaikkialla paitsi suurempien kaupunkine keskustoissa on ulkoilma puhtaampaa ja terveellisempää kuin sisäilma. Etkö vieläkään ymmärrä miksi ulkona on siis vauvan hyvä nukkua?

Kyse siitä, kun jotkut älyvapaat mammat kuskaa vauvoja KOVIIN PAKKASIIN nukkumaan. Silloin hyöty kääntyy haitaksi.

Vierailija
89/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi joku kommentoida tähän?

sen vuoksi että on nukutettu ulkona?

Minä haluan ainakin vauvalleni hyvän terveyden ja turvallisuuden.

jokin on haitallista, olisi kiva kuulla millaisissa olosuhteissa on syntynyt minkälaisia vaurioita. Eiköhän meistä jokainen halua lapselleen hyvän terveyden ja turvallisuuden? Jotkut vaan eivät tunnut tajuavan, että eri perheissä se tulkitaan eri tavoin. Toiset ajattelee, että mahdollisimman paljon raitista ilmaa on lapselle hyväksi, toiset taas ajattelevat, että tulee orava ja syö lapsen, ja siksi on hyvä pitää lapsi sisällä nukkumassa.

Nyt onkin kyse siitä, että mammat kuskaa vauvat ulos nukkumaan, vaikka ulkona olisi -30 pakkasta.

Vierailija
90/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itse nukkua partsilla -20 asteessa ja kerro, oliko kivaa. Kuten tuossa joku kirjoitti, kasvot ja keuhkot ovat alttiina kylmälle, puki lapsen miten tahansa.

Mä olen entinen partiolainen. Mä olen aika monta kertaa nukkunut laavuissa pakkasilla. Oli kivaa. Ei rasittunut keuhkot, ei jäätynyt kasvot.

Ne rattaatkin voi asettaa ja peitellä siten, että ilma vaihtuu sisällä, mutta rattaiden sisälämpötila on n. 10 astetta lämpimämpi kuin ulkolämpötila.

Me asutaan etelässä, eikä täällä ole kertaakaan ollut -30 astetta kun mulla on lapsia ollut. Lasitetulla parvekkeella ovat nukkuneet aina, ja nyt pienin täällä ok-talon terassilla viimeiset pari vuotta.

Vierailija
91/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylmettyy, jos vaunujen päällä on harso, vauvan ympärillä on makuupussi, joka sekin suojaa kasvoja hieman, vauvan ympärillä on lämmin villapeitto jne.

Eihän sinne vaunuun pääse kylmää ilmaa, sehän on suojattuna, kun on paksut kunnon vaunutkin vielä. Minä olen joskus mitannut myös ja mittari vaunujen sisällä näytti nollaa, kun ulkona oli yli 10 astetta.

Vierailija
92/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-30 tänä talvena, useasti myös -25 ja jotkut imbesillit vie vauvansa ulos nukkumaan.

-raitis ilma on hyväksi, JOS se ei ole todella kovaa pakkasilmaa, silloin hyöty kääntyy haitaksi.

Vierailija
93/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se riippuu ihan siitä miten pukee vauvan ja vuoraa vaunun. mulla oli lämpömittari siellä vauvan pään kohdalla kun ulkona oli -11 niin vaunuissa +2

t. 8 kk ikäisen äiti

Vierailija
94/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- senpä takia en ole oikein sisäistänyt tätä pakkasessa vauvojen nukuttamista. Omani nukkui tänään ulkona vaunuissa pitkästä pitkästä aikaa.

Turhaan mammat selittää täällä kuinka paljon pukevat kersoilleen päälle; ei ne vällyt sitä sisäänhengitettävää ilmaa juurikaan lämmitä..

Vierailija
95/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmalla, ja pidetään suorastaan vaarallisina. Esimerkiksi saunahan on ihan saatanasta. Tätini asuu italiassa, ja hänen työpaikallaan pitää olla lääkärintodistus, jotta saa käyttää uima-altaan yhteydessä olevaa saunaa.

Vierailija
96/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi vielä tietää, mitä vauvoilla on tosiasiassa ollut päällä tuossa tutkimuksessa, kauanko he ovat nukkuneet ulkona ja kuinka kovalla pakkasella.

Kun pakkasesta puhutaan, vastasyntynyt on IHAN eri asia kuin 6 kk tai 1 v.

Vierailija
97/147 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut painostusta ammatti-ihmisten taholta: Terveydenhoitaja, perhetyöntekijä ja ensikodin työntekijä ovat kaikki painostaneet nukuttamaan lasta ulkona. Ammatti-ihmisiltä olen saanut ohjeen, että ei haittaa vaikka vauvan kädet ovat ulkoilun jälkeen kylmät, sillä käsien kylmyys on vauvoille tyypillistä. Samoin olen saanut ammatti-ihmiseltä ohjeen, että vauvalle ei saa laittaa kahta hattua päällekäin (esim. ohut kypärämyssy talvihatun alle), sillä kaksi hattua aiheuttaa kuulemma hikoilemista ja sitä kautta korvatulehduksia. Tosi helpottavaa lukea, että en ole ollut aivan väärässä, kun en ole halunnut jättää lasta pakkaseen.

Vierailija
98/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalla oli myös kovettuma poskessa ja iho eri värinen. Luulin, että oli paleltunut. Muttal ääkäri sanoi, että niin sitä usein luullaan, vaikka kyseessä oli sidekudostulehdus. Antibiotilla parani.

Vaikka oli vaunut lasitetulla kuistilla ja vaunujen suuaukko suojattu. Pakkasta ulkona -17. Lapsi oli muuten, käsiä myöten, lämmin. Posket sen sijaan olivat paleltuneet, toisessa poskessa on vieläkin jonkinlainen kovettuma ja iho on muutenkin eri värinen. Tästä on aikaa jo kolmisen viikkoa.

Siis vaunuissa ei tosiaan ollut esim. nolla astetta tai -5.

Vierailija
99/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä vaivaa laittaa lapselle tarpeeksi varusteita, helpompihan se on pinnikseen lykätä... Itse koen käteväksi nukuttaa pihalla hyvissä varusteissa ja sitten sillä aikaa sisällä saa tehdä meluisampiakin hommia -imuroida, vatkata, porata tms. Kaikki kolme lastani olen ulkona nukuttanut, aina ovat lämpöisiä olleet nukkumasta tullessaan. Parinkympin pakkasilla voi ihan hyvin laittaa ulos unille.

Sisävaatteet,

villapuku+villasukat+lapaset, toppatumput&töppöset,

kypärähattu ja päällyshattu+huppu tarvittaessa,

toppahaalari(kunnollinen,ei äitiyspakkauksen), vaunuihin lampaantalja,

toppapussi,

jalkojen ympärille toinen lampaantalja,

vaunujen jalkapeitto,

hyttysverkko tuulisuojaksi,

sadesuoja päällimmäiseksi. Vaunujen alle olen laittanut fleeceviltin moninkerroin vuoraukseksi.

Näillä vermeillä ovat varpaat ja sormet olleet lämpimät,jopa nihkeät kovemmillakin pakkasilla.

Viitseliäisyydestä kiinni monilla tuo ulos nukuttaminen, tekosyiksi sitten keksitään jotain muuta...

Vierailija
100/147 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse köllöttelee sisällä lämpimässä.

Menisi ulos kävelemään vaunujen kanssa itsekin mokoma vetelys!

Onhan siinä vaivaa laittaa lapselle tarpeeksi varusteita, helpompihan se on pinnikseen lykätä... Itse koen käteväksi nukuttaa pihalla hyvissä varusteissa ja sitten sillä aikaa sisällä saa tehdä meluisampiakin hommia -imuroida, vatkata, porata tms. Kaikki kolme lastani olen ulkona nukuttanut, aina ovat lämpöisiä olleet nukkumasta tullessaan. Parinkympin pakkasilla voi ihan hyvin laittaa ulos unille.

Sisävaatteet,

villapuku+villasukat+lapaset, toppatumput&töppöset,

kypärähattu ja päällyshattu+huppu tarvittaessa,

toppahaalari(kunnollinen,ei äitiyspakkauksen), vaunuihin lampaantalja,

toppapussi,

jalkojen ympärille toinen lampaantalja,

vaunujen jalkapeitto,

hyttysverkko tuulisuojaksi,

sadesuoja päällimmäiseksi. Vaunujen alle olen laittanut fleeceviltin moninkerroin vuoraukseksi.

Näillä vermeillä ovat varpaat ja sormet olleet lämpimät,jopa nihkeät kovemmillakin pakkasilla.

Viitseliäisyydestä kiinni monilla tuo ulos nukuttaminen, tekosyiksi sitten keksitään jotain muuta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi