Te, jotka välttelette lisäaineita ja haluatte ns. kunnon ruokaa niin mitä syötte?
Olen jo pitkään miettinyt, että voisiko tuo lisäaineita sisältävä ruoka aiheuttaa yhdelle lapsistamme aika ajoin ihottumaa. Ollaan pidetty lasta tosi tiukalla dieetillä tuloksetta. Maitoallergia on ainoa, joka on varma.
Taloudellisesti meillä ei kyllä ole älyttömästi rahaa laittaa ruokaan ja kun kaksoset ovat vielä pieniä niin ei kauheasti ole myöskään aikaa olla kaupassa lueskelemassa tuoteselosteita.
Kiinnostaisi siis tietää minkä merkin lihaa, makkaraa, nakkeja, broileria ym. ostatte?
Myös vinkkejä mitä sitten täytyy välttää tai haluaisin tietää mikä on pahasta?
Olen sen kyllä ymmärtänyt jotenkin niin, että mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa, mutta mistä näitä nykyään löytää?
Kommentit (60)
Tosin käytän välillä myös täällä mainittua Reformin luomukasvislientä.
Lipstikkaa ostan Helsingissä Maatilatori nimisestä kaupasta Lasipalatsissa.
Maatilatorilla on hyviä luomutuotteita mm. mysliä ilman sokeria ja paljon paljon muuta.
Tässä lipstikkapussin kyljessä tuottajan sivut www.koivunyrtit.fi sieltä varmaan saa selville muut jälleenmyyjät.
Itse ostan luomutuotteita jos vain varat sallivat. Aina ei todellakaan salli. Leivän pyrin ostamaan luomuna aina.
Lisäksi tuskin koskaan ostan:
valmismarinadeja
marinoitua lihaa
pussikeitto- tms. jauheita
muroja tai sokeripuppumyslejä
sipsejä
light-tuotteita
valmispizzoja tms.
Pakastemarjoja kannan kaupasta selkä vääränä. Onneksi lapset rakastavat marjoja. Syövät niitä sellaisenaan.
Käytän talviaikaan paljon myös pakastevihanneksia.
Ja tosiaan luen niitä tuoteselosteita. Koitan ostaa lihat ilman marinadia, makkaraa harvoin ja silloinkin katsotaan tuoteselosteet jne.
Ylipäätäään katsotaan ne tuoteselosteet ja valitaan tuote, jossa on mahdollisimman vähän lisäaineita. Tehdään ruokaa itse raaka-aineista, joissa ie ole lisäaineita.
Ihan lukemalla netistä, kirjoista ja lehdistä tietoa asioista, ollaan selvitetty hyviä tuotteita.
Kuluttaja-lehti tulee meille, siinä on useinkin testejä ja tutkimuksia ruoasta. Ei ole edes kallis lehti minusta tietosisältöönsä nähden.
sinänsä varmaan ihan järkevääkin välttää, mutta valitettavasti useimmiten niistä ei löydy syypäätä allergiaoireisiin.
Yleisimmin allergiaa aiheuttavat ihan ne aidot ehdat aineet, eivät keinotekoiset. (Poikkeuksia toki on.) Lisäaineissakin on vielä paljon luontaisia aineita, joten sitä kautta toki joku e-koodikin voi oireita aiheuttaa.
Jos siis allergiaoireisiin metsästät aiheuttajaa, se todennäköisemmin löytyy jostain ihan tavallisesta ruoasta kuin lisäaineista. Eli jos allergiaa epäilet itkuisuuden aiheuttajaksi, suosittelisin ennemmin kunnon allergialääkäriä tai allergioihin keskittynyttä keskustelupalstaa.
Sitten kun energiaa riittää, kannattaa toki puhtaaseen ruokaankin panostaa.
ollaan tämän asian kanssa painittu. Tätä on vaikeuttanut sekin, että maitoallergikolla on kausia kun ei saa oikeastaan mistään oireita ja sit taas tuntuu tulevan koko ajan jostain. On kyllä myös siitepölyille allerginen ja epäilty ollaan jotain ristiallergiaa tmv. Aika salapoliisin työtä kyllä, etten sanoisi.
Ajattelin kyllä myös katsoa noiden tuoteselosteet mitä meillä on kotona ja missä vielä on tuoteselosteet, että mitä täytyy vaihtaa jne.
ap
ikäisenä maitoallergia, olin itse imetysdieetillä ym. Sitten aloin n. vuoden iässä varovasti antaa maitotuotteita ja niistä ei tullut mitään. En tiedä minkä ikäinen allergikkosi on, mutta maitoallergia menee usein ohi. Nykyään kyllä kumpikaan ei edes oikeastaan juo maitoa, vaan vettä. Mutta helpottaahan se allergiattomuus siltä osin, ettei kaikkien tuotteiden kanssa tarvitse olla silmä kovana.
Itsekin välttelen lähinnä teollista ruokaa, lisäaineita, vaaleita hiilareita. Teen ruuan tuoreista raaka-aineista itse (kasvikset, liha, pavut, linssit). Leipääkin meillä syödään tosi vähän, ja vaalean leivän leivon itse (sämpylät, teeleivät ym.). Juureen tehdyn ruisleivän ostan kaupasta. Emme myöskään käytä maustettuja jugurtteja tai mehuja.
Tässäkin ketjussa tuli hyviä huomioita, esim. en ole hirveästi tarkkaillut maustamattomien broilerien tuoteselosteita, täytyypä alkaa niitäkin syynätä. Samoin leikkeleet ja Oivariini. Tosin ajattelin siirtyä voihin ja kermaan. Ruokakermaa olen ostellut, mutta nyt vaihdan senkin kuohukermaan. Kuohukerma vain säilyy niin vähän aikaa, joten sitä ei parane unohtaa hyllyyn.
kasvispatoja, perunamuusia,munakkaita, keittoja ei ole vaikeaa.
Tet ruuan itse raaoista raaka-aineista, sillä välttää monen monta lisäainetta.
vaan haluamme jatkossa syödä mahdollisimman lisäaineetonta ruokaa, vaikka aluksi niiden löytäminen varmasti haastavaa onkin.
Kyllähän tämä "havahtuminen" ois voinut tapahtua aiemminkin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
En/emme siis automaattisesti oleta, että maitoallergikkomme on jollekin lisäaineelle allerginen, mutta kait sekin on mahdollista. Ja toisaalta kun ruoka on mahdolisimman lisäaineetonta niin on varmasti myös helpompi testailla aiheuttaako erityisesti jokin ruoka oireita vai ei.
ap
sinänsä varmaan ihan järkevääkin välttää, mutta valitettavasti useimmiten niistä ei löydy syypäätä allergiaoireisiin.
Yleisimmin allergiaa aiheuttavat ihan ne aidot ehdat aineet, eivät keinotekoiset. (Poikkeuksia toki on.) Lisäaineissakin on vielä paljon luontaisia aineita, joten sitä kautta toki joku e-koodikin voi oireita aiheuttaa.
Jos siis allergiaoireisiin metsästät aiheuttajaa, se todennäköisemmin löytyy jostain ihan tavallisesta ruoasta kuin lisäaineista. Eli jos allergiaa epäilet itkuisuuden aiheuttajaksi, suosittelisin ennemmin kunnon allergialääkäriä tai allergioihin keskittynyttä keskustelupalstaa.
Sitten kun energiaa riittää, kannattaa toki puhtaaseen ruokaankin panostaa.
Meillä oli pannassa tomaatti, mansikka, kala ja monimoni muu, ja olen tosi iloinen että allergian aiheuttaja ei ollutkan itse ruoka-aine kuten aluksi pitkään epäiltiin. Nyt ollaan saatu kaikki raaka-aineet (paitsi lohi) takas ruokavalioon. Niin paljon mieluummin välttelen lisäaineita kuin oikeata ruokaa, ja onneksi se tepsii.
Meillä allergian huomaa konkreettisesti siitä, että kun laittaa e202:sta sisältävää valmisruokaa lapsen poskelle (esim majoneesia tai ketsuppia)niin siihen nousee hetkessä punainen kohoihottuma. Esim. luomuketsupilla tätä ei tapahdu. Kannattaa testata jos epäilee lisäaineen aiheuttamaa allergista ihottumaa. Vaikka se harvinaista onkin, niin kyllä sitäkin on.
Anteeksi vähän ohi aiheen meni tämä. :)
t. 30
Valion jogurtit ovat kylläkin ihan kuraa.. Lisäaineisiin ja 'kevyt'tuotteisiin heidän bisnes perustuu. Eli että säästetään kunnon raaka-aineissa ja tyhjää tilalle.
että Valion tuotteissa on aina vähemmän lisäianeita kuin halpismerkeissä
perusraaka-aineita. Ostan lihan lihana ja vihannekset tuoreina. Leivon paljon leipäkoneella.
että Valion tuotteissa on aina vähemmän lisäianeita kuin halpismerkeissä
Ehkä jos noihin vertaa. Mutta esim jogurttia saa myös sellaista, joka sisältää kunnolla marjoja eikä lisäaineita. Ja sitä Ei saa Valiolta.
Mehut: Ei ikinä fun lightia eikä mehukatteja tmv. Ne eivät ole kuin sokerivettä/ makeutusainelientä ja keinotekoisia aromeja. Eivät ole marjaa tai hedelmää juuri nähneetkään. Eli sellaista mehua, joka on täyttä hedelmää tai sitten esim mustaherukka- tai mustikkamehua.
Jogurtit: Ahon jogurtti. Sisältää vain mitä jogurtin tarvitsee sisältää. Reilusti marjaa ja ihanan täyteläistä ihan luonnostaan ilman kaikenlaisia emulgointilimoja.
Mahdollisimman vähän eineksiä, joten HEVI-osasto on tärkeä. Leipä leivotaan itse tai ostetaan esimerkiksi Reissumiestä. Lihaa käytetään vähän ja se yleensä hankitaan kauppahalleista tai suoraan tuottajalta. Jauhotkin hankitaan suoraan tuottajilta. Leivonnassa kannattaa käyttää rypsiöljyä, ellei ohje vaadi rasvaa kiinteänä. Kylmäpuristettu maistuu hieman läpi mutta makuun tottuu ja raffinoitua ei edes huomaa. Lisäaineettomia nakkeja on olemassa http://www.maalaistuotevataja.fi/index.php?id=1600
Hillojen ostamisen sijaan ostaisin kesällä tuottajilta isot laatikot mansikkaa, vadelmaa ja mustikkaa ja tekisin niistä itse hillot. Mansikoista saa herkullista sosetta ja sitä tarvitsee maustaa vain hiukkasen sokerilla. Muutenkin hillojen ja mehujen teko on aika helppoa ja vaivatonta. Pienten lasten kanssa kannattaa kyllä hankkia seuraa toisesta aikuisesta (mieluusti sellainen joka on joskus itse keitellyt) niin pääsee helpommalla. Soseet ja mehut voi säilyttää pakastimessa. Myös omenamehu on herkullista itse tehtynä joten jos saat jostain paljon omenaa niin mars mehustamoon.
Muutenkin kannattaa netistä katsella tuotteiden sisällöt jo valmiiksi ja merkata kauppalistaan suoraan esimerkiksi Bulgarian jogurtti (on muuten lisäaineetonta ja maustamattoman lisäksi makuna sitruuna nam). Niin ei sitten kaupassa tarvitse lukea tuhansia paketteja läpi. Tuoteselosteethan löytää googlettamalla firman ja menemällä kohtaan tuotteet. Kannattaa myös käydä tenttaamassa läpi kaupoissa olevat esittelijät ja hyödyntää lihatiskin henkilökuntaa.
Atsoväriaineita kannattaa vältellä.
fanaattinen lisäaineiden välttelijä, mutta perheessämme ei syödä valmiiksimarinoitua lihaa eikä käytetä juurikaan (= lapsille ei anneta, eikä lasten kanssa ruokaillessa käytetä) eineksiä, limsoja ja karkkeja.
Vihannekset saamme ruokaringin avulla suoraan tuottajalta ja saman ringin kautta saamme myös kalat. Lihoja ostamme ihan marketista. Leivissä suosimme lisä. ja säilöntäaineettomia, kuten esim. Uotilan ruislimppu.
yhden vanhan keskusteluviestin täältä..
Koska itsekin vielä hetki sitten oivariinista lisäaineita löysin niin tälläisen löysin myös täältä..
Vierailija - 10.7.2010 19:28 (40/40)
aineosat
Flora 60%: kasviöljy 35 % (rypsiöljy, auringonkukkaöljy, pellavaöljy), kasvirasva, vesi,
kirnumaito, suola (0,9 %), emulgointiaine (lesitiini, E 471 kasvirasvapohjainen), säilöntäaine
(kaliumsorbaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromi, A- ja D-vitamiini.
Oivariini 80%: Ainekset: kerma, kovettamaton kasviöljy, vesi, hapate, suola (1,5 %) ja happamuudensäätöaineet (E500, E339)
Oivariini 60%: kerma, kovettamaton kasviöljy, vesi, hapate, suola (1,2 %) , stabilointiaine (E440) ja happamuudensäätöaineet (E500, E339).
Oivariineissä on enemmän e-koodeja :)
Tuossa ei ole kerrottu floran lisäaineiden e-koodeja (kaliumsorbaatti, sitruunahappo)
yhden vanhan keskusteluviestin täältä..
Koska itsekin vielä hetki sitten oivariinista lisäaineita löysin niin tälläisen löysin myös täältä..
Vierailija - 10.7.2010 19:28 (40/40)
aineosat
Flora 60%: kasviöljy 35 % (rypsiöljy, auringonkukkaöljy, pellavaöljy), kasvirasva, vesi,
kirnumaito, suola (0,9 %), emulgointiaine (lesitiini, E 471 kasvirasvapohjainen), säilöntäaine
(kaliumsorbaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromi, A- ja D-vitamiini.Oivariini 80%: Ainekset: kerma, kovettamaton kasviöljy, vesi, hapate, suola (1,5 %) ja happamuudensäätöaineet (E500, E339)
Oivariini 60%: kerma, kovettamaton kasviöljy, vesi, hapate, suola (1,2 %) , stabilointiaine (E440) ja happamuudensäätöaineet (E500, E339).
Oivariineissä on enemmän e-koodeja :)
Tuo oli kokonaisuudessaan kopioitu siis se osa päivämäärästä alkaen alaspäin.
Eli en osaa ottaa kantaa sen tarkemmin.
Suosittelen kokeilemaan täysin viljatonta ruokavalioa pari viikkoa, tai edes täyden viikon. Hämmästyttävän moni saa ihottumaa viljoista, vatsavaivoista nyt puhumattakaan. Itse en ennemmin uskonut viljojen voivan aiheuttaa ihottumaa, mutta kun oma ihottumani hävisi lyhyen kokeilun aikana, niin uskottava oli. Jos oireet häviävät viljattomalla ruokavaliolla ja tuntuu kuitenkin pakottavalta tarpeelta sisällyttää viljoja ruokavalioon, niin sittenhän voi yksitellen testata mitä viljoja lapsenne elimistö sietää.
Meidän oivariinissa ei ainakaan ole.
Makkaroista, nakeista ja lihoista on ollut puhetta: me syödään Vatajan lisäaineettomia nakkeja, ne on hyviä. Myös lisäaineettomia leikkeleitä on nykyään melko monia. Käsittelemätön kotimainen liha, vaikkapa ihan luomu, on hyvä valinta.