Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka välttelette lisäaineita ja haluatte ns. kunnon ruokaa niin mitä syötte?

Vierailija
25.02.2011 |

Olen jo pitkään miettinyt, että voisiko tuo lisäaineita sisältävä ruoka aiheuttaa yhdelle lapsistamme aika ajoin ihottumaa. Ollaan pidetty lasta tosi tiukalla dieetillä tuloksetta. Maitoallergia on ainoa, joka on varma.

Taloudellisesti meillä ei kyllä ole älyttömästi rahaa laittaa ruokaan ja kun kaksoset ovat vielä pieniä niin ei kauheasti ole myöskään aikaa olla kaupassa lueskelemassa tuoteselosteita.

Kiinnostaisi siis tietää minkä merkin lihaa, makkaraa, nakkeja, broileria ym. ostatte?

Myös vinkkejä mitä sitten täytyy välttää tai haluaisin tietää mikä on pahasta?

Olen sen kyllä ymmärtänyt jotenkin niin, että mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa, mutta mistä näitä nykyään löytää?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee kyllä ihan hifistelyksi, mutta eikö tuossa Reformi-liemikuutiossakin ollut aromivahventeita? Muistaakseni hiivauutetta? En nyt tarkkaan muista, että miksi en siitä innostunut. Saattoi kyllä olla sellerikin, joka mua allergiakautena pelottaa, siitä kun ei lähde se allergisoiva aine kuumentamallakaan, kuten porkkanasta, mutta TOSI monissa luomu-liemikuutioissakin oli arominvahventeena sitä hiivauutetta.

Niin ja jos Oivariinista puhutaa, niin siinäkin taitaa olla E-koodeja, mutta Ingmannin uudessa Ingmariinissa niissä kahdessa rasvaisimmassa versioissa ei ole lainkaan säilöntäaineita, joten niitä kannattaa ostaa. Meille tarttuu mukaan se keskirasvaisin. Mut näistä Ingmariineista ja Oivariineista ei ole tietty iloa, jos perheessä on maitoallergikkoja! Vaihtelun vuoksi voi lorauttaa vaikka kulhoon oliiviöljyä ja dipata siinä italialaiseen tapaan leipää.

Vierailija
22/60 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee kyllä ihan hifistelyksi, mutta eikö tuossa Reformi-liemikuutiossakin ollut aromivahventeita? Muistaakseni hiivauutetta? E

Niin ja jos Oivariinista puhutaa, niin siinäkin taitaa olla E-koodeja, mutta Ingmannin uudessa Ingmariinissa niissä kahdessa rasvaisimmassa versioissa ei ole lainkaan säilöntäaineita, joten niitä kannattaa ostaa.

Näyttää olevan hiivauutetta Reformin kuutioissa, mutta ei mitään natriumglutamaattia ja pitkää litaniaa E-aineita, joten on tuo liemikuutioista se paras valinta. Siitä voi sitten vähitellen vaikka siirtyä maustevalikoiman laventamiseen, niin saa ihan itse tehtyä kasvisliemet kotona. Meillä liemikuutiot ovat käytössä vain pika-apuna, yleensä maustetaan tosiaan itse yksittäisillä mausteilla.

Tuo uusi Ingmariini kuulosti hyvältä, siitä näin jonkun mainoksen. Meilläkin on pienin maitoallerginen, muttei vielä ole voileipäikäinen, joten tuota leivänpäällysvoita ei ole tarvinnut miettiä. Tosiaan paahdettu leipä ja oliiviöljyä tms. pintaan on ihan hyvä vaihtoehto. Kuulemma kylmäpuristetut öljyt voivat aiheuttaa oireita, joten jos on tosi mega-allergiset lapset, niin kylmäpuristetut virgin oilit saa jättää hyllyyn. Ja leivän päälle voi tosiaan laittaa kosteata kurkkua, tomaattia, huuhdeltua salaattia tms. ja jättää rasvan pois kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tarkastin asia ja ei siinä ollut niitä lainkaan.

Pienten lasten vanhemmilla on helppo korvata liemikuutiot. Kun keittää lapsille soseita niin ottaa keittoliemen talteen ja käyttää sitä. Esim. keittää lapselle ensin kasvissosetta, samassa keittoliemessä sitten keittää lihan, niin saa makua siihen lihaankin. Sitten lopun keittoliemen sitten käyttää vaikka kastikkeeseen.

Vierailija
24/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä kaikkea ne nyt sitten ovatkaan ja miksi niin haitallisia? Miksi halpismerkkeihin laitettu enempi lisäaineita, kuin normi, sillä jossahan on joskus sanottu, että valmistuttaja voi olla sama oli se sitten kaupan halpismerkki tai valio tms...

Niitä on hyvin paljon erilaisia. Haitallisimpia ovat esim. natriumglutamaatti, aspartaami ja tietyt väriaineet. Säilöntäaineita en itse pidä niin pahana, jos niitä kohtuudella käytetään. Tosin vain pieni murto-osa lisäaineista on säilöntäaineita. Suurin osa makua, ulkonäköä ja rakennetta parantavia. Ja jotka ovat minun mielestäni täysin turhia, koska ei hyvän ruuan makua, ulkonäköä tai rakennetta tarvitse keinotekoisesti parantaa. Ihminen ei tee lisäaineilla mitään eli kysymys kuuluu ennemminkin: Miksi syödä niitä kun niistä ei saa mitään elimistölle arvokasta/ hyödyllistä?

Teollisuus käyttää lisäaineita yhä enemmän siksi, että niillä saadaan parannettua omaa katetta. Lisäaineet korvaavat parempia (lue: kalliimpia) raaka-aineita (-> hinta aitoihin tuotteisin verrattuna pikkasen alemmas -> isot massat ostavat). Lisäaineet ovat siis "tyhjää", joka korvaa niitä arvokkaampia ainesosia (esim jäätelön, mehun tai jogurtin marjat -> aromit, hyvä liha ja hyvät mausteet -> natriumglutamaatti).

Vierailija
25/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan muista, että olisin nähnyt näissä meidän kaupoissa, toki voi olla niinkin, etten vaan ole kiinnittänyt huomiota.

ap

Mehut: Ei ikinä fun lightia eikä mehukatteja tmv. Ne eivät ole kuin sokerivettä/ makeutusainelientä ja keinotekoisia aromeja. Eivät ole marjaa tai hedelmää juuri nähneetkään. Eli sellaista mehua, joka on täyttä hedelmää tai sitten esim mustaherukka- tai mustikkamehua.

Jogurtit: Ahon jogurtti. Sisältää vain mitä jogurtin tarvitsee sisältää. Reilusti marjaa ja ihanan täyteläistä ihan luonnostaan ilman kaikenlaisia emulgointilimoja.

Vierailija
26/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihatuotteet: snellmannin leikkeleitä leivälle, nakkina/makkarana Vatajan tuotteita, ruoanlaittoon broisku&lihat aina maustamattomina.

Vihanneksissa ja hedelmissä suosin Luomua ja kotimaista aina silloin kun niiden hinnat on ns järkeviä.

Maito ostetaan luomuna, margariini vaihdettiin voihin ja itse tehtyyn margariiniin (voita, öljyä ja vettä) ja öljyyn. Pääasiassa ulkomailta tulevat tuotteet pyrin valitsemaan luomuna jos mahdollista.

Liha, kala ja kanaliemivalmisteet ostan myös luomuna.

Vierailija
27/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan on lisäaineita ja huonoa kasviöljyä. Maitokolmion Dellariini on parasta..Siinä on vain voita ja rypsiöljyä. Ingmariinistä en tiedä.

Niin ja jos Oivariinista puhutaa, niin siinäkin taitaa olla E-koodeja, mutta Ingmannin uudessa Ingmariinissa niissä kahdessa rasvaisimmassa versioissa ei ole lainkaan säilöntäaineita.

Vierailija
28/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dellariinia leivän päälle (aika vähän leipää menee). Ruuanlaittoon pääasiassa laadukasta oliiviöljyä, lisäksi voita esim kalan paistamiseen. Pähkinöitä melkein päivittäin. Joskus manteleita. Pinjansiemeniä viikottain. Rasvaista kalaa säännöllisesti. Purkista D-vitamiinia ainoana purkkivitamiinina. Juustot normaalirasvaisia, maito kevytluomumaitoa, kerma kuohukermaa. Jogurtit Ahon jogurttia tai luomua.

Kasviksia ja/tai hedelmiä joka aterialla (aamupala esim luomupuuro, päälle mustikoita, lisäksi pähkinöitä ja pieni pala omenaa tai porkkanaa). Syödään luomuporkkanaa, luomutomaattia ja/tai luomuomenoita melkein päivittäin jossain muodossa.

Lihat ostetaan marinoimattomana eikä lihaliemivalmisteita käytetä. Maku tulee meri- tai ruususuolasta, pippurista, luomuyrteistä ym mausteista.

Kaiken kaikkiaan meillä taitaa olla jo yli 80% kodin ruuasta luomua. Maistuu ihanalle :)

Vierailija
29/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan on lisäaineita ja huonoa kasviöljyä. Maitokolmion Dellariini on parasta..Siinä on vain voita ja rypsiöljyä. Ingmariinistä en tiedä.

Niin ja jos Oivariinista puhutaa, niin siinäkin taitaa olla E-koodeja, mutta Ingmannin uudessa Ingmariinissa niissä kahdessa rasvaisimmassa versioissa ei ole lainkaan säilöntäaineita.

Normaalisuolaisen Oivariinin tuoteseloste:

Ainekset; voi, kovettamaton kasviöljy, vesi, suola (1,5%) ja D-vitamiini. Ihan on paketin kyljestä tämä. Kasviöljy on pääsääntöisesti rypsiä, joskus harvoin muuta, kuten auringonkukkaa, markkinatilanteen mukaan (tämä on inside-tieto).

Vierailija
30/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisuolaisen Oivariinin tuoteseloste:

Ainekset; voi, kovettamaton kasviöljy, vesi, suola (1,5%) ja D-vitamiini. Ihan on paketin kyljestä tämä. Kasviöljy on pääsääntöisesti rypsiä, joskus harvoin muuta, kuten auringonkukkaa, markkinatilanteen mukaan (tämä on inside-tieto).

Ettei vain olisi vähän välillä palmuöljyäkin eli siis sitä öljyjen pohjasakkaa...

Vierailija
31/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä kaikkea ne nyt sitten ovatkaan ja miksi niin haitallisia? Miksi halpismerkkeihin laitettu enempi lisäaineita, kuin normi, sillä jossahan on joskus sanottu, että valmistuttaja voi olla sama oli se sitten kaupan halpismerkki tai valio tms...

Vierailija
32/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kyseinen allergia todettiin, onko muita allergioita?

Vierailija
33/60 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomua. Naurattaa kun ap kysyy että mitä makkaraa :D

Jätä makkarat kokonaan pois.

Nyt tosin olen huomannut että kauppojen hyllyille on tullut jotain lumuleikkeitä.

Osta mahdollisimman paljon luomua, vältä lihoja, kala ok, tee leipä itse(luomujauhoista).

Vierailija
34/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön pakosta ruokavaliomme muuttuu vähitellen lisäaineettomaksi. Onneksi tuo maitoallergikko ei pahasti oireile, paitsi välillä kun on syönyt jotain ilmeisesti hänelle väärää, siltikään edes tiukalla dieetillä ei selvinnyt mikä/mitkä allergisoisi maidon lisäksi.

Ollaan kokeiltu maitoallergikolle myös ns. tilamaitoa (suoraan tilalta, ei meijerissä käynyt), mutta sekään ei hälle sopinut. Aiotaan kyllä kokeilla sitä uudelleen kunhan on muu ruokavalio mahdollisimman lisäaineeton ym. ja aikaa sitten kulunut, että tietää oireileeko sitten maidolle vai jollekin muulle.

ap

Meillä ne pahimmat taitaa olla marinoidut lihat, lihaliemikuutiot, nakit, makkarat, maustetut jogurtit ja leikkeleet. Ollaan kyllä siis ostettu niitä, joissa esim. sydänmerkki, mutta näytti siinäkin olevan lisäaineita kun äsken katsoin.

Ymmärrän aikavajeen ja siksi suosittelin sitä "viikko kerrallaan" -systeemiä, jotta löydätte teille sopivat perustuotteet. Meillä on aika selvä lista siitä, mitä kaupasta tuodaan aina, eli tosi helppoa käydä kaupassa kun on kerran tehnyt sen selvitystyön.

Mutta sen vielä sanon, että älkää uskoko pakkausten lupauksia! Jos joku paketti huutaa olevansa sydänystävällinen, siinä voi silti olla vaikka lisäaineita pitkä lista. Kaikki KEVYT, HYVÄ OLO, MEGATERVEYS sun muut purkit, pönikät ja pakkaukset voi suosiolla ohittaa. Esim. RASVATON tuote voi rasvattomuuden kustannuksella olla sitten ihan älyttömän sokerinen. Parempi ostaa se "hiljainen" peruspurnukka kuin se vieressä ulvova terveystuote. :D

Vinkkejä ongelmakohtiinne:

- marinoidut lihat -> marinoimaton perustuote, maustakaa itse yrteillä

- lihaliemikuutiot -> lisäaineettomat luomu Reformi-liemikuutiot (meillä ihan Prisman liemikuutiovalikoimassa)

- nakit, makkarat -> turhia, välttäkää näitä, mutta jos pakko, niin max 1 krt/vko Vatajan tuotteita tms.

- maustetut jogurtit -> maustamaton jugurtti ja maustatte itse (banaania, omenaa, vaniljasokeria jne.), esim. Rainbow

- leikkeleet -> Oivariinia, juustoa, kurkkua/tomaattia, tahinia tms. vaihtelua kehiin

Vierailija
35/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet ruokaa, niin kurkkaa samalla onko teidän tavallisesti käyttämissänne tuotteissa paljon lisäaineita. Niissä missä ei ole, niin niitä voit ostaa edelleen. Missä on paljon, niin niiden tilalle alat vähitellen etsiä kaupasta korvaavan, paremman tuotteen.

Vierailija
36/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se myös kannattaa. On oikeasti valaisevaa oppia mitä minkäkin tyyppiset ruuat sisältävät. Eli itsekin olen aivan kauhuissani mitä kaikkea kevytkermat sisältävät. En ole niitä ikinä käyttänyt, mutta nyt saatiin kotiin sellainen pakkaus, missä oli pari purkkia tuollaista kermavalmistetta. Uteliaisuuttani luin, että mitä se oikein on, ja lukemisen jälkeen piti ihan pakolla ruoka nieleskellä, että sen sai alas. Ei siitä ruuasta tosin ennen lukemistakaan kovin makoisaa tullut.

Tai tosiaan nuo jonkun mainitsemat kaupan valmiit piparit: Ne sisältävät poikkeuksetta kovetettuja kasvirasvoja, joita minä ainakaan en pidä hyvänä. Kummasti se motivoi leipomaan piparit itse, kun ne itse tehdyt on aidoista aineista ja sen lisäksi vielä mehevämpiä kuin kaupan kuivat keksit.

Vierailija
37/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi siis tietää minkä merkin lihaa, makkaraa, nakkeja, broileria ym. ostatte?

Olen sen kyllä ymmärtänyt jotenkin niin, että mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa, mutta mistä näitä nykyään löytää?

lihat, makkarat ja nakit jätetään pois tai ainakin niitä syödään harvoin. Ostetaan lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, jauhoja jne. ja tehdään kaikki itse. Jokaisesta kunnon kaupasta saa lihaa myös ilman marinadeja ja ihan peruskasviksia. Jos aika on kovin kortilla niin pakastekasviksiakin voi joskus käyttää. Mitä valmiimpaa ruokaa ostat sen enemmän siinä on lisäaineita.

Vierailija
38/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tekemään ruoka ilman niitä tai valitse ainakin reformin luomujauhe. Siinä ei ole arominvahventeita eikä teollisesti kovetettua rasvaa.

Vierailija
39/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihottumat helottui huomattavasti kun kiinnitettiin huomiota siihen, että pyritään minimoimaan ko. lisäaineen saanti. Syödään siis ihan normiruokaa ja tehään mahd. paljon itse. Suositaan luomua esim ketsupeissa ym, lisäksi hillot, mehut ja kiisselit omista marjoista.

Vierailija
40/60 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäisenä maitoallergia, olin itse imetysdieetillä ym. Sitten aloin n. vuoden iässä varovasti antaa maitotuotteita ja niistä ei tullut mitään. En tiedä minkä ikäinen allergikkosi on, mutta maitoallergia menee usein ohi. Nykyään kyllä kumpikaan ei edes oikeastaan juo maitoa, vaan vettä. Mutta helpottaahan se allergiattomuus siltä osin, ettei kaikkien tuotteiden kanssa tarvitse olla silmä kovana.

Itsekin välttelen lähinnä teollista ruokaa, lisäaineita, vaaleita hiilareita. Teen ruuan tuoreista raaka-aineista itse (kasvikset, liha, pavut, linssit). Leipääkin meillä syödään tosi vähän, ja vaalean leivän leivon itse (sämpylät, teeleivät ym.). Juureen tehdyn ruisleivän ostan kaupasta. Emme myöskään käytä maustettuja jugurtteja tai mehuja.

Tässäkin ketjussa tuli hyviä huomioita, esim. en ole hirveästi tarkkaillut maustamattomien broilerien tuoteselosteita, täytyypä alkaa niitäkin syynätä. Samoin leikkeleet ja Oivariini. Tosin ajattelin siirtyä voihin ja kermaan. Ruokakermaa olen ostellut, mutta nyt vaihdan senkin kuohukermaan. Kuohukerma vain säilyy niin vähän aikaa, joten sitä ei parane unohtaa hyllyyn.