Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika 5kk ja

Vierailija
04.03.2011 |

lihasoseet aloitettu.

ANtakaas hyviä 'reseptejä' itse soseet tekevälle.

Kiitän etukäteen

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammat tosiaan tee ite soseita?!

Vierailija
2/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruna, porkkana, bataatti, palsternakka sekaan marinoimatonta broilerin lihaa, porsaan lihaa, vaikka naudanpaisti jauhelihaa yms. vain mielikuvitus on rajana :)

Ite oon keittäny lihat laakerinlehtivedessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi teen kasvissosetta vähän vaihdellen raaka-aineita. Siinä on aina ollut perunaa, bataattia ja porkkanaa sekä lisäksi kukkakaalia/parsakaalia/kesäkurpitsaa. Ruoka-aikaan mä sitten sekoitan niitä vaihdellen.

Vierailija
4/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitän kaikki erikseen ja pakastan jääpalamuotteihin josta siirrän rasiaan. näin voin helposti vaihdella ruoka-aineita. lihatkin soseutuu sauvasekoittimella pienessä vesi tilkassa hyvin.

Vierailija
5/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opit tietämään lapsesti makutottumukset parhaiten.

Minä keitän aina lihaa palasen (possua, broileria, nautaa, kalkkunaa...) ja soseutan sen pieneen määrään vettä. Tämän tahnan jaan jääpalarasiaan. Seuraavana päivänä irrotan jäätyneet kuutiot ja laitan ne muovipussiin pakkaseen. Sieltä sitten otan aina yhden, sulatan sen ja lisään kasvissoseen joukkoon.

Meillä parhaiten maistuvat peruna, maissi, porkkana ja parsakaali. Muita hyviä ovat kukkakaali, sipuli (jos vauvan maha kestää!), bataatti ja tomaatti. Kasvissoseita ei välttämättä kannata tehdä valmiiksi pakkaseen, esim. peruna menee huonoksi pakastimessa.

Ai niin, muista lisätä itse tehdyn soseen joukkoon hiukan öljyä. Itse käytän auringonkukkaöljyä, mutta ilmeisesti kylmäpuristettu rypsiöljy olisi parasta.

Vierailija
6/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

öljyä?

Vierailija
7/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään sekaan pakkasesta pienen mini-grip pussin porkkanasosetta (höyrytän kilon porkkanoita kerralla, soseutan ja pakastan pusseihin) ja siihen samoin pienen pussillisen pakastettua lihasosetta (kanaa tai jauhelihaa). Vaihtelua ruokaan saan lisäämällä mukaan vähän parsaa, kukkakaalia, sipulia tai maissia. Paprikasta ja tomaatista meillä ei vauva pidä, mutta välillä pieniä makuannoksia otetaan, jotta tottuisi makuun. Tuosta syödään suunnilleen kaksi päivää. Kun lämmitän soseen, lisään mukaan maitoa ohentamaan sosetta. Meillä poika on jo kohta 8 kk ja ruokahalu on hyvä. Siitä syystä teen kerralla isomman annoksen. Muuten saisi olla koko ajan perunoita keittämässä.

Vierailija
8/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt perunasosetta (luomuperunaa soseutettuna, seassa notkistajana korvikemaitoa) ja pakastanut sosetta annoksina. En ole huomannut, että peruna menisi pakasaessa jotenkin huonoksi. Mitä tarkoitat, että menee huonoksi? Siis pilaantuuko se jotenkin?

Vierailija
9/9 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perunan rakenne muuttuu pakastaessa. Siitä tulee rakeista ja vetistä. Myös maku voi muuttua. Itse en perunaa koskaan pakasta.

Minä olen tehnyt perunasosetta (luomuperunaa soseutettuna, seassa notkistajana korvikemaitoa) ja pakastanut sosetta annoksina. En ole huomannut, että peruna menisi pakasaessa jotenkin huonoksi. Mitä tarkoitat, että menee huonoksi? Siis pilaantuuko se jotenkin?