Miksi jehovan todistajien ei tarvitse osallistua koulussa
edes elämänkatosmus tiedon tunneille?
Minusta olisi selvää, että jos ei osallistu ev-lut, ortodoksi tai muulle mahdollisesti koulussa opetettavalle uskontotunnille, niin oppilaan täytyisi osallistua elämänkatosmustietoon.
Mutta miksi jehovan todistajat saavat olla käymättä?
Kommentit (125)
Kyllä jehovantodistajat varmasti vääristelevät, jollei Martoista niin lut.papeista tulee esittää "vaikka mitä", kuten edellä.
Vetoomus ottaa selvää "todistajista oikeasti" on harkittu siltä kannalta, että lahko aloittaa ns. rakkauspommituksen, kuten oven avaaja ensin imarrellaan ja sitten kehutaan asunto, oppeja pyritään lähestymään kuulijaa kiinnostavin aihein ja sellaisin näkökannoin jotka hän voi hyväksyä, kristinopin kannalta yllättävät asiat esitetään vasta myöhemmin ja vain tipottain rakkauspommituksen lomassa.
Kukaan ei nimittäin ole tullut todistajaksi pelkästään lukemalla lahkon painotuotteita.
Kirjoittajan itsensä pitäisi perhehtyö siihen että Jeesus väitettiin palanneeksi jo 1874 ja että 1914 piti alkaa harmagedon. Verensiirtokielto on ristiriitainen ja rokotuskielto oli voimassa jonkin mielivaltaisen ajanjakson omat uhrinsa sinä aikana korjaten. ym.
Kukaan ei nimittäin ole tullut todistajaksi pelkästään lukemalla lahkon painotuotteita.
Lisäksi minusta sana RAKKAUSPOMITUS on ihana!!!:D
Jokainen uskokoon mitä haluaa minun puolestani, ja minä en ole kanssasi samaa mieltä!
koska se saattaisi heikentää heidän omaa uskoaan on pöyristyttävä.
Jehovan todistajat tietävät muista uskonnoista enemmän kuin moni muu ja he ovat perehtyneet toisten uskonkäsityksiin hyvinkin laajasti!
Ja lisäksi he käyvät keskusteluja eri uskontoon kuuluvien kanssa, aika rohkeita ovat jos muka usko olisi niin heikossaan ettei voi koulun eetee tunneille tulla:D
kun ei jaksa alkaa väittelemään ja vääntämään asioista ihmisten kanssa jotka jo ennakkoon ovat päättäneet olla kuuntelematta mitään selityksiä.
Jos joku haluaa oikeasti tietää jotain Jehovan Todistajista, kannattaa kysyä sitten kun he tulevat ovelle seuraavan kerran, se on minun ohjeeni.
Mutta sen sanon tähän että JT:kin ovat vain ihmisiä ja ainakaan minun tie JT:ksi ei ole ollut mitenkään helppo (olen siis tuleva JT todennäköisesti), päinvastoin.
Mutta jotta tähän olen päässyt niin siihen ei ole riittänyt pelkkä kirjojen lukeminen, ehei!
Vaan se on vaatinut lähes täydellistä elämäntavan muutosta, uhrauksia, aikaa ja vuosia kestänyttä (15v.) Raamatun tutkimista ja opiskelua.
Ilman nöyryyttä, uskoa jumalaan ja vahvaa totuuden löytämisen halua se ei olisi onnistunut.
Opit eivät ole muuttuneet mihinkään, lisää valoa on vain tullut ja asiat on ymmärretty paremmin!
Jostain kumman syystä oppimuutoksista on Wikipediassakin ihan oma osionsa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Jehovan_todistajien_oppimuutoksis…
jos mä oon eronnut jostain Martta-kerhosta, koska se ei minusta toimi oikein ja olen asioista erimieltä, tottakai mä kerron oman puoleni asioista ja mielellään vääristelen ja liioittelen vielä Marttojen oikeaa kantaa ja toimintatapaa asiaan?
No jos sinä toimit näin kyseenalaisesti, niin ei kai se tarkoita että meidän muiden tulisi toimia näin.
Eroaminen tai erottaminen ei ole jehovantodistajuuden ongelma, vaan karttamissääntö, jota vt-seura vaatii toteuttamaan lähisukulaisiinkin. Karttamissäännön yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää jehovantodistajat informaatiopimennyksessä lahkon ristiriitaisesta teologiasta ja kyseenalaisista toimintamalleista. Vt-seura pelkää entisiä jäseniään enemmän kuin mitään muuta.
Todellisuudessa sinulla ei ole varsinaista syytä lähteä mollaamaan Martta-kerhoa vaikka eroaisit siitä. Martta-kerholla ei ole mitään yhtenäistä doktriinia, jota kaikkien jäsenten on noudatettava ja johon kaikkien jäsenten on uskottava sata prosenttisesti. Martta-kerho ei myöskään vaadi jäseniään karttamaan ja hylkäämään entisiä Martta-kerhon jäseniä.
Miksi ei voi ottaa selvää, mitä oikeasti järjestössä tapahtuu ja minkälaisia ihmisiä oikeasti todistajat ovat, ja vasta sitten tulla haukkumaan aivopestyksi!!
Me entiset jehovantodistajat tiedämme mitä puhumme. Jehovantodistajuuteen kuuluu kiinteästi jäsenten mielenhallinta ja kontrollointi.
Jokainen voi todeta lahkossa vaikuttavan mielenhallinnan ehdottamalla jehovantodistajalle kotitutkistelua ;) entisten jehovantodistajien materiaaliin tai keskustelupalstasta. Siihen ei suostuta, koska lahko rajoittaa informaatiota jäseniltään, ja eniten kaikesta informaatiosta se demonisoi entisten jehovantodistajien tarjoaman informaation jehovantodistajuudesta. Jehovantodistajalle pelkkä ajatuskin ns. luopiosivuista on pelkoa herättävä. Siitä huolimatta ettei niihin olla välttämättä koskaan edes tutustuttu.
Sanonpa vain että sinut itsesi on aivopesty luulemaan, että todistajien oppeja on muutettu! Voit kyllä lukea ihan kaikki alkuperäispainokset vanhimmasta lähtien ja tulla tulokseen, että olet väärässä syytöksinesi!
Oukkidoukki. Herätkää! 8.9.1969 s.14 kirjoittaa seuraavaa (on varmaan sitten voimassa tänäkin päivänä?):
"Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki "viimeisten päivien" alun vuonna 1914: "Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." – Matt. 24:34. Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa."
Jos joku haluaa oikeasti tietää jotain Jehovan Todistajista, kannattaa kysyä sitten kun he tulevat ovelle seuraavan kerran, se on minun ohjeeni.
Niin, ja autokaupoilla autosta kannattaa kysellä ainoastaan autokauppiaalta, ei missään nimessä auton entiseltä omistajalta. Onnea vain auto- ja uskontokaupoille.
tuossa ei missään sanota, milloin Viimeiset päivät loppuvat, mutta en kiellä etteikö tuolloin nuori olisi ehtinyt kasvaa aikuiseksi. Silti tuo pitää täsmälleel paikkansa.
V.1914 ei ole kuin 93 vuotta joten sama sukupolvi on edelleen olemassa, joskin alamme olla lähellä tämän sukupolven loppua. Lisäksi viimeisten päivien tunnusmerkit täyttyvät nyt varmemmin kuin koskaan.
Muutama vuosi on aika suhteellinen käsite, mutta sinä ymmärrät sen tietysti 3:na vuotena. Kokonaisuudessaan sata vuotta on lyhyt aika.
Mutta meistä kumpikin tietää, että tätä keskustelua on turha jatkaa, koska olemme täysin eri mieltä!
tuolla wikipediassa. Hyi, kun tuli paha mieli näiden ihmisten puolesta. Miten alhalle pitää vajota että sitoutuu tommoseen yhteisöön.
Vai rakkauspommitus on ihanaa.
Mutta siinä alkaa saman tien suhteiden katkaiseminen lahkon ulkopuolisiin ihmissuhteisiin, "maailmallisiin" kuten lahkossa sanotaan, sillä omaksutetaan myös näennäisperusteltuja elämänsääntöjä kuten itsemurhaa vaativa verensiirtokielto.
Oma ajattelu kielletään lahkon asioissa, "on kartettava itsenäistä ajattelua" kuten vartiotorni kirjoittaa. Siten ei ole aihetta leikinlaskuun rakkauspommistuksen ihanuudesta, kun se lahkossa tarkoittaa aivopesun ensi vaihetta.
tuossa ei missään sanota, milloin Viimeiset päivät loppuvat, mutta en kiellä etteikö tuolloin nuori olisi ehtinyt kasvaa aikuiseksi. Silti tuo pitää täsmälleel paikkansa.
Kas tässä oiva esimerkki jehovantodistajamaisesta logiikasta mielenhallinnalla ryyditettynä. Takaisin todellisuuteen:
1. 60-luvun lopulla eläneet nuoret ovat jo kaikki pitkällä ammatillisessa urassa. Kyse oli siis väärästä lausunnosta, väärästä ennustuksesta.
2. Jeesus ei maininnut raamatun mukaan missään vaiheessa vuodesta 1914 yhtään mitään. Vt-seura laittaa vuoden häikäilemättömästi Jeesuksen suuhun ja kertoo mitä Jeesus 'todella' tarkoitti. Silti jt pitää vuotta raamatullisena ja profeetallisena.
V.1914 ei ole kuin 93 vuotta joten sama sukupolvi on edelleen olemassa, joskin alamme olla lähellä tämän sukupolven loppua.
3. Kolmannessa kohdassa tullaan kliimaksiin, varsinaiseen oppimuutokseen, jota et ole näköjään vielä sisäistänyt. Herätkää! kirjoitti:
"Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki "viimeisten päivien" alun vuonna 1914: "Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa."
Ylläoleva oppi vuoden 1914 sukupolven pituudesta hylättiin vuonna 1995.
Vartiotorni 1.11.1995 s.17
"Koska Jehovan palvelijat ovat innokkaita näkemään tämän pahan järjestelmän lopun, he ovat toisinaan rakennelleet teorioita ajasta, jolloin 'suuri ahdistus' puhkeaisi, ja jopa liittäneet tämän laskelmiin siitä, mikä on sukupolven elinaika vuodesta 1914 lähtien. Voimme kuitenkin 'tuottaa viisaan sydämen' siten, ettemme pohdi, kuinka monta vuotta tai päivää muodostaa sukupolven, vaan ajattelemme, miten 'laskemme päivämme' ylistämällä iloisesti Jehovaa."
Muutama vuosi on aika suhteellinen käsite, mutta sinä ymmärrät sen tietysti 3:na vuotena.
Oli se mitä tahansa, niin lainatun Herätkää!:n "muutama vuosi" tarkoitti sitä, etteivät 60-luvun lopun nuoret ehtisi toteuttamaan mitään uraa. Loppu tulisi sitä aikaisemmin.
Mutta meistä kumpikin tietää, että tätä keskustelua on turha jatkaa, koska olemme täysin eri mieltä!
Ei suinkaan ole turha jatkaa keskustelua. Voin kertoa sinulle paljon lisää vt-seuran kyseenalaisista edesottamuksista monella rintamalla. Tiedät varmasti esimerkiksi että vt-seura pitää YK:a Ilmestyskirjan petona. Sitä et varmaan kuitenkaan tiennyt että se oli itse sen ei valtiollisena jäsenenä, kunnes päiviä asian julkistamisen jälkeen erosi siitä.
"YK-NGO-liittolaisuusjäsenyys 1992-2001Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992. Vartiotorni-seuran erikoisalaksi mainittiin ihmisoikeudet ja se julkaisi tuona aikana muutamia YK:ta ja ihmisoikeuksia myönteisessä valossa käsitteleviä kirjoituksia etenkin Herätkää!-lehdessä.[42] Jehovan todistajat osallistuivat eri järjestöjensä kautta myös YK:n ihmisoikeuskomission toimintaan.[43]
Liittolaisjäsenyys päättyi vuonna 2001[44] vain päiviä sen jälkeen, kun jäsenyys tuli julkisuuteen,[45] ja esiin nostettiin se, että Jehovan todistajat pitävät teologiassaan YK:ta Ilmestyskirjan petona ja "Jumalan valtakunnan Jumalaa pilkkaavana väärennöksenä"[46] ja että he ovat jo vuosia arvostelleet muita uskontokuntia yhteistyöstä YK:n kanssa.[47]
Lukuisista yhteydenotoista johtuen YK julkaisi 4.3.2004 internetsivuillaan asiaa koskevan tiedotteen,[48] jossa mainittiin Jehovan todistajien YK-liittolaisuuteen vaaditun muun muassa, että järjestö jakaa YK:n peruskirjan ihanteet. Uskontokunta ei ole kommentoinut tapausta seurakuntalaisille tai yleisölle suunnatussa materiaalissa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat#YK-NGO-liittolaisuusjäs…
joka vaivautuu selittelemään noita juttuja meille vähemmän asiasta perille oleville!
Osaatko sanoa, mistä johtuu se, että JT:stä on niin poikkeuksellisen paljon huonoja kokemuksia? Miksi se on uskontojen uhrien tuen listalla?
Itse eronneena ihmettelen kyllä syvästi, miten katkeria toiset voivat olla, vaikka valinta on täysin oma?
Jokainen kastettu todistaja tietää mihin on ryhtymässä, ketään ei ole aivopesty mukaan, tai pakotettu kasteelle. Kastettu myös tietää etukäteen, että mikäli hän toimii normien vastaisesti, hänet voidaan erottaa seurakunnasta.
Seurakuntaan myös voidaan ottaa takaisin, mikäli väärintekijä katuu tekojaan. Eli mitään totaalista bannia ei tule kuitenkaan.
Ja se, että ihmiseen sattuu omien virheiden tekeminen siinä muodossa, ettei voi olla tekemisissä hänelle tärkeiden ihmisten kanssa niin... Ketä siinä voi syyttää? En keksi nyt ketään muuta kuin ihan itseään ;)
Osaatko sanoa, mistä johtuu se, että JT:stä on niin poikkeuksellisen paljon huonoja kokemuksia? Miksi se on uskontojen uhrien tuen listalla?
Itse eronneena ihmettelen kyllä syvästi, miten katkeria toiset voivat olla, vaikka valinta on täysin oma?
Jokainen kastettu todistaja tietää mihin on ryhtymässä, ketään ei ole aivopesty mukaan, tai pakotettu kasteelle. Kastettu myös tietää etukäteen, että mikäli hän toimii normien vastaisesti, hänet voidaan erottaa seurakunnasta.
Seurakuntaan myös voidaan ottaa takaisin, mikäli väärintekijä katuu tekojaan. Eli mitään totaalista bannia ei tule kuitenkaan.
Ja se, että ihmiseen sattuu omien virheiden tekeminen siinä muodossa, ettei voi olla tekemisissä hänelle tärkeiden ihmisten kanssa niin... Ketä siinä voi syyttää? En keksi nyt ketään muuta kuin ihan itseään ;)
Ai myös lapsilla, jotka on kasvatettu JT-uskoon? Just.
Perusteletko todella karttamissääntöä jollain virheiden tekemisellä? Nyt en ihan ymmärrä. Millaisesta virheestä sun mielestä saa katkaista välit sukulaisiinsa? Jos mun pikkuveli mokaa matikankokeessa, niin pitäiskö panna välit poikki?
Aikamoista tekstiä. Onko joku amputoinut sun tunne-elämän?
Ai myös lapsilla, jotka on kasvatettu JT-uskoon? Just. Perusteletko todella karttamissääntöä jollain virheiden tekemisellä? Nyt en ihan ymmärrä. Millaisesta virheestä sun mielestä saa katkaista välit sukulaisiinsa? Jos mun pikkuveli mokaa matikankokeessa, niin pitäiskö panna välit poikki? Aikamoista tekstiä. Onko joku amputoinut sun tunne-elämän?
No itse olen juuri ollut lapsesta saakka, ja sitten vanhemmalla iällä eronnut.
Ja kyllä - perustelen. Jos minä päätän itse karttaa jotakin tyyppiä, joka minun mielestä on paha, niin se on minun valintani. Ja ei karttamiskäskyä niin ehdottomasti enää noudateta. Kyllä pidän edelleen yhteyttä perheeseeni.
Vertauksesi matikankokeessa mokaamiseen on pikkaisen eri kategoriassa tämän asian kanssa.
Ikävää, että puhut vieraalle ihmiselle tuohon sävyy. Tunne-elämässäni ei ole mitään vikaa - päin vastoin. Varsinkin raskaana ollessa olen äärimmäisen viritetty taajuuksille ;-)
Ai myös lapsilla, jotka on kasvatettu JT-uskoon? Just. Perusteletko todella karttamissääntöä jollain virheiden tekemisellä? Nyt en ihan ymmärrä. Millaisesta virheestä sun mielestä saa katkaista välit sukulaisiinsa? Jos mun pikkuveli mokaa matikankokeessa, niin pitäiskö panna välit poikki? Aikamoista tekstiä. Onko joku amputoinut sun tunne-elämän?
No itse olen juuri ollut lapsesta saakka, ja sitten vanhemmalla iällä eronnut.
Ja kyllä - perustelen. Jos minä päätän itse karttaa jotakin tyyppiä, joka minun mielestä on paha, niin se on minun valintani. Ja ei karttamiskäskyä niin ehdottomasti enää noudateta. Kyllä pidän edelleen yhteyttä perheeseeni.
Vertauksesi matikankokeessa mokaamiseen on pikkaisen eri kategoriassa tämän asian kanssa.
Ikävää, että puhut vieraalle ihmiselle tuohon sävyy. Tunne-elämässäni ei ole mitään vikaa - päin vastoin. Varsinkin raskaana ollessa olen äärimmäisen viritetty taajuuksille ;-)
sellaisille taajuuksille, joilla ymmärretään toisten kokemuksia. En käsitä, miten voit sanoa, että lapsi, joka on lapsesta asti kasvatettu JT:ksi, voi muka tietää, mihin on lähdössä mukaan.
Joo, SINÄ voit päättää karttaa tyyppiä, joka on mielestäsi paha, mutta JT ei voi välttämättä tehdä sitä päätöstä omalla kohdallaan. Hänet voidaan painostaa jättämään yhteydenpito. Ja entä se toinen puoli: näetkö, että ihminen, joka jättää JT-uskon, tekee virheen, ja häntä täytyy sen takia karttaa? Tuohan sotii täysin uskonnonvapautta vastaan.
Noudatettiin karttamiskäskyä sitten ehdottomasti tai ei, se on sairasta.
sellaisille taajuuksille, joilla ymmärretään toisten kokemuksia. En käsitä, miten voit sanoa, että lapsi, joka on lapsesta asti kasvatettu JT:ksi, voi muka tietää, mihin on lähdössä mukaan.
Joo, SINÄ voit päättää karttaa tyyppiä, joka on mielestäsi paha, mutta JT ei voi välttämättä tehdä sitä päätöstä omalla kohdallaan. Hänet voidaan painostaa jättämään yhteydenpito. Ja entä se toinen puoli: näetkö, että ihminen, joka jättää JT-uskon, tekee virheen, ja häntä täytyy sen takia karttaa? Tuohan sotii täysin uskonnonvapautta vastaan.
Noudatettiin karttamiskäskyä sitten ehdottomasti tai ei, se on sairasta.
Minulta taisi mennä ohi sinun pointti. Eli minun pitäisi nyt ymmärtää toisten erotettujen ja eronneiden kokemuksia? No ihan varmasti ymmärränkin - vai olenko mielestäsi jotenkin sairas ja kieroutunut tyyppi, kun en katkeroidu siitä, mitä omista valinnoista seuraa? ;)
Lapset lapset... En minä voi sanoa, että olen syntyessäni tiennyt, että mihin kelkkaan olen lähtenyt mukaan, mutta perheeseen synnytään, ja perheessä eletään. Olen saanut vanhemmiltani äärimmäisen upean kasvatuksen, jonka uskon olevan Jehovan Todistajuuden ansiota. Uskon, että olisin paljon kieroutuneempi ihmispolo, ilman "rakkauspommitusta" :) Lapset kasvaa, syntyy ne sitten millaiseen perheeseen tai uskontoon tahansa, ja vanhemmalla iällä sitten itsenäisesti päättävät haluavatko olla osa uskontoa vai ei. Miten se sinusta on jotenkin väärin? Minusta se on aika normaalia elämää.
Miksi kokoajan puhut sävyyn, että JT:t eivät voi tehdä omia päätöksiään itsenäisesti? Kyllä minä ainakin pystyin, ja teinkin. Minusta on kasvatettu omilla aivoillani ajatteleva olento, eikä mikään robotti, joka voidaan ohjelmoida tekemään jotakin sellaista mitä en halua.
Jos ei halua olla JT niin miksi sitten haluaisi olla tekemisissäkään niiden kanssa? Luulisi, että olisi niin lopeensa leipääntynyt koko tyyppeihin, ettei niistä erossa olo tuntuisi niin perin tuskaiselta :D
Ihminen joka tietoisesti eroaa, ottaa tietoisesti askeleen pois niiden ihmisten luota. Millä tavalla se sotii uskonnonvapautta vastaan? Aika vapaata minusta :D
vaativat suu vaahdossa että heidät pitää edelleenkin hyväksyä ja kaveria ei saa jättää vaikka he itse saattavat olla todella inhottavia omaa perheettään kohtaan, niinkuin sekin yksi tyyppi joka taannoin oli tv:ssä. Uhaillut väkivallalla äitiään..En ole itse mikään jehovan todistaja mutta isäni sattuu asumaan tämä perheen naapurissa.
Jos ei halua olla JT niin miksi sitten haluaisi olla tekemisissäkään niiden kanssa? Luulisi, että olisi niin lopeensa leipääntynyt koko tyyppeihin, ettei niistä erossa olo tuntuisi niin perin tuskaiselta :D
Ihminen joka tietoisesti eroaa, ottaa tietoisesti askeleen pois niiden ihmisten luota. Millä tavalla se sotii uskonnonvapautta vastaan? Aika vapaata minusta :D
No ihan vaikka siten, että vaikka ei olekaan eroaa uskonnosta, onko pakko erota vanhemmista ja sukulaisista? Mun vanhemmat on kristittyjä, mä en, mutta olen mä silti todella paljon tekemisissä niiden kanssa.
Se sotii uskonnonvapautta vastaan sillä tavalla, että uskonnosta ei voi erota täysin vapaasti, vaan pitää ajatella sitäkin, miten se vaikuttaa omiin perhesuhteisiin. Mun ei ole tarvinnut miettiä tätä erotessani kirkosta. Oon ihan vapaasti saanut erota, eikä mun ole tarvinnut irtisanoutua kirkkoon kuuluvista lähimmäisistäni.
Mä en usko, että sä olet entinen JT. Mä luulen, että sä olet se sama henkilö, joka on tässä ketjussa puhunut todistajien puolesta. Argumenttisi ovat aivan samanlaisia.
Jos et ymmärrä, miten tärkeitä perhesuhteet ovat ihmisille, niin sulla on varmasti tunne-elämässä jotain häikkää.
No ihan vaikka siten, että vaikka ei olekaan eroaa uskonnosta, onko pakko erota vanhemmista ja sukulaisista? Mun vanhemmat on kristittyjä, mä en, mutta olen mä silti todella paljon tekemisissä niiden kanssa.Se sotii uskonnonvapautta vastaan sillä tavalla, että uskonnosta ei voi erota täysin vapaasti, vaan pitää ajatella sitäkin, miten se vaikuttaa omiin perhesuhteisiin. Mun ei ole tarvinnut miettiä tätä erotessani kirkosta. Oon ihan vapaasti saanut erota, eikä mun ole tarvinnut irtisanoutua kirkkoon kuuluvista lähimmäisistäni.
Mä en usko, että sä olet entinen JT. Mä luulen, että sä olet se sama henkilö, joka on tässä ketjussa puhunut todistajien puolesta. Argumenttisi ovat aivan samanlaisia.
Jos et ymmärrä, miten tärkeitä perhesuhteet ovat ihmisille, niin sulla on varmasti tunne-elämässä jotain häikkää.
Onko lukemisen ymmärtämisessäsi jotain vikaa? Olen eronnut, ja edelleen tekemisissä perheeni kanssa. Minua ei pänni mikään. Sinua ilmeisen kovasti, vielä kun ymmärtäisin, että miksi. =)
Mun perhesuhteet eivät ole muuttuneet millään tavalla. Edelleen olen ihan samalla tavalla yhteydessä, vaikkemme uskonnosta puhukaan.
Sinä et usko, että olen entinen JT. No, ei sinun tarvitsekaan. Tiedän itse kuka olen, ja se riittää minulle. Tykkään JT-tyypeistä. Suurin osa on tosi mahtavaa porukkaa minun mielestäni.
Jos argumenttini ovat samanlaisia jonkun toisen ketjussa kirjoittaneen kanssa - voisiko se johtua siitä, että meillä on samankaltaiset kokemukset?
Miksi yrität kokoajan puhua ilkeästi tunne-elämästäni? Minusta aika rumaa. Mulla on perhesuhteet kunnossa, se varmasti riippuu ihan niiden suhteiden ylläpitäjästä itsestään.
Tuolla Veljesseuran sivuilla on esim. Markku Meilon tekemiä selvityksiä asiasta. Niissä on käytetty lähteenä VT-seuran materiaalia. Vanhaa ja uutta vertailemalla käy ihan selvästi ilmi opin muuttuminen. Nimenomaan alkuperäispainoksia käyttäen. Ymmärrän, että tällainen on vaikea hyväksyä.
Toki voi mustankin väittää valkeaksi, mutta oma pää siitä menee sekaisin.