Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jehovan todistajien ei tarvitse osallistua koulussa

Vierailija
23.02.2011 |

edes elämänkatosmus tiedon tunneille?

Minusta olisi selvää, että jos ei osallistu ev-lut, ortodoksi tai muulle mahdollisesti koulussa opetettavalle uskontotunnille, niin oppilaan täytyisi osallistua elämänkatosmustietoon.

Mutta miksi jehovan todistajat saavat olla käymättä?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole oma päätös tai minkäänlaisen harkinnan tulos. Pelottavaa jehovantodistajuudessa on myös se, että koulutusta ei pidetä suotavana. Heikosti koulutettuja ja mahdollisimman vähän ulkopuolisten ihmisten kanssa tekemisissä olevia on helpompi ohjailla. Kouluttamaton ihminen ei kyseenalaista oppeja kovin helposti. Elämänkatsomustiedon pitäisi olla pakollinen aine kaikille kirkkoon kuulumattomille, se lisäisi yleissivistystä ja tukisi lasta tai nuorta tekemään aikanaan oman itsenäisen ratkaisunsa elämänkatsomuksensa suhteen.

että kun ihminen saa valtaa ja rahaa, hän sokaistuu ja muuttuu välinpitämättömäksi tärkeille asioille. Ei se tieto ketään pelota. Jehovan todistajat lukevat valtavan paljon tietokirjallisuutta, katsovat dokumentteja tieteestä jne.

Ihminen on heidän mielestään epätäydellinen ja heikko joka sortuu mielitekoihin herkästi jos ei itse osaa pitää huolta siitä että pysyy poissa asioista jotka voivat turmella heitä. Siis tottakai he pelkäävät ja välttelevät houkutuksia silleä tietävät että he ovat epätäydellisiä ihmisiä jotka voivat Eevan tavoin hairahtaa PAholaisen houkutusten tielle pois Jumalan ohjeista.

Vierailija
62/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat läheisensä...

Miksi hän itse edes haluaisi olla tekemisissä porukan kanssa jotka hänen mielestää ovat väärässä? Etenkin kun sille porukalle se Jehova jumala ja hänen käskyjen noudattaminen on tärkein asia elämässä.

Sitä paitsi, kaikki todistaja eivät hylkää läheisiään. Se ei ole mikään pakotettu asia vaan omantunnon asia.

Jos et halua avata linkkejäni, lue vaikka tämä kokemus karttamissäännöstä:

"Mun serkku erotettiin kun olin itse vielä mukana. Hän oli ollut siihen asti paras ystäväni ja itkin varmaan vuoden putkeen sitä että en saanut pitää yhteyttä häneen. (Olin silloin vielä niin nuori että en uskaltanut kapinoida) Mutta mitään muuta en ole katunut todistajana oloajastani kuin sitä että hänet hylkäsin!!! Ja nykyisin kun asiasta tulee puhe muistan kyllä pyytää anteeksi tyhmyyttäni!

Todellakin tiedän että tuska on molemminpuolista!"

Tai tämä:

"Kartetuille tuottaa varmasti valtavasti tuskaa tämä käytäntö.

On kuitenkin hyvä muistaa, järjestely tuottaa tuskaa myös karttajalle.

Kaksi parasta kaveriani on erotettu. Sattuu joka päivä, kun ajattelen heitä.

Kuitenkaan en uskalla olla heihin tekemisissä, jos muut saavat tietää, niin olen kaulaani myöten k....a.

Rivijäsen ei tarvitse pelätä tätä, mutta jos itse kituu tehtävissä niin vaihtoehdot ovat vähissä.

En halua menettää myös sukulaisiani. Puun ja kuoren välissä.

Jaksamista kaikille teille. Vilpittömästi!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole oma päätös tai minkäänlaisen harkinnan tulos. Pelottavaa jehovantodistajuudessa on myös se, että koulutusta ei pidetä suotavana. Heikosti koulutettuja ja mahdollisimman vähän ulkopuolisten ihmisten kanssa tekemisissä olevia on helpompi ohjailla. Kouluttamaton ihminen ei kyseenalaista oppeja kovin helposti. Elämänkatsomustiedon pitäisi olla pakollinen aine kaikille kirkkoon kuulumattomille, se lisäisi yleissivistystä ja tukisi lasta tai nuorta tekemään aikanaan oman itsenäisen ratkaisunsa elämänkatsomuksensa suhteen.

että kun ihminen saa valtaa ja rahaa, hän sokaistuu ja muuttuu välinpitämättömäksi tärkeille asioille. Ei se tieto ketään pelota. Jehovan todistajat lukevat valtavan paljon tietokirjallisuutta, katsovat dokumentteja tieteestä jne.

Ihminen on heidän mielestään epätäydellinen ja heikko joka sortuu mielitekoihin herkästi jos ei itse osaa pitää huolta siitä että pysyy poissa asioista jotka voivat turmella heitä. Siis tottakai he pelkäävät ja välttelevät houkutuksia silleä tietävät että he ovat epätäydellisiä ihmisiä jotka voivat Eevan tavoin hairahtaa PAholaisen houkutusten tielle pois Jumalan ohjeista.

valtaa tai rahaa - itse olen FM, eikä täällä ole näkynyt valtaa saati rahaa. Valitettavasti se saattaa opettaa kuitenkin kyseenalaistamaan.

Vierailija
64/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eheytymisestä JT:stä eroamisen jälkeen:

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=3447

Vierailija
65/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vaan et tiedä kuin nuo uskontojen uhrien kannat. Et tiedä uskonnon sisäpuolelta mitään etkä oikeasti tunne yhtään todistajaa. Sanot minulle että uskallatko lukea noita uhrien kertomuksia... mutta uskallatko itse kuunnella todistajia? :)

Minä uskallan kuunnella kumpaakin ja luoda oman mielipiteen.

Hiton moni todistaja nimenomaan eroaa itse! En ole missään vaiheessa sanonut että ihmiset vain erotetaan. Itseasiassa enemmän heitä eroa itse tai tekevät tahallaan jotakin millä pääsisivät eroon uskonnosta. Ja halleluja! Se on heidän oikeutensa erota ihan vapaasti. Heille kerrotaan asioista ja opetetaan raamatun tulkintaa mutta jokainen itse päättää lopullisesti mihin uskoo.

JT-lapsia ei aivopestä vaan kasvatetaan ja opetetaan.

Vierailija
66/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole mitään pelättävää - en usko henkimaailmaan.

Osaatko sanoa, mistä johtuu se, että JT:stä on niin poikkeuksellisen paljon huonoja kokemuksia? Miksi se on uskontojen uhrien tuen listalla?

Kerropa sekin, miksi JT:n erehtymätön oppi muuttuu ja miksi näitä opinmuutoksia yritetään salailla kaikin keinoin.

Vierailija
67/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta liiallista vallan ja aseman + rahan tavoittelua kehotetaan välttämään.

Minun mummoni on todistaja eikä ole hylännyt ketään erotettua/eronnutta lastaan. Samoin ei ole tehnyt moni muukan hänen tuttunsa jne.

Totta kai se sattuu vältellä omaa lasta tai ystäväänsä. Eiväthän he kukaan siitä iloisia ole. Mutta he kokevat että se on paras tapa saada eksynyt huomaamaan ettei maailma ole paholaisen puolella sen parempi paikka. Ja toisaalta jos ei koe Jehovan oppeja mukaviksi... aina voi erota ja tehdä uusia ystäviä ja läheisiä. Loppupelissä kun todistajien elämä on ihan tavallista arkea.

Vierailija
68/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jehovan todistajia on syytetty aivan samalla tavalla lasten seksuaalisen hyväksikäytön salailemisesta kuin katolista kirkkoa ja näitä lestadiolaisuuden muotoja.

Vierailija
69/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestävät. Joissain kouluissa tosin on niin paljon muslimeja, että islamia opetetaan myös kouluaikana koulussa.

Aivan mahtavaa, kunpa muutkin uskontokunnat järjestäisi oman opetuksen muulla ajlla kuin koulussa. Peukut siitä jehovantodistajille. Kirkko ja koulu erikseen, kiitos.

Vierailija
70/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se sattuu vältellä omaa lasta tai ystäväänsä. Eiväthän he kukaan siitä iloisia ole. Mutta he kokevat että se on paras tapa saada eksynyt huomaamaan ettei maailma ole paholaisen puolella sen parempi paikka. Ja toisaalta jos ei koe Jehovan oppeja mukaviksi... aina voi erota ja tehdä uusia ystäviä ja läheisiä. Loppupelissä kun todistajien elämä on ihan tavallista arkea.

joko pakotetaan karttamaan eronneita, vaikkeivät itse haluakaan, tai he ovat itse pakotettuja jäämään, koska muuten menettäisivät perheen, ystävät, kaiken.

Se on niin helppo sanoa, että aina voi erota ja saada uusia ystäviä ja läheisiä, mutta jos itse joutuu siihen tilanteeseen, voi tuntemukset olla vähän erilaisia.

Missään kohdassa en ole väittänyt, että JT:t eivät eläisi suurimmaksi osaksi tavallista arkea.

Mä en vastusta JT:ta sen takia, että vastustan jotain oppia, raamatuntulkintaa jne. Kukin saa uskoa, miten tykkää. Vastustan JT:ta sen takia, että se rajoittaa jäsenistöntä ajattelun- ja mielipiteenvapautta sekä Suomen lakiinkin kirjattua uskonnonvapautta.

Vierailija
71/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole mitään pelättävää - en usko henkimaailmaan. Osaatko sanoa, mistä johtuu se, että JT:stä on niin poikkeuksellisen paljon huonoja kokemuksia? Miksi se on uskontojen uhrien tuen listalla? Kerropa sekin, miksi JT:n erehtymätön oppi muuttuu ja miksi näitä opinmuutoksia yritetään salailla kaikin keinoin.

niin kiinteästi ja asettavan Jumalan suurimmaksi rakkaudekseen. Se menee jopa perheenjäsenten edelle. Kun on niin äärimmäinen uskon voima se ei todellakaan voi tuntua hyvältä kun huomaat ettet usko perheesi kanssa samaan ja lopulta saat huomata että perheellesi se rakkaus Jumalaan on suurempi ´kuin itseensä. Siitä syntyy ihan valtavasti pahoja kokemuksia, pettymyksiä ja katkeruutta. Eikä katkera koskaan puhu kauniisti. Oli sitten eronnut, erotettu tai vielä mukana touhussa vaikkei sydän mukana olisikaan.

Ihan tosi. Minä en ikinä osaa kuvitella että rakastaisin Jumalaa enemmän kuin lapsiani. En edes pystyisi toimimaan noin. Mutta ymmärrän heitä silti että kun he niin vahvasti vapaa ehtoisesti uskovat ja rakastavat Jehovaa niin he oval kuuliaisia ja toimivat sen mukaan miten raamattu heidän mielestään aivan selkeästi opettaa.

JT:n oppii muuttuu vain sen myötä kun raamaatua opitaan tuntemaan ja tulkitsemaan paremmin tai kun havaitaan yleisesti Jumalan rakkautta tukevan toiminnan kannalta parhaita linjauksia jotka toimivat ja tukevat asiaa. En osaa sanoa salailuun mitään koska en ole tietoinen salaisuuksista ja peittelystä. Mutta salaisuudelta asian saa toki näyttämään jos kaikkea ei ymmärrä. Todistajista liikkuu myös huhuja ja valheita niinkuin kaikesta. JA paljon on myös totta. Moni on saanut kokea hylkäämisen mikä on minusta ulkopuolisena ikävää mutta tavallaan ymmärrettävää. Pitäisi osata asettua myös heidän asemaansa. Kyse kun ei ole mistään uskonnosta johon vallanhalun vuoksi houkutellaan ihmisiä huijattavaksi. Vaan oikeasti he uskovat ja kertovat uskomuksestaan muillekin. Toiset näkevät saman asian ja toiset eivät...

Vierailija
72/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole mitään pelättävää - en usko henkimaailmaan. Osaatko sanoa, mistä johtuu se, että JT:stä on niin poikkeuksellisen paljon huonoja kokemuksia? Miksi se on uskontojen uhrien tuen listalla? Kerropa sekin, miksi JT:n erehtymätön oppi muuttuu ja miksi näitä opinmuutoksia yritetään salailla kaikin keinoin.

niin kiinteästi ja asettavan Jumalan suurimmaksi rakkaudekseen. Se menee jopa perheenjäsenten edelle. Kun on niin äärimmäinen uskon voima se ei todellakaan voi tuntua hyvältä kun huomaat ettet usko perheesi kanssa samaan ja lopulta saat huomata että perheellesi se rakkaus Jumalaan on suurempi ´kuin itseensä. Siitä syntyy ihan valtavasti pahoja kokemuksia, pettymyksiä ja katkeruutta. Eikä katkera koskaan puhu kauniisti. Oli sitten eronnut, erotettu tai vielä mukana touhussa vaikkei sydän mukana olisikaan.

Ihan tosi. Minä en ikinä osaa kuvitella että rakastaisin Jumalaa enemmän kuin lapsiani. En edes pystyisi toimimaan noin. Mutta ymmärrän heitä silti että kun he niin vahvasti vapaa ehtoisesti uskovat ja rakastavat Jehovaa niin he oval kuuliaisia ja toimivat sen mukaan miten raamattu heidän mielestään aivan selkeästi opettaa.

JT:n oppii muuttuu vain sen myötä kun raamaatua opitaan tuntemaan ja tulkitsemaan paremmin tai kun havaitaan yleisesti Jumalan rakkautta tukevan toiminnan kannalta parhaita linjauksia jotka toimivat ja tukevat asiaa. En osaa sanoa salailuun mitään koska en ole tietoinen salaisuuksista ja peittelystä. Mutta salaisuudelta asian saa toki näyttämään jos kaikkea ei ymmärrä. Todistajista liikkuu myös huhuja ja valheita niinkuin kaikesta. JA paljon on myös totta. Moni on saanut kokea hylkäämisen mikä on minusta ulkopuolisena ikävää mutta tavallaan ymmärrettävää. Pitäisi osata asettua myös heidän asemaansa. Kyse kun ei ole mistään uskonnosta johon vallanhalun vuoksi houkutellaan ihmisiä huijattavaksi. Vaan oikeasti he uskovat ja kertovat uskomuksestaan muillekin. Toiset näkevät saman asian ja toiset eivät...

jumala läheisten edelle. Ei mua se kiusaa, että oppi muuttuu, vaan se, että näitä oppimuutoksia salaillaan ja jopa otetaan vanhoista Vartiotorneista korjattuja painoksia, jottei muutokset paljastuisi.

Vallan- ja manipuloinninhalu ei ole tietenkään kovin olennaista ruohonjuuritasolla, mutta tiukasti kontrolloivia uskontoja johtavat kuitenkin sairaat sielut, hyvänä esimerkkinä tämä Tapani Koivuniemen lahko.

Vierailija
73/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on siinä selkeä hyvän ja pahan asettelu...

Jehova on hyvä ja Saatana on paha.

Jehovalla on omat säännöt ja normit joita raamatun mukaan ihmisiltä odottaa. JA jos niitä ei noudata, se on silloin lipsumista sinne Saatanan puolelle. Tottakai se silloin on ehdotonta! Sä joko teet Jumalan onnelliseksi tottelemalla sääntöjä tai sitten teet Jumalan onnettomaksi rikkomalla sääntöjä. JA rikkomalla sääntöjä vastaat Saatanan houkutukseen ja valitset hänen puole. Ymmrärtääkseen kokonaiskuvan, on porauduttava sinne mistä kaikk alkoi. Jehovan ja Saatanan vastakkaisasettelusta.

Saatana oli yksi Jehovan enkeleistä. Saatana kyseenalaisti Jehovan säännöt ja opit. Niinpä Saatana pääsi maailman johdattelijaksi ja kiusoittelijaksi näyttämään Jumalalle kuinka ihmiset valitsisivat ennemmin hänet kuin Jehovan. Jehova puolestaan lähetti maan päälle poikansa Jeesuksen kertomaan hänen sanomansa. Jehova siis antaa Saatanan osoittaa nyt toimisiko maailma paremmin hänen käsissään. Kun raamatun ennusmerkit täyttyy ja Saatanan käsissä maailma muuttuu pahaksi kolkaksi... Jehova tuohoaa koko maailman ja viheltää pelin poikki. JEhova tuhoaa Saatanan ja kaikki hänen houkutukseen langenneet ihmiset. Vain ne ketkä oikeasti uskovat Jehovaan, säästyvät tuhossa ja päätyvät paratiisiin jossa aloitetaan uusi maailma jollainen maasta alunperin oli tarkoitus tulla ennen Saatanan kiistaa. Sinne herätetään paratiisiin kaikki jo ennen lopullista tuhoa kuolleet ihmiset.

Näin todistajat uskovat. JA siksi heille on ehdotonta pitää Jehovan puoli. Ei mitään välimuotoja... JA uskon myötä he rakastavat Jehovaa ja haluavat ilahduttaa... Samalla tavalla kuin lapsi rakastaa isäänsä tai äitiänsä. HE haluavat tehdän isänsä tahdon mukaan ilahduttaakseen isäänsä ja pysyäkseen tämän lähellä.

Vaikeaa ymmärtää kun ei ole uskoa asiaan...

Vierailija
74/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on niin pieni porukka jossa tapahtuu yhden miehen johdolla kauheuksia. KAikki on kiinni yhden miehen oikuista.

Todistajilla ei ole yhtä johtajaa vaan useita johtajia.

Miksi Jumala ei olisi rakkain jos hän on kaiken luoja?? JOs uskot että koko elämäsi on hänen ansioitaan, kaikki lapseisi ovat vain hänen ansiotaa, luonto ympärilläsi jne... Miksi ei ole tervettä että siitä kiitollisuudesta syntyy suurin rakkaus? Jumala rakastaa heidän mielestä ihmisiä kuin lapsiaan ja ihmisten tulisi rakastaa Jumalaa kuin isäänsä/äitiänsä.

Vierailija
75/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nythän lahko sanoo, että jeesus Mikael. Aikaisemmin Mikael tarkoitti paavia. Jehova taas asui Seulasten tähdistössä. Maailmanloput vuosille 1914, 1925 ja 1975 olivat poikkeuksellisen voimakkaasti markkinoidut, erillisin aihetta varten painetuin kirjoin.

Kohua on herättänyt vartiotorniseuran kirje seurakunnille, jossa kehotetaan suojelemaan seurakunnan pedofiileja viranomaisia vastaan. Vartiotorniseuralla oli oma kortistonsa tiedossaan olevista lahkon pedofiileista.

Lapset eivät vapaaehtoisesti kuuntele tuntisia puheita aiheista, joista eivät ymmärrä mitään. Lapset viedään kuitenkin jo lastenvaunuiässä. Aikoinaan oli vessoissa risut parkumaan ruvenneiden lasten hiljentämistä varten, lasten fyysisen kurituksen kriminalisointi poisti Suomessa risut.

Vierailija
76/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa kodissa joten mitä tuosta yksin todistajia kauhistelemaan...

Ja vääryyttä ja erhettä voi löytyä mistä tahansa mutta se ei tarkoita että se olisi koko porukan linja. Ei tosiaankaan. EKsyneitä on myös todistajien joukossa.

Vierailija
77/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehtyväiset ihmiset tulkitsivat raamattua väärin ja myöhemmin on opittu lisää... 1914 esim. oli ennustettu vuosi raamatun mukaan muttei tiedetty mitä sille vuodelle piti tapahtua ja oletettiin harmageddonia. Myöhemmin selvisi myöhemmin että se oli vuosi kun Jeesus nousi kuninkaaksi...

Vierailija
78/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vuosi 1914 on yksi sellainen oppi joka todistajan tulee vannoa, mutta jota hän ei saa tarkistaa.

Raamatussa ei tietenkään ole vuotta 1914, lahkon laskelma taas sisältää virheitä, jotka ilmenevät Raamatustakin, hallitsijakausien osalta, mutta myös että Jerusalemin tuho ei tapahtunut v. 607 eaa, kuten lahko sanoo.

Meilo on laatinut huolellisia ja selkeitä esityksiä 1914 -laskelmasta, löytyypi sieltä veljesseura.org -sivustolta.

Vierailija
79/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehtyväiset ihmiset tulkitsivat raamattua väärin ja myöhemmin on opittu lisää... 1914 esim. oli ennustettu vuosi raamatun mukaan muttei tiedetty mitä sille vuodelle piti tapahtua ja oletettiin harmageddonia. Myöhemmin selvisi myöhemmin että se oli vuosi kun Jeesus nousi kuninkaaksi...

mutta miksi todistajat yrittävät salata opin muuttumista? Miksi monessa kohdassa kiistetään, että oppi ei ole muuttunut, vaikka se on?

Vierailija
80/125 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lukea entisten Jehovan todistajien kertomuksia siitä, mikä kaikki mättää?

jos mä oon eronnut jostain Martta-kerhosta, koska se ei minusta toimi oikein ja olen asioista erimieltä, tottakai mä kerron oman puoleni asioista ja mielellään vääristelen ja liioittelen vielä Marttojen oikeaa kantaa ja toimintatapaa asiaan?

Miksi ei voi ottaa selvää, mitä oikeasti järjestössä tapahtuu ja minkälaisia ihmisiä oikeasti todistajat ovat, ja vasta sitten tulla haukkumaan aivopestyksi!!

Sanonpa vain että sinut itsesi on aivopesty luulemaan, että todistajien oppeja on muutettu!

Voit kyllä lukea ihan kaikki alkuperäispainokset vanhimmasta lähtien ja tulla tulokseen, että olet väärässä syytöksinesi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä