Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni ex ei kestänyt tyttärensä viemistä shoppailemaan

Vierailija
22.02.2011 |

Miehelläni on edellisestä asioliitosta teini-ikäinen tytär, joka viettää meillä lähes kaikki viikonloppunsa ja lomalla asuu pidempäänkin kanssamme. Olen tullut miehen tyttären kanssa hyvin toimeen ja käymme usein kaupungilla yhdessä, kun mies ei oikein halua lähteä katselemaan vaatteita tai meikkejä. Saadaan samalla myös mukavaa ja leppoisaa aikaa yhdessä ja käydään usein kahvilla tai syömässä siinä sivussa.

Viime viikolla oli tytön syntymäpäivät, täytti 14-vuotta. Tyttö sai isältään mukavan summan rahaa, jonka sai käyttää shoppailuun tai säästää tuonnemmaksi. No, tyttö halusi shoppailemaan (yllätys ;)) ja lähdin hänen seurakseen kaupungille. Löydettiin kaikkea kivaa, mitä tyttö halusi, mm. talvitakin ja saappaat, toppeja, hameen ja farkut, laukun ja joitain meikkejä ja hiusmömmöjä. Tyttö oli ihan innoissaan koko päivän, käytiin kampaajalla ja syömässä samalla reissulla. Näytti isälleen koko saaliin ja pisti lähtiessään uudet vaatteet. Ihana oli katsoa tuota nuorta kaunokaista.

Nyt sitten kuuluu kummia, kun tytön äiti ei "hyväksy" tytön ostoksia ja kampausta, vaatii kuulemma palauttamaan vaatteet kauppaan. Ja jatkossa lahjarahat pitäisi laittaa suoraan säästötilille, joka on tytön nimissä. Mies on myös ihmeissään, sillä ei ennen ole ollut mitään ongelmia exän kanssa. Lapsi on käynyt säännöllisesti meillä ja aina tullut mielellään. Ne vaatteetkin olivat laadukkaita ja tyylikkäitä (ei siis mitään pissis-tyyliä). Ei mielestäni lahjaa tarvitse palauttaa, eikä niitä vaatteita voi enää palauttaa kauppaan kun ovat jo käytössäkin olleet. Rasittavaa ja tyttö oli soittanut isälleen itkuisena.

Eikös isällä ole ihan oikeus antaa lapselleen lahjoja? ja jos tyttökin oli tyytyväinen itse valitsemiinsa kamppeisiin, niin en ymmärrä mikä on vikana. Ollaan miehen kanssa asuttu jo kolme vuotta yhdessä eikä tähän asti ole ollut mitään konflikteja. Ja tyttökin on jo teini, ei mikään pikkulapsi. Tulee vaan mieleen, että onko tämä nyt jotain valtataistelua vai mitä tässä voi olla taustalla. Olen sitä mieltä, että tyttö pitäköön lahjansa ja jatkossakin mies valitsee, mitä lapselleen lahjaksi antaa.

Onko mielipiteitä tai kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taustalla olevan. Jos pannaan päälle tuhat euroa sileäksi kivoihin toppeihin ja kampauksiin ja mömmöihin, voi äitiä vähän hirvittää.

Äiti on aina se ikävä ihminen tytölle, joka jotain rajaa yrittää pitää. Etäisä se kiva tyyppi vaimoineen, joka antaa tehdä, mitä haluaa. Sen arjen vain joutuu se äiti sitten kestämään.

Kyllä itseäkin harmittaisi jos lapsella olisi tulossa isoja menoja, kuten urheiluvälineitä yms. ja rahat pistettäisiinkin glittereihin ja mömmöihin ja napapaitoihin, joita en edes antaisi pitää.

Mutta niinhän se on, että tämän palstan mukaan anopit ja exät on aina vittumaisia ja pilaavat biologisten lastensa elämän kun äitipuolet sitä yrittävät pelastaa.

uudet luistimet, sukset, silmälasit tai jotain muuta "tarpeellisempaa" ja häntä harmittaa että iso raha laitettiin vaatteisiin joita tytöllä on ennestään yllinkyllin.

Vierailija
162/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monen mielestä sellainen reilu 1000 € on sopiva syntymäpäiväraha 14 -vuotiaalle?

Minusta oikeampi summa olisi 50(-100) €. Tuon reilun 1000 € voisi saada korkeintaan häälahjaksi, valmistujaislahjaksi tai asunnon ostoon tai muuhun oikeasti Isoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö sais synttärilahjaksi silmälasit tai piilarit.. vähän niinku äitille ostais kattilan :) tosi hyvä lahja idis hei..

isä anto rahaa ja tyttö käytti ne niinkuin halusi. se siitä. toki äiti olis voinu vihjaista et mitä tyttö tarvii.. mut käsittääkseni isä aika avokätisesti maksaa tytön menoja niin kannattais ehkä olla hiljaa.. :P

Vierailija
164/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli samanlainen. Ei hyväksynyt ikinä kenenkään muiden mulle ostamia vaatteita (edes että olisin itse ostanut). Kerran säästöilläni ostin juhlamekon 16-v ja siihen sopivan villatakin: Äiti ei antanut käyttää vaatteita koskaan. Syy oli se että hän on kuulemma se joka päättää mitä minä laitan päälleni. Vaatteet oli kuulemma liian paljastavat: Kyseessä oli puoleen pohkeeseen ylettyvä kotelomekko joka oli silloin muotia ja kullanvärinen virkattu "villa"takki. Olin niin katkera ja surullinen asiasta.

Sain vaatteita serkuiltani ja isältäni, äiti heitti kaikki roskiin. :( Äitini oli super voimakastahtoinen ihminen ja ajatteli että lapsi kasvatetaan järkyttävän tiukalla kurilla. Ei uskonut koskaan että osaisin edes 16-v tehdä itsenäisiä päätöksiä pukeutumisesta. Arvatkaa miten noloa ja nöyryyttävää oli kulkea koulussa äidin valitsemissa karmeissa, kirpputorilta hankituisa retkuissa.

Katkera olen isälle ettei ikänä noussut äidin hirmuvaltaa vastaan.

Mitä yritän sanoa on että miehesi pitää todellakin pitää tyttäresi puolia. Jos ei muuten niin sitten niin että käyttää noita uusia vaatteita kun on teidän luona.

Vierailija
165/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on aivan sama, kuinka äitipuoli toimii; paskaa tulee niskaan!

Ap, olisin toiminut aivan kuten sinäkin ja mielestäni miehesi exän tulisi pitää suunsa kiinni.

Äidin määräysvalta ei ulotu teidän kotiinne.

Vierailija
166/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän tämän jos äiti on käynyt keskusteluja ja kieltänyt meikit tai vaatteet joita ostitte, mutta jos kaikki kuten ennenkin ollut...sitten kuulostaa kateelliselta teidän suhteistanne!

Vierailija
167/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa sanoa syytä lähivanhemman käytökselle, jos se todella oli noin rajua kuin ap. kuvailee. itse ehkä voisin ajatella, että kyseessä oli kuitenkin suhteellisen suuri summa ja kun lapsi lähivanhemman kanssa enemmän on, äiti olisi halunnut myös olla mukana tytön kanssa miettimässä mitä tyttö tarvitsee tai tarvitseeko hän lainkaan ihan kaikkea sitä mitä sillä rahalla juuri sillä hetkellä sai. ehkä äiti halusi vaikkapa, että tyttö säästää osan kavereitten kanssa hauskan pitoon, leffassa käymiseen, shoppailuun (ikäistensä kanssa) tai vaikka sitten johonkin järkevämpään. mutta tämä on vain spekulaatiota, koska minulla on nyt tässä vain yhden osapuolen kertomus asiasta.

mutta nyt sitten siihen OT osioon. täällä on puhuttu siitä, josko isät shoppailevat teiniensä kanssa joko mielellään tai vaikka sitten pakosta. mulle tuli kauhea paha-äitipuoli fiilis keskustelusta, kun minä vähän kuin "pakotan" mieheni teinin kanssa tuollaisille reissuille. he tapaavat niin harvoin (joka toinen viikonloppu ja loma-ajat), että mielestäni isä kyllä saa luvan viettää aikaa myös niillä shoppailureissuilla, joilla tyttö haluaa käydä. meillä tuollaista ei nyt niin kauhean usein tapahdu, ehkä kerran parissa kuukaudessa ja itse lähden noihin mukaan tosi harvoin. shoppailureissut on mielestäni jotain ekstraa (meillä nyt ei ihan hirveitä rahasummia ole käytettävissä) ja haluan, että mies kokee ne lapsensa kanssa, vielä kun tämä suostuu siihen. =D yleensä mukana on joku tytön kavereista ja shoppailun lisäksi nuo käyvät aina syömässä tai leffassa samalla. eipä teini vielä ole sanonut, ettei isän seura kelpaa. onneksi.

tämä ei johdu siitä, ettenkö haluaisi itse tytön kanssa viettää aikaa. useimmiten viikonloput tai lomat ovat ihan vain leppoisaa yhdessäoloa koko porukan kesken kotosalla ja silloin osallistumme kaikki yhtälailla tähän perhe-elämään. viihdyn tytön seurassa, enkä nyt ainakaan ole kuullut tai saanut sellaista vaikutelmaa, etteikö hänkin viihtyisi seurassani. ainakin hän pystyy hyvin luontevasti keskustelemaan kanssani kaikesta elämäänsä liittyvästä. äitiä en pysty missään nimessä korvaamaan hänelle ikinä, sen tiedän, enkä edes yritä, mutta en minä ihan kaverinkaan asemassa halua olla.

äh... en tiedä. ehkä minun pitäisi keskustella tästä miehen kanssa. luultavasti paha äitipuoli fiilikset ovat vain ohimeneviä taas.

Vierailija
168/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuren summan ap shoppailitte?

Vierailija
169/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie joskus teinimme shoppailemaan ja ostavat just sitä mitä tyttö haluaa, kun me vanhemmat ostetaan ne pakolliset eikä ole varaa turhaan shoppailuun

Vierailija
170/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan törsäisin kaikki rahani menemään, jos olisin kokenut samanlaista kohtelua äidiltäni, kuin sinä.

Sallitko lapsille "kaiken"?

Kauheeta, kun mun kävi sua sääliksi! Onneksi me kaikki aikuistumme ja pääsemme omillemme=)

Vierailija
171/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko oikeesti noin moni ollut joku ihan vätys teini, joka ei panosta ulkonäköönsö ja vaatteisiin!? Mä ainaki teinivuosina halusin aina vaan lisää ja lisää uusi ja hienoja vaatteita!!! Siis porukat olis ostaneet tarvittavan määrän, ja ostivatkin, mutta itse ostin sit kaikki ylimääräiset :) ja se oli parasta!

Ja hitot niitä LAHJArahoja edes kuulu käyttää mihinkään järkevään :P Niillähän just ostetaan sellaista mitä ei muuten ehkä saisi. Se oli aivan ihanaa, jos sai lähteä vaikka kamujen kanssa ostamaan uusia vaatteita. Ihan parasta.

Ja sekin vielä, että mä olisin ehkä jäänyt mieluummin vaikka ilman lahjaa teini-ikäisenä, ku lähtenyt faijan kanssa shoppailemaan. Hei c'moon, oisko mikään voinut olla nolompaa. Eikä se ois tajunnut ees mistään mitään. Meillä tosin 8-vuotias tyttökin alkaa olla vakuuttunut, ettei iskä tajuu vaatteista yhtään mitään... (eikä se ehkä tajuukaan ;P)

Enkä mäkään tunne yhden yhtä isiä, joka lähtis mielellään shoppailemaan. Omaa ukkoa saa potkia tosissaan persauksille, että saa sen lähtemään edes ITSELLEEN ostamaan vaatteita. En todellakaan vois kuvitella sitä shoppaamassa teini-ikäisen tyttärensä kanssa, varsinkaan kun puolet huvistahan on vaan hipelöidä kaikkee ihquu. Mun mies joko saisi tyttärensä hermoromahduksen partaalle hoputtamalla koko ajan vieressä tai sitten saisi itse hermoromahduksen yrittäessään pitää mölyt mahassaan ;D

Muistan kun eilisen päivän, kun oikein toivoin ja ronguin lahjaksi rahaa, että sain mennä ostamaan uudet Levis-farkut! Ne oli kuulkaa niiiiiiin hitti sillon, että niihin säästettiin kaikki vuoden lahjarahat :).

Jostain syystä minäkin muistan nuo rahalahjat ja niillä ITSE ostetut VAATTEET parhaiten. Nehän oli siis itse OMILLA rahoilla ostettuja ja sekös vasta tuntui aikuiselta :).

Ja todellakin, eipä olis tullu mieleenkään ottaa isää mukaan shoppailemaan. Muistatteko te ystävät hyvät ollenkaan omaa lapsuuttane, vai onko se nimenomaan ollu niin ankea kun toivotte ap:n "lapsipuolenkin" lapsuuden olevan? Ja entäs se, kun vanhempien piti ne perustarpeet hankkia ilman lahjojakin, mutta kuitenkin rahoilla pitäis sitten ne silmälasit ostaa tai puhelinlasku maksaa tai pistää säästöön, josta sitten maksetaan myöhemmin niitä perustarpeita... Ei oikein meinaa mennä minun logiikkaan.

Ihana lahja ap:n mieheltä ja voin oikein kuvitella, miten tytön silmät on oikein loistanu päivän ajan! Uskon myös, että saatte asian selvitettyä tytön äidinkin kanssa, jospa siellä olis vaan joku oman elämän heikompi hetki ja se sitten purkautui näin.

Voi kun tulee oikein ikävä noita teinivuosien hurmoshetkiä :D

Vierailija
172/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeus äidillä on monopolisoida lapsen hemmottelun määrä? Aina huudetaan tasavertaisen vanhemmuuden perään, joten miksi isä ei saisi päättää yhtä hyvin, että teini saa joka kuukausi 1000 Euroa vaaterahaa kuin äiti päättää, että vaateraha on 30 Euroa kuukaudessa?

Miksi äiti on joku päättäjä tässä asiassa? Ei erokaan tarkoita sitä, että etävanhemmalta viedään päätösvalta pois. Jos se etävanhempi näkee lapselle hyväksi tonnin vaatteet kerran kuussa ja vielä neljä hampurilaisateriaa päivässä, niin mikä se äiti on mestaroimaan sitä päätöstä???

Antakaa nyt herranen aika sille etävanhemmalle kanssa oikeuksia velvollisuuksien rinnalle! Itse olen uusperheen äiti ja meillä ei miehen eksä sanoisi mitään, vaikka sipseillä ja ranskalaisilla elätettäisiin lasta koko viikko. Hän on miehen kanssa lapset aikanaan tehnyt, isänä arvostanut ja eron jälkeen jakanut vastuuta. Hänen pitää myös kunnioittaa isän mielipiteitä ja metodeja, vaikkei niitä aina ymmärtäisikään.

Vierailija
173/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänhän se on joka arkea pyörittää lapsen kanssa. Jos tyttö on viikonloppuisin ja lomilla isän ja uuden naisystävän luona, niin ei siellä varmaan samanlainen kuri ole.

Vierailija
174/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöön, niin sitten kuullostaa vähän kummalta.. itse eka ajattelin, että penskalta oli uuden vaatteet kielletty jostain muusta syystä (käytös tms) ja silloin on hyvä tietty varmistaa asia äidin kanssa että onko joku "aresti" menossa jostain syystä. Ja jos sekin on tähän saakka ollut OK, että ostelette meikkejä yms. niin en kyllä tajua. Kyllä kait isällä on oikeus ostaa lapselleen lahjoja ihan oman halunsa mukaan?

Vierailija
175/176 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Ja todellakin, eipä olis tullu mieleenkään ottaa isää mukaan shoppailemaan. Muistatteko te ystävät hyvät ollenkaan omaa lapsuuttane, vai onko se nimenomaan ollu niin ankea kun toivotte ap:n "lapsipuolenkin" lapsuuden olevan? --

Vierailija
176/176 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en usko, että kaikki nuo ap:n kauhistelijat a mollaajat ovat provoajia (vaan ennemminkin katkeria ja kateellisia mammoja).

vaan vaikutti siltä, että kun ap:n alkuperäinen provo ei toiminutkaan niin kuin hän olisi halunnut, hän alkoi kirjoittaa noita kauhistelujuttuja jonakuna toisena. ainakin muutama kauhistelija tuntui tietävän tilanteesta enemmän kuin ap. oli kirjoittanut, ja ap. myöhemmin vain myötäili näitä.

eiköhän lähiäitien kirjoittamia juttuja ollut paljon enemmän noissa järkevissä kommenteissa, joissa yritettiin pohtia syitä tilanteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi