Mieheni ex ei kestänyt tyttärensä viemistä shoppailemaan
Miehelläni on edellisestä asioliitosta teini-ikäinen tytär, joka viettää meillä lähes kaikki viikonloppunsa ja lomalla asuu pidempäänkin kanssamme. Olen tullut miehen tyttären kanssa hyvin toimeen ja käymme usein kaupungilla yhdessä, kun mies ei oikein halua lähteä katselemaan vaatteita tai meikkejä. Saadaan samalla myös mukavaa ja leppoisaa aikaa yhdessä ja käydään usein kahvilla tai syömässä siinä sivussa.
Viime viikolla oli tytön syntymäpäivät, täytti 14-vuotta. Tyttö sai isältään mukavan summan rahaa, jonka sai käyttää shoppailuun tai säästää tuonnemmaksi. No, tyttö halusi shoppailemaan (yllätys ;)) ja lähdin hänen seurakseen kaupungille. Löydettiin kaikkea kivaa, mitä tyttö halusi, mm. talvitakin ja saappaat, toppeja, hameen ja farkut, laukun ja joitain meikkejä ja hiusmömmöjä. Tyttö oli ihan innoissaan koko päivän, käytiin kampaajalla ja syömässä samalla reissulla. Näytti isälleen koko saaliin ja pisti lähtiessään uudet vaatteet. Ihana oli katsoa tuota nuorta kaunokaista.
Nyt sitten kuuluu kummia, kun tytön äiti ei "hyväksy" tytön ostoksia ja kampausta, vaatii kuulemma palauttamaan vaatteet kauppaan. Ja jatkossa lahjarahat pitäisi laittaa suoraan säästötilille, joka on tytön nimissä. Mies on myös ihmeissään, sillä ei ennen ole ollut mitään ongelmia exän kanssa. Lapsi on käynyt säännöllisesti meillä ja aina tullut mielellään. Ne vaatteetkin olivat laadukkaita ja tyylikkäitä (ei siis mitään pissis-tyyliä). Ei mielestäni lahjaa tarvitse palauttaa, eikä niitä vaatteita voi enää palauttaa kauppaan kun ovat jo käytössäkin olleet. Rasittavaa ja tyttö oli soittanut isälleen itkuisena.
Eikös isällä ole ihan oikeus antaa lapselleen lahjoja? ja jos tyttökin oli tyytyväinen itse valitsemiinsa kamppeisiin, niin en ymmärrä mikä on vikana. Ollaan miehen kanssa asuttu jo kolme vuotta yhdessä eikä tähän asti ole ollut mitään konflikteja. Ja tyttökin on jo teini, ei mikään pikkulapsi. Tulee vaan mieleen, että onko tämä nyt jotain valtataistelua vai mitä tässä voi olla taustalla. Olen sitä mieltä, että tyttö pitäköön lahjansa ja jatkossakin mies valitsee, mitä lapselleen lahjaksi antaa.
Onko mielipiteitä tai kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (176)
Helpottavaa huomata, että ydinperheessä ei tule annettua teinille joka päivä rahaa, että tämä pysyy tyytyväisenä. Näköjään toisen kierroksen perheissä lapsia ostetaan uudestaan ja uudestaan, ydinperheissä on tärkeämpiä arvoja.
Helpottavaa huomata, että ydinperheessä ei tule annettua teinille joka päivä rahaa, että tämä pysyy tyytyväisenä. Näköjään toisen kierroksen perheissä lapsia ostetaan uudestaan ja uudestaan, ydinperheissä on tärkeämpiä arvoja.
Vai yritätkö vain provota tähän ketjuun että saat juttua aikaiseksi? ;)
taas huippulaadukas ketju,jonka voi linkittää facebookkiin luettavaksi.Huraa av-mammat ja älykkään keskustelun ylistys!
varmaan ap on pokannut varatun miehen ja ovat alkaneet juttunsa vaimon selän takana. Nyt sitten ex-vaimo on puilla paljailla ja lapsen isä porskuttaa uuden nuórikkonsa kanssa uudessa asunnossa. Miehellä uusi "trendikkäämpi" nainen joka yrittää luikerrella lapsen suosioon viemällä tätä shoppaamaan. Varmaan uusi naikkonen vielä passivisesti antaa tytölle negatiivisia viestejä tytön äidistä ja yrittää näin savustaa ex-vaimon ulos miehen elämästä. Ei ap edes vastnnut siihen, ovatko jo miehen kanssa naimisissa..
Jokin tässä haisee.
äitinä ajattelisin näin. Miksi ihmeessä ostaa talvitakki helmikuussa? Näillä pakkasilla varmasti on tarvinnut ostaa jo aikaisemmin, teinityttö ei ei suostu samaa takkia enää ensi talvena laittamaan eli hukkaan meni ne rahat. Samoin saappaiden laita. Lisäksi rahaa on ilmeisesti tullut oikein ruhtinaallisesti ja se kaikki piti tuhlata shoppailuun tai sitten ne vaatteet on pissiskamaa, jota saa halvalla, sitä taas jokaisen teinin huoneesta löytyy sellaiset röykkiöt että äitiparat.
Itse olen ihminen joka ei osta mitään turhaa, yksi kunnon talvitakki riittää ja yhdet kunnon talvisaappaat teinillä, oikestaan olisin minäkin huomattanut tuollaisesta turhan päiväisestä ostelusta.
Hiuksista en sano mitään, omasta mielestäni en ovat uusiutuva luonnonvara ja jokainen tekee mitä vaan omillaan, mutta kun tätäkin palstaa lukee useat ovat sitä mieltä että pitkä tukka ja keskipää jakaus tai joku muu on se ainoa joka meidän tytöllä saa olla, miksi sitten ei yh-äiti saa olla samaa mieltä?
"talvitakit ym. vaatteet ovat ensisijaisesti asioita, joita vanhemmat ostavat lapsilleen, eivät lapset itselleen. Tavallaan tyttö tuhlasi rahansa nyt sellaiseen, joka olisi vanhempien ostettavissa. Lahjahan on lahja."
Siis jos teini saa rahaa, jonka saa käyttää haluamallaan tavalla isän luvalla, niin miksi tyttö ei saisi ostaa vaatteita?? Tuskin ne ainakaan apn tapauksessa ovat pois tytön muusta hyvinvoinnista ja vaatetuksesta, jos rahasta ei kerta ole pulaa. Ettekö te palstamammat koskaan anna lapsille lahjaksi rahaa, jolla esim. tytöt saavat ostaa vaikka vaatteita?
Jos se tyttö halusi vaatteita ja isältä oli lupa ja mies ilmeisesti osallistuu lapsen "peruselatukseen" ja extraankin keskiverto-etäisää enemmän, niin ongelma on kyllä vain mustasukkaisen exän päässä. Pitää olla vallanhimoinen katkera hullu, jos saa jonkun kohtauksen uusista vaatteista.
Vaikka en mistään rikkaasta perheestä ole niin muistan kyllä että aina kun saatiin jouloulahjaksi ja synttärilahjaksi rahaa niin kyllä sillä vaatteita ja meikkejä mentiin ostamaan, vaikka vanhemmat muuten ostikin jos tarvitsi.. oma pikkusiskoni asuu vielä kotona ja tämä sama jatkuu myös sillä, ja niitä talvitakkeja ja kenkiä voi olla enemmän kuin yksi pari, vanhemmat ostaa "pakolliset" ja teinit niitä ylimääräisä joita nykyteineillä varmaan on enemmän kun silloin 90-luvulla kun itse olin teini...
heti kaupungille tuhlaamaan rahansa. Siis oikeasti, jos lapselta (14-vuotias = täys lapsi) että haluatko syödä vai säästää kakkusi niin vain anorektikko säästää. Normit syö. Ja tuhlaa rahansa jos vanhemmat ei yhtään rajoita.
En minäkään haluaisi omalle lapselleni moisia arvoja opetettavan. Exäni uusperheessä heidän lapselleen on opetettu heti-mulle-kaikki-tänne -mentalitetti. On sitä yritetty siirtää exän ja minun yhteiseen rakkauden hedelmäänkin, mutta toistaiseksi olen saanut puhuttua exälle järkeä. Siis että mitä 9-vuotias tekee läppärillä.
Jos summa on oikeasti ollut 1200 euroa, niin oma lapseni olisi 14-vuotiaana saanut käyttää siitä 200 euroa shoppailuun ja loput olisi menneet säästötilille.
Periaatteen vuoksi, rakkaat mammat, periaatteen vuoksi.
Ei kukaan normaali ihminen oikeasti ajattele muuta kuin että teinin äiti on sekopää. Kivan lahjan sai ja ihana, että äitipuoli lähti mukaan shoppaamaan. Itse olisin onnellinen lapseni puolesta vastaavassa tilanteessa. Jostain syystä tällä palstalla tuntuu olevan poikkeuksellisen paljon porukkaa, joka huvittelee kirjoittelemalla päättömiä vastauksia.
äitinä ajattelisin näin. Miksi ihmeessä ostaa talvitakki helmikuussa? Näillä pakkasilla varmasti on tarvinnut ostaa jo aikaisemmin, teinityttö ei ei suostu samaa takkia enää ensi talvena laittamaan eli hukkaan meni ne rahat. Samoin saappaiden laita. Lisäksi rahaa on ilmeisesti tullut oikein ruhtinaallisesti ja se kaikki piti tuhlata shoppailuun tai sitten ne vaatteet on pissiskamaa, jota saa halvalla, sitä taas jokaisen teinin huoneesta löytyy sellaiset röykkiöt että äitiparat.
Itse olen ihminen joka ei osta mitään turhaa, yksi kunnon talvitakki riittää ja yhdet kunnon talvisaappaat teinillä, oikestaan olisin minäkin huomattanut tuollaisesta turhan päiväisestä ostelusta.
Hiuksista en sano mitään, omasta mielestäni en ovat uusiutuva luonnonvara ja jokainen tekee mitä vaan omillaan, mutta kun tätäkin palstaa lukee useat ovat sitä mieltä että pitkä tukka ja keskipää jakaus tai joku muu on se ainoa joka meidän tytöllä saa olla, miksi sitten ei yh-äiti saa olla samaa mieltä?
Palstalla kerrotaan että taaperolla voi olla 12 toppa-asua ja 3v:llä 30 paria kenkiä.
Mutta teinille pitää riittää yksi takki ja yksi pari kenkiä. Jippiaijei!!
onko oikeesti noin moni ollut joku ihan vätys teini, joka ei panosta ulkonäköönsö ja vaatteisiin!? Mä ainaki teinivuosina halusin aina vaan lisää ja lisää uusi ja hienoja vaatteita!!! Siis porukat olis ostaneet tarvittavan määrän, ja ostivatkin, mutta itse ostin sit kaikki ylimääräiset :) ja se oli parasta!
Ja hitot niitä LAHJArahoja edes kuulu käyttää mihinkään järkevään :P Niillähän just ostetaan sellaista mitä ei muuten ehkä saisi. Se oli aivan ihanaa, jos sai lähteä vaikka kamujen kanssa ostamaan uusia vaatteita. Ihan parasta.
Ja sekin vielä, että mä olisin ehkä jäänyt mieluummin vaikka ilman lahjaa teini-ikäisenä, ku lähtenyt faijan kanssa shoppailemaan. Hei c'moon, oisko mikään voinut olla nolompaa. Eikä se ois tajunnut ees mistään mitään. Meillä tosin 8-vuotias tyttökin alkaa olla vakuuttunut, ettei iskä tajuu vaatteista yhtään mitään... (eikä se ehkä tajuukaan ;P)
Enkä mäkään tunne yhden yhtä isiä, joka lähtis mielellään shoppailemaan. Omaa ukkoa saa potkia tosissaan persauksille, että saa sen lähtemään edes ITSELLEEN ostamaan vaatteita. En todellakaan vois kuvitella sitä shoppaamassa teini-ikäisen tyttärensä kanssa, varsinkaan kun puolet huvistahan on vaan hipelöidä kaikkee ihquu. Mun mies joko saisi tyttärensä hermoromahduksen partaalle hoputtamalla koko ajan vieressä tai sitten saisi itse hermoromahduksen yrittäessään pitää mölyt mahassaan ;D
heti kaupungille tuhlaamaan rahansa. Siis oikeasti, jos lapselta (14-vuotias = täys lapsi) että haluatko syödä vai säästää kakkusi niin vain anorektikko säästää. Normit syö. Ja tuhlaa rahansa jos vanhemmat ei yhtään rajoita.
En minäkään haluaisi omalle lapselleni moisia arvoja opetettavan. Exäni uusperheessä heidän lapselleen on opetettu heti-mulle-kaikki-tänne -mentalitetti. On sitä yritetty siirtää exän ja minun yhteiseen rakkauden hedelmäänkin, mutta toistaiseksi olen saanut puhuttua exälle järkeä. Siis että mitä 9-vuotias tekee läppärillä.
Jos summa on oikeasti ollut 1200 euroa, niin oma lapseni olisi 14-vuotiaana saanut käyttää siitä 200 euroa shoppailuun ja loput olisi menneet säästötilille.
Periaatteen vuoksi, rakkaat mammat, periaatteen vuoksi.
koska on paljon rahaa voi sitä myös tuhlata miten haluaa.
Vaikka perheemme on varakas (perittyä ja itsetienattua miljoonien edestä) ja vaikka lapsemme saavat niin vaatteet, harrastevälineet kuin muutkin tarpeelliset asiat niin silti meillä ei rynnätä heti rahalahjan kanssa kauppaan. Jos teinimme saavat rahaa lahjaksi niin kannustamme heitä harkitsemaan ja pohtimaan, miten rahan käyttää. Jos kiikuttaisimme teinit heti ostoksille niin takuuvarmasti rahta palaisivat samantien. Nyt oppivat harkitsemaan ja aika nopeasti huomaa fiksuja päätöksiä ja pohdintaa: tarvitsenko tätä oikeasti? Useimmiten lopulta osa rahasta päätyy säästöön/sijoituksiin ja osa ns. hömppään (oli sitten vaate tai mikä vain).
Esimerkkinä: teinit saivat isovanhemmilta "uuden vuoden rahaa" (sukuperinne)muutaman tonnin per nenä. Ensimmäiset suunnitelmat olivat tyyliä "sigamageet bootsit", "toinen lauta", "toinen alppireissu" jne. Teinit nukkuivat muutaman yön yli ja lopulta osa rahoista päätyi käyttötilille, osa sijoitustilille ja osan teinit aikovat tuhlata perheen alppireissulla ylimääräisiin varusteisiin ja ties mihin.
Näin lapselle opetetaan harkintaa ja rahankäyttöä. Olisi varmasti myös ap:n miehen tyttärelle hyvä taito oppia jos on myöhemmin isältään saamassa isompaa perintöä. Järkevään rahankäyttöön tottumattomat kun laittavat usein kaiken harkitsematta ns. sileäksi (kuten esim. juuri ap:n miehen tytär).
Kyse ei ole siitä, että pitäisi kieltää tms. Kyse on puhtaasti siitä, että teini harkitsee asiaa jonkin aikaa ja jos edelleen haluaa samaa niin antaa palaa :)
Vaikka perheemme on varakas (perittyä ja itsetienattua miljoonien edestä) ja vaikka lapsemme saavat niin vaatteet, harrastevälineet kuin muutkin tarpeelliset asiat niin silti meillä ei rynnätä heti rahalahjan kanssa kauppaan. Jos teinimme saavat rahaa lahjaksi niin kannustamme heitä harkitsemaan ja pohtimaan, miten rahan käyttää. Jos kiikuttaisimme teinit heti ostoksille niin takuuvarmasti rahta palaisivat samantien. Nyt oppivat harkitsemaan ja aika nopeasti huomaa fiksuja päätöksiä ja pohdintaa: tarvitsenko tätä oikeasti? Useimmiten lopulta osa rahasta päätyy säästöön/sijoituksiin ja osa ns. hömppään (oli sitten vaate tai mikä vain).
Esimerkkinä: teinit saivat isovanhemmilta "uuden vuoden rahaa" (sukuperinne)muutaman tonnin per nenä. Ensimmäiset suunnitelmat olivat tyyliä "sigamageet bootsit", "toinen lauta", "toinen alppireissu" jne. Teinit nukkuivat muutaman yön yli ja lopulta osa rahoista päätyi käyttötilille, osa sijoitustilille ja osan teinit aikovat tuhlata perheen alppireissulla ylimääräisiin varusteisiin ja ties mihin.
Näin lapselle opetetaan harkintaa ja rahankäyttöä. Olisi varmasti myös ap:n miehen tyttärelle hyvä taito oppia jos on myöhemmin isältään saamassa isompaa perintöä. Järkevään rahankäyttöön tottumattomat kun laittavat usein kaiken harkitsematta ns. sileäksi (kuten esim. juuri ap:n miehen tytär).Kyse ei ole siitä, että pitäisi kieltää tms. Kyse on puhtaasti siitä, että teini harkitsee asiaa jonkin aikaa ja jos edelleen haluaa samaa niin antaa palaa :)
Toki kannattaa muistaa että säästäminen on sitä helpompaa nmitä enemmän rahaa alunperin on:P
Näin lapselle opetetaan harkintaa ja rahankäyttöä. Olisi varmasti myös ap:n miehen tyttärelle hyvä taito oppia jos on myöhemmin isältään saamassa isompaa perintöä. Järkevään rahankäyttöön tottumattomat kun laittavat usein kaiken harkitsematta ns. sileäksi (kuten esim. juuri ap:n miehen tytär).Kyse ei ole siitä, että pitäisi kieltää tms. Kyse on puhtaasti siitä, että teini harkitsee asiaa jonkin aikaa ja jos edelleen haluaa samaa niin antaa palaa :)
ja muuhun tykkäämäänsä...
mä en ymmärrä mitä sanomista mulla olis asiaan ollut, varmasti olisin kovasti ihastellu lahjoja ja kehunut kampausta
minkä hiivatin takia vanhemmat käyttää lapsia, jonain ihme taistelukappaleina - hyvät synttärit meni nyt ihan pilalle ja kaikilla on paska fiilis =(
kaikesta turhasta ja opettaa näin lapselle, että tavara ei tee onnelliseksi eikä rahalla voi ostaa rakkautta, ei edes äitipuoli.
Kummallista minusta tässä on se, että isällä on sitä rahaa joka tapauksessa, joten miksi isä ei ostanut lapselle jotain aitoa ja ikimuistoista lahjaa (vaikka halpaakin), jolla osoittaa välittävänsä ja muistavansa ja haluavansa panostaa tyttöön. Miksi antaa rahaa, jota voi antaa vaikka joka päivä.
Ainakin meidän ydinperheessä isä haluaa ostaa lapsille lahjoja, ei antaa rahaa tai lahjakorttia.
shoppailemaan, niin mitä ihmeen pahaa ja väärää siinä voi olla?Miksi tämä lahja (joka oli tytön mieleen!!!) olisi vähemmän ikimuistoinen ja ei osoittaisi välittämistä ja panostusta. Ei miksikään.
ihan muuten vaan, niin eikö se nimenomaan opettaisi tyhjänpäiväistä tuhlailua. Lahjaksi saatu shoppailureissu on jotain ainutlaatuista. Jopa 14v on ihan varmasti kyllin fiksu ymmärtääkseen tämän.
Keskiverto av-mamma ilmeisesti ei...
kaikesta turhasta ja opettaa näin lapselle, että tavara ei tee onnelliseksi eikä rahalla voi ostaa rakkautta, ei edes äitipuoli. Kummallista minusta tässä on se, että isällä on sitä rahaa joka tapauksessa, joten miksi isä ei ostanut lapselle jotain aitoa ja ikimuistoista lahjaa (vaikka halpaakin), jolla osoittaa välittävänsä ja muistavansa ja haluavansa panostaa tyttöön. Miksi antaa rahaa, jota voi antaa vaikka joka päivä. Ainakin meidän ydinperheessä isä haluaa ostaa lapsille lahjoja, ei antaa rahaa tai lahjakorttia.
shoppailemaan, niin mitä ihmeen pahaa ja väärää siinä voi olla? Miksi tämä lahja (joka oli tytön mieleen!!!) olisi vähemmän ikimuistoinen ja ei osoittaisi välittämistä ja panostusta. Ei miksikään.
ihan muuten vaan, niin eikö se nimenomaan opettaisi tyhjänpäiväistä tuhlailua. Lahjaksi saatu shoppailureissu on jotain ainutlaatuista. Jopa 14v on ihan varmasti kyllin fiksu ymmärtääkseen tämän. Keskiverto av-mamma ilmeisesti ei...
joten tässä shoppailureissussa ei ollut muuta erityistä kuin tuo 1200 e:n summa, joka lienee ap:n perheessä vakiosumma 14v tytölle lahjaksi.
Palstalla kerrotaan että taaperolla voi olla 12 toppa-asua ja 3v:llä 30 paria kenkiä.Mutta teinille pitää riittää yksi takki ja yksi pari kenkiä. Jippiaijei!!
Ja jos näitä vauvojen/taaperoiden vaatemääriä ihmetellään, niin sitten ollaan vain kateellisia.
Mutta teinitytön toiveen toteutuminen syntymäpäivänä (=vaatteiden shoppailu) on niin väärin (varsinkin väärän henkilön kanssa)...
Vähän väliä isä antaa rahaa shoppailuun, synttärilahja on rahaa - tytöllä voisi olla tilillä tuhansia euroja, mutta äitipuoli kannustaa vaateostoksille. Ei hyvänen aika!
En yhtään ihmettele, että palsta täynnä väkeä, jolla ei raha riitä laskuihin, jos tyyli on tuollainen.
Mutta kannatan, että miehesi kysyy sitä suoraan tytön äidiltä! Ettei asia paisu liian isoksi.
Itse lähivanhempana olisin todella iloinen, jos isän uusi puoliso olisi aidosti kiinnostunut mun lapsistani ja haluaisi viettää heidän kanssa aikaa. Mutta se on turha toive. Lapset ovat tälle naiselle pelkkä ikävä pakollinen vaiva joka toinen viikonloppu :(. Tällä halusin lähinnä sanoa, että jatka vaan samaan malliin ja ole läsnä tytölle :).