Mistä tällainen ahdistus kumpuu aina ennen kuukautisia?!
Tiedostan kyllä, että oloni johtuu parin seuraavan päivän aikana alkavista kuukautisista, mutta tämä ahdistuneisuus kummastuttaa...
Kärsin jo 3-4 päivää ennen menkkoja unettomuudesta ja rauhattomuudesta. Mieleeni nousee vanhoja asioita, joita märehdin pitkin päivää. En jaksa tavata ketään ihmisiä tai saatan toimia arvaamattomasti.
Miksi ahdistun näin valtavasti?
Kommentit (172)
Hormoonitoiminnan vaihtelua. Aiheutuu reaktio keskushermostossa.
Sanotaan että loppuu vaihdevuosissa niin ei mulla.
Silloin kun tulee noita vuotoja ajoittain niin on pms.
Pahin pms aika 45-50v.
Mulla ollut yli vuoden vaihdevuodet ja olen 53v. Nyt skitso olo ja vuodot tulossa. Vaihdevuosissa noita vuotoja tulee ja välit on pitkät.
Toki pms ei ole niin paha kun aiemmin mutta silti tiedän milloin vuodot tulee.
lollomä kirjoitti:
kaverimies kerran sanoi että pms-oireita ei voi olla alle 40-vuotiailla naisilla, hahahaha, mikä hölmö miesaivo. taisi luulla muutenkin että oireilu ennen menkkoja ja niiden aikana johtuu alkavista vaihdevuosista. olin niin hämilläni ja huvittunut etten sanonut mitään.
No tavallaan oikeassa.
Ne pms oireet pahenee mitä enemmän ikää.
Minulla oli aina 3 päivää ennen menkkoja tunne, että jokainen tuntemani ihminen vihaa minua. Se oli raskasta. Hormonikierukka=mielenrauha.
Mulla on niin paha että joudun ottaan Opamoxia ja se muuten auttaa! Laskee kierrokset.
Mä oon muutamana päivänä ennen menkkoja surullinen, itkuherkkä, pelokas, raivostun tosi helposti, otan kaikesta itseeni, mietin kuolemaa ym... ei kivaa mutta pärjään, tiedän mistä se parin päivän outo olo johtuu....
Ja sitten meidän pitäisi olla samanlaisia suorittajia joka päivä. Kun päivät ovat eriaisia. Suosittelen Meri Mortin kirjaa Lumoava nainen. Hän selittää kirjassa hyvin, miten keho ja mieli ovat syklisiä ja niiden kuuluukin olla – mutta se pitäisi ottaa huomioon kaikessa, työssä ja muussa elämässä.
Mulla alkoi järjetön alakulo ja raivokohtaukset heti ovulaation jälkeen, ja loppui kun seinään kuukautisten alkamishetkellä.
Kesällä sitten luovutin ja menin itkien gynekologin luokse. Sain mielialalääkkeet joita syön noin puolet kierrosta. Ja voi kuulkaas kun elämä hymyilee taas! 
Olen aina karsastanut lääkkeitä, ja mielialalääkkeitä en todellakaan ikinä uskonut alkavani popsimaan. 
Ainoa syy miksi lääkkeitä suostun syömään, on pieni lapseni. Hän joutui sijaiskärsijäksi kun sain raivokohtauksia mitä pienimmistäkin syistä. Nykyään lapsikin kiukuttelee harvemmin :) 

pms oireet kannattaa ottaa todesta
usassa nainen sai lievemmän tuomion miehensä murhasta koska psm oli päällä tekohetkellä
nainen muuttuu kauheaksi kerran kuukaudessa
mitä jos mieskin muuttuisi samanlaiseksi mitä naiset tekisi
nielisi kaiken ja olisi hiljaa kuten mieskin
Syökää B6-vitamiinia ja paljon! Ovulaatiosta menkkoihin asti. Auttaa myös turvotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tää olis mies sukupuolen ongelma niin tän ratkaisemiseen olis panostettu ja rahaa lyöty tarpeeks pöytään että ongelma olis selvitetty.
Mutta kun kyse on naisista niin gynekologit vain pipertää eikä loppujen lopuksi mistään tule mitään.
Sehän on selvitetty ja siihen on lääkekin: hormonaalinen ehkäisy.
Luonnollista, tulee tuollaisia myös..onneksi on vaan kerran kuukaudessa ja saa antaa itselleen anteeksi. Kumppanilta vaatii toki hiukan ymmärrystä..töissä haluan tuolloin yleensä syödä yksin, en tykkää hälinästä tai siitä ett joku tulee liian lähelle fyysisesti. Itkettää helposti juuri ennen, mutta se tasaantuu sitten..kyllä se siitä :D.
Minulla on kaikkien ketjun oireiden lisäksi aina korostuvaa unettomuutta ennen kuukautisia. Viime "yönä" nukahdin vasta klo 7 aamulla. Sitten se ahdistaa. Mutta onneksi menkat väsyttää sitten lopulta, että tuo tasaantuu. Pitäisi varmasti ottaa monivitamiinivalmiste taas käyttöön muutenkin.
Mulla on aivan kaamea pms ja migreeni. En muista mikä auttoi kumpaan, mutta ennen menkkoja vedän lisäravinteita ja homma pysyy kasassa. Rautaa, magnesiumia, b-vitamiinia, Tryptofaania, melatoniinia.
Suret alitajuisesti menettämääsi lasta ja haluat tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikkien ketjun oireiden lisäksi aina korostuvaa unettomuutta ennen kuukautisia. Viime "yönä" nukahdin vasta klo 7 aamulla. Sitten se ahdistaa. Mutta onneksi menkat väsyttää sitten lopulta, että tuo tasaantuu. Pitäisi varmasti ottaa monivitamiinivalmiste taas käyttöön muutenkin.
Nukkumaan mennessä kalsium+d-tabletti, 100-200 mg b6-vitamiinia ja 400 g magnesiumia. Lisäksi voi vielä ottaa yötä vasten melatoniiniakin. Tryptofaaniakin voi ottaa, mutta itse vain suosin tryptofaania sisältäviä ruokia, kuten maitotuotteita, lohta ja manteleita. Suklaassakin muuten on tryptofaania, sen takia sitä varmaan himoitaankin pms-aikana!
Mutta siis, kyllä tuo vitamiinisatsi rentouttaa. Otan tuota yhdistelmää päivälläkin jos ketutus äityy liian kovaksi. Ja ennakoiden otan silloin, jos joudun hoitamaan lapsia pitkiä aikoja yksi, muuten olen liian kamala lapsille.
Mulla unettomuus on aamuyön unettomuutta. Tuo kombo auttaa myös klo 4 otettuna yllätävän hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkumaan mennessä kalsium+d-tabletti, 100-200 mg b6-vitamiinia ja 400 g magnesiumia. Lisäksi voi vielä ottaa yötä vasten melatoniiniakin. Tryptofaaniakin voi ottaa, mutta itse vain suosin tryptofaania sisältäviä ruokia, kuten maitotuotteita, lohta ja manteleita. Suklaassakin muuten on tryptofaania, sen takia sitä varmaan himoitaankin pms-aikana!
Mutta siis, kyllä tuo vitamiinisatsi rentouttaa. Otan tuota yhdistelmää päivälläkin jos ketutus äityy liian kovaksi. Ja ennakoiden otan silloin, jos joudun hoitamaan lapsia pitkiä aikoja yksi, muuten olen liian kamala lapsille.
Mulla unettomuus on aamuyön unettomuutta. Tuo kombo auttaa myös klo 4 otettuna yllätävän hyvin!
... magnesiumia 400 mg, ei g!
Itsellä samoihin oireisiin auttaa helokkiöljykapselit.
Pahoin vaikuttavalla pms:löä on oma terminsä https://www.mind.org.uk/information-support/types-of-mental-health-prob…
Eli pms kertaa sata.
Suomeksi asiasta
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo11201.pdf
Hormoonit hyrrää.