Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tällainen ahdistus kumpuu aina ennen kuukautisia?!

Vierailija
18.02.2011 |

Tiedostan kyllä, että oloni johtuu parin seuraavan päivän aikana alkavista kuukautisista, mutta tämä ahdistuneisuus kummastuttaa...

Kärsin jo 3-4 päivää ennen menkkoja unettomuudesta ja rauhattomuudesta. Mieleeni nousee vanhoja asioita, joita märehdin pitkin päivää. En jaksa tavata ketään ihmisiä tai saatan toimia arvaamattomasti.

Miksi ahdistun näin valtavasti?

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla myös. herkkyys potenssiin sata, olen muutenkin herkkä itkemään ja tunteellinen niin tuo on ihan kamalaa kun sen 1-5 päivää ennen menkkoja itken ihan liikaa, otan kaiken itteeni ja kaikki huonot asiat tulee mieleen. Olen pms oireisena myös mustasukkainen ja huomionkipeä, mutta sitten kuitenkin haluaisi olla rahassa yhtä aikaa. vaikeeta, myös puolisolle. sitten saatan itkeä kaikkea maan ja taivaan välistä, mököttä tuntikausia. Ihan hirveä :D sentään itkupotkuraivareita ei tule yleensä tai muuten agressiivista käytöstä! lähinnä alakuloisuus ja halipula :)

Vierailija
122/172 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tulee mieleen ajat kun oli menkat enkä syönyt pillereitä...ei tule ikävä. Oli kauheat PMS oireet...ympäristöjun huomasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän mielialalääkkeitä vaikean pms:n hoitoon. Syön pientä murusta joka päivä noin 7 päivän ajan ennen menkkoja. Ei tule sivuoireita lääkkeistä, koska annos on niin pieni. Kuitenkin niistä on todella paljon apua. Mieliala on paljon tasaisempi. Auttavat hyvin myös syömishimoon. Sitten lopetan murusten syömisen (käytönnössä 1/2 tablettia 5 mg Cipralexia) kun menkat alkavat, ja olo palautuu normaaliksi. En halua syödä lääkettä muulloin, ne turruttavat liikaa. Toimii loistavasti, kannattaa kokeilla. Lääkäri määräsi lääkettä minulle juurikin pms:n hoitamiseen, oma-aloitteisesti syön vain pms:n aikaan. Mitään haittaakaan siitä ei ole.

Vierailija
124/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin ahdistusta oli 2 vuorokautta, nyt se on venynyt 4:ään. Olo on niin sietämätön, että on pakko kohta mennä lääkäriin, vaikka kuinka tiedänkin kaiken liittyvän hormoneihin ja menevän ohi.

Olen niin masentunut, niin itkuinen, niin kuolemaan valmis, ettei mitään rajaa. Kaikki tuntuu kaatuvan päälle, miskään ei rakasta ja taatusti on talokin homeessa. Menneisyydestä muistaa vain epäonnistumiset ja hävetyksne aiheet.

40v

Voi että, voimia sinulle :-/. Itselläni on myös muutama päivä ennen kuukausia ihan hirveät PMS oireet, ettei mitään rajaa. Olen oikein hirviö maailman ihanimmalle miehelleni. Kaikki on hänen vikansa ja mikään ei ole hyvin. Haluan vain kuolla ja olla vittumainen kaikille. Sitten se häviää yhtäkkiä... tosi pelottavaa, että ihminen ei hallitse itseään lainkaan noina päivinä

Vierailija
125/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonikierukkaa suosittelen, mulla myös loppui mieliala oireet kokonaan noin puoli vuotta asentamisen jälkeen, samoin kivut ja vuoto väheni huomattavasti. Tää kierukka on se vahvin valmiste, eli vaikuttaa 7vuotta. Aluksi sopeutuminen kesti, vuotoja ja suositeltuja oli useampi kuukausi, olin jo valmis poistamaan tän, mutta kehitettiin odottaa puoli vuotta ja nii tein, nyt kun vaikutus on tasaantunut, kohta vuosi käytössä, niin paras ehkäisy ikinä.

Vierailija
126/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa pms noin viikkoa ennen kuukautisia. Ensimmäiset oireet tuolloin ovat tolkuton väsymys ja hikoilu. Kuukautisten lähestyessä tulee masentuneisuus ja ärtyneisyys. Sitten kun kuukautiset alkaa niin kiukku helpottaa, mutta väsymys jatkuu. Tähän päälle sitten runsaat kuukautiset ja kovat kivut. Puolet kuukaudesta on siis tätä paskaa aina :(

Vierailija
127/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa miehilläkin joku tämmönen hyväksyttävä syy pettää.

Vierailija
128/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimpasta se kumpuaa. Musta henki on pääsemässä valloilleen!

Vierailija
129/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ahdistusta kestää mullakin noin viikon. Mutta!

Se menkkoja edeltävä ahdistus ei tule yksin!

Luovuus on myöskin huipussaan tässä vaiheessa kuukautuskiertoa. Jos sinulla on jokin harrastus, käsityöt, maalaus/musiikki/muu taide, hae lohtua siitä.

Vierailija
130/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku vaginahieroja tietäisi vastauksen.

Sinne tienoille kuulemma kertyy tiedostamaton ahdistus. Keho varastoi stressin.

Sieltä se hahmottumaton möykky kurkistelee ennen kuukautisia. Mitä pienimmätkin asiat menneisyydestä saattavat muistua mieleen.

Vierailija
131/172 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, otin oxamin 1/4 tabletin, ja helpotti heti <3

Vierailija
132/172 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut gynekologilta ohjeeksi syödä vahvaa B6-vitamiinia kierron puolivälin paikkeilta aina kuukautisten alkuun. Tuntuu, että sillä olisi vaikutusta nyt kun useampi kierto syöty tabuja. En halua hormonivalmisteita enkä mielialalääkkeitä tähän vaivaan. 

Vitamiinia täytyy ottaa siis PALJON, annostus 100-150 mg vuorokaudessa. Apteekista myivät noita tabuja, eivät olleet hyllyssä Bethoverin yms kanssa vaan ns.tiskin alla. Tabletin vahvuus 200 mg, käytetään varmaan isompiin puutostiloihin. Olen ottanut jopa tuon 200 mg päivässä. B-vitamiini ei varastoidu elimistöön, joten yliannostuksen vaaraa ei pitäisi olla. 

Vierailija
133/172 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin ahdistusta oli 2 vuorokautta, nyt se on venynyt 4:ään. Olo on niin sietämätön, että on pakko kohta mennä lääkäriin, vaikka kuinka tiedänkin kaiken liittyvän hormoneihin ja menevän ohi.

Olen niin masentunut, niin itkuinen, niin kuolemaan valmis, ettei mitään rajaa. Kaikki tuntuu kaatuvan päälle, miskään ei rakasta ja taatusti on talokin homeessa. Menneisyydestä muistaa vain epäonnistumiset ja hävetyksne aiheet.

40v

Mulla on tuollainen ranteet auki -masennus krapulassa. Se on oikeasti niin hirveä, että lopetin juomisen kokonaan. Olisin varmaan joku kerta hypännyt vielä katolta. Liittyisikö tämä johonkin samanlaiseen hormoonin eritykseen.

Vierailija
134/172 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu kauheet PMS-oireet nyt parissa kuussa, ennen ei oo ollu oikeestaan mitään. Tää on niin kamalaa, oon varma ettei kukaan enää tykkää musta (mies varsinkaan) ja tekis mieli vaan itkeä. Fiilis vaihtuu parempaan heti kun menkat alkaa. Toivon ettei tää jatku koko elämää, nimittäin puolet kuukaudesta menee nykyään tähän ahdistumiseen. Aivan perseestä.

Vierailija
135/172 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisilla pitää tällainen vaiva olla? Mitä hyviä puolia tästä vaikeasta jaksosta kerran kuukaudessa on? Noi oireethan vain pahenee ku ikää tulee.

Vierailija
136/172 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Vierailija
137/172 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettekö tai kiivastutteko julkisesti ?

Vierailija
138/172 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkettekö tai kiivastutteko julkisesti ?

En, mutta on täysi työ olla tekemättä niin.

Vierailija
139/172 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonit aktivoivat traumaasi.

Vierailija
140/172 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonit ja pms elikkäs premenstruaalisyndrooma. Sitä ei ole kaikilla, mutta esim. mulla just tuollainen alavire tulee usein ennen kuukautisia. Jospa vaan yrittäisit ajatella muuta tai ainakin rohkaista itseäsi, että tää on vaan tätä ja parin päivän päästä loppuu.

Ei ole kaikilla, ainoastaan traumatisoituneilla.

Onkin hyvä indikaattori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme