Mitä mieltä olet ilmiöstä Hanna Helmi Heinonen?
Kommentit (132)
Luin blogia jo ennenkuin tämä isompi näkyvyys alkoi. Ensin se ärsytti, mutta sitten katsoin itseäni peilistä ja totesin, että kateudesta kumpuava vähättely on melko vastenmielistä. Käänsin siis kelkkani ja minusta ko. henkilö on harvinaisen yritteliäs ja vaikuttaa tervejärkiseltä, normaalilta ihmiseltä. Hänellä tuntuu olevan missio ja se on elättää itsensä kirjailijana. Ja mikäli kirjailijuudella aikoo ansaita rahaa, on ehkä syytä hylätä se iänikuinen taiteilijamarttyyrius ja tehdä asialle jotain. Pisteet siis HHH:lle.
Enkä todellakaan ole Henna Helmi Heinonen, vaan helsinkiläinen kolmekymppinen nainen. HHH tehkööt sitä missä on hyvä ja mikä onnistuu. Jos tuollainen toiminta kovasti ottaa hermoon, kannattaa ehkä tutkailla, että onko itsellä jäänyt jotain unelmia toteuttamatta oman saamattomuuden tai rohkeuden puutteen takia.
Luin blogia jo ennenkuin tämä isompi näkyvyys alkoi. Ensin se ärsytti, mutta sitten katsoin itseäni peilistä ja totesin, että kateudesta kumpuava vähättely on melko vastenmielistä. Käänsin siis kelkkani ja minusta ko. henkilö on harvinaisen yritteliäs ja vaikuttaa tervejärkiseltä, normaalilta ihmiseltä. Hänellä tuntuu olevan missio ja se on elättää itsensä kirjailijana. Ja mikäli kirjailijuudella aikoo ansaita rahaa, on ehkä syytä hylätä se iänikuinen taiteilijamarttyyrius ja tehdä asialle jotain. Pisteet siis HHH:lle.
Enkä todellakaan ole Henna Helmi Heinonen, vaan helsinkiläinen kolmekymppinen nainen. HHH tehkööt sitä missä on hyvä ja mikä onnistuu. Jos tuollainen toiminta kovasti ottaa hermoon, kannattaa ehkä tutkailla, että onko itsellä jäänyt jotain unelmia toteuttamatta oman saamattomuuden tai rohkeuden puutteen takia.
siinä mitään jos kirja olisi hyvä, vaan eipä taida olla. Itse en ainakaan tykännyt siitä nettisivujen katkelmasta, ja aamulehden arviokaan ei antanut kirjasta kovin mairittelevaa kuvaa. Kukaan kun ei kuitenkaan jaksa lukea huonoa kirjaa vain siksi, että kirjailija pyörii paljon julkisuudessa. Tuskin kovin moni ostaa esim. Martinan levyäkään.
siinä mitään jos kirja olisi hyvä, vaan eipä taida olla. Itse en ainakaan tykännyt siitä nettisivujen katkelmasta, ja aamulehden arviokaan ei antanut kirjasta kovin mairittelevaa kuvaa. Kukaan kun ei kuitenkaan jaksa lukea huonoa kirjaa vain siksi, että kirjailija pyörii paljon julkisuudessa. Tuskin kovin moni ostaa esim. Martinan levyäkään.
ongelma hoitaa itse itsensä, eikö? Jos kirja on huono, niin ei julkisuuskaan kanna. Sittenhän ei mene enää pitkään, kun kenenkään ei tarvitse hermostua ko. henkilön edesottamuksista :)
ongelma hoitaa itse itsensä, eikö? Jos kirja on huono, niin ei julkisuuskaan kanna. Sittenhän ei mene enää pitkään, kun kenenkään ei tarvitse hermostua ko. henkilön edesottamuksista :)
tyyppi mulle ainakaan mikään ongelma ole enkä hermostu hänen tekemisistään, eikä myöskään haittaa, vaikka ei poistuisi julkisuudesta. Itse vain olen ennemmin kateellinen jollekin ansiokkaalle kirjailijalle, kuten Sofi Oksaselle, jos jollekin kirjoittajalle olisin kateellinen.
Tässä viitattiin Sofi Oksaseen, joka on mielestäni tarkkaan harkittu brändi. Ennen toisen romaaninsa julkistamista Image-lehdessä julkaistiin hänen itsensä kirjoittama juttu "Sofi Oksanen: Paketissa", jossa lukijoille avataan pääsy kirjailijan makuukammariin poikkeuksellisen avoimesti.
Minusta Sofin menestys pohjautuu aika vahvasti julkisuuden hallintaan ja on kai siinä mukana tuota "tyrkkyäkin". En tietenkään kiellä hänen kirjallisia ansioitaan.
Minusta on kummallista että tuotteen (kirjan) ennakkomarkkinointia pidetään jotenkin syntinä. Suurinta osaa tuotteita kuitenkin ennakkomarkkinoidaan tavalla tai toisella.
Keittiöanalyysini täälläkin HHH:n saamasta negatiivisesta palautteesta on: omalla taiteilijaurallaan epäonnistuneita naisia ottaa koville kun joku muu menestyy.
se HHH on varsinaisesti menestynyt? Sittenhän sen vasta näkee, miten paljon kirjaa ostetaan.
Keittiöanalyysini täälläkin HHH:n saamasta negatiivisesta palautteesta on: omalla taiteilijaurallaan epäonnistuneita naisia ottaa koville kun joku muu menestyy.
Se vain yleensä ärsyttää ihmisiä, jos joku luulee itsestään liikoja ennen kuin on edes todistanut pystyvänsä johonkin.
oli kylläkin kirjoittanut parikin kirjaa ennen Puhdistusta, eikä ollut mitenkään erityisen menestynyt tai näkyvä, koska kirjat yksinkertaisesti eivät olleet niin älyttömän ihmeellisen hyviä. En ole edes lukenut Puhdistusta enkä itse siitä välttämättä pitäisi, mutta en oikein usko, että se olisi saanut niin paljon palkintoja ja menestystä vain siksi, että Sofilla on rastat ja se kertoo fetisseistään, jos kirja olisi keskinkertaista kuraa.
Tässä viitattiin Sofi Oksaseen, joka on mielestäni tarkkaan harkittu brändi. Ennen toisen romaaninsa julkistamista Image-lehdessä julkaistiin hänen itsensä kirjoittama juttu "Sofi Oksanen: Paketissa", jossa lukijoille avataan pääsy kirjailijan makuukammariin poikkeuksellisen avoimesti.
Sofi Oksanen poseerasi ennen _toisen_ romaaninsa ilmestymistä. Ei hän esitellyt itseään ennen esikoistaan. Toki hän julkisuustyrkky siinä missä HHH:kin, mutta Oksanen sai esikoiskirjansa julki romaaninsa kirjallisilla ansioilla.
Minä ainakaan en ole taiteilijanurallani epäonnistunut nainen, vaan "tavallinen lukeva kotiäiti" (koulutukseltani luokanopettaja, en siis mikään kirjallisuusihminen). En ole lukenut Veljen vaimoa, mutta luin HHH:n itsensä määritelleen sen viihdekirjaksi. Siksi vertaaminen Sofi Oksaseen, Finlandia-palkittuun, on aika kaukaa haettua.
HHH on blogissaan ilmoittanut, ettei lue kaunokirjoja. Miksi meidän pitäisi lukea hänen kirjansa, jos hän ei arvosta muiden teoksia?
Vertaus Oksaseen, ja moniin muihinkin myyviin kirjalilijoihin, on relevantti julkisuudessa olemisen kannalta. Jos kirjamyynnillä aikoo Suomen kokoisella kirjamarkkinalla elää, pitää melkein väkisin saada nimensä esiin.
"HHH on blogissaan ilmoittanut, ettei lue kaunokirjoja. Miksi meidän pitäisi lukea hänen kirjansa, jos hän ei arvosta muiden teoksia? "
Voitko ystävällisesti linkittää tiedon alkuperään? En itse pidä Vauva-palstaa kovin luotettavana tiedonlähteenä, enkä ole myöskään tutustunut HHH:n mielipiteisiin aiemmin laajemmin. Tiedän kyllä että hänellä on blogi.
Lisäksi minua kiinnostaisi kuulla että mitkä toimenpiteet ovat ylittäneet "kipukynnyksen". HHH pitää blogia, sekö on sitä etukäteismarkkinointia joka ärsyttää? Mikä muu?
"Toki hän julkisuustyrkky siinä missä HHH:kin, mutta Oksanen sai esikoiskirjansa julki romaaninsa kirjallisilla ansioilla."
Ai niin, piti vielä kysyä että millä ansioilla sinusta HHH on kirjansa saanut julki, jos et sitä ole lukenut kuten ymmärsin tekstistäsi?
Mutta kun sen tekee nainen, joka ei ole julkaissut ensimmäistäkään kirjaansa, niin eikö se ole lukijoiden kannalta vähän kuin ostaisi sian säkissä? Sitten kun ensimmäinen kirja on julkaistu ja ihminen todistetuksi kirjailija, niin sen jälkeen on seuraavienkin kirjojenkin ennakkomarkkinointi helpompaa.
Siis nythän HHH:n kirja on julki. Tässä ketjussa keskustellaan kaiketi sekä kirjasta että "ilmiöstä". Kirjaa en ole lukenut, mutta ilmiö on outo. Ihan sama kuin ilmoittaisit, että minusta tulee kilpahiihtäjä tai laulaja: voi sinusta tullakin, mutta ei välttämättä kovin hyvää.
HHH on edellisessä blogissaan usein sanonut, ettei lue kirjoja. En jaksa kaivaa linkkejä esille, mutta löytyy useastakin kohtaa.
Mikä on se menestyminen mihin tässä viitataan?
Voisiko saada vähän täsmennystä?
Tuskinpa taiteilijauralla epäonnistuneet kokevat HHH:ta mitenkään samastumiskohteenaan, jota kadehtia.
Sofi Oksanen on siinä kohtaa varmaan parempi kateuden kohde. Eikö?
"
Ai niin, piti vielä kysyä että millä ansioilla sinusta HHH on kirjansa saanut julki, jos et sitä ole lukenut kuten ymmärsin tekstistäsi?
Kun on tarpeeksi pokkaa, niin pääsee pitkälle. Se on nykyajan julksuuspelin ylin, sääli.
En ole väittänyt HHH:n kirjaa huonoksi, en ole sitä lukenut enkä aio lukea. Olen kuitenkin lukenut hänen blogiaan sekä monia hänen kirjastaan kirjoitettuja blogiarvioita ja tiedän, ettei kirja ole makuuni. Pirkko Saisio, Sirpa Kähkönen tai Riikka Pulkkisen sen sijaan ovat.
Mikä on se menestyminen mihin tässä viitataan? Voisiko saada vähän täsmennystä?
Oisko se sitten kirjan julkaisu ylipäätään? Suomessa on paljon yrittäjiä mutta harvan teos julkaistaan lopulta kirjana.
"Mutta kun sen tekee nainen, joka ei ole julkaissut ensimmäistäkään kirjaansa, niin eikö se ole lukijoiden kannalta vähän kuin ostaisi sian säkissä? Sitten kun ensimmäinen kirja on julkaistu ja ihminen todistetuksi kirjailija, niin sen jälkeen on seuraavienkin kirjojenkin ennakkomarkkinointi helpompaa."
Ahaa.. eli pointtisi on siis tuo että kyseessä on esikoiskirjalija. Mielenkiintoista, kai siinä joku logiikka on. Heitän kuitenkin vastakommenttina että jokainen kirja on sika säkissä kunnes olet sen lukenut, oli opus sitten Tervon uusin tai esikoiskirjailijan eka. Mielestäsi siis esikoiskirjailijan ei tule tehdä ennakkomarkkinointia? Markkinointi voidaan aloittaa kirjasto nro 2?
"HHH on edellisessä blogissaan usein sanonut, ettei lue kirjoja. En jaksa kaivaa linkkejä esille, mutta löytyy useastakin kohtaa. "
Kuten totesin yllä en luota Vauva-palstaan tiedon lähteenä. Täällä liikku kaikenlaisia urbaaneja legendoja tosina. Joten, voisitko ystävälllisesti linkittää kaipaamaani tietoon? Jos et voi, niin laitan tämän väitteen Vauva-palstan urbaanien legendojen listalle. Minun on todella vaikea uskoa että kirjoja kirjoittava henkilö ei todellakaan lukisi kirjoja, kuten väität.
"Sofi Oksanen on siinä kohtaa varmaan parempi kateuden kohde. Eikö?"
Eittämättä. Sofin menestys kirjailijana on Suomen tasolla täysin poikkeuksellista.
niin osa heistä alkaa uskoa siihen. Kun jostain kirjasta tai levystä tai elokuvasta puhutaan tarpeeksi paljon ja etukäteisrummutetaan teosta niin aina löytyy ihmisiä, jotka tästä päättelevät, että "tämän täytyy olla hyvä kun siitä noin paljon puhutaan" - vaikka ei olisi vielä mitään todellista tietoa teoksen hyvyydestä. Ja osa hankkii teoksen siksi, että tietäisi mistä puhutaan, vaikkei uskoisikaan sen olevan kovin hyvä. Saahan näin toki myytyä ja jos sen kummempia taiteellisia tavoitteita ei ole, niin mikäs siinä. Henk.koht. olen sitä mieltä, että kirjailijan, laulajan tai näyttelijän ensisijainen tavoite ei ole myydä paljon, vaan tuottaa taiteellisesti merkittäviä teoksia.
Miten opettaja voi olla noin ennakkoasenteinen, sehän olit ammatiltasi?
"En ole väittänyt HHH:n kirjaa huonoksi, en ole sitä lukenut enkä aio lukea. Olen kuitenkin lukenut hänen blogiaan sekä monia hänen kirjastaan kirjoitettuja blogiarvioita ja tiedän, ettei kirja ole makuuni."
Perinteinen "lukematta paska" -argumentti :D Hyvä!
Eikö se siinä tapauksessa menisi kuin kuumille kiville ilman ensimmäistäkään blogia tai facebook-ryhmää.
Perinteinen "lukematta paska" -argumentti :D Hyvä!
Eilinen viesti missä oli hänen lastensa nimetnon muuten täältä poistettu. Mikä se nikki oli?