G: lastenvaateinhokit
Mun:
Ikinä en ostais sellaista pipoa, jossa lukee Kimperi.
Ikinä en ostais vapaasta tahdostani mitään muumi, puuhapete. ym . printtivaatteita.
Ikinä en ostais lapselle mitään tekokuituvaatetta.
Kommentit (166)
meillä on kypärämyssy ja pipo en ikibä nähnyt yhdistelmää...
-pääkalloja, liekkejä, hirviöitä ja irvisteleviä naamoja
-harmaata, mustaa ainoana värinä
-Molo Kidsin valokuvaprinttejä
-roikkupersefarkkuja
-kääntämättömiä reunoja hihansuissa ja helmassa, näitä on aikuisten vaatteissakin
-IdaT:n eläinten ääriviivaprinttejä YÖK
että se olisi sukupuolen alleviiv aamista. Meidän 4-vuotias on usein kokonaan vaaleanpunaisissa siksi, että se on hänen oma lempivärinsä. Ja juu, annan lapsen valita vaatteidensa värit. Vauvaiässä meidän lapsilla on ollut hyvinkin unisex-asuja. Itse pukisin lapset mielelläni hillitysti valkoiseen ja harmaaseen :) mutta mielestäni lapsillakin on oikeus pukeutua omasta mielestään kivoihin vaatteisiin. Teksti- tai muita printtejä en osta, vaatteet ovat lähes poikkeuksetta yksivärisiä.
johonkin tiettyyn väriin "alleviivaamaan" sukupuolta. Yleisimmin tätä tekevät tyttöjen vanhemmat, jotka verhoavat lapsen vaaleanpunaiseen, jottei kukaan vaan erehtyisi luulemaan lasta pojaksi. Tämä tyyli herättää kaksi kysymystä, joihin joku lapsensa vaahtokarkiksi pukeva voisi vastata.
1. Olisiko se nyt oikeasti maailmanloppu, vaikka joku erehtyisikin luulemaan tyttöä pojaksi?
Minulla oli lapsuudessa harvinaisen kauniskasvoinen naapurinpoika, jota aina silloin tällöin erehdyttiin puhuttelemaan tyttönä. Ei hänelle ole asiasta jäänyt traumoja tai ole muuttunut homoksi tuon vuoksi...2. Jos sitä sukupuolta on alleviivattava, eikö riittäisi, että laittaa vaaleanpunaisen paidan, pipon tai hameen. Miksi se lapsi pitää pukea kokonaan vaaleanpunaisiin?
Meille on tytön syntymän jälkeen kannettu kassikaupalla vaaleanpunaisia vaatteita lahjaksi, mutta en pue koskaa tyttöäni kokonaan vaaleanpunaisiin vaan yhdistelen noita "tyttövaatteita" neutraalimman värisiin vaatteisiin.Yhtään vaaleanpunaista vaatetta ei ole muuten tarvinnut tytölle ostaa. Emme tienneet sukupuolta odotusaikana ja hankin vain sukupuolineutraaleja vaatteita. Sen jälkeen kun tyttö syntyi, emme ole saaneet lahjaksi ainuttakaan sukupuolineutraalia vaatetta ja lahjaksi saadut lelutkin ovat järjestään Hello Kittyä ja muuta tyttömäistä.
kypärämyssy on vaan Niin Älyttömän Kätevä! Siis oikeasti, lämmin ja samalla suojaa kaulaakin. Käytännöllisyys kunniaan! Kauppareissut toki eri juttu, mutta päiväkotiin kypärämyssy on musta ihan must lapsen mukavuuden kannalta :)
mulla on kohta 6 v tyttö, pituutta 120 cm. Pienimmät (suoralahkeiset;) housut on koko 98. Aluksi ylsivät nilkkoihin asti, sitten niistä tuli caprsit ja nyt on polvihousut/shortsit. Meillä hoikka lapsi joka ei juurikaan kasva leveyttä vaan pistää kaikki paukut pituuskasvuun, eli yleensä vaatteissa leveys ei jää koskaan liian pieneksi.
käyttöikä, kun eivät laahaa maata ja mene rikki/kulu lahkeesta. Ja siltikään ei tarvitse käyttää niin, että juuri ja juuri resori osuu nilkkaan:)
jotka toimii pipona erotukseksi niistä ohuista jotka on tarkoitettu (lähinnä) pipojen alle.
meillä on kypärämyssy ja pipo en ikibä nähnyt yhdistelmää...
minulla ei ole aikomustakaan pukea meidän pikkutyttöä "huorahtavasti" johonkin pikkubikineihin ym. erittäin paljastaviin vaatteisiin että kaikki sairaat äijät sais kuolata meidän tyttöä. Uinaranta on oma asiansa.
naapurini käyttää myös tytöllä vvaatteita noin eli 98 housuja 120 tytöllä ja se on HIRVEÄN näköistä! Vaikkei leveyttä kasvakkaan niin kyllä se haarojenvälin ja vyötärön väli on kuitenkin pinempi kuin sopivissa vaatteissa. Kakki housut on heillä peppun välissä ja tytöllä tois epämukava olla.
Minusta kamalia on P.O.P:in vaattet. Olen käynyt siellä monta kertaa enkä ikinä ole löytänyt mitään ostamisen arvoista.
Ostan lapselle printtipaitoja koska hän tykkää niistä. Muutenkin minulla on tapana kuunnella mitä lapsi ise haluaa, koska mieleistä vaatetta tulee käytettyäkin.
vaatetta pojallani 5 v. Pakko on vain pitää kun ei oikein muuta löydy enkä ehdi tarpeeksi nettikauppoja selailemaan. Ottaisin mielelläni vinkkejä mistä saisi suht yksivärisiä, iloisenvärisiä vaatteita tilattua :)
Nyt on kovimmassa pk- käytössä mm. viime kesän kirppislöydöt: kirkkaanvihreät collegehousut.Niihin tuli jo polveen reikä johon liimasin kivan autotekstiilipaikan:)
Samoin kuin ihmeen kaupalla löysin Citymarketista kirkkaansiniset collegehousut. Niiden parina tummat, ankeat paidat menevät jotenkuten.Tummiin collegehousuihin yritän aina kaveriksi etsiä jonkin pirteän paidan.
Tyttärellämme, 3 v. on kaikki paidat kimaltavilla Hello Kitty tmv -printeillä, joissakin jotain paljetteja yms. Ne ovat oikein rakkaita tytölle, joululahjaksi sai ison kasan "bling bling" -vaatetta. Jokin hörhelö-kimalluskausi varmaan menossa. Ja en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi rajoittaa hänen asuvalintojaan.Pääasia että ovat helppoja pukea ja riisua ja ovat mukavat päällä. Siinähän lapsi oppii valintojen tekemistä kun valitsee vaatteita parista vanhemmaan esittämästä vaihtoehdosta.
vaatetta pojallani 5 v. Pakko on vain pitää kun ei oikein muuta löydy enkä ehdi tarpeeksi nettikauppoja selailemaan. Ottaisin mielelläni vinkkejä mistä saisi suht yksivärisiä, iloisenvärisiä vaatteita tilattua :)
Nyt on kovimmassa pk- käytössä mm. viime kesän kirppislöydöt: kirkkaanvihreät collegehousut.Niihin tuli jo polveen reikä johon liimasin kivan autotekstiilipaikan:)
Samoin kuin ihmeen kaupalla löysin Citymarketista kirkkaansiniset collegehousut. Niiden parina tummat, ankeat paidat menevät jotenkuten.Tummiin collegehousuihin yritän aina kaveriksi etsiä jonkin pirteän paidan.
Tyttärellämme, 3 v. on kaikki paidat kimaltavilla Hello Kitty tmv -printeillä, joissakin jotain paljetteja yms. Ne ovat oikein rakkaita tytölle, joululahjaksi sai ison kasan "bling bling" -vaatetta. Jokin hörhelö-kimalluskausi varmaan menossa. Ja en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi rajoittaa hänen asuvalintojaan.Pääasia että ovat helppoja pukea ja riisua ja ovat mukavat päällä. Siinähän lapsi oppii valintojen tekemistä kun valitsee vaatteita parista vanhemmaan esittämästä vaihtoehdosta.
ihania housuja, turkooseja, vihreitä, punaisia ja jopa pinkkejä (joka on pojan lempiväri). Ostan suurimman osan collegehousuista ja ohuista pitkähihaisista tyttöjen puolelta.
Enkä esim. kapean mallisia, pitää olla sellainen että ollut väljempi leikkaus alunperinkin. Toki iso osa jää juuri mainitsemastasi syystä pieneksi jo aikaisemmin, mutta monissa housuissa on siinä oikeassa koossa vyötärö TOSI ylhäällä. Tai ainakin meidän tytöllä on, en sitten tiedä onko hänellä jotenkin keskimääräistä lyhyempi vartalo, raajat on ainakin pitkät.
naapurini käyttää myös tytöllä vvaatteita noin eli 98 housuja 120 tytöllä ja se on HIRVEÄN näköistä! Vaikkei leveyttä kasvakkaan niin kyllä se haarojenvälin ja vyötärön väli on kuitenkin pinempi kuin sopivissa vaatteissa. Kakki housut on heillä peppun välissä ja tytöllä tois epämukava olla.
johonkin tiettyyn väriin "alleviivaamaan" sukupuolta. Yleisimmin tätä tekevät tyttöjen vanhemmat, jotka verhoavat lapsen vaaleanpunaiseen, jottei kukaan vaan erehtyisi luulemaan lasta pojaksi. Tämä tyyli herättää kaksi kysymystä, joihin joku lapsensa vaahtokarkiksi pukeva voisi vastata.
1. Olisiko se nyt oikeasti maailmanloppu, vaikka joku erehtyisikin luulemaan tyttöä pojaksi?
2. Jos sitä sukupuolta on alleviivattava, eikö riittäisi, että laittaa vaaleanpunaisen paidan, pipon tai hameen. Miksi se lapsi pitää pukea kokonaan vaaleanpunaisiin?
Omalta kohdaltani voin vastata:
1. Ei ole maailmanloppu, mulle on ihan sama luullaanko lastani tytöksi vai pojaksi. Jos tyttöni pukee esim. keltaiseen ja vihreään, häntä luullaan lähes poikkeuksetta pojaksi (kuten kokemuksesta väittäisin että useimpia pikkuvauvoja, taitaa olla että ns. tyttöpiirteet alkavat erottua vasta myöhemmässä iässä), eikä tuo haittaa ollenkaan.
2. Tyttöni on nyt 9 kk ja olen tainnut ostaa hänelle alle 10 kpl vaatteita, kaikki muut on saatu ja ovat (valitettavasti) vaaleanpunaisia, paitsi äitiyspakkauksen vaatteet. Koska meillä on jätesäkkitolkulla pinkkejä vaatteita, tuntuisi järjettömältä kuluttaa tosi vähäisiä varoja siihen, että kävisin vartavasten ostamassa tarpeettomia, mutta sukupuolineutraalin värisiä vaatteita, jotta kukaan ei ärsyyntyisi meidän tytön vaatteista.
Lisäksi jos kaikki vaatevarastossa on pinkkiä, on siihen tosi hölmönnäköistä yrittää epätoivoisesti yhdistää joku muunvärinen vaatekappale. Niinpä olen vetänyt asian lekkeriksi ja todellakin pukenut tytön tuttia myöden vaaleanpunaiseen, tiedostaen sen kuinka paljon se ihmisiä ärsyttää. Tiedän että oma anarkistinen piilovitsini (nykyäänhän pitää olla NIIN tiedostava ja sukupuolineutraali...noin niinkuin vaatetasolla lähinnä) menee useimmissa ihmisissä hukkaan, vaan mitäpä tuosta :)
tuli mieleen kun viimeksi oltiin metsäretkellä. Siellä seurueen tyyliniekan lapsella oli hieno pipo josta korvannipukat vilkkui ja kohta lapsi oli nenä punaisena vinkumassa että lähdetään jo pois, mua palelee, mennään jo, eikö mentäis jo. Ja sitten me pian mentiin, vaikka oltais viihdytty vielä pitemäpään.
-Kuomat
-Kypärämyssyt
Itsellä 6-vuotias tytär ja on ihana katsella minkälaisia vaateyhdistelmiä hän valitsee päälleen. Välillä on värikästä, välillä erittäin tyttömäistä ja välillä "rokahtavaa" tyyliä. Kaikki eivät ole minun makuuni, mutta aika paljon annan valinnanvaraa tytölle itselleen, koska omaa persoonaansahan hän tuo esiin pukeutumisensa kautta eikä minun. Toki aina pitää olla sääolosuhteisiin sekä muutenkin tilanteeseen sopivat vaatteet päällä eli juhliin juhlavaatteet ja sitä rataa.
Moneen siis olen taipunut, mutta vaikka tytär on koko talven hihkunut Kuomat nähdessään niin niitä ei ole vielä meidän talouteen ilmestynyt ;D
Me&I
Polarn o Pyret
Molo ja Ticket to heaven haalarit
Liian trendikkäästi puetut lapset.hrrrrrrrr!
Pojille n. 2-v. eteenpäin tuntuu, etti tarjota mittään lapsenomaista, suloista enää. Kaikki on jotain pääkalloa, liekkiä, Spidemania, StarWarsia ym. kuvottavaa... Väreinä musta, harmaa ja tummansininen. Huoh!
Minä siis ihan mielellään puen poikani 4-v. Bamse-nalleen, Muumi-paitaan yms. printtiin :)
Mites te silloin suhtaudiútte, kun lapsi itse haluaa jonkin tietyn kuvapaidan? Itse olen ainakin taipunut Autot-hahmovaatteisiin, kun poika rakastaa Salama McQueeniä ym. Vaikkei ne aina äidin silmää niin hivelekään ;)
Itse ostelen siksi molemmille pojille myös niitä jonkun inhoamia oransseja, vihreitä yms. vaatteita. Tosin koitan pukea niitä jonkun hillitymmän kanssa.
Inhoan siis sitä, että pikkupoika pitää pukea rumasti, niinkuin olisi joku koululainen, joka haluaa pukea mustaa ja pääkalloja :( Samoin inhoan niitä pikkutyttöjen teinix vaatteita :(
Bamset, printit ja muut "äklöt" jää nekin usein kauppaan, mutta esim. kirpparilta on tullut ostettua noitakin ja Salama McQueenin kohdalla on jouduttu myöntymään, kun pieni mies 3v kysyy "saanko ostaa tämän?"
Mitä kypärämyssyjä inhoava mamma pukee lapselleen näillä tulipalopakkasella päähän?
meidän pojalla pää ja kaula pysyvät parhaiten lämpimänä kypärämyssyssä.
ja meidän kolme tyttöä käyttää sitä paljon. Tykkäävät siis itsekkin. Ei ole kyllä koskaan tullut mieleen että pukisin ne noin, koska pelkään että niitä luullaan pojiksi ! En tosin koskaan pue koko vaaleanpunaisiin vaan yhdistän usein esim. ruskeaan.