Saako teini puhelimen sisältöä joskus tarkistaa
Mitä mieltä olette, siitä saako 13 vuotiaan puhelimesta joskus lukea viestejä (äiti tai isä) ollessaan huolissaan lapsesta. Löytäessään sitten jokseenkin äidinmielestä tarpeetonta tekstiä lapsen kirjoittamana ja viesteissä saatuina, miten toimia? Kuinka paljon vanhempien kuuluu tietää ja puuttua kavereiden välisiin eripuriin? Kun tuntuu että on ne tietyt kaverit joitten kanssa on aina yhtä "käden vääntöä" kaveruudesta, kenen kanssa olla ja "miten" olla.
Kommentit (84)
Ei väliä, kenen nimissä liittymä on. Lain nukaan vain silloin saa katsoa, kun on syytä epäillä hyväksikäyttöä. Kirjesalaisuus pätee puhelimeen eli huvikseen ei ole lupa lukea tai tutkia.
Ei todellakaan saa tarkistaa, vihaisin vanhempiani loppuelämän.
-P16
[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 10:19"]Vanhemmat eivät voi olla diktaattoreja.
Itse kirjoittelin esim. päiväkirjaan 13-vuotiaana rankkojakin juttuja, ja olen kiitollinen ettei äitini ole (tietääkseni) niitä lukenut. Luottamus olisi mennyt loppuelämäksi jos olisi jotain niin törkeää tehnyt.
Samat mammat varmaan lukevat miestensä puhelimia ja sähköposteja, koska olettavat että heillä on lupa olla perillä kaikesta.
[/quote]
No sitten ymmärrät kun sulla on omia lapsia. Varmaan kyselet sitten lapseltasi kaikkeen luvan ja terroristikapsi vailla rajoja on valmis. Ota iloisempi asenne ja ymmärrys mukaan. Kyllä nykypäivänä kun huumeet ja pedofiilit lusmuaa niin jonkun täytyy olla skarppina. Itse en olisi lukenut poikani viestejä mutta poikani serkku oli lukenut ja onneksi itsekin kui ne sitten...ja poikamme oli niin kiltti ja luotin häneen..
Eiköhän joka teini osaa asentaa näppäinlukon tms..
Lähinnä siis toisia teinejä vastaan, ettei ne pääse lukemaan ja juoruilemaan koko koululle..! =) Mutta toimii kai ne lukot myös nuuskivia vanhempiakin vastaan.
Kai niitä näppäinlukkoja oli jo 2011 kun tämä ketju alkoi...
Jos laosen/nuoren puhelimen sisältöä aikoo ratsata, on mielestäni oikeudenmukaista, että lapsi tietää sen etukäteen. Esim. jo siinä vaiheessa, kun hän saa puhelimen käyttöönsä, hänelle kerrotaan että vanhemmat aikovat ajoittain tarkastaa sen. Selkeästi myös ilmaistaan, mihin asti tämä käytäntö on käytössä (esim. joko siihen asti, että muuta sovitaan tai tiettyyn ikään asti). Kerrotaan myös perustelut tälle (mistä ollaan huolissaan). Vanhemmilla on oikeus rajoittaa alaikäisiä, mutta se tulee tehdä reilujen pelisääntöjen mukaan. Tällä vanhempi myös varmistaa sen, että jos puhelimesta löytyy jotain ikävää, voi sen reilulla tavalla ottaa puheeksi.
En ehkä suosittele katsomaan hänen puhelintaan. Itse nuorena(16v) ajattelisin että yks hyvä keino tietää lapsen menemisistä on yksinkertaisesti googlettaa hänen nimensä. Kannattaa tarkistaa ask.fm, instagram, facebook, twitter jne! Ja kannattaa tarkkailla lapsen käyttäytymistä, onko hän muuttunut viimeaikoina? Ja olen sitä mieltä että kannattaa rakentaa hyvät välit lapseen, jotta hän voi kunnolla kertoa jos on ongelmia ihmissuhteissa. Tässä vähän nuoren näkemyksiä:)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:51"]Jos laosen/nuoren puhelimen sisältöä aikoo ratsata, on mielestäni oikeudenmukaista, että lapsi tietää sen etukäteen. Esim. jo siinä vaiheessa, kun hän saa puhelimen käyttöönsä, hänelle kerrotaan että vanhemmat aikovat ajoittain tarkastaa sen. Selkeästi myös ilmaistaan, mihin asti tämä käytäntö on käytössä (esim. joko siihen asti, että muuta sovitaan tai tiettyyn ikään asti). Kerrotaan myös perustelut tälle (mistä ollaan huolissaan). Vanhemmilla on oikeus rajoittaa alaikäisiä, mutta se tulee tehdä reilujen pelisääntöjen mukaan. Tällä vanhempi myös varmistaa sen, että jos puhelimesta löytyy jotain ikävää, voi sen reilulla tavalla ottaa puheeksi.
[/quote]
Kyllä se lapsi/teini sitten poistaa ne "salaiset" viestit jos tietää että vanhemmat tutkivat puhelinta. Itse olen sitä mieltä, että ei todellakaan saa lukea nuoren yksityisiä viestejä (ja olen siis äiti itsekin)!
Lapsen näkökulmasta, tulette menettämään luottamuksen jos kiinni jäätte. Joten ei saa. Jokaisella kuuluu olla yksityisyys.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 09:15"]
Tiedän että monilla asenne, puhelin on henk.koht ja jopa rikos sitä tarkistaa.
No ei se kylläkään pelkkä asenne ole, vaan kylläpä taitaa ihan oikeastikin rikos olla.
Ei ole rikos. Seuraa mitä poliisi suosittelee vanhemmille lapsensa netti ja puhelinkäyttöä! Nimenomaan kuuluu seurata missä lapsi netissä seikkailee ja miten viestii ystävien kanssa.
Postisalaisuus? Se unohtuu kun puhutaan vanhemmat huolesta. Ei siinä rikota yhtään lakia. Päinvastoin me vanhemmat olemme vastuussa lapsiemme teoista ja puhelinhäirintä, uhkailu koneiden kautta on yleistä. Jos te ette seuraa onko lapsesi uhri tai kiusaaja niin se ei tee asiaa tekemättömäksi. Te vanhemmat mahdollistatte kiusaamisen toteutumisen.
Toisaalta, itse luen teidänkin lapsien viestejä ja puutu poliisin kautta. Että kannattaa olla tarkkana ennenkö minä huomaan lapsesi kiusaamisviestit. ;)
Iso ongelma on se, että ne viestit eivät koske vain sinun omaa lastasi, vaan lukemalla ne saat tietää myös kaikkien lapsesi kavereiden henkilökohtaiset asiat, joista keskenään juttelevat. Haluaisitko, että sinulle ehkä tuntemattomien kaverien täysin tuntemattomat vanhemmat tietäisivät vaikka siitä, että tytön tissien muoto ei miellytä häntä itseään tai häppärit ovat liian isot?
-t13
Ainakin pitää olla todella vahva epäilys että nuorella on joku hätä, ennen kuin menee tarkistamaan yhtään mitään. Ja nykyaikanahan on käytännössä mahdoton edes tutkia kenenkään puhelinta, kun suurimmalla osalla taitaa olla näppäinlukko tai vastaava suojakoodi, että siinähän horisette oikeuksistanne liittymän omistajina.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:09"]
Laillista vain, jos on syytä epäillä hyväksikäyttöä.
[/quote]
Höpöpöhö.
kun puhutaan LAPSESTA, joka on vanhempiensa vastuulla, ei vielä rikosoikeudellisesti edes vastaa teoistaan, vaan VANHEMMST vastaavat, olisi suorastaan HEITTEILLEJÄTTÖ, mikäli tarvittaessa puhelinta ei ratsattaisi. Kukaan vanhempi ei ole kiinnostunut naapurin pissisliisan ihastuksista tai edes koenumeroista. Sitävastoin alaikäisen myymälävarkaudet ja muu ilkivalta alkaa kiinnostamaan. Lapseni tietää, että puhelin tarvittaessa ratsataan, joten turha hölmöillä sen kanssa. Saa haastaa rikoksesta vaikka korkeimpaan oikeuteen, ei auta itkut markkinoilla. Niin kauan kun ovat alaikäisinä minun kattoni alla tanssivat minun pilliin mukaan tässä asiassa.
Minä tarkistan sen jälkeen, kun kiusaaminen tuli ilmi siten, että vitosluokkalaiseni kaverin vieati tuli vahingossa mulle (vaihdettiin puhelimet)
Juuri tarkistin ja selvisi, että kaverini isä oli ollut yön putkassa lyötyään vaimonsa tajuttomaksi humalapäissään. Päästänkö tonne enää yökylään.
Lapseni on 13-v.
Ei tietenkään teini-ikäisen tytön puhelimen tekstareita saa tarkistaa! Teillä ei ole oikeutta siihen! Jokaisella ihmisellä, myös nuoremmilla, on oikeus yksityisyyteen!
epäillä jotain vakavampaa. Ne jotka jeesustelee jostain kirjesalaisuudesta, eivät varmasti ole kohdanneet lastensa kohdalla todellisia ongelmia.
Oma mieheni oli aikanaan 10v täysin hunningolla, koska jäi ensimmäisen kerran kiinni huumeista liian myöhään, riippuvuus oli jo liian pitkällä ja rikollinen ura alkanut. Ihanko oikeasti jonkun mielestä joku kirjesalaisuus on tärkeämpi kuin lapsen terveys ja tulevaisuus?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 07:17"]
Kyllä yksityisyys pitää suoda. Itse en tykkäis jos viestejäni joku lukisi. Siinä voi tulla väärinkäsityksiä kun vanhemmat eivät ymmärrä tietystä puhetavasta mikä on loukkaavaa ja rumaa ja mikä on läppää. Itellä äiti oli joskus kattonut ja sain aika ison raivarin, lähinnä siksi että ei kenelläkään ole oikeutta lukea toisten viestejä. Tämän lisäksi oli ymmärtänyt viestit aivan oäin honkia ja alko syytteleen mua asioista jotka eivät edes minuun liittyneet. Suomessa on laitonta avata toisten kirjeitä ja lukea niitä ja se koskee myös Tekstiviestejä!!! Ne ovat tavallaan kirjeitä sähköisessä muodossa. Ymmärrän jos olet huolissasi, mutta siksi ne lapsen välit vanhempiin pitää pitää hyvinä. Kyllä pahan paikan edessä lapsi kertoo vanhemmilleen jos on tarvetta.
[/quote]
Naurettavaa sinisilmäisyyttä!
kyllä minä omistan kolmetoistavuotiaan liittymän ja kännykän. En availe hänen kirjeitään tai postiaan, mutta voin aivan laillisesti ottaa lapseltani luurin pois, jos näyttää siltä että ei osaa sitä käyttää.
[/quote]
Voit ottaa puhelimen mutta viestejä sulla ei ole oikeutta lukea. Se että olet ostanut puhelimen lapselle silloin se kännykkä on lapsen kännykkä. Omistatko kaikki lapsesi vaatteetkin? Naurettavaa!! Ja kyllä 13-vuotias osaa kännykkää käyttää:DD
Varmaa aika kurjaa sun lapsillas kun heillä ei ole mitään yksityisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 07:17"] Kyllä yksityisyys pitää suoda. Itse en tykkäis jos viestejäni joku lukisi. Siinä voi tulla väärinkäsityksiä kun vanhemmat eivät ymmärrä tietystä puhetavasta mikä on loukkaavaa ja rumaa ja mikä on läppää. Itellä äiti oli joskus kattonut ja sain aika ison raivarin, lähinnä siksi että ei kenelläkään ole oikeutta lukea toisten viestejä. Tämän lisäksi oli ymmärtänyt viestit aivan oäin honkia ja alko syytteleen mua asioista jotka eivät edes minuun liittyneet. Suomessa on laitonta avata toisten kirjeitä ja lukea niitä ja se koskee myös Tekstiviestejä!!! Ne ovat tavallaan kirjeitä sähköisessä muodossa. Ymmärrän jos olet huolissasi, mutta siksi ne lapsen välit vanhempiin pitää pitää hyvinä. Kyllä pahan paikan edessä lapsi kertoo vanhemmilleen jos on tarvetta. [/quote] Naurettavaa sinisilmäisyyttä! kyllä minä omistan kolmetoistavuotiaan liittymän ja kännykän. En availe hänen kirjeitään tai postiaan, mutta voin aivan laillisesti ottaa lapseltani luurin pois, jos näyttää siltä että ei osaa sitä käyttää. [/quote] Voit ottaa puhelimen mutta viestejä sulla ei ole oikeutta lukea. Se että olet ostanut puhelimen lapselle silloin se kännykkä on lapsen kännykkä. Omistatko kaikki lapsesi vaatteetkin? Naurettavaa!! Ja kyllä 13-vuotias osaa kännykkää käyttää:DD Varmaa aika kurjaa sun lapsillas kun heillä ei ole mitään yksityisyyttä.
[/quote]
näin se menee. Omistan kyllä lapseni tavaratkin tarvittaessa. Kolmetoista vuotias tanssii vielä aivan minun pilliin mukaan. Ei tee edes tiukkaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 09:15"]
No ei se kylläkään pelkkä asenne ole, vaan kylläpä taitaa ihan oikeastikin rikos olla.
Ton ikäisen liittymä on kyllä vanhemman nimissä, joten ei ole rikos. Mä katon välillä mun 11v tytön puhelinta ja tyttö tietää sen. Minähän puhelimen ja liittymän maksan, miten ton ikäinen vois ite sellasta hankkia. On vanhemmilla oikeutensa, ja se on vaan lapsen parhaaksi.