Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teini puhelimen sisältöä joskus tarkistaa

Vierailija
10.02.2011 |

Mitä mieltä olette, siitä saako 13 vuotiaan puhelimesta joskus lukea viestejä (äiti tai isä) ollessaan huolissaan lapsesta. Löytäessään sitten jokseenkin äidinmielestä tarpeetonta tekstiä lapsen kirjoittamana ja viesteissä saatuina, miten toimia? Kuinka paljon vanhempien kuuluu tietää ja puuttua kavereiden välisiin eripuriin? Kun tuntuu että on ne tietyt kaverit joitten kanssa on aina yhtä "käden vääntöä" kaveruudesta, kenen kanssa olla ja "miten" olla.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 08:57"]

Voi olla usein ainut keino saada toiminnastaan tietoa.

16v puhelinta en enää tarkistaisi.

Puhelimen voi tarkistaa kaikessa hiljaisuudessa, sitä ei tarvitse mainostaa lapselle.

Tiedän että monilla asenne, puhelin on henk.koht ja jopa rikos sitä tarkistaa.Tiedän myös tapauksia jossa tarkastamista olisi pitänyt tehdä, hölmöilyä olisi voinut estää.

Kaverien välisiin eripuriin ei kuulu vanhempien sotkeutua. Vanhemman tehtävä kuunnella ja olla tukena. Hyvä tietää riidoista mutta älä puutu.

[/quote]

Tämä ei ole mielipideasia vaan se on rikos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 09:40"]

kyseessä on jonkinasteinen ongelmatapaus ja on syytä pelätä että sotkeutuu isoihin ongelmiin. Ymmärrän kyllä että se on nuoren yksityisyyden loukkausta, mutta se on mielestäni pienempi paha kuin että nuori eksyy rikollisille jäljille. Tällaisen ohjeen sain sosiaaliohjaajalta. Niin ja tietty me kurkittiin puhelin salaa, ei niin että nuori itse tietäisi siitä.
Oli kyllä perhanan hankalaa, mutta sitä kautta saimme tietää että yhteydenpito henkilöihin jotka ovat hankkineet isommalle nuorisoporukalle alkoholia, oli edelleen käynnissä. No, otettiin tietty numero ylös ja toimitettiin se poliisille, että ainakaan tuo nuori mies ei enää hae kenellekään mitään hetkeen.
Mutta normaalioloissa en kyllä kurkkisi teinin puhelimeen.

[/quote]

Olet kyllä sairas.

Vierailija
24/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 09:59"]

Itsehhän siitä laskunkin maksan. Voiko olla totta edes?

[/quote]

Maksajalla ei mitään merkitystä. Kyllä se vaan rikos on ja laki on tästä hyvin selvä

Vierailija
25/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 10:12"]

liittymän omistaja saa tutkia kaiken informaation, mitä löytyy liittymän nimissä. liittymän omaistaja voi tilata itselleen etiedot esim. soitetutuista ja vastaanotetutuista puheluista jne.

siksipä juuri alaikäinen ei saa itse avata liittymää - eikä sitä saa avata myöskään esim. aikuinen henkilökään, joka on holhouksen alaisena, vaan siihen tarvitaan aina holoavan henkilön suostumus.

[/quote

Älä puhu palturia. Liittymän omistajalla ei todellakaan ole valtaa tarkistaa mitä sillä liittymällä tehdään

Vierailija
26/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 09:15"]

Tiedän että monilla asenne, puhelin on henk.koht ja jopa rikos sitä tarkistaa.

No ei se kylläkään pelkkä asenne ole, vaan kylläpä taitaa ihan oikeastikin rikos olla. Ton ikäisen liittymä on kyllä vanhemman nimissä, joten ei ole rikos. Mä katon välillä mun 11v tytön puhelinta ja tyttö tietää sen. Minähän puhelimen ja liittymän maksan, miten ton ikäinen vois ite sellasta hankkia. On vanhemmilla oikeutensa, ja se on vaan lapsen parhaaksi.

laki on laki. Sinulla Ei ole oikeutta rikkoa lakia. Liittymän omistajalla ei ole mitään merkitystä. Yksityisyyden suoja on loukkaamaton

Vierailija
27/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 10:19"]Vanhemmat eivät voi olla diktaattoreja.

Itse kirjoittelin esim. päiväkirjaan 13-vuotiaana rankkojakin juttuja, ja olen kiitollinen ettei äitini ole (tietääkseni) niitä lukenut. Luottamus olisi mennyt loppuelämäksi jos olisi jotain niin törkeää tehnyt.

Samat mammat varmaan lukevat miestensä puhelimia ja sähköposteja, koska olettavat että heillä on lupa olla perillä kaikesta. [/quote] No sitten ymmärrät kun sulla on omia lapsia. Varmaan kyselet sitten lapseltasi kaikkeen luvan ja terroristikapsi vailla rajoja on valmis. Ota iloisempi asenne ja ymmärrys mukaan. Kyllä nykypäivänä kun huumeet ja pedofiilit lusmuaa niin jonkun täytyy olla skarppina. Itse en olisi lukenut poikani viestejä mutta poikani serkku oli lukenut ja onneksi itsekin kui ne sitten...ja poikamme oli niin kiltti ja luotin häneen..

[/quote]

Et ansaitse lastasi. Lapsesi ansaitsee vanhemman joka kunnioittaa lasta ja sen oikeuksia

Vierailija
28/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 23:10"]

No ei se kylläkään pelkkä asenne ole, vaan kylläpä taitaa ihan oikeastikin rikos olla. Ei ole rikos. Seuraa mitä poliisi suosittelee vanhemmille lapsensa netti ja puhelinkäyttöä! Nimenomaan kuuluu seurata missä lapsi netissä seikkailee ja miten viestii ystävien kanssa. Postisalaisuus? Se unohtuu kun puhutaan vanhemmat huolesta. Ei siinä rikota yhtään lakia. Päinvastoin me vanhemmat olemme vastuussa lapsiemme teoista ja puhelinhäirintä, uhkailu koneiden kautta on yleistä. Jos te ette seuraa onko lapsesi uhri tai kiusaaja niin se ei tee asiaa tekemättömäksi. Te vanhemmat mahdollistatte kiusaamisen toteutumisen. Toisaalta, itse luen teidänkin lapsien viestejä ja puutu poliisin kautta. Että kannattaa olla tarkkana ennenkö minä huomaan lapsesi kiusaamisviestit. ;)

Älä viitsi keksiä omiasi. Kirjesalaisuus on lapsellakin ja vanhemmilla EI ole oikeutta sitä rikkoa.

Laki on asiasta selvä

Vierailija
29/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 05:23"]

No ei se kylläkään pelkkä asenne ole, vaan kylläpä taitaa ihan oikeastikin rikos olla.

Voi etta voi olla typera asenne! Mina sen puhelimen ostin, eli kaytannossa se on minun. En koe tarvetta tarkistaa  13veen kannya, mutta jos jostain syysta tuntuisi tarpeelliselta, sen ilmanmuuta tekisin! Ei ihme Etta 12veet suomessa seurustelevat ja harrastavat seksia aitin selan takana! ......sehan olisi RIKOS tietaa jotakin lapsestaan. 

Sinun mielipiteellä ei ole merkitystä. Laki kieltää lapsien puhelujen, tekstiviestien ,päiväkirjojen, kirjeiden jne lukemisen.

Jos olisit oikea äiti/isä niin lapsesi kertoisi ITSE sinulle asiansa. Mutta kuka sinunkaltaiselle ihmiselle mitään kertoo

Vierailija
30/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 05:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2011 klo 10:13"]

Rikosko tarkistaa lapsensa puhelin?
Itsehhän siitä laskunkin maksan. Voiko olla totta edes?

työnantajasi lukea sähköpostisi tai katsoa missä surffailet töistä? Sehän ne laskutkin maksaa.

Asia ei muutu pätkääkään siitä onko ihminen alaikäinen vai ei.

nyt puhuttiin alaikäisen lapsen vanhempien oikeudesta/ velvollisuudesta.

Vierailija
31/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 06:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 05:23"]

No ei se kylläkään pelkkä asenne ole, vaan kylläpä taitaa ihan oikeastikin rikos olla.

Voi etta voi olla typera asenne! Mina sen puhelimen ostin, eli kaytannossa se on minun. En koe tarvetta tarkistaa  13veen kannya, mutta jos jostain syysta tuntuisi tarpeelliselta, sen ilmanmuuta tekisin! Ei ihme Etta 12veet suomessa seurustelevat ja harrastavat seksia aitin selan takana! ......sehan olisi RIKOS tietaa jotakin lapsestaan. 

Sinun mielipiteellä ei ole merkitystä. Laki kieltää lapsien puhelujen, tekstiviestien ,päiväkirjojen, kirjeiden jne lukemisen.

Jos olisit oikea äiti/isä niin lapsesi kertoisi ITSE sinulle asiansa. Mutta kuka sinunkaltaiselle ihmiselle mitään kertoo

Toistan...kutensanoin tarvettaei ole mutta jos olisi niin hittoon teidan lakinne. :) Poikani kertoo minulle kaiken, kyllastymiseen asti. Han on kuitenkin vain 13 v ja minun tehtavani on varjella hanta, siksipa meni huonon kaytoksen takia nukkumaan mukisematta ilman kannya..... jossain pain maailmaa lapsia silti rangaistaan huonosta kaytoksesta!

Vierailija
32/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka sen puhelimen ja liittymän omistaa? Kuka maksaa laskut jne? Kyllä minä kolmetoistavuotiaan kännykän voisin tarkistaa, ja tulen tarkistamaankin! Ei kolmetoistavuotiaalla pidä olla asioita, joista vanhemmat eivät saisi olla tietoisia. Rikosoikeudelliseen vastuuseen joutuvat vanhemmat! Jos on jo rikosoikeudellisesti vastuussa itse, sen jälkeen tarkastuksen tekee poliisi.

Vierailija
33/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksityisyys pitää suoda. Itse en tykkäis jos viestejäni joku lukisi. Siinä voi tulla väärinkäsityksiä kun vanhemmat eivät ymmärrä tietystä puhetavasta mikä on loukkaavaa ja rumaa ja mikä on läppää. Itellä äiti oli joskus kattonut ja sain aika ison raivarin, lähinnä siksi että ei kenelläkään ole oikeutta lukea toisten viestejä. Tämän lisäksi oli ymmärtänyt viestit aivan oäin honkia ja alko syytteleen mua asioista jotka eivät edes minuun liittyneet. Suomessa on laitonta avata toisten kirjeitä ja lukea niitä ja se koskee myös Tekstiviestejä!!! Ne ovat tavallaan kirjeitä sähköisessä muodossa. Ymmärrän jos olet huolissasi, mutta siksi ne lapsen välit vanhempiin pitää pitää hyvinä. Kyllä pahan paikan edessä lapsi kertoo vanhemmilleen jos on tarvetta.

Vierailija
34/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 07:17"]

Kyllä yksityisyys pitää suoda. Itse en tykkäis jos viestejäni joku lukisi. Siinä voi tulla väärinkäsityksiä kun vanhemmat eivät ymmärrä tietystä puhetavasta mikä on loukkaavaa ja rumaa ja mikä on läppää. Itellä äiti oli joskus kattonut ja sain aika ison raivarin, lähinnä siksi että ei kenelläkään ole oikeutta lukea toisten viestejä. Tämän lisäksi oli ymmärtänyt viestit aivan oäin honkia ja alko syytteleen mua asioista jotka eivät edes minuun liittyneet. Suomessa on laitonta avata toisten kirjeitä ja lukea niitä ja se koskee myös Tekstiviestejä!!! Ne ovat tavallaan kirjeitä sähköisessä muodossa. Ymmärrän jos olet huolissasi, mutta siksi ne lapsen välit vanhempiin pitää pitää hyvinä. Kyllä pahan paikan edessä lapsi kertoo vanhemmilleen jos on tarvetta.

[/quote]

Naurettavaa sinisilmäisyyttä!

kyllä minä omistan kolmetoistavuotiaan liittymän ja kännykän. En availe hänen kirjeitään tai postiaan, mutta voin aivan laillisesti ottaa lapseltani luurin pois, jos näyttää siltä että ei osaa sitä käyttää.

Vierailija
35/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 07:09"]

kuka sen puhelimen ja liittymän omistaa? Kuka maksaa laskut jne? Kyllä minä kolmetoistavuotiaan kännykän voisin tarkistaa, ja tulen tarkistamaankin! Ei kolmetoistavuotiaalla pidä olla asioita, joista vanhemmat eivät saisi olla tietoisia. Rikosoikeudelliseen vastuuseen joutuvat vanhemmat! Jos on jo rikosoikeudellisesti vastuussa itse, sen jälkeen tarkastuksen tekee poliisi.

juuri näin! Ihme vässykkä curlingvanhempia. Kolmetoistavuotias on lapsi jonka tahto on vanhempansa taskussa.

Vierailija
36/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en katsoisi, ellei todella olisi jotain painavaa syytä epäillä vakavista ongelmista tai rikoksista. Ei puolisonkaan tekstiviestejä saa lukea ilman lupaa, vaikka näkisit, että se on pomolta. Lapsesi luottamusta et voita lukemalla salaa hänen henkilökohtaisia viestejään. Jos taas luet ja löydät viesteistä merkkejä jostakin epäilyttävästä, et voi kysyä tarkennusta lapseltasi paljastamatta lukeneesi hänen viestejään. Vaikka lapsesi diilaisi huumeita, kuten jossakin viestissä joku mainitsi mahdollisuudeksi, hän varmaankin suuttuisi enemmän viestien lukemisesta kuin diilaussyytöksistä. Näin ainakin itse tuon ikäisenä olisin reagoinut, yksityisyyden tarve on teineillä niin vahvana. Epäluottamusta osoittava vanhempi ei myöskään teinin puolelta ansaitse luottamusta, joten mahdollisten ongelmien setviminen tulevaisuudessa pelkällä keskustelulla jää haaveeksi.

Vierailija
37/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillista vain, jos on syytä epäillä hyväksikäyttöä.

Vierailija
38/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:59"]

Itse en katsoisi, ellei todella olisi jotain painavaa syytä epäillä vakavista ongelmista tai rikoksista. Ei puolisonkaan tekstiviestejä saa lukea ilman lupaa, vaikka näkisit, että se on pomolta. Lapsesi luottamusta et voita lukemalla salaa hänen henkilökohtaisia viestejään. Jos taas luet ja löydät viesteistä merkkejä jostakin epäilyttävästä, et voi kysyä tarkennusta lapseltasi paljastamatta lukeneesi hänen viestejään. Vaikka lapsesi diilaisi huumeita, kuten jossakin viestissä joku mainitsi mahdollisuudeksi, hän varmaankin suuttuisi enemmän viestien lukemisesta kuin diilaussyytöksistä. Näin ainakin itse tuon ikäisenä olisin reagoinut, yksityisyyden tarve on teineillä niin vahvana. Epäluottamusta osoittava vanhempi ei myöskään teinin puolelta ansaitse luottamusta, joten mahdollisten ongelmien setviminen tulevaisuudessa pelkällä keskustelulla jää haaveeksi.

[/quote]

Voi hellanduudelis tätä lässytystä!

uskomattomia vässyköitä kaikkityyni! Mitä ihmettä te sitä teiniä pelkäätte? Te olette sen tuki ja turva, sen ainoat vanhemmat. Eikä teillä ole edes munaa kantaa vastuutanne! Kyllä tänäpäivänä on kuulkaa paljon pielessä!

Vierailija
39/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostin uuden puhelimen teinille niin ehtona oli että saan sen sisällön ja historiat tarkistaa niin halutessani.

Vierailija
40/84 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sanottu lapsille, että meillä vanhemmilla puhelimen ostaneilla ja puhelinlasku maksajina on oikeus tutkia lapsen puhelin ja lapset ovat tämän hyväksyneet. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi