Ärsyttää! Lapseton sinkku-työkaveri haluaa välttämättä
heinäkuun lomaa, vaikka päiväkodit ovat silloin kiinni. Mitä ihmeen väliä sillä on milloin hän lomansa pitää, varsinkin kun aikoo viettää sen ulkomailla? Että pistää vihaksi.
Suuna ja päänä ensimmäisenä vaatimassa lomaansa siihen.
Asioista voi toki neuvotella, mutta tuollainen päällepäsmäröinti ärsyttää.
Kommentit (138)
Ei kaikki kunnan pk:t ole kiinni heinäkuuta. Älä ole hölmö. Sitten viet vaan lapsen päivystävään pk:n (missä varmaan on muitakin oman pk:n lapsia) ja olet heinäkuun töissä. Olet lomalla sitten jonkun muun kuun. Turhaa stressiä ja kiukuttelua tuollainen.
Mullapa ei ole varmaan ollenkaan lomaa koko kesänä, kun olen niin uusi tässä työpaikassa. Lapset menevät päivystävään pk:n niin kuin hiihtolomallakin.
Olen ehkä jäävi vastaamaan, koska olen itse alalla jossa voin pitää lomani koska haluan. Mielestäni lapset eivät ole syy saada pitää loma aina koska haluaa, varahoitopaikatkin on olemassa.
Jos kaikki eivät voi olla samaan aikaan lomalla, kiertävät lomat olisi hyvä systeemi. Ja mahdollisuus vaihtaa jonkun kanssa päittäin jos molemmat niin toivovat.
No enää en jousta itsekään sitten näiden sinkkujen toiveiden takia kun eivät jousta hekään.
Näinhän sen systeemin saakin loistavasti toimimaan, kun kukaan ei vahingossakaan jousta mihinkään suuntaan. ;)
Ei ole tullut mieleen, että vuorollaan joustamalla, voi saada itse sitten etua joku toinen kerta? Näköjään paras systeemi täällä on se, että työnantaja päättää lomat vuorosysteemillä ja niitä ei saa vaihtaa toisen kanssa. Näin ei kenenkään tarvitse joustaa toisen hyväksi, mutta eipä paljon auta sitten valittaakaan, että olisin halunnut tänä vuonna sen tietyn kuukauden.
kun olin vapaaehtoisesti joulut töissä, että perheelliset pääsi vapaalle.
Kesällä olin lomalla mielellään elokuussa, koska minulle oli aivan sama, milloin lomailin.
No kieltämättä nykynuoriso on erilaista. Ei saa perheellinen edes jouluaattona aamuvuoroa, että saisi illan viettää lapsien kanssa kun sinkku kokee, että hänellä on oikeus aamuvuoroon.
No enää en jousta itsekään sitten näiden sinkkujen toiveiden takia kun eivät jousta hekään.
Mutta ollessani nuori niin kyllä me sinkut yleensä teimme näitä juhlapyhiä siksi, että perheelliset sai olla vapaalla. Se vain jotenkin tuntui oikealta. Ei ala nykysinkku siihen.
Ei kai kukaan käskenyt uhrautumaan? Saa olla aika tyhmä jos vapaaehtoisesti uhrautuu.
Ja voi sillä sinkullakin olla perhe, johon voi vaikka kuulua sisaruksia tai iäkkäät vanhemmat.
Ap:han kirjotti että häntä ärsyttää kun tää sinkku pitää omaa ajankohtaansa itsestäänselvyytenä, eikä edes yritä ajatella muita.
Ensimmäinen kommentoija, joka taisi lukea alkuperäisen viestin ;)
lomia pidettävä vuoroissa ja nimenomaan heidän työpaikoillaan järjestelmä toimiva ja oikeudenmukainen.
Pitäisikö vielä sukulaisilta kysyä työntekijöiden lomien ajankohtia? Aika erikoista se olisi.
Meillä lähisukulaisella sellainen. Ja jos hänellä on tänä vuonna elokuu ja haluaisi mieluummin kesäkuun ja työkaverilla on kesäkuu, mutta haluaisi mieluummin elokuun niin siinäkään tapauksessa ei saa vaihtaa. No, tavallaan ymmärrän, koska jos saisi vaihtaa niin pian niitä vaihtajia olisi niin paljon, että kohta taas heikot jyrättäisiin. Mutta koska tämän lähisukulaisen puolisollakin on sama systeemi, eivät he ole oikeastaan koskaan olleet yhtäaikaa lomalla. Saati että voisimme järjestää kaikin yhdessä jotain lomaohjelmaa.
heinäkuun lomaa, vaikka päiväkodit ovat silloin kiinni.
Jos lapsesi pk on kiini ja teilä ei ole lomaa, saatte päivystävästä paikan. Eli sen takia ei tarvi alkaa riitelemään loman ajankohdasta :)
Itse otan sitten palkatonta vapaata, jos en saa haluamaani lomaa. En vie pieniä lapsia toiselle puolelle kaupunkia varahoitoon vieraiden ihmisten kanssa! Jos työnantaja ei tätä ymmärrä, vaihdan työpaikkaa. Hyvin on tähän asti sujunut :)
Olet kyllä aika curling. :)
He eivät tajua, että jos päiväkoti on kiinni ja vanhemmat töissä, niin se on aika saamarin iso ongelma. Tietenkään mistään pienen lapsen tunteista he eivät ymmärrä mitään, mutta entäs edes sitä, että on laitonta ja heitteillejättö, jos lapset ovat yksin kotona ja aikuiset töissä. Tämä on se perheellisten ongelma! Ei mikään parhaan lomakuukauden nappaaminen, pässit!
Ei ole olemassa sellaista mahdollisuutta, että laajassa mitassa suomen lapset nakattaisiin johonkin vaihtoehtoisiin hoitopaikkoihin. Koko tämä yhteiskuna pyörii sillä tavalla, että nuo tavalliset hoitopaikat ovat tavallisina aikoina auki, ja kaikki kansalaiset sovittavat siihen aikataulunsa!
Ja on lapselle henkisesti hyvin rankkaa joutua yhdeksi kuukaudeksi johonkin vieraaseen paikkaan hoitoon, vaikka siitä ette tajua tai välitä mitään.
Pitäisi olla solidaarisuutta sen verran että ymmärretään perheitä, jotka ovat miltei pakkotilanteessa! Ihan vaikka senkin takia, että ne lapset tosiaan sitten maksaa teidän lapsettomienkin eläkkeet ja hoitaa teitä vanhainkodissa, jos ette muuten ymmärrä miksi on hyvä että heitä on. Lapset eivät ole ihan sama juttu kuin joku lomamatka.
Itse otan sitten palkatonta vapaata, jos en saa haluamaani lomaa. En vie pieniä lapsia toiselle puolelle kaupunkia varahoitoon vieraiden ihmisten kanssa! Jos työnantaja ei tätä ymmärrä, vaihdan työpaikkaa. Hyvin on tähän asti sujunut :)
Sun työkaverit varmaan rakastaa sua?
Ei ole tarvinnut kiristää ;) Todennäköisesti vaihtaisin työpaikkaa, jos meillä ei asiat sujuisi näin hyvin. Eikä meillä lapsettomilla tai murrosikäisten vanhemmilla ole ollut sellaisia syitä, joiden takia juuri heidän olisi tärkeämpi saada se päiväkodin lomakuukausi itselleen lomaksi. ELi toistaiseksi ei ole tarvinnut kiristää.
Sun työkaverit varmaan rakastaa sua?
He eivät tajua, että jos päiväkoti on kiinni ja vanhemmat töissä, niin se on aika saamarin iso ongelma. Tietenkään mistään pienen lapsen tunteista he eivät ymmärrä mitään, mutta entäs edes sitä, että on laitonta ja heitteillejättö, jos lapset ovat yksin kotona ja aikuiset töissä. Tämä on se perheellisten ongelma!
Jep, naulan kantaan. Päiväkodin aukioloajat ovat nimenomaan PERHEELLISTEN ongelma. Ei meidän muiden!
Pitäisi olla solidaarisuutta sen verran että ymmärretään perheitä, jotka ovat miltei pakkotilanteessa! Ihan vaikka senkin takia, että ne lapset tosiaan sitten maksaa teidän lapsettomienkin eläkkeet ja hoitaa teitä vanhainkodissa, jos ette muuten ymmärrä miksi on hyvä että heitä on. Lapset eivät ole ihan sama juttu kuin joku lomamatka.
Blaa blaa blaa. Miksi mun pitäisi olla solidaarinen, kun sä olet tehnyt lapsia?
Ei ole olemassa sellaista mahdollisuutta, että laajassa mitassa suomen lapset nakattaisiin johonkin vaihtoehtoisiin hoitopaikkoihin. Koko tämä yhteiskuna pyörii sillä tavalla, että nuo tavalliset hoitopaikat ovat tavallisina aikoina auki, ja kaikki kansalaiset sovittavat siihen aikataulunsa!
Ja on lapselle henkisesti hyvin rankkaa joutua yhdeksi kuukaudeksi johonkin vieraaseen paikkaan hoitoon, vaikka siitä ette tajua tai välitä mitään.
Tässä taas niin tyypillinen esimerkki curling-mammasta. "Kun on pienelle niiiin rankkaa." Ja lapseton ei tietenkään voi ymmärtää yhtään mitään, eihän se ole edes pyhä äiti.
Ei se ole lapsettomien vika, että päiväkodeissa lomaillaan juuri heinäkuu. Ihan hyvin voisivat olla auki ja vain osa porukasta lomalla.
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2010/09/29/20-000-euroa--sinkku-m…
lapsettomien eläkkeistä, joten kannattaisi joustaa. Lapseperheiden elämä on oikeasti aika tavalla tiukempaa kuin lapsettomien, katsoo sitä mistä tahansa vinkkelistä.
että ne mun lapset sitten maksaa sun eläkkeen ja vaihtaa sun vaipat siellä vanhainkodissa. Vai pitäisikö tehdä niin, että lapsettomat heitetään sitten vanhana jonnekin kuoppaan kuolemaan ja työikäinen väestö hoitaa vaan niitä, jotka ovat aikoinaan hankkineet perhettä? Ai jaa, mutta siihen suuntaan se solidaarisuus pitää sitten toimia? Oletko tullut ajatelleeksi, että maailma ei pyöri, jos ajattelee vaan omaa napaansa. Ei ole vain perheellisten ongelma miten KUNNALLISET PÄIVÄKODIT TOIMIVAT ja mitä siitä seuraa. Yhteiskunta tarkoittaa sitä, että ollaan just pikkaisen solidaarisia ja ajatellaan koko yhteisön etua eikä vaan sitä omaa persettä. Muuten on kohta kaikilla paha mieli.
He eivät tajua, että jos päiväkoti on kiinni ja vanhemmat töissä, niin se on aika saamarin iso ongelma. Tietenkään mistään pienen lapsen tunteista he eivät ymmärrä mitään, mutta entäs edes sitä, että on laitonta ja heitteillejättö, jos lapset ovat yksin kotona ja aikuiset töissä. Tämä on se perheellisten ongelma! Ei mikään parhaan lomakuukauden nappaaminen, pässit! Ei ole olemassa sellaista mahdollisuutta, että laajassa mitassa suomen lapset nakattaisiin johonkin vaihtoehtoisiin hoitopaikkoihin. Koko tämä yhteiskuna pyörii sillä tavalla, että nuo tavalliset hoitopaikat ovat tavallisina aikoina auki, ja kaikki kansalaiset sovittavat siihen aikataulunsa! Ja on lapselle henkisesti hyvin rankkaa joutua yhdeksi kuukaudeksi johonkin vieraaseen paikkaan hoitoon, vaikka siitä ette tajua tai välitä mitään. Pitäisi olla solidaarisuutta sen verran että ymmärretään perheitä, jotka ovat miltei pakkotilanteessa! Ihan vaikka senkin takia, että ne lapset tosiaan sitten maksaa teidän lapsettomienkin eläkkeet ja hoitaa teitä vanhainkodissa, jos ette muuten ymmärrä miksi on hyvä että heitä on. Lapset eivät ole ihan sama juttu kuin joku lomamatka.
Sitä paitsi kahden vanhemman perheissä voitte olla vuorotellen lomalla ja ratkaista siten lastenhoidon kahdeksi kuukaudeksi. Eikö lapsettomilla sinkuilla ole mielestäsi oikeus tavata sisarusten perheitä, vanhempia ja muita sukulaisia edes kerran vuodessa, itselläsi on sentään perhe ympärilläsi koko ajan.
On ihan oikein, että kersasi maksavat muiden eläkkeitä, kun lapsettomat maksavat nyt kersojesi päivähoidon, terveydenhoidon, koulutuksen ja sinun sairaspoissaolosi, kun olet jatkuvasti hoitamassa sairaita lapsiasi kotona.
Se on jokaisen oma valinta hankkia lapsia joten hoitakoon heidät parhaaksi katsomallaan tavalla.
Jos puhutaan solidaarisuudesta, missä kohtaa lapseton saa joustoa toisinpäin?
Ja joo, olen elänyt perhepäivähoitajaperheessä lapsuuteni ja nuoruuteni eikä tuntuneet lapset kärsivän vaikka välillä joutuivat meille vakihoitajan ollessa lomalla. Asennevamma teillä joille ei kelpaa muuta kuin se yksi tietty hoitopaikka.
Mä en hyväksy syrjintää sillä perusteella että on lapseton. Heinäkuu nyt vaan sattuu olemaan se paras lomakuukausi.
Onneksi meillä ei töissä näistä asioista tarvitse vääntää, aina on lomat sovittu yhteisymmärryksessä, yleensä heinäkuu on puolitettu.
Monella lapset kesälomillakin tarhassa..
Kunnallisia vanhainkotipaikkoja vähennetään. Tilalle kalliita yksityisiä palvelukoteja. Eli lapset joutuvat ottamaan enemmän vastuuta vanhemmistaan. Tämä suuntaus on ollut jo pitkään menossa, ellette ole huomanneet. Huomaatte viimeistään sitten kun omat vanhempanne tarvitsevat hoitoa.
Eli jos ei ole rahaa rutkasti niin vanhus kykkii kotona todella huonossa kunnossa. Rahalla voi ostaa palveluja ja hoitoa. Kotihoito on ajettu aika alas nyt jo.
Eli kyllä meillekin käy niin, että jos lapsemme eivät meitä auta niin olemme yksin kotona kusivaipassa sängyssä vuorikausia.
Sinkkujen kannattaa kerätä omaisuutta, että on varaa maksaa palvelut.
että ne mun lapset sitten maksaa sun eläkkeen ja vaihtaa sun vaipat siellä vanhainkodissa. Vai pitäisikö tehdä niin, että lapsettomat heitetään sitten vanhana jonnekin kuoppaan kuolemaan ja työikäinen väestö hoitaa vaan niitä, jotka ovat aikoinaan hankkineet perhettä? Ai jaa, mutta siihen suuntaan se solidaarisuus pitää sitten toimia? Oletko tullut ajatelleeksi, että maailma ei pyöri, jos ajattelee vaan omaa napaansa. Ei ole vain perheellisten ongelma miten KUNNALLISET PÄIVÄKODIT TOIMIVAT ja mitä siitä seuraa. Yhteiskunta tarkoittaa sitä, että ollaan just pikkaisen solidaarisia ja ajatellaan koko yhteisön etua eikä vaan sitä omaa persettä. Muuten on kohta kaikilla paha mieli.
lapsettomien eläkkeistä, joten kannattaisi joustaa. Lapseperheiden elämä on oikeasti aika tavalla tiukempaa kuin lapsettomien, katsoo sitä mistä tahansa vinkkelistä.