Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää! Lapseton sinkku-työkaveri haluaa välttämättä

Vierailija
08.02.2011 |

heinäkuun lomaa, vaikka päiväkodit ovat silloin kiinni. Mitä ihmeen väliä sillä on milloin hän lomansa pitää, varsinkin kun aikoo viettää sen ulkomailla? Että pistää vihaksi.

Suuna ja päänä ensimmäisenä vaatimassa lomaansa siihen.

Asioista voi toki neuvotella, mutta tuollainen päällepäsmäröinti ärsyttää.

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitsevat nykyään yhteiskuntaa. Lapsissa on ihan jokaisen tulevaisuus. Jos ei omia ole, niin niissä toisten lapsissa. Voidakseen hyvin, lapset tarvitsevat tiettyjä olosuhteita, esim. aikuisen kotiin, jos hoitopaikka on kiinni. varahoitopaikka ei aina ole lähellekään realistinen vaihtoehto. Aikuisten vaan pitää joustaa! Myös niiden sinkkuaikuisten, joiden tarpeet vaan oikeesti ei ole niin tärkeitä.

Jauhaa useammassa kohdassa nyyhkyvirttä siitä, miten lapsissa on tulevaisuus. Mutta ei ole kertonut, miksi se varahoitopaikka ei ole realistinen vaihtoehto? Ihan varmasti on. Se on taas vaan mamman piheydestä (haluaa maksuvapaan kuukauden) ja viitseliäisyydestä (varahoitopaikka on 500 metriä kauempana kuin vakipäiväkoti).

Vierailija
82/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomailitte viime vuonna? Olitko sinä heinäkuun lomalla ja lapseton sinkku ei? Jos näin on, sinulla ei ole mitään asiaa moittia sinkun toiveita. Lapsesi ei ole työpaikassasi töissä, joten häntä ei tarvitse millään tavalla huomioida lomajärjestelyissa. Esimiehen tulee hoitaa ne tasapuolisesti työntekijöiden (ei heidän perheidensä) kesken.

Esitä siis lomatoiveesi esimiehelle, mutta jos et lomaa heinäkuuksi saa niin ei voi mitään. Sen sijaan jos olet jyrännyt lapsettoman sinkun lomatoiveet jo monen vuoden ajan eikä hän tänäkään vuonna saa toivettansa läpi sinun takia - siinä on sinkulle jo jatkotoimenpiteiden paikka.

Ei siis sinulle sympatiaa täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvitse pohtia tällaista.

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että hankalat elämäntilanteet pitää huomioida lomien määräytymisessä. Jos on usean päiväkoti-ikäisen yh, on vaan kohtuullista että loman saa järkevään aikaan. Ne varahoitopaikat eivät käsittääkseni ole välttämättä autottoman perheen ainoan aikuisen kannalta mahdolliset.

On myös työnantajan etu, että työntekijät virkistyvät lomasta, sen sijaan että se aiheuttaa isoa stressiä.

Vierailija
84/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös työnantajan etu, että työntekijät virkistyvät lomasta, sen sijaan että se aiheuttaa isoa stressiä.

Niin, koskeeko tämä vain niitä, joilla on lapsia? Eikö sinkun mahdollista hankalaa elämäntilannetta tarvi ottaa huomioon? Eikö sinkun tarvi virkistyä lomasta, hänhän joutuu joka tapauksessa tekemään enemmän töitä kuin lapsiperheen vanhempi.

En ymmärrä, miten ihmiset voi olla niin yksisilmäisiä. Siis viekö lasten saanti ihmisiltä oikeasti järjen päästä ja kyvyn ottaa muita oman perheen ulkopuolelta huomioon? Noin itsekkäille ihmisille ei pitäisi syntyä lapsia ollenkaan. Ei oo hyvä ennuste niillä lapsiparoilla, jotka syntyy noin itsekkäille vanhemmille.

Vierailija
85/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Kyllä mun tuntemista ihmisistä ahkerimpia töissänsä ovat juuri ne monilapsisen perheen äidit, tehokkaat organisaattorit, jotka hoitavat työnsä ja kotinsa.

i]

Niin, koskeeko tämä vain niitä, joilla on lapsia? Eikö sinkun mahdollista hankalaa elämäntilannetta tarvi ottaa huomioon? Eikö sinkun tarvi virkistyä lomasta, hänhän joutuu joka tapauksessa tekemään enemmän töitä kuin lapsiperheen vanhempi. En ymmärrä, miten ihmiset voi olla niin yksisilmäisiä. Siis viekö lasten saanti ihmisiltä oikeasti järjen päästä ja kyvyn ottaa muita oman perheen ulkopuolelta huomioon? Noin itsekkäille ihmisille ei pitäisi syntyä lapsia ollenkaan. Ei oo hyvä ennuste niillä lapsiparoilla, jotka syntyy noin itsekkäille vanhemmille.

Vierailija
86/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä, että samalla hoitaa kotinsa ja lapsensa, vaikka tämä työpäivän päälle on varmasti rankkaa. Se nyt on vaan valinta, joka on tehty ja josta pitää kantaa vastuu. Se valinta ei oikeuta etuilemaan lomanjakojonossa.

Vierailija
87/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitä kykyjä he itse ainakin mainostavat mielellään, tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Ehkäpä osaavat sitten ratkaista nämä kesälomaongelmansa hyvällä organisointikyvyllään ;)

Vierailija
88/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitä kykyjä he itse ainakin mainostavat mielellään, tiedä sitten pitääkö paikkansa. Ehkäpä osaavat sitten ratkaista nämä kesälomaongelmansa hyvällä organisointikyvyllään ;)

Kumma kyllä täällä kuitenkin kysellään vauvan ulkoilutuksesta, nukuttamisesta, pukemisesta, miten käydä suihkussa kun on taapero ja vauva...

Ja kuinka ehtii/jaksaa siivota, laittaa ruokaa.... eli ei se organisointi ihan niin hanskassa ookaan?

Vierailija
89/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös niiden sinkkuaikuisten, joiden tarpeet vaan oikeesti ei ole niin tärkeitä.

Joo, sitä päivää ei tule, että minä rupean kumartelemaan ja nöyristelemään jonkun perheenäidin edessä, joka haluaa lomansa tiettyyn aikaan ja käyttää siihen perustelua, kun ei minun lapsettoman naisen tarpeet oikeesti ole niin tärkeitä.

Kylläpä muuten ovat. Aivan samallalailla minä olen lomani työnteosta ansainnut. Toki joustaa voisin, jos siitä _asiallisesti_ (tuttu sana, edes JOSTAIN yhdeydestä?) pyydetään ja perustellaan, mutta jos tosiaan perusteluna on tuo lyttääminen, niin ei tule kauppoja, turha luullakaan.

Eli niin, minut on helpohko puhua ympäri tällaisissa asioissa ja mielelläni olen myös muille mieliksi, mutta kyllä todellakin vaadin, että myös minua kohdellaan ihmisenä eikä vain sinä vähempiarvoisena, koska ei satu lapsia olemaan ja melkeinpä voisin sanoa, että tämän palstan mammojen kanssa en lähtisi mistään hinnasta vaihtamaan kesälomiani pois.

Katsokaapa peiliin. Ette ole lapsinenne mitään maailmannapoja ja jos kohtelette myös irl ihmisiä tuolla tavalla, niin eipä paljoa kannata ihmetellä, miksi kukaan ei voi teidän ja äpärienne takia joustaa.

Vierailija
90/138 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tutkimusten mukaan lapsiperheiden äidit ovat hyviä organosoijia, taitavia ihmissuhteissa ja tekevät työnsä tehokkaasti... Siitä huolimatta, että pyörittävät sitä lapsiperheen arkea. Tai todennäköisesti juuri sen takia :)

Ei siitä, että samalla hoitaa kotinsa ja lapsensa, vaikka tämä työpäivän päälle on varmasti rankkaa. Se nyt on vaan valinta, joka on tehty ja josta pitää kantaa vastuu. Se valinta ei oikeuta etuilemaan lomanjakojonossa.

Vierailija
91/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LApsellisillakin on korvaavat päiväkodit heinäkuulle. Mikä kumma siinä on että 'pienten' lasten äideillä on pakkomielle jostain tietystä lomakuukaudesta.

Ulkomailla lomailuun heinäkuu on oivallinen, eurooppa ei vielä lomaile ja muutenkin kelit ovat useimmiten suotuisat.

Vierailija
92/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma siinä on että 'pienten' lasten äideillä on pakkomielle jostain tietystä lomakuukaudesta.

Täytyyhän niidenkin jossain tuntea olevansa muita parempia.

Haukutaan sitten muut vähän huonommiksi ja vaaditaan kovaan ääneen tiettyä kuukautta lomaksi, koska minun tarpeeni nyt vain ovat tärkeämmät kuin sinun ja olen muutenkin vähän parempi.

Vierailija
93/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettineet asiaa juuri tuolta kantilta; että haluan tämän työn, koska siinä on kiertävät lomat.

Kumpikin vihaa sitä systeemiä yli kaiken, eikä siinä auta pyydellä vapaita, vaikka olis oman lapsen ylioppilasjuhlat. Juhlat järjestetään sitten, kun vanhemmille osuu vapaapäivä, lakitukseen mennään jos työvuoroiltaan ehtii.

Töitä vaan ei kaikkialla ole niin, että vois noin vain vaihdella työpaikkoja aina kun järjestelmä ei miellytä

Vierailija
94/138 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin töissä korpeaa se, että eräs äiti-ihminen suureen ääneen tuo esiin mm. "mä en tuota tiskikonetta tyhjennä, ihan tarpeeksi saan sitä tehdä kotona" (yhden lapsen äiti)jne. eli muut saa tehdä, koska hän tekee niiiin paljon kaikkea kotona. siis muitakin asioita kuin tuo. ei kai sitä niin lasketa? ei ehkä niin aiheeseen liity, mutta jos tuollainen vielä haluaa lomansa tiettyyn aikaan, niin kyllähän se ärsyttää!!

Vierailija
95/138 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perheellinen pätkätyöläinen, jolla ei ole ollut kesälomaa ollenkaan neljään vuoteen :/

Oikeasti olisin iloinen jos saisin joskus vaikka pari viikkoa lomaa edes jossain vaiheessa kesää.

Vierailija
96/138 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo heinäkuu liittyy mitenkään siihen, että sä haluat pitää yhteistä lomaa perheen kanssa? Ei niin mitenkään. Ja kun lapsia hankkii, täytyy silti sunkin tehdä kompromisseja - sen sinkun lomasuunnitelmat ja perhe on aivan yhtä tärkeitä kuin sunkin.

Jos todella olet sitä mieltä, että työnantajan täytyisi ottaa työntekijän elämäntilanne huomioon niin sittenhän sua ei haittaisi se, että palkat esimerkiksi olisivat sinkuilla isommat kuin perheellisillä - sinkkujen elämä kun tulee tutkitusti kalliimmaksi jo ruokien ja asumisen osalta kuin perheellisten?

Sinkut ovat aivan yhtä tärkeitä sille työnantajalle (usein mm joustavampia työajoissa) kuin sinäkin. Ja ajattelepa, jos olisi taidoiltaaan kaksi täsmälleen samanarvoista työntekijää, toinen sinkku ja toinen pienten lasten äiti - arvaa kumman se työnantaja valitsisi? Sinkunpa tietenkin, pienten lasten äidit kun ovat usein paljon poissa kun lapset sairastavat. Eli sinuna en kauheasti elämöisi tästä aiheesta.

terveisin kolmen pienen lapsen äiti, joka onneksi omaa tasa-arvoisen työyhteisön

Meillä on just nyt käynnissä samanlainen tilanne. Olen ainoa perheellinen ja haluaisin edes osan heinäkuusta pitää lomaa, jotta poikaa ei tarvitsisi laittaa varapäiväkotiin, ja olisi tosi kiva viettää edes kerran vuodessa lomaa koko perheen kanssa.

No niin, heinäkuu on suosituin joten asiasta on vääntöä. Sinkkuna ollessa mulle oli aivan sama, milloin lomani vietin ja useimmiten halusin lomailla keväällä- tai syksyllä. Mun mielestä oli täysin ymmärrettävää, että perheellinen toivoi lomaansa tiettyyn ajankohtaan. Mun mielestä on kurjaa viedä lapsi vieraaseen päiväkotiin, joka voi olla missä tahansa.

Siis ihan lapsen takia haluaisin viettää heinäkuussa loman (tai edes osittain), en ITSENI takia. Kyllä työntekijän elämäntilanne pitäisi ottaa huomioon. Ehkäpä sitten tajuavat kun heillä on lapsia. Jos lomista tulee sota ja mulle heitetään vaikkapa toukokuu niin aivan varmasti lähden tuollaisesta työpaikasta. Edes kerran vuodessa haluan pitää yhteistä lomaa perheen kanssa.

Vierailija
97/138 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo heinäkuu liittyy mitenkään siihen, että sä haluat pitää yhteistä lomaa perheen kanssa? Ei niin mitenkään. Ja kun lapsia hankkii, täytyy silti sunkin tehdä kompromisseja - sen sinkun lomasuunnitelmat ja perhe on aivan yhtä tärkeitä kuin sunkin.

Jos todella olet sitä mieltä, että työnantajan täytyisi ottaa työntekijän elämäntilanne huomioon niin sittenhän sua ei haittaisi se, että palkat esimerkiksi olisivat sinkuilla isommat kuin perheellisillä - sinkkujen elämä kun tulee tutkitusti kalliimmaksi jo ruokien ja asumisen osalta kuin perheellisten?

Sinkut ovat aivan yhtä tärkeitä sille työnantajalle (usein mm joustavampia työajoissa) kuin sinäkin. Ja ajattelepa, jos olisi taidoiltaaan kaksi täsmälleen samanarvoista työntekijää, toinen sinkku ja toinen pienten lasten äiti - arvaa kumman se työnantaja valitsisi? Sinkunpa tietenkin, pienten lasten äidit kun ovat usein paljon poissa kun lapset sairastavat. Eli sinuna en kauheasti elämöisi tästä aiheesta.

terveisin kolmen pienen lapsen äiti, joka onneksi omaa tasa-arvoisen työyhteisön

Vai niin, mä olen ollut vähemmän pois töistä kuin moni lapseton työkaveri. Mulla on myös kaksi koululaista ja nuorin on päiväkodissa. Ja siis, miten tuo edes liittyy asiaan?! Siis kumpi on arvokkaampi työntekijä; lapseton vai perheellinen, en tajua.

Olen tarjoutunut olemaan töissä Esim. jouluaattona, koska muilla oli matkoja silloin, ja nyt pääsiäisenä olen töissä. Että en todellakaan ole nipottamassa, vaan olen mielestäni joustava. Jos minä joustan, niin oletan että muutkin joustavat joskus, ymmärrätkö?

Vierailija
98/138 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joskus saatte oman lapsen. Muistakaapa sitten mitä olette täällä hölöttäneet lomakuukausien jaosta niin kyllä punastutte. Oikein tyypillistä omaan napaan tuijottamista. Tuo valitus olisi oikeutettua jos teiltä vietäisiin lomat kokonaan pois taikka teidät pakotettaisiin hoitamaan niitä lapsia, mutta tässä vaan vaaditaan aivan normaalia sopeutumista siihen, että maailmassa on lapsia. Selvästi teiltä puuttuu myös tietoa ihan siitä miten perheet käytännössä voivat järjestää asioitaan. Ei ole mikään helppo kaikille perheille juttu järkätä tuollaista väliaikaista hoitoa.

Valitus on ihan oikeutettua. Työkavereille ja työnantajalle eivät kuulu kenenkään perhesuhteet mitenkään, jo lainkin mukaan. Lomien jaossa on oltava tasapuolinen.

Ja minulla on kyllä lapsi. Olen järjestänyt hoitoasiat lomien mukaan.

Vierailija
99/138 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä sillä on milloin hän lomansa pitää, varsinkin kun aikoo viettää sen ulkomailla? Että pistää vihaksi.

Kuulostat ihan siltä kuin et paljoa välittäisi, vaikka kyseinen työtoverisi jäisikin sinkuksi ja lapsettomaksi.

Vaikka joku olisi sinkku ja lapseton, ei se tarkoita että hänen pitäisi olla aina se, joka ottaa tehtäväkseen kurjimmat työvuorot (esim. yöt, viikonloput, juhlapäivät, jotka eivät monille "perheellisille" käy - tosin rahan tuloa ei voi estää siinä tapauksessa! ;)), lomat silloin kun kaikki muut elävät työarkea ja työtä silloin kun monet muut ovat vapaalla...

Ihan vaan tiedoksesi, että sinkullakin on oikeus tavoitella esim. parisuhdetta ja lasta vaikka sitten heinäkuussa, jos niikseen tulee - ja matkustaa ulkomaille.

Vierailija
100/138 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eikohan kaikki ole tasavertaisia joten vuorotellen voidaan pitaa lomia heinakuussa...

Mista sina tiedat toisen elamasta yhtaan mitaan jos se tarvii lomaa yhtalailla heinakuussa kuin sinakin. Niin ja on olemassa varahoitopaikka jos paivakoti on kiinni joten lopeta itse se valittaminen. Minulla on kaksi lasta eika tulisi mieleenkaan syrjia lapsettomia perheita noin typeran asian takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä